OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vanha patteri/akkutesti

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 09.07.2007 02:04    Viestin aihe: Vanha patteri/akkutesti Vastaa lainaamalla viestiä

1)
No niin. Tuli tehtyä pieni testi, liittyen joihinkin aikaisempiin keskusteluihin ladattavien NI-MH akkujen ja alkaaliparistojen kestosta GPS käytössä. Itse olen käyttänyt noita akkuja lähinnä digikamerassani, jossa ne ovat kestäneet huomattavasti kauemmin, kuin alkaaliparistot. GPS:n virtalähteenä on tullut käytettyä lähinnä paristoja.
Vielä sen verran, että kirjoitan tämän tavoistani poiketen sivupersoonani nimellä, koska alkuperäistä minimerkkiä käyttäen käryäisin melkoisesta määrästä valheita tämän tullessa julki, nimittäin noita Fluken vehkeitä ei ihan joka torpassa ole. Wink Wink
Korostettakoon vielä, että tämä on vain pieni testi, eikä mikään tutkimus, koska en ole saanut tutkijan koulutusta akatemiassa. Wink

Mutta aloitetaan:



Testivälineenä oli vanha kunnon sotaratsu, monet konnut mukana kulkenut Magellan 315.



Mittalaite oli Fluke 196C ScopeMeter ja tietokoneessa pyörivä FlukeView-ohjelma.



Testattavina olivat Vanson-nimellä myytävät 2300 mAh AA Ni-MH akut, joita oli ladattu/purettu noin 25 kertaa sekä VARTA HIGH ENERGY AA alkaaliparistot, tuoreusleima jun 2009.


Ensin oli vuorossa Vansonin akut, jotka oli otettu laturista noin vuorokautta ennen testiä. Akkuja olen lataillut Biltemasta ostetulla laturilla, joka on käytännössä osoittautunut kelpo laturiksi.

Laturin tuotetietoja voit katsella täältä.




Ensin siis akut gepsiin ja mittalaitteen piuhat napoihin. Gepsin laitoin ikkunalaudalle aivan ikkunaan kiinni. Sitten Flukeview käyntiin. Mittauksen näytteenottoväliksi asetin 5 minuuttia, koska lyhyemmällä aikavälillä olisi tuo käyrä venynyt melkoisen pitkäksi eikä lyhyemmästä aikavälistä olisi ollut testin lopputuloksen suhteen mitään vaikutusta. Seuraavaksi laitoin Magellanin käyntiin ja jäin odottelemaan sen sammumista akkujen tyhjentyessä. Gepsissä oli koko ajan satellittinäyttö päällä ja siinä oli satelliitteja näkyvissä yhdestä jopa viiteen. Magellanin käyttöoppaassa kerrotaan, että heikossa kentässä GPS kuluttaa enemmän paristoja kuin vahvassa kentässä. Tämä siis huomiona. Lämpötila tuossa ikkunan vieressä oli vanhanaikaisella tenttumittarilla mitattuna +18 celsiusta.



Vasemmassa laidassa olevat lukemat ja niiden kohdalla olevat vaakaviivat kuvaavat jännitetasoja ja pystyviivat aikaa. Pystyviivojen väli on 150 minuuttia, eli 2,5 tuntia. Vansoneilla lähtöjännite oli siis 2,923 V ja tuo loppujännite käyrän mukaan 2,198 V. Magellan pysyi päällä 10 tuntia 20 minuuttia. Akkujen jännite pysyi nimellisjännitteensä (2,4 V) yläpuolella 8 tuntia 15 minuuttia. Tuo loppujännite (2,198 V) ei itse asiassa ole aivan oikea, johtuen viiden minuutin näytteenottovälistä. Olin mittarin vieressä katkaisuhetkellä ja mittari näytti silloin 2,070 V. Tällä ei siis kuitenkaan ole merkitystä kuin minuutin tai parin verran.

Seuraavaksi oli Vartojen vuoro.



