OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Harmittaako ostaa laatua.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 18, 19, 20  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26324

LähetäLähetetty: 08.02.2024 01:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten lie nuo viinakset, pitäsköhän siirtyä kaliimpiin nii kestäskö pidempään...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2995

LähetäLähetetty: 08.02.2024 03:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä kestääkö pidempään, mutta on ainakin parempaa. Kyllähän Lagavulin 16 on heti eri tavaraa nautiskeltavaksi jahtipäivän jälkeen mitä halvin suomiviina. Jos juo pelkässä humaltumistarkoituksessa, niin kyllähän yhden tähden jaloviina ajaa asian, miksipä ei hätätilassa myös koskenkorva, leijona tai vastaavat kirkkaat. Mutta kyllä se Isley single malt on vaan eri tavaraa jos alkoholista haluaa nauttia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhnakakkonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2024
Viestejä: 201

LähetäLähetetty: 08.02.2024 06:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ikuisuuskysymys. Onko metsästäjä herra. Kuuluuko hän paremmin toimeen tulevien luokkaan. Tämän topikin pohjalta vastaus on kyllä. Täältä syvä paheksunta jos ei ole rahaa laittaa hyvin välineisiin ja hyvään elintasoon. Vai onko niin että tänne on tulleet vain kaikki herrat. Osalla metsästäjistä voi olla niin ettei edes tällaisia laitteita ole Eikä niitä tarvi.
Metsästys on jännä laji. Kollegoja ovat niin sukkahousujahtiin osallistuva kartanon herra kuin suden salakaataja pohjois-karjalassa.
Omalla kohdallani on helpottavaa se Ettei minun tarvi välineillä kilpailla omassa hirviporukassani. Pikemminkin piilotella uusia vermeitä.
Toki pari kertaa olen ollut sellaisessa porukassa että jotain välinettä on pikkasen pitänyt laittaa piiloon ettei tule neuvoja että hommaa tällainen mikä minulla on.
Mainittakoon että hienoissa porukoissa ymmärretään köyhyyttä paremmin kuin köyhässä porukassa rikkautta.
Tein aikanaan topikin Mikä on köyhintä Mitä olet nähnyt hirviporukassa. Pitäisiköhän sitä topikkia herätellä jälleen.
Sarkastista kyllä kun kaveri ottaa karbiinin jätesäkistä Missä on paalinaru hihnana ja kaataa ison sonnin. Hifistelijaukko tuijottelee omia laitteitaan ja ampuu lehmän vasana.
Onko tämä edellä luettu pelkkä legenda vai onko se myös totta. Mene ja tiedä. Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2233

LähetäLähetetty: 08.02.2024 07:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä on pointtina vääntää muut näyttämään siltä, miten itse heidät haluat nähdä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20591
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.02.2024 08:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
Mun elämäntyyli on sellainen, että ostan ja kokeilen aikani ja pistän kiertoon jos ei kiinnostanutkaan. On ollut moottoripyöriä, sukellusvälineistöä, veneitä, harrasteautoja ja kaikennäköistä roipetta jota on tullut haaveiltua harrasteeksi. Ja sitten kun ei kiinnostakaan, kaikki vaan myyntiin. En siis kerää nurkkiin mitään, vaan kaikki käyttämätön tavara lähtee kiertoo hyvin nopeasti. Käytännössä mun tarpeelinen omaisuus eron tullessa mahtuisi peräkärryyn. Vaatteet, eräkamppeet ja työkalut. Loput saisi eukko pitää 🤣

Elämä on liian lyhyt vaan haaveiltavaksi, joten olen päättänyt olla toteuttaja mielummin kuin haaveilija.

