OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

teerin pillitys
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
erästelijä



Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 5
Paikkakunta: joensuu

LähetäLähetetty: 20.08.2005 14:17    Viestin aihe: teerin pillitys Vastaa lainaamalla viestiä

olisin kiinnostunut teerin pillityksestä, mutta en ole löytänyt netistä minkäänlaista juttua teerin pillitysäänistä. Joten voisiko joku kertoa millä jaksolla rautaista teeripilliä pitäisi puhaltaa ???
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Körmy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1867
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 20.08.2005 15:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jostain oon kuullut että noilla teeripilleillä ei tee oikein mitään. Paljon paremmin saa teeriä kun matkii sitä teeren suhautusta omalla suullaan. Viime syksynä tuli sitä itsekin harrastettua ja muutamia teeriä sai suhauttelemalla lähemmäs tulemaankin. Syksyllä vaan menet kuuntelemaan miten ne suhauttelee ja matkit sitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
erästelijä



Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 5
Paikkakunta: joensuu

LähetäLähetetty: 20.08.2005 20:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juu. kiitti vinkistä. tietääpähän nyt ettei kannata mennä tuhlaamaan rahojaan kalliiseen pilliin mikä ei toimi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Körmy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1867
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 21.08.2005 00:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No en 100% varma siitä ole etteikö se toimi mutta niin muistan lukeneeni/kuulleeni. Jokatapauksessa suhauttelun oppii kaikki kunhan vähän vaan treenaa. Eikä maksa mitään. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Baikal
***


Liittynyt: 06 Hei 2004
Viestejä: 599
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: 21.08.2005 10:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pari vuotta sitten mullakin oli se kaupan teeri pilli..ikinä en sillä saanut teeriä tulemaan. Sitten kerran kokeilin suulla suhauttaa ja alkoi tulosta syntyä. Teeri pilliin en enää koske Smile kannattaa opetella suulla suhauttaminen Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
VOSTOZNOSIBIRSKAJA LAIKA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Huh 2005
Viestejä: 987
Paikkakunta: Ala-Ounasjoki

LähetäLähetetty: 21.08.2005 12:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannaattaa kuunnella teeren soidinta keväällä ja syksyllä ja sieltä kun opettelet niitä suhautussarjoja niin tulosta alkaa tuleen.

Se teeripilli kyllä kannattaa jättää sinne kaupan hyllylle jos aikoo saalista saada, eli paras sointu lähteee kun opettelee itse omalla suulla suhauttelemaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tpt13
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Maa 2004
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 22.08.2005 13:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuten muutkin sanoivat, kuuntele aitoja ääniä ja matki niitä.
Minä totesin metallisen pillin oivaksi apuvälineeksi (jotenkin helpompaa) ja olen keskustellut paljonkin teerien kanssa sekä pillin avulla että ilman.

Yksi oleellinen asia siinä on, ettei pidä olla liian innokas; on hyvä pitää vaikka parin minuutin taukoja silloin tällöin.

Viime syksynä tuli sitten nolompi tilanne, kun vartin verran tuli suhauteltua ja useimmiten tuli suhautus vastaukseksi. Sitten vasta tajusin, että meitä oli 2 eri porukkaa samalla nevalla Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8957

LähetäLähetetty: 22.08.2005 16:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kieli kiinni kitalakea vasten huulet törrölleen niinkuin ensikertalaisella kosiomiehellä, keuhkot täyteen ilmaa ja puhalletaan suhisten ulos: TsiuuuaaaaihHH. Joskus voi päästää muutaman lyhyemmän: Tsuu ...Tsuu

Kannattaa aloittaa auringon noustessa tai vähän ennen ja suhauttaa noin 5 minuutin välein. Kaunis kuulas ilma ja pikku pakkanen on hyvä, mutta sumuinen ilmakin voi joskus olla hyvä, jos ilma on kirkastumassa päivää kohden. Suhahtelu alkaa silloin myöhemmin.

