OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kaaveiden värityksen merkitys sorsastuksessa

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 24.05.2004 14:15    Viestin aihe: Kaaveiden värityksen merkitys sorsastuksessa Vastaa lainaamalla viestiä

Olen pohtinut jo jonnin aikaa, sorsakaaveiden värityksen vaikutusta houkutustehoon. Mietin tätä sen vuoksi, että "halpahalli"-kuvaversioista lähtevät maalit aika herkästi lätkimään ja mietin miten tarkasti/jos ollenkaan olisi syytä maalailla kuvia uudestaan. Onkos porukoilla mitään kantaa tai kokemusta kyseisestä aiheesta?

-Tvälläri-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kimi
Vieras





LähetäLähetetty: 25.05.2004 12:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen parinkymmenen vuoden aikana veistellyt kaaveita vähän joka lähtöön, ja olen yrittänyt perehtyä vainhoihin sekä uusiin työmenetelmiin. Ja voin sanoa että se taitanee aina pysya suurena arvoituksena se mitä saa linnut oikein kiinnostumaan kaaveista.

No pysytään nyt yksittäisen peruskaaven parissa. Mitä väritykseen tulee niin jos linnuilla ei olisi mitään väliä väristä niin he olisivat kaikki melko värittömiä kaikki eikö totta! Eli mahdollisimman luonnonmukainen väritys tarkkoine yksityiskohtineen ei ole ainakaan haitaksi.

Itse uskon vakaasti että sorsalinnut näkevät myös jonkinlaista lämpösäteilyä, eli ne pystyvät näkemään myös pimeässä sekä erottamaan eri lämpöarvoja omaavia esineitä taustasta! Tämä johtaa siihen että kaaveiden materiaali vaikuttaa enemmän kuvan uskottavuuteen, kuin itse väritys! Esim ontto muovilintu joka kelluu kylmässä vedessä näyttänee ilmeisesti linnun silmissä samaa lämpösäteilyvaloa kuin ympäröivä vesi. Kun taas ammuttu alli on selvästi lämmin ja kerää kaikki linnut ympärilleen, eikö vain !

Itse suosin kuvien valmistus materiaaliksi seuraavat : Puu ja korkki sekä höyhen kaavet ovat paras valinta, styroksi ja uretaani kelpanee ja onttoja muovisorsia en kelpuuta mihinkään!

On totta että ne muutamat päivät kun sorsalintujen parveutumisvietti on voimakkaimillaan niin niille saattaa kelvata kaveriksi mikä vaan, mutta ennen ja sen jälkeen ne muuttuvat taas hyvin nirsoiksi ja silloin pitää kaaveissa jo olla taikaa, ja sehän tekee siitä kaaveentekoharrastuksesta vallan mielenkiintoista, mutta sana huolellisuus ja pitkäjännitteisyys ovat valttia tässäkin homassa!

Terkkuja KIMI..... Wink
Takaisin alkuun
manitoba
Vieras





LähetäLähetetty: 27.05.2004 08:44    Viestin aihe: Kaaveiden värityksen merkitys sorsastuksessa Vastaa lainaamalla viestiä

On hienoa kun joku viitsii itse tehdä toimivia kaaveita.Itsekkin olen tehnyt teerikuvia,nämä halpa hallin kuvia josta kaveri tuolla puhuu ovat kovia eivät ui kunnolla,eikä maali pysy niissä.Asiaa voi korjata siten laittaa vähän hiekkaa sisään, ja jos tarvitsee maalata niin raaputa vanhaa pois niin paljon kun lähtee,ja sitten sumuta auton harmaata pohjamaalia ensin ja sitten haluamasi väri.Mutta muista että pinta väri on ehdottomasti oltava MATTA se ei saa kiiltää.Sama koskee myös hanhenpeltokuvia ja kun vielä muistat että et laita veteen alkusyksysystä juhlapukuisia uroskuvia sitten vasta kun ne luonnostaan vaihtava juhlapukuun.Jos sulla on paljon kuvia laita ne kahteen eri parveen niin että jää pieni väli,sorsat laskee mielellään siihen väliin vapaaseen tilaan ja kun käytät sorsapilliä oikein niin hyvä tulee. Laughing
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 27.05.2004 09:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, noista kaaveiden käytöstä voisi kirjoitta useampia kirjoja jopa. Kuvien riggaus tapahtuu aina vallitsevan tilanteen ja sen hetkisen lajikäyttäytymisen mukaan. Esim. ukkohaahkalle laitetaan aina sukupuolet pareittain, mutta yksi kana jätetään ilman puolisoa. Sorsia voidaan sitten laittaa semmonen kolme paria tokkaan, lintujen lepopaikkaan ja jopa pikkasen piiloon. Allit ja telkät voidaan niiden parveutumisaukana sijoittaa isompiakin määriä esim. puolikehään ja nokat kohti rantaa. Itse käytän vielä esim luottamusta lisätäksen jonkun säihkyn lajin edustajia, kuten hani tai varis.

Pitää myös muistaa että usein miten linnut näkevät kuvia ilmasta. Valkoinen tai värikäs ankkurinaru näkyy kirkolle asti ja peloittelee linnut tiehensä. Joillakin linnuilla on tärkeätä että pohja näkyy toisilla päinvastoin.

Niin mielenkiintoista tämä on ja joka vuosi kun kuvittelee että on löytänyt jonkun patenttiratkaisun johonkin niin joutuu toteamaan että ei se ollutkaan näin ! Laughing Useimmat linnut kun ovat olleet mukana useimmissa jahdeissa kuin linnustajat itse.

