Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 270
|
Lähetetty: 19.07.2023 14:13 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: | Hieno tarina, mutta en vähään aikaan seurannut, niin miten sille korkeudensäädölle kävi? Ymmärsin, että noihin vanhojen moottorien kiinnikkeisiin piti tulla putket jne.?
Mielenkiinnolla odottelen koeajoa/käyttöönottoa. Tuo peräkiinnitys, muuttaa varmaan veneen balanssia ja aiheutuu siitä momenttejakin, jotka vaikuttavat veneeseen. Säädöillä varmaan saa homman kohdilleen. Omasta Buster M veneestä olen huomannut, että aika herkästi sekin on pienillekin muutoksille. Esim. pelin alla olevien 2x25 l bensatankkien täyttöasteen huomaa ohjauksessa ja keulaan asennettu 15 kg sähkömoottorin akku muutti aika paljon plaaniin lähtöä ja trimmausta.
PS. Tuo yo. säätötanko on purjeveneen vanttiruuvi. |
Jep, kirjoitusvirhehän tuossa tuli, vanttiruuvin nimellä oikeasti kulkee
Ja joo, momentteja vamasti toi peräreteli aiheuttaa. Veneen perän kestävyyden puolesta olen huoleti kun joskus ollu 2kymppinen konekkin tuossa ja kestänyt. Aattelin perälautaan muuttaa vielä kiinnitystä siten että nostolenkit tulee sisä sekä ulkopuolelle. Saa tuon ylimääräisen perälaudan varmistettua ettei millään pääse tippumaan kera moottoreiden. Toisaalta siitä on sekin hyöty että saa vetoköydelle hyvät kiinnituspaikat mikäli tarvetta kuivalla maalla taaksepäin venettä siirtää. Muutamaan otteeseen pitänyt ja hankala oli saada köysi kiinnitettyä koska jos sisäpuolelta ottaa vedon niin silloin se painaa köliä maata vasten ja turhan raskasta menoa silloin.
Vanhat moottorikiinnikkeet jemmassa ja noihin vanhoihin kiinnikepuristimiin ei tullut mitään muutoksia eli kun aikaa on niin pitänee jatkaa sitä. Ajasta lähinnä kysymys kun vaatisi liukulaakereiden ja putkien sorvausta, lisäksi pitäisi joku mekaaninen/hydraulinen/sähköinen hissikin siihen sitten rakentaa. Aattelin että eka vaiheessa on järkevintä rakentaa tuollainen irroitettava perälauta niin saa kokemusta miten toimii. Saattaahan se olla ihan p@ska koko rakennelma/idea joten järkevämpää on pienellä rakentelulla se todeta kuin puurtaa pirusti ja sitten vasta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 270
|
Lähetetty: 19.07.2023 20:51 Viestin aihe: |
|
|
Sitä ihan voiman ja vauhdin aistii
Jammusta otin kaasukapulan pois. Nyt tarpeeksi kääntyy molempiin suuntiin.
Peräpäästä näyttäs tolta. Kuva vääristää. Koneet yhtä paljon laidassa vaikka tuossa Jammu näyttäs olevan keskempänä.
Lankun pohja kölin alalaidan tasalla. Kölin pohjasta antiventilaatiolevy 13 senttiä ylempänä ja moottorin evä menee 9 senttiä kölin alapuolelle. Yllättäen moottoreiden trimmiasetus ihan eri. Jammu liian takakenossa vaikka trimmin säätöpuikko äärilaidassa. Pitää väsätä joku patentti että sais trimmit molemmista yhtenäiseksi.