Kun teeri vastaa, ei kannata vastata ihan heti. Muutenkin kannattaa pantata suhinaa, jos vastauksia tulee. Kun vastapuolelta pettää hermot ja se suhauttaa toisen kerran ennenkuin on ehtinyt itse vastata, niin merkki on hyvä. Yleensä suhautteluun tulee nuorempi kukko ja niiden suhauttelun taito ei välttämättä ole paras mahdollinen, melkoista korinaa joskus. Vanhoja kukkojakin tulee aina joskus.

Vanhat kukot suhauttelevat soidinpaikoilla ja yleensä maassa, mutta ei aina. Kuherrus taas on yleensä aina puun latvassa. Koska suhauttelija on yleensä maassa, teeri saattaa joskus tulla ja laskeutua suoraan maahan. Teeri saattaa myös laskeutua hyvin matalalla olevalle puun oksalle.

Suhautus puree joskus ohilentäviin teeriinkin ja saa ne pyörähtämään tukimaan paikkoja. Teeri pystyy paikantamaan suhautuspaikan ällistyttävän hyvin. Se voi tulla aika kaukaakin suoraan syliin ja pitkän ajan kuluttua viimeisestä suhautuksesta. Mutta jos teeri on luokkaa 100 metriä lähempänä, niin se erottaa yleensä aidon suhautuksen ja vaikenee tai poistuu paikalta.

Kun aamu on edennyt pitkälle ja suhauttelu lakannut, saattaa kukko tulla vielä tarkistamaan paikan yllättäen. Muutaman kerran minulle on käynyt, että olemme lopettaneet jahdin ja puhelleet aamun tapahtumista aivan näkyvissä seisoen, kun kukko on yllättäen pyrähtänyt paikalle ja istunut kymmenen metrin päähän oksalle.

Teerien suhauttelu on persoonallista ja joskus on vaikea erottaa metsästäjää ja teertä. Olin joskus 10 v poikani kanssa jahdissa ja kävimme tarkistamassa pienen lammen muuttosorsien varalta. Poistuessani esittelin hänelle teeren suhautuksen niinkuin malliksi ja saman tien sain tosi surkean suhautuksen vastauksena noin 100 metrin päästä. Kerroin pojalleni kyseessä olevan aloittelevan metsästäjän ja suhautin muutaman kerran. Vastaus tuli aina välittömästi ja yhä surkeammin. Olimme poistumassa juuri samaan suuntaan polkua pitkin ja sanoin pojalleni, että kohta tuo nuori metsästäjä yllättyy kun kuulee meidän tulevan. Kun olimme suurin piirtein niillä main, josta ääni oli kuulunut vetäisin oikein mahtisuhautuksen täysillä keuhkoilla. Hetken oli hiljaista ja sitten alkoi kova siipien läpinä, kun nuori kukko pyrähti lentoon kanervikosta muutaman kymmenen metrin päästä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
coorde
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 260
Paikkakunta: pohjos-suomi

LähetäLähetetty: 23.08.2005 11:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ite olen käyttänyt teeripilliä monet vuodet... teerelle harvakseen vastailee suhauttamalla.. se on toiminut.. tietenkään mitään varmaa voi sanoa,, oishan nuo saattanut tulla ilman pilliäkin hollille.. tuohan se vähän lisäväriä kun pilliin puhaltelee tai suullaan suhauttelee niin että räkä lentää kuulaassa syysaamussa. mikäs sen mukavampaa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
suikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2005
Viestejä: 129

LähetäLähetetty: 27.08.2005 16:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mullakin on ollu semmonen kaupasta ostettu teeripilli ja hyvin on toiminu.. sekin varmaan riippuu siitä miten siihen puhaltaa! toiset osaavat hyvin sen suulla ja onhan se kätevämpääkin niin ei tarvi pilliä kantaa. itse osaan vain pilliin puhaltaa ja hyvin se toimii.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jinok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2816
Paikkakunta: Kuusamo

LähetäLähetetty: 17.09.2005 00:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

suikka kirjoitti:
mullakin on ollu semmonen kaupasta ostettu teeripilli ja hyvin on toiminu.. sekin varmaan riippuu siitä miten siihen puhaltaa! toiset osaavat hyvin sen suulla ja onhan se kätevämpääkin niin ei tarvi pilliä kantaa. itse osaan vain pilliin puhaltaa ja hyvin se toimii.


