OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

kettu pilli?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 378, 379, 380, 381  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ttimonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Elo 2004
Viestejä: 423
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 01.04.2021 08:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uusimmassa Riista-lehdessä iso juttu ketun pillityksestä. Herätti vaan huomion kun jutussa kerrotaan:
"Passiin asetutaan niin että tuuli käy metsästäjän selän takaa, jolloin rintamasuunta osoittaa alatuuleen. Kettu saapuu houkuttelulle tuulen alta"

Itse olen käsittänyt että pitäisi olla tuulen alapuolella ettei kettu saisi vainua, mutta onko se sitten parempi näin ? Tai sitten niin tai näin Laughing
Tätä perustellaan sillä että kettu luottaa pääasiassa näkö- ja kuulohavannointiin hajun sijasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 01.04.2021 08:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ttimonen kirjoitti:
Uusimmassa Riista-lehdessä iso juttu ketun pillityksestä. Herätti vaan huomion kun jutussa kerrotaan:
"Passiin asetutaan niin että tuuli käy metsästäjän selän takaa, jolloin rintamasuunta osoittaa alatuuleen. Kettu saapuu houkuttelulle tuulen alta"

Itse olen käsittänyt että pitäisi olla tuulen alapuolella ettei kettu saisi vainua, mutta onko se sitten parempi näin ? Tai sitten niin tai näin Laughing
Tätä perustellaan sillä että kettu luottaa pääasiassa näkö- ja kuulohavannointiin hajun sijasta.

Kyllä se on juuri noin menee kuin lehdessä on. Kettu tulee "aina" tuulen alta, eli passiin selkä tuulta kohtii ja mahdolisiman iso aukea etupuolelle.

Supi ja kiimakettu haukkupillille tulee sitten monesti suoraan sieltä missä sattuu olemaan.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 01.04.2021 09:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei nyt ehkä ihan kirjaimellisesti niin, että kettu tulee aina tuulen alta. Mutta passi kannattaa valita niin, että siihen suuntaan, johon sun hajut leviää on mahdollisimman hyvä näkyvyys ja ampumasektori. Kettu voi tulla sivustakin, mutta jos se ei näe sinua, niin se pyrkii kiertämään tuulen alle saadakseen vainun rääkyjästä.

Itse pyrin siihen, että tuulen alla on avointa näkyväisyyttä ainakin 150...200 m ja maasto on sellainen, ettei kettu pääse näkösuojassa kovin lähelle. Eli jos kettu pyrkii pääsemään tuulen alle ottamaan vainua, niin pystyn sen siihen sitten jo ampumaan esteittä.

Se mitä oon näkökettuja jonku pillittäny, niin kyllä ne yleensä on pillille tulleen ns. suorinta tietä tuulesta välittämättä. Yleensä lyijymyrkytyksen oireet on olleet aika pahat jo ennen ku ovat alkaneet kiertää tuulen alle... Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 01.04.2021 09:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, totta.
Mutta tuo passipaikan valintaperiiate on kuitenkin tuulen suhteen juurikin tuo. On mullekin tullut jokunen selän taakse, ja siinä kun olet metsän laidassa niin se on sitten jo pirun lähellä.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 04.04.2021 10:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaako tuottaa "huminaa" kun puhaltaa , kts esim https://jaktplay.se/video/how-to-use-cl ... r-clausen/ noin 00:52 kohdalla.

Olen ruvennut epäilemään että mun kohdalla tämä enemmän karkottaa kuin huokuttelee kettuja. Kun bassolaatokkoni on iso niin tämä ääni on niin kuin käynnistäsi iso diesseli. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 17.04.2021 21:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

zeke kirjoitti:
Kannattaako tuottaa "huminaa" kun puhaltaa , kts esim https://jaktplay.se/video/how-to-use-cl ... r-clausen/ noin 00:52 kohdalla.