Valton kanssa näköjään hyvin paljon samanlaiset ajatukset. Olisi kyllä kilometrinen hankintalista toteutettavaksi jos olisi massia millä toteuttaa. Alkuunsa voisi laittaa vaikka neljä erätukikohtaa. Yhden vaikka peura-alueelle, yhden Pohjois-Savon suuntaan kalavesille, yhden pohjoiseen metsäkanalinnustukseen ja yhden jäämeren rantaan. Kaikille olisi kyllä käyttöä, jos vielä lomaakin voisi ostaa.. Toki ostaisin joltakulta palvelut nitä hoitamaankin, jottei tarvitsisi sellaisiin hommiin itse aikaa tuhrata..

Ei kuulosta toteuttamiselta ostella vähän kaikkea ja kokeilla.

Tottakai haaveista täytyy tehdä totta jos pystyy. Pointtihan olikin siinä että järkeilee asian valmiiksi. Minun ei tartte ostaa frisbeegolf laukkua tai moottoripyörää kokeiluun että saisin selville innostaako se minua. Kyllä minä tiedän aikalailla tasan tarkkaan mikä innostaa. Ja tottakai sen mukaan elän. En tiedä mitä minulta olisi jäänyt kokematta mistä haaveilin. No lupasusen ampuminen omalta ajokoiralta varmaan jää näillä näkymin
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20239
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.02.2024 08:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:


Täysin samaa mieltä. Elämä on jo muutenkin sellainen oravanpyörä, että käytän ilomielin kaiken mammonan elämästä nauttimisen ja nautinnon jakamiseen perheelle.


Anoppi oli todella tarkan markan ihminen, joka eli äärimmäisen vaatimattomasti. Perunkirjoitusta sivusilmällä kun seurasin, niin sijoituksia ja rahaa taisi jäädä nippanappa kuusinumeroinen summa.

Perilliset totesivat, että olisivat mieluummin toivoneet että niiden äiti olisi matkustellut yms, kun siitä niin tykkäsi ja kun vielä oli terve. Ja käyttänyt ne pankissa maanneet sijoitukset ”itseensä” ja hiukan höllännyt siitä kituuttamisesta joskus, kun varaa olisi ollut.

Omasta mielestäni jos oma taloustilanne sen sallii, niin jossain vaiheessa elämää kannattaa oikeasti alkaa miettiä, paljonko sitä ”puskuria pahan päivän varalle” on järkevä kerätä sinne tilille tai sijoituksiin. Ei siis pohtia sitä ”pankkien suosittelemaa minimimäärää” vaan ihan oikeasti sitä ”järkevää maksimimäärää”.

Pistääkö sitä rahaa arvopapereihin, vai johonkin matkailuun tai pöljiin metsä/kiinteistökauppoihin tai hilavitkuttimiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20239
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.02.2024 08:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omalla kohdalla seuraava ajatusmalli on auttanut aika paljon ymmärtämään asioita, oli kyse varustehankinnoista, seuran päätöksistä tai joidenkin jahtikavereiden asenteista.

Suomessahan eränkäynti on näytellyt todella merkittävää roolia selviytymisen kannalta. Saalis on ollut ratkaiseva tekijä. Ja saalista on saatu taidolla ja ahkeruudella. Kateus on ollut keskeinen moottori kehittymiseen ja onhan toisen saama saalis aina tavallaan ”itseltä pois”, niin kulkupaikkoja, pyyntimestoja ja tietoa niistä on varjeltu suurena salaisuutena.

Tuo kateuden aate elää edelleen monessa vahvasti. Ja näkyy näissä eräliitännäisissä tarvikehankintahommissakin. Eli kun ennen saalista on saatu taidolla ja ahkeruudella, niin nykypäivänä ”joku voi tehdä hankinnan, joka saattaa parantaa sen saalismäärää”. Eli vaikkei itseä varustehomma kiinnostaisi pätkääkään, niin kaverin varustehankinnat saattaa olla "sun saaliista tavalla tai toisella pois".

Tuohan on lähes sietämätön tilanne…

Onko kukaan koskaan kuullut seuraavaa, ”kuka hullu ostaa jonkun monen tonnin kiikarin aseen päälle, että näkee ampua vartin pidempään”. Vielä pöyristyttävämpää on jos joku laittaa Zeissin jonkun "rusakkopyssyn päälle".

