OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

kestääkö wanha ruåtin mauser

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
welho
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Syy 2004
Viestejä: 40
Paikkakunta: Syvällä-etelässä

LähetäLähetetty: 04.05.2005 09:22    Viestin aihe: kestääkö wanha ruåtin mauser Vastaa lainaamalla viestiä

Niin kestääkö ruåttin mauser 6.5X284 norma patruunan paineet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vasuri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 902

LähetäLähetetty: 04.05.2005 15:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En kyllä itse pesittäisi... ihan hirveästi en näe tarvettakaan. Jos ruutitila ei riitä, niin sitten Ackley Improved -versioksi kalvattamaan. Mutta hyvähän tuo on tuollaisenakin.

Eli mun kantani on, että ei kestä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
humanisti
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 73

LähetäLähetetty: 04.05.2005 19:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikö juuri noiden vanhojen mausereiden "ansiosta" 6.5x55 latausarvot ole matalampia kuin mitä nykyaseissa olisi tarpeen. Siis oletan näin. Tuskin seppä pesittää, jos epäilee kestävyyttä. Itse ainakin epäilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 04.05.2005 20:21    Viestin aihe: Uudelleen pesitys Vastaa lainaamalla viestiä

Olen itse harkinnut tota uudelleen pesitystä tässä kevään aikana - kaliperivaihtoehtoina olen pyöritellyt 6,5-06 tai 6,5*55 AI tai 6,5*284 - tässä on jotakin asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon.

Itse kaliperin Norma 6,5x284 yhtenä suunnittelukriteerinä oli alussa mahdollisuus käyttää Ruotsissa pilvin pimein olevia ruotsinmausereita aihioina. Sekä mallia 96 että 38. Ei olisi varmasti valittu näin jos ase ei patruunaa kestäisi.

Lukon sulkuolakkeisiin kohdistuva voima (6,5*284) voi olla teoreettisesti hiukan alle 20% suurempi kuin perinteisellä 6,5x55 patruunalla. Käytännössä ero on pienempi, koska hylsyn patruunapesän välinen kitkavoima on suurempi johtuen korkeammasta paineesta.Hyväkuntoinen ruotsin mauseri kestää tämän kun mitat ovat oikeat. Jos aseen kunto on huono niin pesittävä aseseppä ei muutosta varmasti tee. Lukon kestävyys ei tule vielä kriittiseksi. HVA 1900 on rakenteeltaan heikompi ja niitäkin muutetaan usein. Hylsy pettää jo paljon aikaisemmin kun muut paikat ja päästää osan kaasuista taaksepäin. Kyseisiä muutoksia tehdään pohjanmaalla ja norrbottenissa vieläkin aika usein - hyljekivääreiksi jotka pyörivät veneessä koko verkkokalastusajan. Ruotsalaisissa lehdissä on kyseisestä asiasta ollut useita artikkeleita vuosien kuluessa. Viimeiset kirjoitukset oli CG:n jonkun kiväärin muuttamisesta parisen kuukautta sitten. Jos akuperäinen kirjoittaja haluaa niin voin etsiä lehden ja skannata ja lähettää.

Toinen asia josta voidaan keskustella niin onko muutoksesta hyötyä.
Jos katsoo pelkästään luodin nopeuden kasvua niin nyrkkisääntönä voi sanoa, että 10g luodilla lisää nopeutta saadaan 100m/s.
Miinuksena on "villikissojen" valmiiden patruunoiden ja hylsyjen huono saatavuus (joitakin helppo tehdä muista, yleensä, tilaamalla löytyy). Ei en lähde mukaan keskuteluun mikä yllämainituista kalipereista on paras. Se keskustelu käy ruotsissa kuten meidän 308/30-06 topikki.

Jos katsoo pelkästään kustannuksia niin...

Projekti "ase" mod96 100€ mod38 120€
Kiikarille kiilat, piipun lyhennys,lukonkammen taivutus, avotähtäimet pois, lippaan viritys ja kalvaus 150€(200€)
Tukki+petaus 350€, halvalla pääsee kun tekee vanhasta sotilastukista
Tarkastus+postikulut n50€

Lisäksi laukaisun parantaminen (toinen koneisto?)
Toisenlainen varmistin (helpompi käyttää - useita mahd.)
Lukkoaika on hirveän pitkä, sillekkin täytyy tehdä jotakin
Ilmoitus aseen kaliperin muuttamisesta (en muista just nyt mitä maksaa uusi kortti)
Usein romun joutuu vielä sinistämään/mustaamaan uudelleen. Jos hoitaa kiilloituksen itse niin ei kallis operaatio.

