OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Uusi laukaisulaite
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
kataja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Mar 2005
Viestejä: 12
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 04.01.2006 16:53    Viestin aihe: Uusi laukaisulaite Vastaa lainaamalla viestiä

Moi

Oma ikivanha laukaisulaitteeni alkaa joutaa eläkkeelle, ja tarvitsisin uuden. En ole hyvin kärryillä nykymalleista, joten olisiko kellään hyviä vinkkejä. Tai jos tiedätte sivustoja, jossa laitteita on testattu.

Etsin nimenomaan etusormella laukaistavaa mallia, jossa on rannelenkki. Tulee metsästyskäyttöön.

ps. Tiedän, missä niitä myydään ja tiedän, että liikkeissä neuvovat. Haluaisin kuitenkin mahdollisimman paljon tietoa jo ennen kuin menen liikkeisiin kyselemään.

Kiitos paljon avusta etukäteen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
riistarosvo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Jou 2005
Viestejä: 415
Paikkakunta: Kihniö

LähetäLähetetty: 04.01.2006 20:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No jos asiantuntija täs ny alottelis taas, niin jos ei ole looppia niin suosittelen sitä kaksleukasta mallia niitä merkkejä ny varmaan on monta joita en täs ny rupee luettelemaan, mutta ittellä on toi luuppi ja yks leukanen malli joka on toiminu moitteettomasti ainaki pienillä paunoilla ja toi luuppi on kyllä mun mielestä hyvä ku se ei rasita keskipunosta ku tota tua peruskoulus olin ihan puukäsityötunneilla niin en osaa teheräkkää uutta kovin äkkiä niin senki takia se on loistava keksintö.Onko tästä ny mitää apua mutta ootas vähän aikaa ku jätkät seleviää tosta uudesta vuodesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ghost
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2005
Viestejä: 354

LähetäLähetetty: 04.01.2006 23:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaksileukainen Gator-Jaw, siinon hyvä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juimi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2005
Viestejä: 202
Paikkakunta: Käpykylä

LähetäLähetetty: 05.01.2006 00:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tollanen testisivu kun löytyis niin olis hyvä. Itse en paljoa vinkkejä osaa kertoa ja siksi kysyisinkin joskos joltain löytyis kokemusta Winn free flight c-10 laitteesta http://www.winnarchery.com, tekeekö mitään Question
Pikkasen "himottais" mainospuheitten perusteella Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 05.01.2006 00:54    Viestin aihe: Re: Uusi laukaisulaite Vastaa lainaamalla viestiä

kataja kirjoitti:
Oma ikivanha laukaisulaitteeni alkaa joutaa eläkkeelle, ja tarvitsisin uuden. En ole hyvin kärryillä nykymalleista, joten olisiko kellään hyviä vinkkejä.

"Oikean" laukaisulaitteen valinta riippuu monesta tekijästä, eikä vähiten omista mieltymyksistä. Helpointa on ostaa lähellä nykyistä oleva malli, silloin kun ei tarvitse totutella pitkää aikaa.

Itse olen käyttänyt jo useita vuosia Winn'in Free Flightia, jonka ominaispiirteitä ovat mm. se, että vedossa rasitus tulee koko kämmenelle (ei pelkälle ranteelle) ja että jänne tulee vedossa hyvin liki suupieltä. Ensimmäinen tarkoittaa miellyttävämpää paineen jakaantumista vedon aikana ja jälkimmäinen sitä, että ankkurointi matkii hyvin perinteisen jousen tyylistä ankkurointia. Se tarkoittaa myös sitä, että vetopituus ei juuri lyhene, mikä on tavallista silloin, jos laukaisulaitteen leuat kurkottavat kovasti eteen ja liipaisin on pitemmällä edessä. No, paremmissa yksileukaisissa caliper releaseissa tämä etäisyys on helposti säädettävissä ja se pitäisikin aina ja ehdottomasti säätää sellaiseksi, että liipasimelle ei joudu kurkottamaan. Oma mallini (C-10) ei toimi kovin hyvin string loopin kanssa, mutta Winn'illä on myös loop-malli olemassa. En itse ole pitänyt looppia tarpeellisena 35.5" akselivälillä olevassa jousessani. Huonona puolena tässä laukaisulaitteessa voisi olla se, että koska se "puetaan päälle" kuin hanska, se on myös hieman tiellä jos kädellä pitää askarrella jotain muuta.