Kun jonkun mielestä homma pitäisi ratkaista niin, että istutaan 40 iltaa kytiksellä ja se peura kerran tulee niin valoisassa, että näkee avotähtäimillä ampua.

Ehkä semmoinen on myös merkittävä havainto, että osa ei ole enää juur lainkaan kateellisia ja heillä voi kestää todella kauan ymmärtää, että joidenkin perimmäisenä draiverina on se kateus.

Ja osa on niin syvällä siinä kateudessa, etteivät itsekään ymmärrä perimmäisen draiverin olevan kateus, vaan sille keksitään jotain ihan muita perusteita.


Viimeinen muokkaaja, Lahtinen pvm 08.02.2024 08:39, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20591
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.02.2024 08:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos on vähä puskuria niin ei tartte kadehtia jokaisen hankintaa. Kyllä mä ihailen vaikkapa kaverien blasereita. Tähtäilen ja hypistelen. Ihailen ja nostelen. Ja mietin pitäskö munkin laittaa sellainen. Kun totean että ei, niin ei tartte kadehtia.

Mitään ökyautoja en osaa kadehtia.

Sitä kadehdin ku toisilla on aikaa paljon. Saa olla viikot läpeensä jahdissa. En siis sillälailla pahalla silmällä kadehdi. Mut katselen kateellisena ja epätoivoisesti mietin miten samaan pääsisi. Mut en ole vielä keksinyt omaan arkeen toimivaa ratkaisua.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2233

LähetäLähetetty: 08.02.2024 08:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole kuullut, että laadukasta kalustoa kritisoitaisiin ja tosimiehen pitäisi ampua halvalla kiväärillä avotähtäimillä. Varovaista kritiikkiä olen kuullut siitä, että on autokuorma kalustoa, eikä silti osu. Siinäkin on kyse kai siitä, että kannattaako haalia kalustoa vai opetella käyttämään sitä. Kateutta en ole tähän asiaan osannut yhdistää. Ylipäätään kateus on minusta liian helppo selitys kritiikkiin.

Auto ei minullekaan aiheuta kateutta. Pikemminkin päinvastoin. On mukava ajella alemman keskiluokan perhefarkulla, kun tietää sen vastaavan omia tarpeita oikein hyvin ja kulut pysyy kurissa. Toki ihmettelen, miten naapuri voi ajaa nelivetomersulla, vaikkei ole erityisen hyvin palkatussa työssä ja perintöäkään ei tiettävästi ole jaettu. Ajankäyttökin on suhteellinen asia. Toinen naapuri erosi. Syitä en tiedä, mutta sivullisen silmin näytti erikoiselta, että asuntovelallisen lapsiperheen isän aika ja rahat meni tämän omiin harrastuksiin. Varmaan tuon harrastuksen parissa olevat olivat tyytyväisiä aktiivisesta kaverista, minusta tuollainen hintalappu harrastuksesta on liian kova. Sama juttu työelämässä hyvään asemaan päässeiden osalta, joiden aika ei riitä töiltä perheelle. Itse tekisin silloin downgraden.


Viimeinen muokkaaja, Heero pvm 08.02.2024 08:55, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20239
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.02.2024 08:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:

Ei kuulosta toteuttamiselta ostella vähän kaikkea ja kokeilla.


Miten tuonkin nyt ottaa.

Esimerkiksi itse ostin jokusia aikoja sitten ”yötähtäimen”. Aika vähänhän sillä oli käyttöä. Halusin ymmärtää tätä yöhommaa paremmin ja ”kokeilla”. Hankin tuommoista silloista keskitasoa edustaneen Pardin 008 pömpelin.

Mutta tilanteet muuttuivat. Ja pakko sanoa, että itse koukutuin aika lailla tuohon supien ammuskeluun pimeässä. Ehdottomasti onnistunut ”kokeilu” ja toi jahtirepertuaariin sisältöä lisää.

