OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Peep tähtäin, käyttö metsästyksessä ja kohdistusetäisyydet

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kenai
Vieras





LähetäLähetetty: 12.10.2004 11:40    Viestin aihe: Peep tähtäin, käyttö metsästyksessä ja kohdistusetäisyydet Vastaa lainaamalla viestiä

Eli kuulisin mielelläni käytännön kokemuksia peep tähtäimen käytöstä.

Eli muutama kuukausi harjoittelua takana ja kasoja tekisi mieli pienentää entisestään.

1. Onko peep tähtäin parantanut tarkkuuttasi ja pienentänyt kasojasi?

2. Kokemuksia metsästyskäytössä. Tiedän, että se aamu-ja iltahämärissä lyhentää jonkun verran metsästysaikaa (10 - 20 min?), koska reiän läpi ei näe. Eli kiinnostaisikin oletteko käytännössä huomanneet muita huonoja puolia? Olen kuullut, että etäisyyden arviointi olisi jonkin verran vaikeampaa, koska se vaikuttaa heikentävästi stereonäköön? Entä hitaasti liikkuvaan maaliin ampuminen (pl. lentävät linnut ja jänis pakolaukassa)?

3. Mille etäisyyksille olisi parasta kohdistaa 3-piikkisen tähtäimen piikit. Tällä hetkellä itselläni ensimmäinen on 20 m kohdistettu, joten lähempänä oleviin maaleihin pitäisi ampua sitten vähän alle. Itse asiassa tuntuu, että 10 - 30 metrin matkoille tuolla yhdelläkin piikillä pärjää esim teeren kokoiseen maaliin ampumalla 10 m matkalta kohti jalkoja ja 30 m päästä selän päälle. Nyt vaan tuntuu, että tosi tilanteessa sitä haluaisi tähdätä mieluiten keskelle.. Ideoita otetaan vastaan?

Ja viikonloppu oli sitten ensimmäinen jousimetsästysreissu. Tapio oli kyllä harvinaisen nyreissään, sillä teerien pelipaikoilla (entisillä?) ei ollut mitään liikettä, eikä sen puoleen muualtakaan kuulunut pulputusta! Tuntui tuo tuuli olevan liian kova tuolla Mikkelin seudulla. Ja pyytkin pitivät nokkansa kiinni alueilla, joilla 3 viikkoa sitten pääsi juttuun lähes aina kun pilliin viitsi puhaltaa? Kaiken huippuna jänispiiskallekin sattui syksyn heikoin viikonloppu: la 6 h tyhjää (tai sitten tipuin vain kyydistä) ja su 6 h & ilmeisesti kaksi kettuajoa (ajot katosivat vaarojen toiselle puolen n. 10 min jälkeen). Ensimmäisestä ajosta koira löytyi tieltä 5 km päästä ja toisen ajon se päättikin suoraan mökin pihaan emännän luokse Wink Eli ei tarvinnut vielä virittää..
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 13.10.2004 18:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

1. On, mutta
2. kokemukset metsässä sen verran huonoja että hankin Nopeep:n. toimii! ja on hyvä. Googleta nopeep ja hämmästy..

3. ota 2 piikkiä pois ja opettele ampumaan yhdellä piikillä. Toimii!

-Tervetuloa hienon harrastuksen pariin.
Takaisin alkuun
Kenai
Vieras





LähetäLähetetty: 14.10.2004 08:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eli kyseessä on ilmeisesti tämä Timberline Archeryn tekemä No-peep?

Se mulla oli kyllä ensisijaisesti mielessä, mutta sitä ei tunnu näillä kotimaisilla kauppiailla olevan. Tilasitko omasi suoraan valmistajalta vai cabelasilta yms nettikaupasta?

Tykkäsin itse myös tuotteen ideasta, koska näkökenttä säilyy vapaampana, kun ei tarvitse tihrustaa peepin reiän läpi. Lisäksi tuo oikean ampuma-asennon "opetus" funktio tulisi sitten vähän niinkuin plussana.
Takaisin alkuun
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 22.12.2004 23:48    Viestin aihe: Re: Peep tähtäin, käyttö metsästyksessä ja kohdistusetäisyy Vastaa lainaamalla viestiä

Kenai kirjoitti:
Eli kuulisin mielelläni käytännön kokemuksia peep tähtäimen käytöstä.


Itse luovuin kokonaan sen käytöstä ja siirryin punapisteeseen. Antaa aamulla ja illalla tärkeät 10-20 minuuttia enemmän peliaikaa, mikä oli minulle tärkein syy vaihtoon.

Kaveri totesi jokunen viikko sitten, että punapisteeseen siirtymisen jälkeen osumatarkkuuteni siirtyi ihan eri tasolle -- ja ei onneksi huonompaan suuntaan! Näin on päässyt käymään paitsi siksi, että uuden härvelin myötä on tullut harjoitteluun intoa, myös siksi että punapisteen kanssa on pakko keskittyä ammuntaan enemmän.

Miksi? Tähtäin on erittäin herkkä jousen pitokäden asentovaihteluille (nimenomaan sivuttaissuunnassa). Osumapisteeseen tulee herkästi heittoa senttitolkulla maalissa, jos huomio pääsee vähän lipsahtamaan. Tästä johtuen ampumatekniikkaa on pakko tahkota niin paljon, että jousi alkaa asettumaan joka kerta aina samalla tavalla käteen. Treeniä, treeniä, treeniä...