Käppyrä on melkoisen erilainen. Lähtöjännite oli 3,247 V ja loppujännite 1,655 V. Vartat kestivät 8 tuntia. Ero akkuihin verrattuna on siis melkoinen. Paristojen nimellisjännitteen alle mentiin jo 15 minuutissa ja Ni-MH akkujen nimellisjännitteen alle neljässä tunnissa.
Tästä voi sitten jokainen vetää omat johtopäätöksesä. Meikäläinen ainakin veti sellaisen, että noita Vartan pattereita ei enää ostella, koska esim. Panasonicin paristoilla olen päässyt reilusti pitempiin käyttöäikoihin, tosin ulkona. Todennäköisesti siirryn kokonaan akkujen käyttäjäksi.

© pekingin ankka
p_ankka@hotmail.com


Ps. Tarkkasilmäiset varmaan huomasivat, että datablockin päiväys on hieman ajastaan edellä. Smile Ja arvailuihin oikeasta persoonastani en ota mitään kantaa. Twisted Evil

2)
Kommentoidaas vähän:

Petteri_N kirjoitti:
Hienoa re... siis pekingin ankka! Kun sinulla on noin hienot laitteet käytössä, niin voisitko tehdä pienen testin eri paristoilla? Myös perinteisillä "ei-alkaali" paristoilla.


Tarkoitus olikin kokeilla joitakin halpoja ruskokiviparistoja. Vaikkapa mallia Biltema tai Pirkka.


Heska kirjoitti:
pekingin ankka kirjoitti:
Fluken vehkeitä ei ihan joka torpassa ole.


Hep! Eiku.... Wink

Tyrkkääppäs vielä gepsi pakkaseen, ja verrokeiksi litium paristot, niin saadaan olosuhteiksi "normaali talvisää". Cool

Esimerkillistä tutkimustyötä ja asiaan paneutumista. Exclamation

EDIT: Niin laitanpa tämänkin huomion tähän samaan viestiketjuun; huomasin että Energizer tuotenimellä valmistetaan nyt myös AAA-kokoisia litium paristoja. (esim. tuohon Magellaniin sopivien AA-kokoisten lisäksi)

Itseäni tämä sikäli kiinnostaa, kun allekirjoittaneen vehkeet ( Shocked öh, siis tarkoitan tietenkin GPS Garmin Gekoa... ) on niin pienet , että käyttävät hiukan pienempää energianlähdettä. Käytännössä hyöty alkaliparistoja huomattavasti kalliimmista litium paristoista saavutetaan mm. pakkasessa tai pitkässä varastoinnissa. Eli esim. auton hansikaslokerossa olevassa taskulampussa on litium paristot, ja vaikka lamppu olisi useamman vuoden käyttämättä, niin paristot eivät hyydy ja vuoda lampun sisälle. Ja virtaa piisaa myös pakkaspäivänä, jolloin sitä lamppua eniten ko. kotterossa tarvitsee....


Litiumparistoista on kokemusta vanhan kameran kanssa. Kyllä siinäkin patteri hyytyi pakkasella, jos kamera vain oli pitempään poissa taskusta. Sisällä sitten taas pelasi. Kyselin noita AA litiumparistoja useammasta paikasta ja vain yksi kauppias tiesi niitä saatavan Suomesta. Hintaa tiedustellessani sanoi niiden maksavan noin 10-11 euroa kappale. Shocked Taitaa olla paras unohtaa sellaiset samantien. Ellei nyt sitten tule lähdettyä sponsoroidulle naparetkelle. Cool Ja lupaukset seitsenkertaisesta kestostakin saattavat olla vain puhetta.

jarih kirjoitti:
Hyvä testi!

Pakkastesti olisi nannaa, siinä tosin kannattaisi käyttää kotipakastinta apuna kun ulkolämpötila voi vaihdella liian paljon. Pakkastulokset saattaa olla toisinpäin NI-MH akuilla mitä plussan puolella.


Ajattelin laittaa gepsin sellaiseen autojääkaappiin ja kokeilla siinä muutamat patterit. Kyllä sekin pakkasen puolelle menee. Ja ei kai se gepsi kuitenkaan kovilla pakkasilla aina kädessäkään ole. Luulisi sen pysyvän povitaskussa aika lämpimänä.

