OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tähtäimistä ja niiden säädöistä
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
et
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Kes 2005
Viestejä: 45

LähetäLähetetty: 08.06.2005 11:50    Viestin aihe: Tähtäimistä ja niiden säädöistä Vastaa lainaamalla viestiä

Olen aloitellut pitkästä aikaa taas jousiammunnan ja 5-pin Predatorin tähtäimessä ei riitä säätövara kun tuonne n.55metriin, mikä lienee ihan asiaankuuluvaa. Eikös metsästystähtäimet säädetä n. 50m--->alaspäin?
Jousen kiristysvara on melkein tapissa.

Tekisi mieli kuitenkin ampua pidemmiltäkin matkoilta radalla.
Onko suosituksia kohtuuhintaisesta metsästystähtäimestä, jossa riittäisi säätövara pidemmällekin? Tietysti saisi olla kunnolliset hämärässä näkyvät kuidut lisävalolla tms. Jos löytyy vielä ostopaikka, niin aina parempi.
Näyttää tuo tähtäin tarjonta laajentuneen hurjasti siitä kun viimeksi olin tekemisissä. Shocked
Jousena toimivat PSE thunder Flite express ja wanha Ben Pearsonin Shadow, taljoja molemmat.

Toinen juttu mikä ihmetyttää, on kasan osuminen vasempaan reunaan. Tähtäintä olen toki kyseiseen suuntaan säädellyt, mutta tuntuu että joku muukin olisi vialla(ampujan lisäksi) koska vieläkin vetää taulun reunaan.
Voiko tallan/jänteen säätö vaikuttaa? Nuoli lentää kyllä suoraan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 08.06.2005 13:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tähtäimen säätövaran riittävyys riippuu tietysti tähtäimen mallista. Useimmissa pyöreällä kehyksellä olevissa malleissa kehyksen halkaisija on maksimissaan siinä 2" luokkaa ja voi olla että tämä ei riitä saamaan riittävää etäisyyttä piikkien välille. Suorakaiteen muotoisissa malleissa säätövaraa on useimmiten enemmän ja samalla pidemmästä 'sivusta' johtuen koko kehyksen saattaa saada alemmas. Ongelmana saattaa olla, että kehys tulee liian alas ja on nuolen tiellä. Säätövaran riittävyys riippuu myös paljon ankkurointipaikasta. Korkealla ankkuroinnilla esim. suupieleen on erittäin vaikea saada säätöjä riittämään pidemmille matkoille. Kevyempi = nopeampi nuoli saattaa jonkin verran auttaa asiaa koska lentorata on laakeampi. Ankkuroimalla alemmas (tähtäinjousiampujat ankkuroivat leuan alle) tulee silmän ja nuolen välille enemmän etäisyyttä ja kulma tähtäimeen nähden kasvaa (nuoli lähtee ikäänkuin jyrkemmässä kulmassa ylemmäs) ja tähtäimen säätövara riittää paremmin.
Yksi vaihtoehto on tietysti oikea 'kilpatähtäin', jossa pystysuuntaista säätövaraa on enemmän ja jyvää tai 'scopea' siirretään matkan mukaan tarvittava määrä. Malleja löytyy Surelocilta, Copper Johnilta, Toxonicsiltä ym. Sitten on näitä jenkkien IBO ammuntaan kehittämiä versioita, joissa on suht laaja pystysuuntainen 'hienosäätö' , mutta kuitenkin 3-5 jyvää kehyksen sisällä, minulla on tällainen HTM:n tekemänä.
Itse vaihdoin viime vuoden aikana sormilaukaisusta laukaisulaitteeseen ja siirsin samalla ankkuroinnin niin alas kuin kohtuu ponnistuksella pystyin. Päämotiivi ei ollut saada lisää ampumamatkaa vaan saada yksittäisen jyvän (erityisesti 20m) 'pyyhkäisyala' mahdollisimman pitkäksi. Pyyhkäisyalalla tarkoitan matkaa nimellisetäisyyden molemmilla puolilla jolloin nuoli vielä osuu +- 2" korkeudelle tähtäyspisteeseen nähden. Toinen tapa on kuvata asiaa mitatata se etäisyys nimellisetäisyyden molemmin puolin, jolloin nuoli pysyy 10 cm ympyrässä kun tähtää ympyrän keskelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
et
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Kes 2005
Viestejä: 45

LähetäLähetetty: 08.06.2005 14:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia kommenteista! Tällä palstalla näyttää saavan hyvin vastauksia

Juu, itsekin pähkäillyt tuota ankkurointia. Vuosia sitten kun aktiivisemmin ammuin, ammuin ilman apuja vaistolla. Silloin ankkuroin etusormen suupieleen. Matkat oli tosin lyhyet. Nyt kovemmilla paunamäärillä siirryin laukaisulaitteeseen ja ankkurointiin leuan alle. Alkoi jo ilkeältä tuntua laukaisusormissa... Ankkurointia voisi kokeilla vielä alemmas. Sitten taas kaivetaan puukolla nuolta lankusta Laughing

Nuoletkin on aika rautakankia, käytän jäykkää Eastonin alunuolta. Noita on vain useampi iskemätön nuolipaketti, joten ei viitsisi siirtyä hiilikuitunuoliin.

