OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tru Oil ja sen menestyksellinen käyttö
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 29.04.2006 15:35    Viestin aihe: Tru Oil ja sen menestyksellinen käyttö Vastaa lainaamalla viestiä

En ole (vielä) itse tehnyt lähemmin tuttavuutta po. aineen kanssa mutta koska olen nähnyt runsaasti aseiden tukkeja (kaikki kalliimmman luokan BERETTA:t) joissa on tällä aineella tehty erittäin hieno pinta, niin ajattelin panna esille oheisen tekstin. Vaikuttaa toimivalta ja antaa ainakin lähtökohtia omiin kokeiluihin. Toivottavasti "kolmas kotimainen" ei aiheuta liikaa vaikeuksia tekstin ymmärtämiseen (teksti on kopioitu eräältä amerikkalaiselta aseharrastajien nettisivustolta). Wink
Lisäyksenä vielä oheiseen että samalla sivustolla kehoitetaan erittäin huolelliseen työhön poistettaessa ja neutralisoitaessa tukin mahdollisen vanhan pintakäsittelyn poistossa käytettyjen aineiden"jämiä". Neutralisointiin suositellaan lähinnä alkoholia (meikäläinen SINOL toimii varmaan oikein hyvin).

"I read a lot about stock finishing. Here's what I've come up with...

To get the best usage out of Tru-Oil, you need to split it roughly 50/50 with mineral spirits. Otherwise its too think to work with. Practically any finish you want to apply works best with 15 very light coats as opposed to 5 heavy ones. When you thin the Tru-Oil, mix it up and keep it in an old glass jar in the dark.

In order to apply the best, most durable finish, you really need to seal the stock first. I use the thinned Tru-Oil to wet sand the stock until its as smooth as I want it. Then I just keep wet sanding until I'm overly satisfied that the stock is sealed.

Then I set it aside until I remember I have an ongoing project and feel like going back to it. On the 6.5 I just finished, that was something like 3 months...

Then I start laying on the finish. I rub a good thin coat in with my fingers. Then I sand with 300-400 grit paper and repeat the next day. After about 7 coats and the finish is built up, I switch to 0000 steel wool in between coats and keep laying it on until I'm satisfied with the finish.

Then I rub out the finish with 0000 steel wool and Johnson's Paste Wax. I may go back later and add a coat or two of wax just for good measure. I think 6.5 probably has 3 coats of wax on it simply because I kept finding irregularities in the finish that I wanted rubbed out
".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 01.05.2006 09:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen tehnyt muutaman kerran tukin pinnoituksen tru-oililla valmistajan ohjeiden mukaan. Jälki on ollut hyvää, joten kyseinen lontoonkielinen vinkki on todellisen "hifistin" laatimaa. Epäilempä, että koko tämän foorumin lukijoista korkeintaan 30% jaksaa noudattaa edes valmistajan ohjeita, loput soveltavat miten milloinkin (osa ei lue ohjeita lainkaan).
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 01.05.2006 18:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä, mutta vanha sanonta pitää tässäkin aika hyvin paikkansa eli "hiljaa hyvä tulee" Wink .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jatok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 284

LähetäLähetetty: 01.05.2006 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisi erittäin mielenkiintoinen projekti suorittaa! Täytyy pitää mielessä jos taloon joskus eksyy ase, jossa on puutavaraa Very Happy

Tosin vaikuttaa pätevältä vaikkapa puisiin huonekaluihin. -J-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kojoka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Huh 2005
Viestejä: 163

LähetäLähetetty: 18.07.2006 21:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aion petsata Laurosen laminaattitukin.Elikkä poistan lakkauksen Nitro Morsella ja sen jälkeen musta petsaus.Ajattelin tuota Tru-oilia petsin päälle.Käykö?Millä olisi paras tuo öljy levittää ja montako kertaa?Onko välihionta tarpeellista laminaattitukissa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6245
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 18.07.2006 22:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oletko aivan varma, että sulla on siinä nyt lakkaus pinnassa vai oletko sen itse tehnyt? Lauronen nimittäin käyttää Tru-Oilia ja tässäkin aseessa oli sellainen. Meni pelkillä ratareissuilla hirveän näköiseksi, pinta suli pelkkään hikeenkin ja oli tahmainen. Syksyn metsästysreissujen jälkeen vesipetsikin oli jo joistain kohti lähtenyt vaikka koetin Tru-Oililla korjata pinnoitteet. Ilmeisesti en kuulu sen menestyksellisiin käyttäjiin, enkä viitsi edes pohtia syitä, miksi se ei pysynyt Laurosella eikä minulla. Vetelin vanhan pinnan ja petsauksen pois. Tein petsauksen uudestaan tinneriohenteisella petsilla ja pohjalle sivelin Unica Super lakan. Pintaan suihkutin Mastonin spraylakan. Myös kädensijat saivat uutta maalia pintaansa kun entinen oli osin kulunut puhki. Lopputulos näkyy tässä ja kestää isältä pojalle ja Tru-Oil kuuluu sarjaan "sillä saa äkseerata ne jotka saa sen tukissa pysymään tai ne joilla on joutilasta aikaa".


