OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tru Oil ja sen menestyksellinen käyttö
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Uke
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 100

LähetäLähetetty: 29.07.2006 20:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse käsittelin parivuotta metällä pyörineeen ja paljon radalla käytössä olleenne berettani muutamaviikko sitten uudelleen tru-oililla ja olen lopputulokseen erittäin tyytyväinen.

Hioin pinnan ensin 4 eri karheuden santapaperilla. levittelin sitten tru-oilia 6 kierrosta, välillä kuivatellen ja välihionnat tein kolmen nollan teräsvillalla. Viimeisen kerroksen kiillotin pelkästään vanhalla t-paidalla ja lopuksi vedin pintaan saman valmistajan tukkivahaa 3 kerrosta. Aikaa operaatioon meni noin vuorokausi.

Muutamia huomioita mitä tuli eteen työn aikana:
- Raudat tulee ehdottomasti ottaa irti puista
- 2 tuntia on liian lyhyt aika tru-oilin kuivumiseen. Seuraavalla kerralla meinaan ajoittaa huollon niin, ettei aseella ole kiirettä radalle ja antaa öljyn kuivua ainakin puolivuorokautta kerrallaan.
- Tru-oilia tulee levittää ERITTÄIN ohuesti. Turha yrittää oikoa käyttämällä paksuja kerroksia. Mieluummin lisätään kerrosten määrää. Hyvä väline levittämiseen on solumuovipatjan palanen.

Olen käyttänyt asetta käsittelyn jälkeen radalla helteessä ja sateessa ja mitään ongelmia ei "liukenemisen" kanssa ole ollut. enkä usko että tulee jatkossakaan.

Oma veikkaukseni on etteä jos pinta jää tahmaisen tuntuiseksi niin kerrokset on olleet liian paksuja ja/tai tru-oilin e iole annettu välillä kuivua kunnolla. Toisaalta myös välihionnat tai loppukiillotus on voineet jäähä vajaaksi.

Olen siis lopputulokseen erittäin tyytyväinen ja meinaan käyttää ainetta jatkossakin. Pari kaveria tekivät vastaavat käsittelyt omiin aseisiinsa aiemmin käyttäen enemmän aikaa ja kärsivällisyyttä ja heidän aseissaan tulos on vielä parempi, eikä kuvatunlaisista ongelmista ole ollut mitään puhetta.

Sämpy: oletko varma että tukissasi oli laurosen jäliltä tru-oil? Itellä on myös kiväärissä Laurosen laminaattitukki ja se on/oli käsitelty Birchwoodin Gun Stock Waxilla. Onhan toki mahollista että sulle on sattunut joku p...ka erä ko. ainetta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6266
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 29.07.2006 23:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen, koska olen asiasta keskustellut Laurosen kanssa. Lisäksi laitoin tuota Gun Stox Waxia vielä Tru-Oilin päälle monta kerrosta, mutta eipä siitä ollut sanottavaa apua. Se Wax ei kuitenkaan ollut turha ostos, sillä se on aivan erinomaista irrotusainetta petauksiin.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hmma
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Syy 2005
Viestejä: 12

LähetäLähetetty: 02.08.2006 07:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uke kirjoitti:
Onhan toki mahollista että sulle on sattunut joku p...ka erä ko. ainetta...


Toivon että et ole tässä tapauksessa oikeassa, mutta valitettavasti tuo on mahdollista. Itse kyselin Sakon aseöljyä ja sain eilen myyjältä vastauksen sähköpostiini:
"Tukkiöljyssä Sakolla oli joku tuotevirhe, ovat keränneet öljyt pois ja hävittäneet."
Tarkemmin myyjä ei kertonut, minkä huonon ominaisuuden takia tuo öljy on jouduttu vetämään pois markkinoilta. Pystyykö kukaan muu vahvistamaan tätä tietoa ja/tai kertomaan siitä enemmän? Miten tuo viallinen öljy pitäisi poistaa, jne...

Itse olen käyttänyt useaa eri öljyä (en aseisiin vaan muissa puutöissä) ja minkään öljyn kanssa ei ole ollut ongelmia kunhan öljyn on vain muistanut kuivata huolella pois sopivan ajan kuluttua. Öljyissä tuo vähemmän on enemmän sanonta pitää todellä hyvin paikkansa. Useita kerroksia siis.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
K-Ukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Huh 2006
Viestejä: 636

LähetäLähetetty: 16.08.2006 19:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tru-oilista tulee kuitenkin lakkamainen pinta, ei siis öljytyn näköinen...

Nykyään käytän Red-oilia, tulee tosi sipakka pinta...

Käsittely on kuitenkin vielä hitaampaa tehdä ja aine on aivan syntisen kallista...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
agostini
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Syy 2006
Viestejä: 7

LähetäLähetetty: 08.09.2006 23:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itse käsittelin aseeni puuosat pariin kertaan tru-oililla, ja hyvä tuli. käytän samaa "mönjää" myös tekemissäni puukon kahvoissa. pintakäsittely pitää tehdä oikein. hionta, aineen tasainen levitys, kuivatus, välihionta, jne. kun nämä vaiheet on tehty, pintaan muutama kerros tukkivahaa, levitys 0000 teräsvillalla, kuivatus, kiilloitus. myös hyvälaatuinen antiikkivaha käy. jos vielä aine "tuhraa" käsiä, tai on muuten tahmea, nostan käteni pystyyn Twisted Evil .
_________________
perskules !!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com