Toinen laukaisulaite, jota olen hieman koekäyttänyt on Fletcherin Jim Dandy (kuvista alempi, ei loop-malli), jonka kanssa minulla on vielä opettelemista. Laukaisu lähtee todella pehmeästi, jopa hieman turhan herkästi FreeFlightiin verrattuna. Mutta varmasti tuo on sellainen värkki, johon on helppo ihastua, kunhan vain ampuu itsensä riittävän sinuksi sen kanssa!

Olen käyttänyt myös kaksileukaista (leuka nokin ylä- ja alapuolella) James Greene'n Gator Jaw laukaisulaitetta eikä siitäkään ole mitään huonoa kerrottavaa, paitsi että minun kohdallani säädöt eivät joskus pysyneet ja nuoli tahtoi lähteä pari kertaa kesken vedon. Itse vaihdoin aikanaan Winn'iin rannerasituksen takia, mutta oli tuolla "luottamuksen menettämiselläkin" osansa. Kaksileukainen voisi olla hyvä vaihtoehto string loopille, jos jousen akseliväli on lyhyt. Tai miksei muutenkin, jos pitää sellaisesta mallista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 05.01.2006 11:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on käytössä 'hanskamalliset' Winn Free Flite ja Tru Fire Bear Paw. Hanskamalliin päädyin samasta syystä kuin Speedykin, paine vedossa jakautuu tasaisemmin koko kädelle. Osasyynä oli pitkäaikainen ammunta sormilaukaisulla, jolloin tuntui luonnollisemmalta ampua niin, että koko käsi osallistuu vetoon. Luin myös aikanaan jostain alan lehdestä jutun (joitakin) jousiampujia vaivaavasta tenniskyynärpäästä. Oli tohtorisetä saanut moisen vaivan ja tutustunut aiheeseen. Pääsyynä oli liian suurilla paunoilla ampuminen, mutta osasyynä myös erilainen rasitusten jakautuminen kyynärvarressa riippuen siitä, mitä tekniikkaa käyttää. Hänen mukaansa laukaisulaite, jolla veto kohdistuu ranteeseen olisi alttiimpi tenniskyynärpäälle kuin sormilaukaisu tai laukaisulaite, jolla vedetään koko kädellä ja sormet osallistuvat vetoon. Syynä on, että käden 'puristaminen nyrkkiin' jännittää kyynärvarren lihakset ja vedon rasitus jakautuu paremmin lihaksille ja jänteille. Pelkästään ranteella tapahtuva veto rasittaa jänteitä kyynärpään alueella enemmän. Tennistä pelaavana olen jossain määrin tutustunut tenniskyynärpään oireisiin, joten kirjoituksen jutut ns. upposivat otolliseen maaperään.
Toinen juttu on, että hanskamallin laukaisulaitteella pystyn vetämään samat paunat mielestäni kevyemmin kuin rannemallilla.
Haittojakin toki on jonkun verran. Aina tiellä, jos pitäisi jotain muuta hommata, valikoima rajattu, esim. Winn on varsin karkeaa tekoa koneistonsa osalta ja Bear Paw:n leuka on turhan kapea, kaksileukaista mallia ei (tietääkseni) saatavana.
Omissa jousissani on sellaiset akselivälit, 37 1/4 ja 40 1/2", että yksileukaisella laukaisulaitteella on pärjännyt vallan hyvin eikä ole luuppiakaan tullut laitettua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kenai
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Mar 2004
Viestejä: 88

LähetäLähetetty: 05.01.2006 14:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni on Fletcherin Jim Dandy ollut vuodenpäivät ja minä voi allekirjoittaa tuon Speedyn kommentin:

Lainaus:
Laukaisu lähtee todella pehmeästi, jopa hieman turhan herkästi FreeFlightiin verrattuna.


Ensimmäistä kertaa testatessani tuota laukaisulaitetta autotallissa kaksi nuolta karkasi betoniseinään.. Kaiken kaikkiaan se tuntuu todella herkältä ja vaikka laukaisuvastusta saa säädettyä, niin vähän enemmän voisi vastusta vielä laitteesta saada irti.

Tämä ei tosin ole ollut "kesäammunnassa" ollenkaan ongelma, silla paljaalla kädellä ammuttaessa on tuo herkkyys ollut itseasiassa tosi mukavan tuntuinen, laukauksen saa lähtemään kuin itsestään, kun vähän puristaa. Itse asiassa vasta viime viikolla lähti nuoli ensimmäistä kertaa vuoteen itsestään ennenaikaisesti: oli sormikkaat kädessä ja aloin asentoa korjaamaan täydessä vedossa, onneksi olin radalla enkä riistatilanteessa..