Terkkuja Kimi Wink
Takaisin alkuun
manitoba
Vieras





LähetäLähetetty: 27.05.2004 10:47    Viestin aihe: kaaveiden värityksen merkitys sorsatuksessa Vastaa lainaamalla viestiä

Näin on,olet oikeassa noiden narujen suhteen,ei niihin passaa laittaa mitään punaista nailonnarua.En ole tarkkaan laskenut omien kuvien määrää mutta kyllä niitä lähmmäksi kuusikymmetä on josta nelisenkymmetä naaras heinäreitä.Muutama ruokaileva on myös jotka olen itse tehnyt,niin että takapuoli näkyy veden pinnasta.Viime syksystä lähtien olen käyttänyt niin sanottua robosorsaa(lucy duck)toimii akulla,sen voi sijoittaa kuva parven reunoille tai kuvien väliin todella tehokas vehje.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 27.05.2004 11:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olen miettinyt monesti minkälaisen säväyksen antas kuvaparven laidalla muutama joutsenen kuva. oon huomannu että sorsat laskeutuvat tosi mielellään joutsenten viereen. yks joutsenen kuva maksaa noin 25-30 euroa. pitänee kokeilla ens syksynä. itse käytän noin 30 kuvaa kerralla. muuttoaikana kun on liikkeellä alleja ja sotkia, olen laittanut kuvat tiukkaan limppuun niinkun yleensä nämä sukeltajasorsat ovat. Mukavinta on kuitenkin haapanan kuvitus, kuvat laitan sellaisiin 3-4 sorsan parviin ja parvien välit noin 5 metriä. itse pyrin menemään tuulen yläpuolelle sellaiseen paikkaan että sorsat joutuvat tulemaan päin. kuvien kohdalla eka ränkkä alas kohtitulevaan jolloin muu parvi nostaa korkeutta sopivasti ja näyttää kylkeä jolloin on todella helppo ruveta tekemään myttyjä. Parhaita onnistumisen hetkiä tuntee kun parvesta saa joka paukulla yhden sorsan alas.
Takaisin alkuun
Hannes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1194

LähetäLähetetty: 27.05.2004 16:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muistelen lukeneeni jostain että ainakin joillain linnuilla olisi kyky nähdä eri aallonpituuksille kuin ihminen, mm ultraviolettivaloa. Tämähän aiheuttaa sen hankaluuden ettemme tiedä miltä mikäkin väri linnun silmään näyttää.

Ainakin metso kuulemma valitsee esim mustikoista ne siniset sen perusteella kun siinä on se vaha tms tallella, ei kuulemma kelpuuta yhtä hyvin tummia mustikoita.
Ja jotku haukat vai oliko se pöllöt valitsee pesimä- ja pyyntipaikat sen perusteella, että ne näkee onko alueella hiirulaisia sapuskaksi. Niiden kusi erottuu uv-alueella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bonus
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 827

LähetäLähetetty: 27.05.2004 17:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viime vuoden elokuun mettäkalassa oli tosta sorsien uv valojen ja muiden ihme aalto pituuksien näkmisestä juttua... muistaakseni oli myös maininta että sorsat näkis nämä camo värit sun muut helpommin kun tavllisen halpa-hallin metsästys puvun jostain sätelystä...
_________________
Suuret rinnat lupaavat paljon, mutta antavat vähän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
vetland
Vieras





LähetäLähetetty: 28.05.2004 08:35    Viestin aihe: kaaveiden värityksen merkitys sorsastuksessa Vastaa lainaamalla viestiä

Jos näitä säteily asioita rupee oikein pähkäilemään,saattaa käydä hyvin äkkiä niin että säteilee itte niin paljon että saa piuhat päähään ja pillit soiden.Kun puhutaan sorsastuksesta niin kyllä tämä perinteinen suomailainen maastopuku on ollut minun kohdalta historiaa jo kuutisen vuotta.Kaislakuvio advantage vetland on ollut asuni ja ei moittitavaa ole ollut.Ja tuskimpa noi linnut niin hirveästi noista vaatteen säteilystä välittää jos käy katsomassa noita kuvia tuolla www.averyoutdoors.com ja sieltä valitsee hunting photos ja sitten select hunting photo gallery ja sieltä vaikka goose hunting Että näistäkin voi jo vähän päätellä uskooko kaiken mailman tutkimuksiin.Itse tuolla kanadassa käyneenä tiedän että siellä ne on esimerkiksi kuvien suhteen miten peltoon laitetaan melko tarkkoja,kuten jos on vähän pakkasta aamulla niin kuvien päälle kertyy ohutta jää hilettä joka sitten kiiltelee siitä ne ei tykkää,ja mitenpä niitä kuivailetkaan kun kuvia voi jopa pari sataa kerralla pellossa.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 28.05.2004 09:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, ängen vielä tähän väliin kommentin, että tilanne on aivan eri kun kytätään lintuja muuttoparvista, silloin saa kuvia olla runsaasti eikä laadulla ole niin väliä. Linnuilla on tänä aikana niin voimakas parveutumis vietti että niillä järki ei pelaa kunnolla.

Mutta ennenkuin parveutuminen alkaa ja sen jälkeen, niin linnut ovat taas omaa itseensä ja alkavat epäröimään kaikkia ja kaikkea. Tällöin alkaa tilanne käymään mielenkiintoiseksi. Itse metsästelen länsi uudenmaan rannikolla ja loppusyksystä tänne tulee ns.rippeet sisämaasta. Nämä linnut ovat jo käynneet niin kovan koulun että niiden narraaminen ei käy enää tuosta vaan. Silloin taikasana on "totaalinen yllätysmomentti". Tällöin pitää käyttää keinoja ja kaaveita mitkä eivät ole linnuille entuudesta tuttuja, tai herättävät pahoja assosiaatioita!

Terkkuja Kimi
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com