OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kyyhkykaaveiden sijoittaminen?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jonrei
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Tou 2005
Viestejä: 21
Paikkakunta: Ei mistään kotoisin

LähetäLähetetty: 22.07.2005 07:28    Viestin aihe: Kyyhkykaaveiden sijoittaminen? Vastaa lainaamalla viestiä

Miten sijoitetaan 10 kyyhkyn parvi peltoon suhteessa aurinko ja tuuli?
Kaiketi vartioivan linnun sijainti parveen nähdenkin tärkeä?
Tilatessa otin paketin jossa 2 vartioivaa ja loput ruokailevia, tosin minun
silmään ne kaikki vartio tai sitte ruokailee, jokatapauksessa kaikki saman näköisessä asennossa?! Että laitetaanko yksi pystyasentoon ja loput nokka kohti maata?
Ensimmäinen metsästyskausi edessä!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Niätämies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 711
Paikkakunta: etelä-suomi

LähetäLähetetty: 22.07.2005 11:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ruokailevat linnut nokka kohti maata, ei kovin paljon silleen että näyttäs kuikuilevan ja nokat tuulta kohti auringosta en osaa oikein sanoa onko sillä niin merkitystä, tuulella enemmän Confused
Sitten vartiolintu jonkun pienen kuusen latvaan tai johonkin muutaman metrin riukuun parven lähelle ja nokka kohti tuulta..
_________________
God dammed. What a fuck is that, is that a squirrel.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Baikal
***


Liittynyt: 06 Hei 2004
Viestejä: 599
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: 22.07.2005 12:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen asetellut parven aina nokka tuulta kohden. Ruokailevat ruokailevien näköisiksi, elikkä pää kumartuneena maahanpäin. Vartioivan kyyhkyn olen laittanut parven taakse pää pystyyn. Vartioivan ei tarvitse olla välttämättä puussa. Lisäksi kuvat on yleensä aseteltu V tai C kuvioiseen asetelmaan, eli kuvien keskelle jää kyyhkyille laskeutumistilaa.

Auringolla tuskin on mitään merkitystä Rolling Eyes
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Perdiz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 884
Paikkakunta: Mehtän puolella

LähetäLähetetty: 22.07.2005 13:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mie olen käyttänyt pallomuodostelmaa johon keskellä jätetään tarpeeksi tilaa laskeutuville. määrä ollut 20-30 välillä. kuvat levollisen näköisesti nokat tuuleen, muttei mitenkään "kiinankansantasavallanarmeijanparaatityyliin" Smile
minä en missään nimessä jättäisi yhtäkään pulua kaulasuoraksi, ainakin omiin silmiin näyttää että tilanteessa voisi olla jotain uhkaavaa jos kaulapystyssä. tuota vartiokyyhkyä en ole kuullut kenenkään tuttavanikaan käyttävän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Baikal
***


Liittynyt: 06 Hei 2004
Viestejä: 599
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: 22.07.2005 13:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitäisin vartioivaa aika tärkeänä. Jos kaaveiden lähettyvillä on puita tai sähkölankoja niin lähestyvä kyyhky voi jäädä siihen itse vartioimaan, jos vartioivaa ei parvessa jo ole..enpä sitten tiedä Rolling Eyes Ainakin kyyhky parvesta löytyy aina joku vartioiva yksilö.

Mutta vartioivien määrä meidän parvessa on aina 1kpl
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
smeelis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Tam 2005
Viestejä: 101

LähetäLähetetty: 22.07.2005 18:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikö kyyhkyt epäile mitään josyhtäkkiä paikalle on ilmestynyt keppi ja sen nokassa on vartioiva kyyhky. Tänään ostin kärkkäiseltä 12 kpl ruokailevia kyyhkyjä. !2 kpl maksoi vain 30 euroa. Kaikki ruokailevia mutta eikö niistä saa näppärästi vartioiviakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Baikal
***


Liittynyt: 06 Hei 2004
Viestejä: 599
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: 22.07.2005 18:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vartioivaa en koskaan ole laittanut kepinpäähän..aina peltoon muiden kuvien taakse.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 22.07.2005 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse laitan pareittain alkukaudesta tai max. 4 partteihin, siten että parit/nelikot sijaitsevat noin 10-20 metrin päässä toisistaan ja muodostavat itseeni päin avautuvan ellipsin/puoliympyrän. Kyyhkynkuvien nokat aina samaan suuntaan per pari. Esimerkiksi sinne tuulen suuntaan, mutta ei koskaan kaikkia samaan suuntaan, vaan suurinpiirtein tuulta kohti. Päitä ei pystyyn vaan rauhallisen näköisesti etuviistoon. Puluthan pyörivät pikkuparvissa alkukaudesta. Olen saanut tällä tapaa saalista, mutta myös edellä mainituilla tavoilla, eli pulut nokka tuuleen, jne.

Huom huom huom, älkää MISSÄÄN NIMESSÄ siten ripustako yhtäkään kyyhkysenkuvaa sähkölankaan, viime vuonna yksi metsästäjä kuoli yrittäessään viritellä pulunkuvaa roikkumaan sähkölankoihin. Vaikka olisi miten varma, että kyseessä on "turvallinen johto", ei sähkölangat ole tarkoitettu kyyhkysenkuville.