Ja vielä toistan Speedyä, eli hommaa ehdottomasti laite, jossa saat säädettyä tuota etäisyyttä liipaisimesta. Jos joudut liipaisinta kurottelemaan, kärsii tarkuus varmasti.
Itse asiassa noista "one size for all" -laitteissa on kaikissa mielestäni aivan liiiian pitkät etäisyydet tuohon liipaisimeen jo tämmöiselle keskikokoiselle.. Kun fakta on, että pituutta ei enää saa mistään lisää tuohon sormeen..

Fletcherissä tuo säädettävyys löytyy, lisäksi tuo liipaisin on kangashihnassa eli sivuttaisvääntöä ei teoriassa pitäisi saada tuohon jänteeseen vahingossa kammettua kuten noilla kiinteällä varrella varustetuilla laukaisulaitteilla.. Kiinteällä varrella varustettu versio, on kuitenkin helpompi/nopeampi törkätä suoraan jänteeseen, jotku näkevät sen riistatilanteessa etuna. Itse vähäisellä kokemuksella on tosin alkanut tuntua siltä, että jos laukaisulaite ei ole jänteellä, kun nopea riistatilanne tulee eteen, niin homma on tn. ohi ennnenkuin ehti alkaakaan, oli millaiset vehkeet vaan..

Ja yhteenvetona, kyllä tuolla fletcherillä olen pärjännyt hyvin, sillä siinä on vielä yksi plussa vanhaan laitteeseeni verrattuna eli se on hyvin hellä keskipunokselle..

Toisaalta olen miettinyt tuota "kämmen-ranne-mallistakin", että mieli tekisi kokeilla. Mitenkäs se toimii talvella? Saako lämmittävän sormikkaan mahtumaan hyvin alle?
_________________
_______
Kenai
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 05.01.2006 21:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kenai kirjoitti:
Toisaalta olen miettinyt tuota "kämmen-ranne-mallistakin", että mieli tekisi kokeilla. Mitenkäs se toimii talvella? Saako lämmittävän sormikkaan mahtumaan hyvin alle?

Joo, toimii talvella ja mahtuu kyllä hanskankin kanssa. "Pukeminen" kun tapahtuu oikeastaan vain peukalon pujottamalla reilusta reiästä ja ainakin medium-kokoisessa riittää minulle säätövaraa aina paljaasta kädestä paksuun hanskaan asti. Kannattaa varmaan kuitenkin kokeilla ennen ostamista...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bere
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Jou 2005
Viestejä: 20

LähetäLähetetty: 07.01.2006 00:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saako näitä Winn'in Free Flightia laukaisulaitteite Suomesta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 07.01.2006 09:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varmasti. Itse olen nähnyt niitä Merrysportin hyllyssä. Muissakin liikkeissä voi toki olla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juimi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2005
Viestejä: 202
Paikkakunta: Käpykylä

LähetäLähetetty: 07.01.2006 13:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei Speedyllä sattuis olemaan muistikuvia/tarkkaa tietoa hinnoista? Jenkkilässä hinnat ~50$, mikäli suomen hinnat ei ihan hirveän paljon korkeampia ole niin c-10 on kyllä varmaan lähitulevaisuuden tilauslistalla, jos taas hinta hipoo satkua niin pitää tehdä toimeksianto amerikanpään sukulaisille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
White Hunter
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 67

LähetäLähetetty: 07.01.2006 22:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on kanssa laukaisulaitteena tuo Winn'in Free Flight.Ehdoton peli,kun pelaa suurilla paunoilla.Jäykemmän jousen virittäminen käy senenempää temppuilematta,kun hanskasta saa rasituksen tasaisesti ranteeseen.Nahkainen hanskaosa vaikuttaa pitkäikäiseltä.
Ei ole vielä ollut ongelmaa tenniskyynäräpään kanssa.Vasempaan (jousikäteen) sen sain,kun ammun paljon longbow:lla ympärivuoden ulkona.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Dubai-Kain
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Huh 2005
Viestejä: 205

LähetäLähetetty: 09.01.2006 16:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä käytännön eroa on noissa laukaisulaitteiden loop ja ei-loop malleissa?
Ainakin näin maallikon silmin esim. Speedyn mainitseman Fletcherin Jim Dandy- linkin kuvista molemmat kyllä näyttivät ihan samanlaisilta..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 09.01.2006 22:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tsekkaa tarkemmin. Loop only -mallissa ei laukaisulaitetta saa "pysyvästi" kiinni jänteelle ollenkaan, koska se on sivusta auki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Dubai-Kain
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Huh 2005
Viestejä: 205

LähetäLähetetty: 09.01.2006 22:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niin perskeles onki. Kiitos...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com