Nyt pitäs jotain keksiä jotta Marinerin kaasukapulasta sais jotenkin liikkeen välitettyä Jammun kaasuttimelle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 8957
|
Lähetetty: 20.07.2023 10:27 Viestin aihe: |
|
|
J-J kirjoitti: | Yllättäen moottoreiden trimmiasetus ihan eri. Jammu liian takakenossa vaikka trimmin säätöpuikko äärilaidassa. Pitää väsätä joku patentti että sais trimmit molemmista yhtenäiseksi. |
Säätötapille lisää reikiä, jos jako sopii olemassaolevien reikien väliin. Toinen tapa modata kiinnitystä kiiloilla, mutta voi olla ettei saa kun yhden tason yhtenäiseksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 270
|
Lähetetty: 20.07.2023 12:04 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: | J-J kirjoitti: | Yllättäen moottoreiden trimmiasetus ihan eri. Jammu liian takakenossa vaikka trimmin säätöpuikko äärilaidassa. Pitää väsätä joku patentti että sais trimmit molemmista yhtenäiseksi. |
Säätötapille lisää reikiä, jos jako sopii olemassaolevien reikien väliin. Toinen tapa modata kiinnitystä kiiloilla, mutta voi olla ettei saa kun yhden tason yhtenäiseksi. |
Helpoinhan sois käydä Kärkkäiseltä 6hp nelari Tohatsu, ois sitte yhtenäinen ton Marinerin kanssa Siihen tää varmaan meneekin jos merkittävää hyötyä on tuplamoottoriasennuksesta. Tiedä siitä sitten koska Tohatsu,Mariner ja Mercury uudistaa noi pikkumoottorit, ainakin yhdellä Mercury-kauppiaalla näky olevan 6hp nelari loppuunmyynnissä, liekö merkki malliston uusinnasta.
Pitänee katsella jos jostain löytys sopiva putki trimmipuikon päälle, sillä varmaankin sais helpoiten lisää Jammua oikenemaan. Jammun trimminsäädössä loppuu materiaali eli sinne ei voi porailla lisää reikiä trimmipuikkoa varten. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 270
|
Lähetetty: 20.07.2023 17:56 Viestin aihe: |
|
|
Se on ihan yliarvostettua olla luottamatta itteensä. Joku muu käyttäs venettä vesillä ja testais. Itse aattelin päästä helpommalla ja oikasta Sentti pois jotta koneet tippuu sen verran alemmaksi.
Syynä siivun poisottamiseen on liika pähkäily, rupesin miettimään että saattaa aika yllättävä ongelma ilmaantua ja kokeilen ennaltaehkäistä sitä. Nimittäin aallokossa saattaa ilmoja potkurit ottaa. Venehän tasoittaa mennessään tietty vedenpintaa aallokossa. Nyt moottorit ovat niin etäällä keskilinjasta että se on ihan siinä ja siinä tasoittaako keulapää veneestä aallokkoa.
Lisäksi pitää vähä alumiinia ottaa pois jotta koneet ylös kipattuna eivät tuohon reteliin osuisi. Jammun trimmipuikkoon aattelin 1.5 sentin vanerin kiinnittää samalla niin sitten trimmit molemmissa koneissa samalla tasalla.
Ois pitäny joskus vuosi sitte ruveta miettimään miten kaasulle sais napattua ohjauksen. Kaiken lisäksi pitäs olla pika-irroitus mallia jotta jouhevasti menis koneiden kiinnitykset ja poisotot.
