OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tarkan pienoiskiväärin rakentaminen
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 10.11.2004 19:50    Viestin aihe: Tarkan pienoiskiväärin rakentaminen Vastaa lainaamalla viestiä

No niin ajattelin tässä rakentaa/teettää itselle viimeisen päälle tarkan pienoiskiväärin. Käytössä olisi Sako P94S lukkorunko ja lukko ja siihen pitäisi hommata piippu jonka käynti pitäisi olla sopivalla patruunalla 5-7mm Cool Nyt kysyisinkin mistä tällainen piippu löytyisi ja onko tietoa mikä olisi optimaalinen piipun pituus/paksuus tarkkuutta ajatellen. Käyttötarkoitus ei ole kasa-ammunta vaikka tekstistä niin voisikin päätellä vaan omaksi huviksi snaippaaminen joten mitään 660mm seivästä en ole ajatellut piipuksi vaan se saisi olla niin lyhyt kuin mahdollista tarkkuuden kärsimättä.

Kaikenlaisia kokemuksia/faktaa otetaan kiitollisuudella vastaan koska olen kyllästynyt lyömään päätä seinään/heittämään rahoja kankkulan kaivoon.

Olen aloittanut tarkan pienoiskiväärin etsimisen kiinalaisesta, venäläisestä ja päätynyt sakolaiseen, mutta näköjään se on niin että massatuotantoaseista ei ole todella tarkaksi aseeksi.
Takaisin alkuun
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5500

LähetäLähetetty: 10.11.2004 19:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omassa P94 aktiossa on kiinni Jalosen asentama 500mm pitkä uritettu Mäkisen kanki ja käynnissä ei ole moitteen sijaa, huippupaukulla vaikkapa Midaksella ase takoo todella pieniä nippuja jos vaan ampuja jaksaa keskittyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 10.11.2004 20:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Millaisia nippuja? Mäkisen piippua olen itsekkin ajatellut mutta eikö Mäkinen asenna itse sitä piippua vai miksi sen on Jalonen tehnyt? Onko muita vaihtoehtoja piippujen suhteen?
Takaisin alkuun
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5500

LähetäLähetetty: 10.11.2004 20:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Millaisia nippuja? Mäkisen piippua olen itsekkin ajatellut mutta eikö Mäkinen asenna itse sitä piippua vai miksi sen on Jalonen tehnyt? Onko muita vaihtoehtoja piippujen suhteen?


En ole nippuja mittaillut mutta ne on sellaisia rosoisia reikiä 50m matkalta, 100m matkalle tyypillinen käynti tyynellä on 20-35mm.

Alunperin piippu oli Mäkisen asentama mutta sitä lyhennettiin sekä kevennettiin ja homman teki Jalonen. En tiedä oliko käynnin paranemiseen piipun lyhennys vai Jalosen kalvama uusi pesä mutta lopputulokseen olen tyytyväinen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 10.11.2004 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Millainen käynti oli ennenkuin piippua lyhennettin/kevennettiin?
Mitä tuo lysti maksoi sulle?
Takaisin alkuun
Sah_
Vieras





LähetäLähetetty: 11.11.2004 00:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itelläkin on P94S varmintti ja ei käynnissä suuremmin ole valittamista mut onpahan ollut ajatuksena minullakin saisko siihen jostain tiukemman piipun. PTK muistaakseni ja on se Hemikin tainnut kirjoittaa että pienoiskiväärillä tarkkuuteen vaikuttaa ainoastaan piipun halkaisijan ja luodin paksuuden suhde, sitä tarkempi mitä ahtaampi piippureikä on. PTK ylisti jotain -60 Voerea jossa vielä oli piippureikä CIP laiton eli ahdas, tunnelissa ampuivat jotain 15mm kasoja 75 tai 100 metriin, en muista tarkasti.

Tekis ostaa vanha paksupiipuinen tozi ja sorvata siitä piippu sakoon kokeiltavaksi, kerran kehuvat muka tarkoiksi. Wink Ei olis kummonen homma sovittaa p94:n puristusliitokseen.
Takaisin alkuun
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5500

LähetäLähetetty: 11.11.2004 09:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ennen muutosta se ampui hiukan suurempaa rosoista reikää 50 metrille...

Tarkkaa hintaa ei ole tiedossa mutta veikkaan että Mäkisen piippu kustantaa asennettuna n. 300€, ei mikään ihan halpa homma varsinkaan jos kasojen koko ei muutu toivottuun suntaan...

Oma ase käy nykypiipulla paremmin kuin alkuperäisellä mutta ei siinä mitään älytöntä eroa ole joten jos oma piippu tikkaa 10mm/50m niin mielestäni ei kannata huvikseen vaihtaa piippua sillä ne muutamat millit tulee melko hintavaksi, se on sitten asia erikseen jos ammutaan kasaa oikein tosissaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 11.11.2004 13:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa Tozin piipussa vois olla ideaa. Minkä mallin tozista löytyy noita tarkaksi kehuttuja piippuja? Tietää käydä hakemassa sellanen pois ja testata jos se ei tuu älyttömän kalliiksi.
Takaisin alkuun
Sah_
Vieras





LähetäLähetetty: 11.11.2004 23:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä en tiedä onko niitä totseja etes kovin monenlaisia tai tasoisia. Minä olen kattelut sillä silmällä jos jossain olis PTK:n testaaman Voeren näkönen pyssy tai ihan mikä tahansa "tiukka" ja ehyt mieluummin pakuspiippuinen pienari. Varmaan saa parikin vanhaa pienarii yhen mäkisen piipun hinnalla.