Nyt olen sivusilmällä seuraillut noita ”lämpöhommeleita”. Arvelisin, että ollaan siinä kehitysvaiheessa, että ”samaan hintaan saa enemmän suorituskykyä” kun aika hieman kuluu. Eli jossain vaiheessa järkevän hintaiset on omaan käyttömalliin riittävän OK. Ilmankin tuommoista olen tullut toimeen, mutta todennäköisesti joskus semmoisen hommaan.

Paha sanoa, onko tuo sitten ”syntiä” vai ei jonkun mielestä. Ei varsinaisesti edes kiinnosta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20591
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.02.2024 09:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
tuhola kirjoitti:

Ei kuulosta toteuttamiselta ostella vähän kaikkea ja kokeilla.


Miten tuonkin nyt ottaa.

Esimerkiksi itse ostin jokusia aikoja sitten ”yötähtäimen”. Aika vähänhän sillä oli käyttöä. Halusin ymmärtää tätä yöhommaa paremmin ja ”kokeilla”. Hankin tuommoista silloista keskitasoa edustaneen Pardin 008 pömpelin.

Mutta tilanteet muuttuivat. Ja pakko sanoa, että itse koukutuin aika lailla tuohon supien ammuskeluun pimeässä. Ehdottomasti onnistunut ”kokeilu” ja toi jahtirepertuaariin sisältöä lisää.

Nyt olen sivusilmällä seuraillut noita ”lämpöhommeleita”. Arvelisin, että ollaan siinä kehitysvaiheessa, että ”samaan hintaan saa enemmän suorituskykyä” kun aika hieman kuluu. Eli jossain vaiheessa järkevän hintaiset on omaan käyttömalliin riittävän OK. Ilmankin tuommoista olen tullut toimeen, mutta todennäköisesti joskus semmoisen hommaan.

Paha sanoa, onko tuo sitten ”syntiä” vai ei jonkun mielestä. Ei varsinaisesti edes kiinnosta.

Tuohan on aivan eri asia. Sinä olen ollut lapsesta saakka erittäin kiinnostunut metsästyksestä. On päivän selvää että siihen liittyviä varusteita voi joutua myös kokeilemaan. Eihän se nyt optimaalista ole että joutuu kokeilla kun ei osaa hahmottaa mutta tällaisissa asioissa näitä tulee vastaan. Mutta se että haalii moottoripyörää ja ties mitä turhaketta kokeiluun että alkaisko kiinnostaa.😅

Eikä sen pidäkkään kiinnostaa mitä muut ajattelee. Yleisesti ottaen ihmiset sanoo ettei kiinnosta mitä muut ajattelee mutta auta armias, jos joku netissä arvostelee jotain hankittua laitetta tai sen järkevyyttä niin kuppi on nurin saman tien. Enkä nyt tarkoita ketään tässä keskustelussa. Vaan siis yleisesti olen tuon huomannut. Tässähän keskustelu on ollut asialinjalla kokoajan.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2233

LähetäLähetetty: 08.02.2024 09:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeilun määrittely onkin vaikeaa. Enhän minäkään tiennyt, haluanko olla metsästysseuran jäsen. Päätin kuitenkin liittyä (hakea jäsenyyttä) ja toistaiseksi olen mukana ollut ja sillä linjalla jatkaa. Taustalla oli ajatus siitä, että toiminta olisi kiinnostavaa ja porukan kanssa pärjää. Toisaalta paljonko talkoot yms. velvoitteet kuormittaisi. Mutta vain kokeilemallahan se selviäisi.

Toisaalta en osta viulua ja kokeile, alkaako sen soittaminen kiinnostaa.