Yksinkertaisin ratkaisu ois 3D tulostaa tohon Marineriin toi musta nuppi jossaois Jammun kaasuvaijerille myös kolo. Juu mut eihän täällä periferiassa mitään tulostimia ole |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Leafs Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2006 Viestejä: 2059
|
Lähetetty: 20.07.2023 22:23 Viestin aihe: |
|
|
Paras lanka pitkiin aikoihin! Hyvää kötöstelyä ja puuhastelua. _________________ HPPH |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 270
|
Lähetetty: 21.07.2023 10:50 Viestin aihe: |
|
|
Leafs kirjoitti: | Paras lanka pitkiin aikoihin! Hyvää kötöstelyä ja puuhastelua. |
Kötöstely ja puuhastelu kyllä parhaiten kuvaa tätä ja aina vaan menee heikompaan suuntaan
Eilen kuviosaha hajos, hyvä peli oli ollut ja paljon käyttöä, AEG merkiltään. Se kyllä hintansa haukkunut vuosien varrella. En sitä kuitenkaan ruvennut suremaan vaan rälläkällä jatkoin, no sekin hajos. Tämä kyllä oli todennäköistä kun halvinta kuraa, Einhelli. Varastosta löytyi vähä laadukkaampi rälläkkä ja sillä sain tehtyä loppuun. Sitten piti ruveta pähkäilemään kaasuvaijeria, eipä mistään kätköistä löytynyt mitään mitä ois voinu soveltaa vaijeriksi. Pakko oli ruveta puuhastelemaan ja Ivaloon ajelin. Aikani liikkeitä kiertelin niin melkein sopivan vaijerin löysin, se mukaan ja en tietenkään ottanut kaupoista varulta mukaan mitään puuhakassia jossa ois ollu kaikenmaailman nippelit. Tästä tietenkin seuraa se että puuhastelusta siirrytään kötöstelyyn
Marineriin sai ton Jammun kaasuvaijerin kohtuu kivuttomasti kiinni.
Jammuun myöskin
Jammu vaatii kyllä ylimääräisen jousen nyt jotta kaasu palautuu tyhjäkäynnille, alkuperäinen kaasuttimen vivussa oleva jousi ei jaksa palauttaa. Isompi ongelma kuitenkin on liikematka. Kun Marinerista vääntää kaasun pohjaan niin Jammussa kaasu jää vajaaksi. Jammun kaasuttimessa pitäisi toi kaasun vipuvarsi olla pitempi jotta yhtenäisesti molemmissa kaasu toimisi. En tiedä maksaako vaivaa ruveta täsmäämään liikematkoja koska joka tapauksessa Jammu on vain väliaikaisesti veneen perässä. Jos tuplamoottorit toimii niin pitää hommata toinen nelitahtikone ja jos ei toimi niin Jammu jää rokuliin varakoneeksi kuten se tähänkin asti ollut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 270
|
Lähetetty: 21.07.2023 22:22 Viestin aihe: |
|
|
Tätä tämä on, aina liian pienet vehkeet
Pitää varmaan joku punainen pussi pistää veneen perään, tuskimpa kuitenkaan sakoilta se suojelee jos kissalan pojat sattuu vastaan Onneksi ei ole pitkää siirtomatkaa, aattelin kakkosvaihteella tyhjäkäynnillä mennä jotta traileri tai vene ei hajoa.
Yllättävän hankala saada kuvattua siten ettei kamera vääristä, no tommosella korkeudella koneet nyt ovat.
Tuosta kuvasta ehkä paremmin näkee. Näyttäisi olevan tosi ylhäällä mutta jos potkureiden suunnasta katselee niin kaiken järjen mukaan vettä pitäsi koneille riittää koska potkurit ovat suiposta perästä johtuen "ehjässä" vedessä.
Aika paljon kaikenlaista pikku värkkäämistä, piti kiinnityspultteja vaihdella ja kaikenlaista muuta viimeistelyä jotta ei mikään mihinkään vastaa ja koneet asennoituisivat oikein. Jammussa kaasuvaijeri vielä ei tahdo palautua, pitänee aamulla jotain siihen ongelmaan katella.
Aiemmin kun ihmettelin eri asentoja trimmeissä, niin nyt löyty syy siihen. Ei ollu sen kummempaa kuin se että jammussa on yksi säätöreikä vähemmän. Eli kun Jammussa on ääriasennossa ja Marinerissa toiseksi viimeisessä trimmipuikko niin koneet samalla tasalla. Koneet nyt takakenossa mutta eiköhän noinkin jotain testiä pysty tekemään |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 22.07.2023 08:37 Viestin aihe: |
|
|
Johan onkin muuten aikalailla erilainen vene mittasuhteiltaan kuin aiemmasta kuvasta kykeni hahmottamaan. Tuolla kyllä pääsee jo 5hv teholla kohtalaisen reipasta kyytiä.