Yleensähän mitään hyvää ei saa halvalla mutta tämä pointti että pienoiskiväärin tarkkuus olisi verrannollinen piipun ahtauteen saattaisi tehdä poikkeustapauksen

Valmetin standardithan on kilpa pelejä. Lipasaukoton ja kunnon laukaisukoneisto, eikö siinähän sattais olla sulle valmis tarkkuuspienari? Itellä on himottanu semmostakin kokeilla mut siinä pitäis pistää sako vaihossa eikä raaski...
Takaisin alkuun
dachase
Vieras





LähetäLähetetty: 12.11.2004 12:24    Viestin aihe: Hinta Vastaa lainaamalla viestiä

Minkäs hintasia noi Valmet Standardit on?
Takaisin alkuun
Sah_
Vieras





LähetäLähetetty: 12.11.2004 14:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noin 500e. Niissä ei ole alkuperäisenä kiikariuria.
Takaisin alkuun
dachase
Vieras





LähetäLähetetty: 12.11.2004 23:53    Viestin aihe: kiikariurat Vastaa lainaamalla viestiä

Mites, onko mistään saatavissa tommoseen Valmet Standardiin semmosta "kiskoa" joka tulisi sen takadiopterin paikalle ja mahdollistaisi kiikarin asentamisen?
Kyselin tätä jo aiemmin otsikolla "Valmet Standard .22"

Yksi tarjous tuli omatekoisesta "adapterista".

Onko missään tehty "sarjatuotantona" noita kappaleita?
Tai edes joku seppä tai vast. tehnyt isompia eriä?

Vai pitääkö sekin taas kantapään kautta itse väsätä =)

Ase on aivan kuin uusi, joten en sitä kyllä rupea pilaamaan millään kiikariurilla.

Ja toinen kysymys samaan. Mistä mahtaa saada tohon vakio diopteriin taakse erikokoisia "reikiä", eli niitä dioptereita?

Aseen vakiotukki kun istuu käteen loistavasti ja uskoisin sen kiikarillakin pelittävän.

jos jollain myynnissä em. osia tai muuten tietoa, niin sähköpostiin voi laittaa myös

aku.lindstrom@akun.org
Takaisin alkuun
jusa
Vieras





LähetäLähetetty: 14.11.2004 18:57    Viestin aihe: toz 8 Vastaa lainaamalla viestiä

kannattaa kokeilla tota toz 8 paksua piippua, pituudeks piisaa 300mm tai laillinen 400mm laitata sit lyhyt patruunapesæ, et luoti ottaa rihlojen alkuun kiinni. se ja leveet rihlapalkit jotka teki piipusta tiukan, vaikka on normaalimittoihin porattu ja rihlat vedetty, teki piipusta tiukan ja tarkan. Pituus ei vaikuta tarkkuuteen mutta nopeuteen, alkaa luoti hidastua piipussa jo 300mm jælkeen.
hitto tæællæ norjas on vææræt næppæimet.
Takaisin alkuun
Haba
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 788
Paikkakunta: Kuusamo

LähetäLähetetty: 23.05.2005 23:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten ois Hartin kanki? Parilta tutulta makuu ammunta mieheltä löytyy. Ovat kehuneet.
Itellä on paksu anshützin vaapapiekkarinpiippu. Ei mikään "porakone" mutta tollasta kymmenpennistä ampuu sopivalla patruunaerällä 50m matkalta. Suurin haaste piekkarissa on juuri sopivan patruunaerän ei merkin tai mallin löytäminen.
Esimerkiksi minulla on ollut melko monta eri master ja trainer erää. Parhaat kasat ammuin vanhalla trainer erällä erää en nyt muista, pari muuta erää visko sinne sun tänne ympäri ysi rinkiä sama homma mastereissa ja muissa.
_________________
100m ME 9,32s
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3966

LähetäLähetetty: 24.05.2005 10:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sopiva piipun pituus löytyy yleensä hekemalla, näin kertoi ( R.I.P ) Eino Laaksonen joka teki yhteenaikaan Vammalassa Finnbiathloneita. Hän kertoi että paras käynti ja nopeus yleensä löytyy 300 - 400mm väliltä. Toisen neuvon olen saanut että jos löytää hyvän patruuna erän, niin niitä kannattaa sitten ostaa niin paljon kuin lompakko antaa myöden. Itsekkin tämä on karvaasti todettu, ettei se pelkkä patruunan nimi mitään takaa jos erä on eri pe***le.

Tozeissa on ollut ainakin jossain malleissa suuta kohti kapeneva piippu, niin käynti voi lyhennyksestä huonontua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com