OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kenen suussa hirvenliha maistuu?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 03.07.2006 10:07    Viestin aihe: Kenen suussa hirvenliha maistuu? Vastaa lainaamalla viestiä

Seurassamme hirvenliha jaetaan, joidenkin pienten kompastelujen jälkeen varsin oikeudenmukaisesti.
Pientä päänvaivaa vain on havaittavissa, minne lihaosuuttaan jatkomarkkinoi. En tarkoita myymistä lihaliikkeisiin. Enkä myymistä ollenkaan, vaan kuka ja mikä alue on kelvollinen lihapaketti lahjan antamiseen(korostan kuitenkin, ettei virallista valvontaa ole). Liha paketin antaminen vanhalle paikkakuntalaislle maanomistajalle saa aikaa tyytyväisiä murahduksia porukassa.

Sitävastoin kaupunkilainen maanomistaja lahjansaaja ei saa täyttä hyväksyntää. Muutoinkin kunnan alueen ulkopuolle viety liha on hieman kyseenalainen asia.

Itse vein aikanaan appiukkoni 80 vuotispäiville soppalihat naapurikuntaan. Se sai aikaan hieman "parranpärinää", mutta viime hetkellä sain tilanteen pelastettua kertomalla appiukkoni olevan varsin kunnostautunut sotaveteraani.

Mainittakoon nyt kuitenkin, ettei näistä tarvi olla seuralle tilivelvollinen, eikä näitä asioita kukaan kysele. Täytyy vain tietää mistä lahjoituksista kannattaa puhua, ja mistä ei. Kunnon hirvimies kuitenkin tietää, ettei lihaa ole "lahjoitettavaksi asti".
Lihaosuuden hakematta jättäminen tietenkin on jo virallisestikkin lähes rangaistavaa. Lihaa ei saa haaskata.

Ei myöskään käy kieltäminen, etteikö maaseudulla lihaosuudella olisi merkittävä "apu" hirvestäjien ruokapöydässä. Kuitenkaan en muista koskaa, että lihaa olis jaettu huonompiosaisille "köyhäinapuna" omankaan kylän alueella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16694

LähetäLähetetty: 03.07.2006 10:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse annan hirvenlihaa muutamille sukulaisille, parille hyvälle kaverille ja kyllä pari naapuriakin paketin joka syksy saa. Niille en anna yhtään mitään, jotka tahtovat lihaa periaattelle, että kun sinulla on nyt sitä ilmaista hirvenlihaa pakastin täynnä, niin viitsitkö tuoda sitä aimo annoksen minulle, ei mitään pientä palaa. Hukkaan ei mene yhtään ja jos alkaa menemään, niin en metsästä ollenkaan.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3960

LähetäLähetetty: 03.07.2006 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä on kanssa muutama tuttu, jotka kuola valuen pyytävät lihaa. Itseäni ainakin tuollainen ruikutus suorastaan v'**¨¨aa, eikä he ainakaan ko. vuonna lihoja saa. Seuraavana vuonna jos eivät ole pyydelleet, olen heitä lihakimpaleilla muistanut. Tutuille ja ei metsästäville sukulaisille olen lihaa antanut, niinkuin niille maanomistajille joiden kanssa olen enemmän tekemisissä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 03.07.2006 14:15    Viestin aihe: Re: Kenen suussa hirvenliha maistuu? Vastaa lainaamalla viestiä

kuhna kirjoitti:
Kuitenkaan en muista koskaa, että lihaa olis jaettu huonompiosaisille "köyhäinapuna" omankaan kylän alueella.

Katopas. Tuossahan olisi näille uuden ajan metsästäjille hyvä tapa nostaa profiiliaan. Kun kerran leipäjonoissa jonotetaan päivän vanhaa leipää, niin mikäs sen hienompaa olisi jos vaikkapa jouluna metsästysseurat tarjoaisivat ilmaista hirvisoppaa kansalaisille. Joo, on täällä kuuma ja aurinko porottanut koko päivän kupoliin. Mistäs arvasitte? Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 03.07.2006 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, on surullista tunnustaa, että joka syksy muutamat naapurit ja tuttavat joutuvat "kärsimään" kun vien heille lihapaketin. Toimittamani paketti sisältää:
kunnon paistin, jauhelihaa ja pihvilihaa. Myöhemmin syksyllä he ovat joutuneet vielä "kärsimään" lisää kun olen vienyt heille hirvisäilykettä.
Ja kaikki tämä omasta vapaasta tahdosta ja maksua siitä perimättä.
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 04.07.2006 09:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisi hienohomma muistaa jotain yksinhuoltaja äitiä lihapaketilla. Ottakaa asiaksi kesäkokoukseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ELLU69
Vieras





LähetäLähetetty: 04.07.2006 11:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Niille en anna yhtään mitään, jotka tahtovat lihaa periaattelle, että kun sinulla on nyt sitä ilmaista hirvenlihaa pakastin täynnä, niin viitsitkö tuoda sitä aimo annoksen minulle, ei mitään pientä palaa.