Muiksi huonoiksi puoliksi, jos niitä sellaisiksi haluaa mieltää, voi laskea hankalamman säätämisen (tähtäimen telineissä ei ole kovin monipuoliset säädöt) ja sen, että on pakko opetella ampumaan yhdellä tähtäyspisteellä. Kumpikaan ei tosin suuremmin itseäni haittaa.


Ai, niin. Itse en kyllä ottaisi mainittua NoPeep:iä käyttöön, epäilyttää kovasti. Haluan keskittyä metsästystilanteessa vain eläimeen ja ampumissuoritukseen enkä vilkuilla, että "nyt olisi jyvä kohdallaan, onko NoPeep?" Ja miten mahtaa NoPeep näkyä hämärässä...?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rocket
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tam 2005
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 02.01.2005 16:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainakin Merrystä löytyy mega isoa peepia jolla ammunta hämärissä onnistuu hienosti. Tarkuudessa ei pienempään peeppiin verrattuna ole kovastikaan eroa. Jos jousi on vain metsätys käyttöön niin isolla peepillä
pärjää. Itselläni ankkurointi on varmempi kun peeppi on käytössä. Olen ampunut kyllä ilmankin mutta ne kokeilut on osunut justiinsa metsästyskaudelle ja mielestäni silloin ei ole aika tehdä mitään varuste
testejä tai kokeiluja. Kyllä uusi juttu kannattaa ottaa opiskeluun keväällä niin sitten syksyllä on hieno alkaa jahtikausi kun homma toimii. Silloin kun kettu kävelee hyvällä hollilla ei tarvi miettiä että mites se nyt olikaan...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
texmachine
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Syy 2005
Viestejä: 141

LähetäLähetetty: 07.04.2006 20:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tämän voi poistaa

Viimeinen muokkaaja, texmachine pvm 15.04.2006 19:45, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 07.04.2006 21:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen käyttänyt aikaisemmin sekä kumiletkulla pakko-ohjautuvaa sekä metallisella string-loopilla oikeaan asentoon kääntyvää. Molemmat toimivat sinänsä ok, mutta hämärässä molemmat ovat ihan yhtä surkeita. Siksi juuri nyt punapistetähtäin käytössä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 10.04.2006 15:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jonkunlainen 'pakko-ohjaus' on paikallaan. Lisäksi kannattaa valita piippi sieltä suurireikäisemmästä päästä. Lisäksi vaihtoehtona on ns. laatujänteet, jotka eivät veny ja siten ehkäisevät pyörimistaipumusta.
Ihmettelin aikaisemmin kun monet valittavat piipin läpi näkemisen vaikeutta ja itsellä ei tuntunut olevan vaikeuksia. Homma selvisi kun hankin hieman lyhyemmän jousen kuin mitä normaalisti olin käyttänyt. Jyrkempi jännekulma vie piippiä kauemmas silmästä ja piipin läpi näkeminen vaikeutuu. Ero on yllättävän selvä vaikka akselivälissä ei ole kuin 3 1/2":n ero, eikä se lyhyempi jousikaan ole oikeasti lyhyt, vaan 37 1/4" ATA. Tällä vielä pärjää, mutta jyrkempi jännekulma aiheuttaisi jo ongelmia ainakin minulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TMK88
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Mar 2005
Viestejä: 29

LähetäLähetetty: 13.04.2006 10:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paljon on hintaa tällä Timberline Archeryn No-peep:llä?
Mistä saa??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DARTON
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2004
Viestejä: 350

LähetäLähetetty: 17.04.2006 23:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rapakon takana 3D-kisoja ammatikseen kiertävät käyttävät tietääkseni kaikki peep-tähtäintä. Tämä puhuu aika vahvasti peepin tarkkuuden puolesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 18.04.2006 00:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin varmasti onkin kilpailuissa, mutta 3D-kisat <> metsästys ilta- tai aamuhämärässä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kenai
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Mar 2004
Viestejä: 88

LähetäLähetetty: 18.04.2006 09:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TMK88 kirjoitti:
Paljon on hintaa tällä Timberline Archeryn No-peep:llä?
Mistä saa??


Merrystä löytyy ja hintaa oli jotain 50 egua. Itse olen kyseistä vekotinta käyttänyt ja kyllä tuo mielestäni peepin hakkaa metsästyskäytössä. Näkyy aika hyvin hämärässä ja jos no-peep ei näy, ei näy kyllä tähtäinpiikkikään. Ja vaikka no-peep ei näy, voit ampua siitä huolimatta normaali ankkuroinnilla, jos vain piikki näkyy. Itse käytän huulimerkkiä ja tuota no-peeppiä.
_________________
_______
Kenai
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DARTON
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2004
Viestejä: 350

LähetäLähetetty: 18.04.2006 17:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuolta ylempää sai käsityksen että peepittä ampuu paremmin kuin peepin kanssa. Korjataan siis että päivänvalossa peeppi on aina parempi jos ampumatarkkuudesta puhutaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo52
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Huh 2005
Viestejä: 590

LähetäLähetetty: 19.04.2006 16:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikäli onnistuu löytämään tarpeeksi isoreikäisen peepin, näkee sillä ampua aivan tarkasti niin hämärässä, ettei saaliseläintä enää erota sulan maan aikana. Etutähtäimen piikit pitää tietenkin olla esim valokuidulla valaistu ja lisävaloledillä varustettu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 20.04.2006 09:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on sama kokemus. Majavapyssyssä on Sta-Brite piippi ja tritiumjyvä ja ampua näkee niin kauan, että massessta ei pysty erottamaan etupäätä takapäästä. Toisaalta pyssy on 43" ATA, joten piippikin tulee riittävän lähelle silmää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com