Noita vuosina 1904-1907 tehtyjä raatoja mulla olisi löytynyt nurkista - sekä varastouusia satavuotiaita piippuja, mutta sittenkin... Lisäksi olisin voinut tehdä noista töistä suurimman osan itse. Kalvainta ja sulkuvälitulkkeja ei multa löydy.

Pohdinnan tuloksena aloin etsiä käytettyä Sakoa tai Tikkaa kaliperissa 6,5x55 tai 7x64 - ei ole vielä tärpännyt. Jokainen tekee ratkaisunsa itse. Ampumakuntoinen sotilasase 6,5x55 löytyy jos jotakin kiinnostaa. Muuten kohta voi 6,5*55 aseita olla paljon halvalla myynnissä meillä Suomessakin Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 05.05.2005 09:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos etsit 6,5 x 55 asetta itsellesi niin ainakin netissä on yksityisille tarkoitettu ruotsalainen kauppapaikka www.blocket.se. Sieltä löytyy paljon käytettyjä aseita tuohon kaliiberiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13040

LähetäLähetetty: 05.05.2005 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

6.5X55 max paine 380 MPa
6.5X284 max paine 405 MPa

Ero ei ole suuren suuri. Toisaalta 6.5X284 on 0,5-1mm paksumpi runko-osan halkaisijaltaan (=piippumateriaali ohenee patruunapesän kohdalta).

Lisäksi harva muokkaa 6.5X55:n Ruotsin Mauserin 6.5X284:ksi ladatakseen sen erityisen miedoksi. Yleensä latauskokeiluissa pyritään vähintään kirjallisuudessa mainittuihin maksiminopeuksiin. Jos niihin ei latausoppaan latauksilla päästä niin moni ylittää maksimit saadakseen "luvatut" nopeudet kalliista projektistaan ulos.

Eli Suomeksi: Jos pidetään järki kädessä niin voihan tuon virityksen tehdä Ruotsin Mauseriin mutta silloin kannattaisi suosiolla pidättäytyä 6.5X55:ssa minun mielestä.

6.5X284:n syntyhistoria on aivan muualla kuin Ruotsissa ja Ruotsinmausereissa. 284:n hylsy sattumalta on aika sovelias 6.5X55:n uudelleen pesittämisen kannalta. Eli se on kyllä laajasti ollut käytössä USAssa villikissana ja alunperin aivan muissa aseissa kujn Ruåtsinmausereissa. Norma sitten paljon myöhemmin CIPitti sen.

Ei ole mitenkään tavatonta että joku uudempi patruunatyyppi on riskirajoilla jossain 100v vanhassa konstruktiossa. Siitä syystä 6.5X55:n latausarvot on jätetty miedoiksi vaikka hylsyt kestäisi kevyesti .308-tason (415 MPa) paineita jos vain aseet kestää.

Aseseppäkään ei pysty vanhasta Ruotsinamauserista päältä sanomaan onko lämpökäsittelyt juuri kyseisessä yksilössä viimeisen päälle kunnossa.

Modernissa 6.5X55 kuten Tikka/Sako tai vaikka Rem700 kestää konstruktio kevyesti pesittämisen 6.5X284:lle ilman ongelmia. Kun huomioidaan edellisen kirjoittajan laskelma niin havaitaan että 650 Eurolla saadaan ase jonka peruskonstruktio on vähän "siinä ja siinä", aseessa on sikapitkä lukkoaika ja ei säädettävää liipaisua. Vaihtoehto B on tosiaan ostaa 500-600 Euroa maksava Tikka ja pesittää se. Lopputulos on hieman kalliimpi mutta kestävämpi ja mm. kiikaritähtäimen asennus on kertaluokkaa helpompaa.

Ruotsin Mauser on vakiona hyvä sotilaskivääri ja mielestäni parempi kuin Mosin-Nagant. Kummastakaan ei saa edes isolla rahalla hyvää tarkkuusasetta. Välttävän metsäpyssyn kyllä saa. Samalla vaivalla ostaa uuden Tikan jossa on takuu, säädettävä laukaisu jne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com