Kokeiluun liittyy myös se, että haetaan jonkun tuotteen osalta rajoja laadun suhteen. Kuinka halpa on riittävän hyvä. Sinulla kiinanmopo on hoitanut hommansa. Itse koitan välttää noita riskejä, jätän sellaisen testaamisen Tekniikan Maailman hoidettavaksi. Mieluummin ostan tuotteen, joka suurella todennäköisyydellä on riittävän hyvä. Varmasti joskus vähemmälläkin olisi pärjännyt, mutta se tappio on ehkä pienempi ja vähemmän harmittava kuin riman alle lipsahtaminen. Täytyy myös muistuttaa itseään kohtuullisuudesta. Elintasommehan on suurempi kuin suomalaisilla koskaan. Jos hankin jotain riittävän laadukasta, eikä rahat riitä toiseen hankintaan, silloin pärjätään ilman. On ennenkin pärjätty. Ajatellaan vaikka omien vanhempien ja isovanhempien elämää. Pitääkö kaikkea saada, mitä keksii haluta. Tästä saisi hyvän aasinsillan kulutuksen määrään ja vaikka metsästäjien näkemyksiin metsien hakkuista, mutta ehkä joku siitä aloittaa oman keskustelunsa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20239
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.02.2024 09:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:

Mutta se että haalii moottoripyörää ja ties mitä turhaketta kokeiluun että alkaisko kiinnostaa.😅


Ite olin ”mopopoika” ja aina kiinnostunut moottoripyöristä. Olin itse asiassa aika vanha, kun tuli semmoinen mahdollisuus että pystyi ensimmäisen oman pyörän ostamaan.

Ei se moottoripyöräily ehkä osoittautunut ihan haaveiden kaltaiseksi ja aikanaan myin pyörän pois. Mutta olen tosi tyytyväinen, että tuokin polku tuli kuljettua ja nähtyä. Jonkun mielestä voi olla tyhmä tapa toimia, koska tuli pari tonnia kuluja ~10 vuoden ikkunaan.

Ite olen sitä mieltä, että jos joku harrastehomma kiinnostaa ja on mahdollisuus kokeilla, niin kannattaa. Vaikka joutuisi jonkunmoisen investoinninkin tekemään.

Ite oon viimeksi ostanut ketun jalkanaruja. Muutaman kympin investointi. Kelit ei ole oikein suosineet. Rosterisena tuskin pilaantuvat varastoinnissa. Hyvä tekosyy opetella jotain uutta ”joskus”. Jonkun mielestä varmaan ihan turha kokeilu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20239
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.02.2024 09:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näissä hankintahommissa on tapahtunut erittäin suuri murros seuraavassa hommassa.

Silloin kun itse aloittelin jahtiuraa, niin oli Erä-lehden testit. Ja todellinen totuus saatiin siellä Kesportin asetiskillä siltä kauppiksen käyneeltä lenkkarikauppiaalta: ”Tässä on sitten paras valinta hirvihommiin. Midlandin 308 kivääri. Ei ole mikään kotimainen lousku vaan aito Englantilainen. Ja 308 on paras, koska käy hiirestä hirveen. Tuosta siihen vielä Tikan jalat ja 3-9 Pusnelli päälle, käy hirvi ja lintuhommiin". Ja sillä mentiin.

Nykyäänhän daattaa on aivan sikana. Mutta sen kaivelu vaatii vaivaa ja jonkunmoista ”sisälukutaitoa”. Samoin erilaisia forumeita, joilta voi kokemuksia kysellä. Ja sitten tuon perusteella täytyisi tehdä se ratkaisu omaan käyttömalliin.

Tavallaan oli helpompaa silloin, kun se Kesportin lenkkarimyyjä kertoi sen totuuden...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2233

LähetäLähetetty: 08.02.2024 09:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä vaatimustasokin on muuttunut, kun internet syöttää meille tarpeita. Ei 308:lla voi ampua, kun pitää olla peuralle 6,5 ja hirvelle 3006. Linnuille sitten vielä omansa. Ja ketuille. Ja jos jollain on 6,5x55, sehän on vanhanaikainen. Pitää olla cm.

Onneksi lahtivajan edustan keskusteluringissä edelleen riittää 308.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 18, 19, 20  Seuraava
Sivu 7 Yht. 20

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com