Kerroppa ohjeita miten suhauttelet tuolla pillillä Exclamation itellä ei onnistu toi suhautteleminen oikein suulla, jotenka pillillä täytyy yrittää.
_________________
-Rottajalaka prkl!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
dynamo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Hei 2004
Viestejä: 72
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 17.09.2005 10:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen käyttänäyt vuosikausia kaupan metallista pilliä. Esimerkki viime sunnuntailta: Näin kun teeri lensi ohitseni. Teeri oli suunnilleen kuvieni kohdalla menossa ohi kuvista kun suhautin siihen ("shuuu-shuh"). Tämän seurauksena teeri teki välittömästi 180 asteen käännöksen ja laskeutui kuvilleni. Kyllä se toimii. Uskon että suullakin suhauttamalla (oikein) pääsee ihan vastaavaan tulokseen. Makuasia.

Aika lailla jokaisena soidin (lue:pakkas) aamuna olen saanut teeret vastailemaan pilliini.
_________________
Benelli Nova 12/89, Tikka Standard .222 ja .308, Sasta rimpi Gore-TEX.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
suikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2005
Viestejä: 129

LähetäLähetetty: 17.09.2005 14:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jinok kirjoitti:
suikka kirjoitti:
mullakin on ollu semmonen kaupasta ostettu teeripilli ja hyvin on toiminu.. sekin varmaan riippuu siitä miten siihen puhaltaa! toiset osaavat hyvin sen suulla ja onhan se kätevämpääkin niin ei tarvi pilliä kantaa. itse osaan vain pilliin puhaltaa ja hyvin se toimii.


Kerroppa ohjeita miten suhauttelet tuolla pillillä Exclamation itellä ei onnistu toi suhautteleminen oikein suulla, jotenka pillillä täytyy yrittää.


oon huomannu et kannattaa puhaltaa siihen pilliin niin et se suhina alkaa vähän niinkun näin tsiuuuuuhu et se alkaa niinku.. öö vähän vaikeeta selittää.
tänäkin aamuna suhauttelin sillä pillillä aluks kun se kuuluu paljo kauemmaksi ja sit kun tulivat lähemmäs ja alko vastaileen niin suhauttelin suulla. alotan kummiski puhaltamisen T kirjaimella TSIUUUUH puhallus alkaa kovaa ja sit hiljenee keskellä ja lopuks taas kovenee TSIIuuuuHHH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dynamo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Hei 2004
Viestejä: 72
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 17.09.2005 16:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oma pillitystyyli: Aloitan puhaltamalla voimakkaasti, Tsuuuuuu... (välillä heikompaa puhallusta) ja lopetan voimakkaasti ....tsuh.

Erittäin vaikea opettaa näin kirjoittamalla. Täysin teeren vastaavaan ääneen ei pääse pillillä, mutta se ei haittaa. Teeri ääntää ehkä enempi tyyliin: "Khiuuuuhii". Alku ja loppu painokkaasti siinäkin. Laughing
_________________
Benelli Nova 12/89, Tikka Standard .222 ja .308, Sasta rimpi Gore-TEX.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mika_22
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 2527
Paikkakunta: Keminmaa

LähetäLähetetty: 17.09.2005 22:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse sain aamulla saman parven useamman kerran hollille..kiväärillä yritin kerran...poistuivat..ja sitten taas suhauttelua taas hollille ja haulikolla ekalla alas Cool
Sitten hanhi eteen ja alas Cool
Mahtava aamu Wink
_________________
Sole poikha mikhään
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com