Mulla on arkistoissa kokoelma erilaisia kuvia ja luonnoksia vastaavaan ratkaisuun pohjautuvista veneistä, ts. pitkä, kapea ja kevyt, vähän ja paljon suuremmassa kokoluokassa. Kulkevat kohtalaista vauhtia hyvin polttoainetaloudellisesti ja pärjäävät aallokossakin erinomaisesti.
Menossa kaivannee kipeästi keulaan painoa kahvaohjattavalla prutkulla ajaessa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 270
|
Lähetetty: 22.07.2023 09:29 Viestin aihe: |
|
|
liki kirjoitti: | Johan onkin muuten aikalailla erilainen vene mittasuhteiltaan kuin aiemmasta kuvasta kykeni hahmottamaan. Tuolla kyllä pääsee jo 5hv teholla kohtalaisen reipasta kyytiä.
Mulla on arkistoissa kokoelma erilaisia kuvia ja luonnoksia vastaavaan ratkaisuun pohjautuvista veneistä, ts. pitkä, kapea ja kevyt, vähän ja paljon suuremmassa kokoluokassa. Kulkevat kohtalaista vauhtia hyvin polttoainetaloudellisesti ja pärjäävät aallokossakin erinomaisesti.
Menossa kaivannee kipeästi keulaan painoa kahvaohjattavalla prutkulla ajaessa? |
Yli-innokas koira riittää keulapainoksi
Pohjan muoto ja veneen pituus kait syynä ettei keulaa nosta. Onhan noita vastaavan pituisia veneitä joihin siivekkeet rakennettua joten pohjan muoto kait sitten se ratkaiseva seikka miksi keulaan ei tarvi painoa.
Jonkunlaisessa aallokossa pärjää kuha myötä tai vasta-aallokkoa, sivuaallokko tosi myrkkyä koska veneen laidat varmaankin 10 senttiä matalemmat kuin vastaavan kokoisissa jokiveneissä. Laitojen mataluudella haettu luultavasti sitä ettei soutaessa tuuli ottaisi, se nyt ei ainakaan ole onnistunut koska tuulessa aika kenkku soudettava.
Ei kait tämä rakettitiedettä oo
Pitäs päässä testaamaan ja Jammun kaasunpalautus ei toimi niin otetaan luovat keinot käyttöön. Kuha nyt muutaman tunnin toi mustekala hoitaisi kaasunpalautuksen niin olisi asiansa ajanut |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26332
|
Lähetetty: 22.07.2023 11:20 Viestin aihe: |
|
|
en lukenu kaikkea, mutta kiinitin huomioa potkuri kokoihin,,,mielenkiintoista miten vaikuttaa käännöksissä vois kuvitella että eri teho toisaalle |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 270
|
Lähetetty: 22.07.2023 12:37 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | en lukenu kaikkea, mutta kiinitin huomioa potkuri kokoihin,,,mielenkiintoista miten vaikuttaa käännöksissä vois kuvitella että eri teho toisaalle |
Jos viisheppasten kohalla voi kiihtyvyydestä puhua niin nyt paremmin kiihtyy
Kääntyy hyvin ja ei ilmoja vetele potkuriin. Eniten vaikuttaa keulan nousuun tuplakoneet, varmaankin ei suipossa perässä ole tarpeeksi kantavuutta tai tasopintaa kahdelle koneelle.
Näillä näkymin ei tarvitse uutta konetta hommata. Noin viis kilsaa tunnissa tuo lisäkone nopeutta lisää. Ennakkoon mietiskelin että jos tällä kokoonpanolla menis 25km/h rikki niin vois toisen nelitahtikoneen perään hommata koska silloin saattas 30km/h olla saavutettavissa.