Samalla periaatteella minäkin. Sitäpaitsi en vielä tähän mennessä ole ilmaiseksi lihaosuuttani saanut....ja toisekseen en rupea edes laskemaan euroja, mitä tähän harrastukseen on uponnut ja talkootyötunteja jne, jne....menköön mitä menee...
Takaisin alkuun
rassi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2004
Viestejä: 32

LähetäLähetetty: 09.07.2006 20:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ennemmin syötän lihat koirilla kuin annan niille puolitutuille ruikuttajille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
riku75
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 54
Paikkakunta: Sumiainen

LähetäLähetetty: 09.07.2006 20:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun syksyllä sukulaiset kaupungista kyselevät olisinko valmis myymään lihaa niin olen vitu........ vienyt naapureille ja toivottanut makoisia ruokahetkiä. Joka syksy olen muistanut mummoani, vanhempiani ja siskoa lihalla. Muuten jos joku hyvä tuttu käy niin laitan liha palan matkaevääksi. Mutta lihaan en periaatteesta MYY... ostajat lähteköön itse saalistamaan Twisted Evil Tietäväthän sitten miten se liha tulee. Ei se itsestään kävele pakastimeen...
_________________
Kaikki osaa purkaa, harvat kasata...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 09.07.2006 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rassi kirjoitti:
Ennemmin syötän lihat koirilla kuin annan niille puolitutuille ruikuttajille.

Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 10.07.2006 15:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä annan ennemmin puolitutulle ruikuttajalle. kuin paikalliselle patriarkaaliselle lihan vahtaajalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wildmind
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1545
Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka

LähetäLähetetty: 10.07.2006 16:07    Viestin aihe: ei ole suu tuohesta Vastaa lainaamalla viestiä

eilen grillattiin hirven filettä ja oli totisesti herkullista... Maku eikun paranee vuodesta toiseen-Wink .
Meidän porukka on antanut -70 luvulta lähtien yhden aikuisen hirven / vuosi pitäjän sotaveteraaniyhdistykselle... Ovat sitten myyneet lihat ja käyttäneet rahat yhteiseksi hyväksi... omista lihoista olen aina sillointällöin antanut palasen sukulaisille, ytäville, työporukan äijille...
Vähän niinkuin tunnon mukaan... Pääasiassa yritän kuitenkin kattoo, että omassa pakastimessa on kohtuu annos Wink Tulee sen verran ryvettyä, pyynnissä, että kohtuu kasa lihaa tarvitaan jo kuntoutukseen..
_________________
Usu peritus hariolo veracior
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
teddy bear
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Mar 2004
Viestejä: 18

LähetäLähetetty: 11.07.2006 12:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Annan lähes kaikki hirvenlihat sukulaisille, itse pidän muutaman siivun, että maussa pysyy.

Lihanjaossa aina kauhea paniikki, kuka saa mitäkin ja kuka jätetään ilman (lasketaan montako tuntia oli jahdissa mukana).

Mukavaa viihdykettä nuo jakotilaisuudet minulle. Näkee, kun aikuiset miehet vouhottaa mokoman lihan perässä pienessä paniikissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16694

LähetäLähetetty: 11.07.2006 12:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

teddy bear kirjoitti:
Mukavaa viihdykettä nuo jakotilaisuudet minulle. Näkee, kun aikuiset miehet vouhottaa mokoman lihan perässä pienessä paniikissa.


Jako hommat on tarkkaa puuhaa. Siinä kun grammakin jää saamatta, niin koko metsästysvuosi on mennyt persieelleen. Meillä jaetaan kaikille samanlainen kasa, kävipä metsällä minkä verran tahansa. Ainoa joka rutisee asiasta, on sellainen henkilö, joka ei aina pääse omasta mielestään tarpeeksi metsälle, niin hän ei meinaa ottaa osuuttaan. Me pakotetaan hänet ottamaan osuutensa ja pitämään suunsa kiinni mokomasta asiasta.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Torgoth
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Elo 2004
Viestejä: 2668
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 11.07.2006 12:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
teddy bear kirjoitti:
Mukavaa viihdykettä nuo jakotilaisuudet minulle. Näkee, kun aikuiset miehet vouhottaa mokoman lihan perässä pienessä paniikissa.


Jako hommat on tarkkaa puuhaa. Siinä kun grammakin jää saamatta, niin koko metsästysvuosi on mennyt persieelleen. Meillä jaetaan kaikille samanlainen kasa, kävipä metsällä minkä verran tahansa. Ainoa joka rutisee asiasta, on sellainen henkilö, joka ei aina pääse omasta mielestään tarpeeksi metsälle, niin hän ei meinaa ottaa osuuttaan. Me pakotetaan hänet ottamaan osuutensa ja pitämään suunsa kiinni mokomasta asiasta.

Mielenkiinnosta tuota teidän poikkeavalta kuulostavaa tapaanne kohtaan, montako porukkaanne kuuluu?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com