_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kojoka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Huh 2005
Viestejä: 163

LähetäLähetetty: 18.07.2006 22:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä Tukki on täysin Laurosen jäljiltä.Jos on tru-oilia,miten petsaus?Jalonen vissiin tietää tuon Laurosen pintakäsittelyn?Ottaa nykymuodossaan ainakin likaa pintaansa aika herkästi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6245
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 19.07.2006 10:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No varmaan se on Tru-Oilia, mutta parhaitenhan se selviää kun soitat tekijälle itselleen. Kuulostaa merkit ainakin siltä. Jos sulla on siinä sellainen ruskea petsaus, niin se on varmaan nahkaväriä, joka on vesiliukoista ja haalenee siis jos pinnoite on rikki ja tukki kastuu. Se petsi ei ole syvässä ja lähtee hiomalla pois, kunhan hioessa varot ettet hio muotoja pyöreäksi.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kojoka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Huh 2005
Viestejä: 163

LähetäLähetetty: 19.07.2006 11:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tukki on värjäämätön.Irtoaako Tru-oil ohentimella?Tärpätti tai tinneri?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6245
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 19.07.2006 14:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No kokeilemallahan se selviää, minä käytin muistaakseni asetonia ja hiekkapaperia.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
portti
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Kes 2005
Viestejä: 84

LähetäLähetetty: 27.07.2006 09:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihmettelen tuota tru oilin sulamista käsiin. Tänä kesänäkin aika kuumia päiviä ollut, ja mitään tuollaisia ongelmia ei ole ilmennyt. Onkohan kavereilla todella happamat hiet käsissä...
Tuohon aineesen olen todella tyytyväinen. Ei lohkeile pikku kolhuista, ja on todella helppo huoltaa uudelleen ehtaan kuntoon, kun naarmuja alkaa olla riittävästi.
Berettahan käyttää tuota ainetta lähes kaikissa haulikoissaan. En ole kenenkään kuullut moittivan beretan sulavan käsiin. Onkohan tällä alle laitettavalla petsillä jotain vaikutusta tähän ongelmaan.
Itse olen laittanut tavallista tukkiöljyä, ja hyvin on toiminut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6245
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 27.07.2006 10:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No minä epäilin, että syy on laminaattimateriaalissa. Sitten näin talavella enon uuden Berettan, joka oli ollut vasta yhden syksyn käytössä. Näky oli karsea ja muuten niin hyvän tuntuista asetta oli eno jo teippaillu tukista kun pinnoite oli mennyt puhki, naarmuuntunut etc. Minun yli 30 vuotta vanha halpis-Hunteri on paljon paremmassa kunnossa lakkauksiltaan. Tuota Berettaa ei varmasti ole mitenkään huonosti kohdeltu enon tietäen ja tsiikailin samalla hänen lakkatukkista metsämallin M55:sta, joka oli kuin pakasta juuri vedetty. Kehoitin reklamoimaan Berettasta.

En tiedä mikä on syynä ristiriitaisiin kokemuksiin Tru-Oilista, mutta minusta se ei muuten liity metsästykseen ja aseisiin, kuin että sillä voi heittää vesilintua. Ikinä en tule sitä mihinkään käyttöesineeseen laittamaan, asettaa jo käyttäjänsäkin naurunalaiseksi, kun yhden kauden käytetty laatuase on tukeiltaan kuin sillä olisi vedetty yhtä putkea toinen maailmasota läpi. Esim. Forrest tuhoaa Tru-Oil pinnoitteen hetkessä, mutta oikeat lakat ei ole siitä moksiskaan. Kiväärihuolto menee aika hankalaksi kun asetta pitää suojella käytettäviltä aineilta ja Forrestin ensikäyttäjä saa todennäköisesti pilattua pinnoitetta jo eka asehuoltokerralla.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 28.07.2006 14:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen minäkin huomannut forrestin pehmittävän tru-oil pintaa, mutta olen annostellut maltillisesti ainetta (siis forrestia) ja noudattanut puhtautta käsissä -> null problemo
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Baikal89
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2005
Viestejä: 127
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 28.07.2006 16:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

portti kirjoitti:
Itse olen laittanut tavallista tukkiöljyä, ja hyvin on toiminut.


Saanko kysyä minkä merkkistä? En oo vielä raaskinut avata Tru-oil purkkia jos se onkin ihan täyttä p*skaa Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 29.07.2006 08:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei se mitään !&%¤# oo, Sämpyllä vaan on ollut aika kurja flaksi tai jotain...!? Minulla on ollut ja on edelleen useita aseita, joiden pinnan suojana on tru-oil. Jatkossakin tulen käyttämään sitä kaikissa aseissani, jotka kaipaavat tukkiin uuden pinnoitteen.

Noudata purkissa olevia ohjeita!
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com