Yhden vahtipulun laitan itseni lähelle esimerkiksi kuusen alaoksaan kiinni tms. paikkaan. Joskus olen nostanut pulunkuvan myös ylemmäs, mutta en ole havainnut varsinaista hyötyä kuvan hilaamisesta taivaisiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tinurien Kirkkoherra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Hei 2004
Viestejä: 2262

LähetäLähetetty: 23.07.2005 23:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Todellakin, sähkölangoille ei kuvia sitten poijjaat pistetä Exclamation

Jotakin kuvastuksesta: Itse olen pikku hiljaa alkanut epäilemään "nokka tuuleen"-periaatetta. Tarkoitus lienee tuolla saada pulut laskeutumaan suoraan metsästäjää päin. Luonnossa kyyhkysparvi on melko sikinsokin ruokailessaan. Kannattaa siis kokeilla muutakin, voihan laskeutumispaikaksi jättää esim. tyhjää tilaa riittävästi ja moneen sektoriin.

Vahtisepeliä asetettaessa täytyy muistaa, että kuvan pitää olla luonnollisessa paikassa. Linnut pelkäävät jos pulu istuamöllöttää epämääräisessä paikassa. Mielelllään siis korkeammalle kuitenkin ja kunnon puuhun joka tapauksessa.

Mikäli käytetään samalla variksen kuvia, niin ne kauemmas kyyhkysistä, mahdollisesti puuhun. Itse en laittaisia variksia MAAHAN esim. jos metsästetään viljapellon lakopaikasta(Puuhun ehkä). Ei näytä kovin luonnolliselta, huonoja kokemuksia itselläni. Eri asia tietenkin jos paikalla käy oikeasti variksia. Onkos kukaan kokeillu hanhiparvea kyyhkysjahdin yhteydessä? saattaisi olla tehokas...
_________________
...saadakseni lopettaa. Moron poro!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JiiPee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Huh 2004
Viestejä: 317
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 24.07.2005 00:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omat parhaat kuvilla jallitetut kyyhkysaaliit olen saanut sijoittamalla kuvaparven sellaiseen paikkaan missä kyyhkyt oikeastikin istuvat. Kuvaparven muodolla ei mielestäni ole väliä määrä ratkaisee.. Ei alle kahtakymmentä peltoon kannata virittääkään!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hankipoika
Vieras





LähetäLähetetty: 24.07.2005 00:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itellä on 24kuvaa ja pistän ne c:n muotoiseen asentoon nokka tuulta kohde... sitten yks vartioiva kyyhky nostaa puuhun riu'n kera...
Takaisin alkuun
kirppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2004
Viestejä: 957
Paikkakunta: jossain suomessa

LähetäLähetetty: 24.07.2005 01:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kannattaa laittaa muutama variksen kuva reunalle olen todennut
että sitten kyyhkyt laskeutuu paremmin kuville
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 24.07.2005 09:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meikäläisellä myös kaksi variksenkuvaa, jotka sijoitan silloin kun laitan täysin erilleen kyyhkyn kuvista, ainakin 50 metrin päähän pulunkuvista. Varikset vaikuttaisivat ainakin laskeutuessaan menevän toisen viereen, niinpä olen itse laittanut variksenkuvat aika lähekkäin, toinen pää enemmän alas ja toinen rauhallisen näköisesti pää hiukan alhaalla.

Sama juttu muuten tuossa nokka tuuleen-jutussa itsellänikin, en laita nokkaa kuvilta kohti tuulta. En ole havainnut tehossa mitään eroa, ohilentävät laskeutuvat yhtä lailla peltoon. Toisaalta myös tuulen suuntaa on usein hankala määrittää aamusta.

edit: pari typoa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tiger
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2852
Paikkakunta: Sjoki/KäMä

LähetäLähetetty: 24.07.2005 10:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uusimmassa ERÄssä on aika laaja juttu kyyhkyn kuvastuksesta. Neuvottiin laittamaan nokat tarkalleen tuulen suuntaan.

Itse en laita kuvia aivan suoraan tuulen suuntaan, vaan osan vähän vinoon. Jonku kuvan lähes poikittain ja niin edespäin. Pää sääntö kuitenkin, että tuulen suuntaan. Kuvien asettelussa oon käyttäny "vähä sikin sokin mallia". Oon suosiolla jättäny pois nämä "C" ja "V" muodot. Harvemmin ne luonnossakaan missään tietyssä muodostelmassa ruokailevat. 2-5 kuvaa "parveen" ja parvien väli muutama metri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 24.07.2005 10:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mistähän se nokka tuuleen ajatus on lähtöisin? Metsästättekö te kyyhkysiä alueella, jossa tuulee vain tietystä suunnasta, itse jahdissa ollessa mietin useimmiten kuvia laittaessani, että tuuli tuntuu tulevan vähän milloin mistäkin. Tietysti iltapäivällä tuulen suunta on joskus vakiintunut.

Harvemmin elokuussa on selkeätä tuulta jostakin päin, useimmiten aamuisin tuntuisi vallitsevan vain kevyttä tuulen henkäilyä vähän joka suunnasta. Voisin kuvitella, että isoilla peltoaukeilla asia on toisin?

Yksi tapa, jolla joskus laitan kyyhkyt, on sijoittaa ne "kulkemaan" niittojälkeä pitkin suurinpiirtein tuulensuuntaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com