Olen ruvennut epäilemään että mun kohdalla tämä enemmän karkottaa kuin huokuttelee kettuja. Kun bassolaatokkoni on iso niin tämä ääni on niin kuin käynnistäsi iso diesseli. Very Happy


Kokeilujen perusteella ei kannata käyttää "huminaa".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 18.04.2021 08:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itte en juurikaan käytä hyminää. En oo jotenki oppinu sitä tekniikkaa luontevaksi ja tuntuu tulevan muutenki...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tukelius
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2008
Viestejä: 3311
Paikkakunta: Mynämäki

LähetäLähetetty: 18.04.2021 21:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se kettu tulee pillille sieltä missä kettu on, kiertää tuulen alle sitten 2-200m hollissa, yleensä 20-70m. Itse en asetu passiin juuri koskaan niin että oletettu kettu olis valmiiksi alatuulessa.
_________________
pillinaru@gmail.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 19.04.2021 08:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tukelius kirjoitti:
Kyllä se kettu tulee pillille sieltä missä kettu on, kiertää tuulen alle sitten 2-200m hollissa, yleensä 20-70m. Itse en asetu passiin juuri koskaan niin että oletettu kettu olis valmiiksi alatuulessa.

Mutta ampuma-alan katsot alatuulen puolelle?
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 19.04.2021 19:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
tukelius kirjoitti:
Kyllä se kettu tulee pillille sieltä missä kettu on, kiertää tuulen alle sitten 2-200m hollissa, yleensä 20-70m. Itse en asetu passiin juuri koskaan niin että oletettu kettu olis valmiiksi alatuulessa.

Mutta ampuma-alan katsot alatuulen puolelle?


Ampumasektori on parasta olla alatuulessa niin kuin tukelius kirjoittaa koska kettu pyrkii aina alatuuleen jotta voi haistaa saaliinsa. Jos kettu on jo valmiiksi alatuulen puolella niin se saa hajua metsästäjältä ja ottaa vauhtia.

Ongelma on monesti että kettu pitää saada stopattu ja ammuttu ennen kuin se ehtii suoraan tuulen (ja lähtee vauhdilla pois).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 19.04.2021 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä oon aina pyrkiny pitämään mahdollisimman aukeen tuulen alla. En oikeen ikinä oo päässy kiinni siihen, että tietäisin missä kettu on. Enemmän ajattelen pillittäväni jotain aluetta.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 10.08.2021 23:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Syksyn eka pillitysreissu ja kettu kumoon. Joskus se vaan onnistuu ja tuntuu jopa helpolta. Toisinaan taas saalista ei tule millään konstilla...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 24.08.2021 22:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toinen pillityskerta ja taas kettu kumoon. Eka riistalaaki Seeland seisoma-ammuntatuelta. Matka joku 120 ja reikä siinä mihin yritinki. En tiiä oonko oppinu jotain vai onko vaan hirmu hyvää tuuria. Viime syksynä sain pillillä 4 ja nyt on pari...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tukelius
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2008
Viestejä: 3311
Paikkakunta: Mynämäki

LähetäLähetetty: 24.08.2021 22:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aamulla varisjahdissa näkökettu pillillä haulikkoholliin ja kumoon, nyt illalla tulin kotiin ni pihapellolla kettu köpötteli, pillit ja houmeri pykälään ja kaivon kannen päälle istumaan ja pillittelee. Kettu 130m käveli poikittain eikä välittäny pillistä, no matka arvio virhe ja hutilaaki. Hetki siitä ni 2 kettua ja supi kikkaili pellolla voi olla että se supikin oli kettu mutta ei saanu kunnolla selvää. En jatkanu pillittelyä ku alko hämärtää ettei totu suotta jos ei nää ampua, no samalla maajussi tuli hakemaan traktoria ja yksi hollia kohti kävelevä kettukin väisti kauemmas.
Joku toinen ilta revanssi, tavaraa näkyy olevan.
_________________
pillinaru@gmail.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 02.09.2021 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taas tuli kettu pillille. Tällä kertaa kaurispillille!!! Laughing Sain 3 viikkoo sit vielä pukin tulee buttololle ni aattelin testata et vieläkö tulee. Ei näkyny mut yhtäkkiä oli kettu nokan eessä. Ampumamatka joku 100 m. Rihla puhu ja kettu kippas paikalleen Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 378, 379, 380, 381  Seuraava
Sivu 379 Yht. 381

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com