Tuo minun tähtäin on pieni, neliön mallinen, siinä vain on aika onneton säätövara yleensäkin pinneille.

Laitatko Kiul tarkempia tietoja tuosta omasta tähtäimestäsi, hintaa, linkkiä.
Tuontyylistä voisi testailla, muitakin voi ehdotella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
notrad
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Mar 2004
Viestejä: 24
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 08.06.2005 15:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alu-nuolista vaihto hiilikuituun olis kyllä helpoin tapa minimoida tuota nuolen kaarevaa lentorataa. Laita alu-nuolet myyntiin.

Kannattaa käväistä eri liikkeissä hiplaamassa tähtäimiä, niin löytyy sopiva.

Itse olen tykästynyt Trophy Ridgeen. (5 pientä jyvää ja juuri sopivan valovoimaiset valokuidut, säätäminen helppoa (ns. no tools) Matkat olen säätänyt välille 25 - 60 m
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 09.06.2005 08:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

www.htmbowsights.com, mulla on malli U 1300. Tosin muutaman vuoden takaa, nykymallissa näyttää olevan joitakin pikku muutoksia. Tähtäimen toin muistaakseni Sveitsistä ja oli kallis, mutta olen kyllä tyytyväinen. Piikit, 4 kpl, on 10-40 m. FFAA jousessa mulla on Hoyt Micro Elite, joka myös tuntuu hyvältä, piikit, 5 kpl, 20 - 60 m. Trophy Rigdeä olen myös käyttänyt 3 ja 5 piikisinä versioina. OK tähtäin, mutta ainakin muovirunkoiset mallit ovat selvästi laadultaan HTM:ää ja Hoytia heikompia. Hoyt on itse asiassa Toxonicsin valmistama (muistaakseni Top Gun sarjaa) ja tilasin sen Poikolaisen (Jousiammunnan TTV) kautta. Hintaa oli 170€.
Alukeppiäkin voi yrittää saada mahdollisimman keveäksi laittamalla kevyemmän kärjen, jos mahdollista ja saada siten myös FOC:tä vähän pienemmäksi ja keppiä 'liitämään' paremmin. Mulla on 9% FOC vielä toiminut ihan OK. Sulat voi kanssa laittaa lyhyemmästä päästä ja jos keppi lentää hyvin eikä ole tarkoitus leikkureita käyttää, niin kierrettäkin voi ottaa vähemmäksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
et
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Kes 2005
Viestejä: 45

LähetäLähetetty: 09.06.2005 09:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kävinpä heti testailemassa alempaa ankkurointia muutamalla sadalla laukauksella ja kyllähän se alkoi osua, muutama kasa jopa pidemmältäkin keskustaan!
Vähän outo tietty äkkiä ankkuroida "väärään" paikkaan, mutta jospa siihen tottuisi. Täytyy se tuo tähtäinkin päivittää pikasäätöiseen malliin.
Kävi vain niin, että laukaisulaite räjäytti keskipunoksen, joten lisää säätämistä luvassa... Taitaa tuo laukaisulaite käsitellä turhan rujosti jännettä.

Mellevän näköisiä laitteita. Tuossa Thropy Ridge:ssä näyttäisi olevan tarvittavat ominaisuudet Myykö tuota kukaan Suomessa, vai mistä olette noita tilailleet?
Tuo Hoyt näyttää kans pätevältä ja samaa hintaluokkaa.

Taulukärkenä minulla on tuossa nuolessa 145grain kärki. Voisi kevyempää testailla. Nuolia saakin repiä ihan tosissaan irti taulusta, ainakin verrattuna muihin Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
notrad
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Mar 2004
Viestejä: 24
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 10.06.2005 14:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Trophy Ridgeä ei ollut tarjolla monessa paikassa, mutta Merrysportista löytyi ainakin. Mikäli havittelet 5 piikkistä tähtäintä, kiinnitä erityistä huomiota tähtäinpiikkien kokoon. Suuri tähtäinpiikki saattaa peittää koko malitaulun pidemmiltä matkoilta ammuttaessa.

Suosittelisin vaihtamaan kevyempään kärkeen max 125gr. Mikäli vaihdat hiilikuituun voit käyttää vieläkin kevyempää kärkeä....johan alkaa nuolen lentorata muuttumaan laakeammaksi. (ero on huomattava) Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mirage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2004
Viestejä: 910

LähetäLähetetty: 11.06.2005 20:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AA-prodilta ptäs löytyä myös Trophy Ridgeä (mulla on toi 3piikkinen majavajousessa) piikit riittää koska matkat on lyhyet (n7m-15m- ja yksi pinni varalla..). Toisessa jousessa Top Gun F-18 (ja taasen 3 pinniä: 10-17-25m -ton edemmäs ei VIELÄ taidot riitä varmuudella Crying or Very sad ) ja siinä on toi 4- asentoinen valo. Punapiste oli hankinnassa, mutta "projekti" toistaiseksi jäissä €urojen puutten vuoksi... Crying or Very sad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
et
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Kes 2005
Viestejä: 45

LähetäLähetetty: 13.06.2005 11:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jeps, kiitokset taasen vinkeistä! Tuo tähtäinpiikki koko onkin hyvä tietää.