Heska kirjoitti:
Tuossa pärjäisi vanhat NiCd akut paremmin. Mutta kunhan ladattavat litium kennot yleistyy....


Tuo voi olla totta, jos ne Ni-CD akut olisivat kapasiteetiltaan samanlaiset kuin Ni-MH akut. Yleensä ovat korkeintaan puolet Ni-MH akuista. Ja mitä tulee litiumakkuihin, niin ei niidenkään pakkaskestävyys yllä. lähellekään esim. ruskokiviparistojen pakkaskestävyyttä.

vieras2 kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että molemmilla loppujännitteillä tarkoitettiin jännitetasoa jolla kone sulkeutui? Mistä moinen ero, sisäisestä vastuksestako vai mistä? Maallikkona olettaisi koneen sulkeutuvan kun jännite laskee samaan loppujännitearvoon.

Onko noissa gps laitteissa mitään asetusta josta voidaan valita käytettävän patteri/akkutyypin mukainen optimaalinen virranhallinta?

Koska ko. rekingin ankka tuntuu olevan perillä sähkölaitteista, niin kysyisinkin voiko tästä vetää sen johtopäätöksen, että käyttäisit mieluiten akkuja, esim. vhf radiossa, vai pattereita (jos ei puhuta käytön hinnasta).?
Vhf- radio tapauksessahan virrankulutus on aivan erinäköistä kuin stabiilissa gps laitteessa.


Tosiaankin. Tuolla loppujännitteelä tarkoitin juuri sillä hetkellä olevaa akkujen/peristojen napajännitettä, jolloin gepsi sammui. Ni-MH akuissa tuo jännite ei oikeastaan olekaan se "oikea" loppujännite, koska niissä sisäinen vastus kasvaa niin suureksi, että virran kulku lakkaa, vaikka napajännitettä näyttäisi olevan reilustikin. Jos olisin käyttänyt lyhyempää näytteenottoväliä, vaikkapa 10 millisekuntia, niin todennäköisesti Ni-MH akkujenkin "loppujännite" olisi ollut samaa luokkaa paristojen vastaavan kanssa. Tuo käppyrä vaan olisi venynyt muutaman kilometrin mittaiseksi.

Ainakaan Magellanissani ei ole mitään valintaa akku/paristo.

Mitä tulee noihin VHF radioihin, niin luultavimmin juuri akut ovat parempi vaihtoehto, koska niiden jännitekestoisuus on parempi kuin paristojen. Tarkoitan siis sitä, että kuormitettaessa voimakkaammin paristoja/akkuja, akkujen napajännite ei laske niin alas kuin paristojen.

Toivottavasti tein itseni ymmärretyksi. Rolling Eyes


3)
Tässä sitten aiemmin kehumani Panasonic Powermax 3 alkaline.



Näyttää huonommalta kuin Varta. Kesti tosin 10 minuuttia kauemmin. Jännitteen aleneminen on kautta linjan nopeampaa. Täytyy kaketi muuttaa käsitystä näistäkin?


4)
Ja sitten pohjanoteeraus mallia Biltema Ultra Green mikälieparisto.



Mitä tuohon nyt sitten sanoisi? Ei ainakaan sovi tähän käyttöön?


5)
Tuollaisen kapasiteettikokeen tekeminen ei näillä vehkeillä aivan onnistu. Ja mAh lukemia voi kaunistella pienentämällä kokeen virran voimakkuutta. Esim. jonkin akun ilmoitettu kapasiteetti on vaikkapa 2000 mAh 200 mA:n virralla purkuajan ollessa 10 h. Samasta akusta saadaan kuitenkin kapasiteetiltaan "suurempi", jos purkuvirta piennetään sopivasti pienemmäksi ja purkuaika vaikkapa kaksinkertaistetaan. Parempi kapasiteetin kuvaaja olisikin Wattitunti.


6)
Mielenkiintoisia datalehtiä. Ovat jopa tehneet omien tuotteidensa keskinäisen vertailun mahdottomaksi.

Mutta jatketaan tätä omaa vertailua.

Yllättäen tähänastisista kokeilluista alkaaliparistoista parhaimmaksi nousi Bilteman Long Life Alkaline.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com