AA-pro:dilla tuon 5-pin. hinta näköjään 220. Laitoin Merrysportille mailia että josko uusimman hinnaston saisi. Näkyy olevan web-hinnasto päivitetty 2003...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 13.06.2005 11:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Merrystä kannattaa hinnat soitella puhelimella. Liike on normaalisti auki iltapäivällä, n. 12-17 välillä. Jos oikein ymmärsin taitaa Karjalaisen Jorma olla tällä viikolla ulkomailla hankkimassa ensikäden kokemusta jousella metsästämisestä, joten viivettä saattaa tulla.
Piikkien koko kannattaa valita tarpeen mukaan. Normaali metsästysmatkoilla -> 30m on 'peruskoko' 0,029" ihan OK ja näkyy hyvin. Pidemmillä matkoilla ja tauluun ammuttaessa saattaa pienemmästä 0,019" piikistä olla etua pienemmän 'peiton' takia. Pienempi piikki saattaa tosin esim. vastavalossa näkyä heikommin ja 'vanhoilla silmillä' isompi saattaa olla muutenkin parempi.
Trophy Ridgestä vielä sellainen huomio, että tähtäimen alaosa on aika paksu. Jos ankkurointi on ylhäällä ja/tai muuten keppi lentää hitaasti saattaa kauemmas ammuttaessa tulla nuolelle ohitusongelmia. Nuoli ei 'mahdu' hyllyn ja tähtäimen välistä kun tähtäin on muuten riittävän alhaalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
et
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Kes 2005
Viestejä: 45

LähetäLähetetty: 13.06.2005 13:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä näyttäisi tähtäimen alaosa tuhdilta ainakin tuossa Flatliner-mallissa. Rhino ja Titan-malleissa alaosa näyttäisi ohuemmalta ja niissä olisi tuo vesivaakakin. Joten joku tuon mallinen olisi varmaan passeli.

Jospa sitä vielä näin 31-vuotiaana näkisi pienemmänkin jyvän Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 14.06.2005 11:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, Rhino näyttää lähinnä ylösalaisin käännetyltä mallilta, johon on lisätty pinni toisesta suunnasta. Mielenkiintoinen ratkaisu, joka näyttäisi antavan tilaa tähtäyskuvan keskelle.
Jos yksipiikkinen malli (Titan) käy, niin sitten on valinnanvaraa markkinoilla enemmänkin. Yksipiikkistä miettiessä kannattaa uhrata ajatusta myös piikin/tähtäimen säädettävyydelle. Itse ainakin harkitsisin vakavimmin mallia, jossa on pikasäätö ja asteikko, johon voi matkat merkitä. Varsinkin jos tavoitteena on ampua pitemillekin matkoille. Mallit joissa asteikko on tähtäinrungon ampujan puoleisessa päässä on käytännössä todettu toimiviksi. Esim. HHA OL 5500 voisi olla vaihtoehto, jota kannattaa katsastaa. Jos jollakulla on kokemuksia Trophy Ridgen 'ropelisäädöstä', niin olisi mukava kuulla. Ratkaisu on mielenkiintoinen ilman 'vipuja', mutta miten säätö toimii käytännössä ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Meikäläinen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Kes 2005
Viestejä: 44
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 12.07.2005 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mirage kirjoitti:
Punapiste oli hankinnassa, mutta "projekti" toistaiseksi jäissä €urojen puutten vuoksi... Crying or Very sad


Sama ongelma... mutta ratkaisuksi ei tullut säästäminen vain halvemman haku (ei jousiammuntaan liittyvästä liikkeestä).

Tilasin pelkän punapisteen ilman telinettä ja liitin sen vanhaan runkoon. Yhteensopivuus oli kyseenalainen mutta tällä kertaa riskinotto kannatti. Ainoaksi miinukseksi jäi pysty/sivusuunnan säädön puuttuminen, siis muuten kuin itse tähtäimessä.

Tämä ei kuitenkaan ole osoittanut ongelmaa, koska muutakin voidaan jousessa säätää kuin itse tähtäintä osumakohdan muuttamiseksi Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ainaosunut
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 190

LähetäLähetetty: 15.07.2005 12:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tämän voi poistaa

Viimeinen muokkaaja, ainaosunut pvm 15.04.2006 21:59, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Dusteri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Lok 2005
Viestejä: 45

LähetäLähetetty: 25.12.2005 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onkos järkevää käyttää taljassa punapistettä tai saako sitä edes kiinni?

Itse tämmöstä punapistettä katselin eli Hortonin tähtäin kolmella pisteellä.
http://www.crossbow.com/SS060.aspx
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com