Korkeuden puolesta moottorit ovat ihan nätisti, antiventilaatiolevy noin sentin vedenpinnan alapuolella.
Ois kyllä huima homma ajon aikana säädettävä korkeus. Matalassa vois säätää niin ylös että jäähdytysvettä saa kone ja muualla sille tasolle millä tuntus toimivan parhaiten.
Viimeinen muokkaaja, JyrpäJooseppi pvm 22.07.2023 21:07, muokattu 2 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 22.07.2023 13:42 Viestin aihe: |
|
|
Peräaallon perusteella voisi arvata että suurempi nopeus nostaa keulaa ylemmäs. Miltä vaikutti aiempaan nähden yhden viisiheppaisen entisellä huippunopeudella?
Joskus oli vuokramökillä käytössä vähän vastaavalla pohjalla "moottorisoutuvene" 20hv prutkulla, tokikaan se ei ollut aivan noin pitkä ja leveämpi. Nousi kyllä liukuun mutta kipparin tähystely piti tehdä yli laidan sivusta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 270
|
Lähetetty: 22.07.2023 16:29 Viestin aihe: |
|
|
Tuli testattua yhdelläkin koneella
Tuossa ihan normaalisti kiinni ilman mitään lisukkeita
Peräreteli paikallaan ja 1.5 sentin vanerinpala vielä tuomassa lisäkorkeutta. Antiventilaatiolevy vedenpinnan tasalla.
Tuossa yhdellä koneella nopeus, jotain 17-18 huiput. Aina kun toi käyrä menee alas, muutin korkeutta,paikkaa jne
Asennuskorkeuden vaihtelulla ei mihinkään mitään vaikutusta. Vauhti pysyi suurinpiirtein samana, potkurissa tuntu pito riittävän ja jäähdytysnestettä sai tarpeeksi. Kokeilin myös kölilinjalta sivuun siirtää, silläkään ei ollut mihinkään vaikutusta. Jatkossa pitää tuolla veneellä aina kone laittaa ylemmäksi koska ei siitä mitään haittaa tunnu olevan. Isompi aallokko jäi testaamatta, siellä ehkä syytä kone matalemmalle laittaa.
Entäpäs sitten tuplakoneet? Testijärjestys väärä kun ekana tuplat testasin. Yhdellä koneella vaikutti ihan körryyttelyltä meno😄
Tuossa video
https://youtu.be/hJGLPIglqWI
Aluksi tahtoi keula noussa mutta jonkun kiven laitoin kokkaan niin homma muuttu.
Vene meni käytännössä 25km/h. Sinänsä kivet keulassa ei ole mikään ongelma koska eihän sitä koskaan tule tyhjällä veneellä ajettua, jatkossa vaan rahdin pakkaa keulaan niin kiviä ei tarvitse.
Nyt sitte pitää ruveta harkitsemaan toisen nelitahtikoneen hommausta. Ihan hyvin vene käyttäytyi kahdella koneella. Onnistuin jopa testaamaan turvelautan läpiajoa kun pinnanalla sattui sellainen olemaan. Hyvin meni, toinen kone vaan käväs ylhäällä ja meno jatku
Kahdella koneella oli vene vakaampi, yhdellä koneella joutuu vähä tasapainottamaan, liikahtaa vähän istuinpaikalla jotta vene suurinpiirtein vaaterissa kulkis, myös vene vaikutti enemmän moottoriveneeltä tuplakoneilla. Kahden koneen kampeamisen huomasi ainoastaan ohkauskapulasta, pyrki väännättämään kapulaa vasemmalle. Koneen kallistuksen vapautukset ovat myös aika huonolla kohtaa tuplakoneilla, joutuu vähä kurottelemaan että yltää. Niin ja sitten se seikka ku kaks ykspyttystä on, on myöskin tärinää Siitä ei nyt muuta haittaa kuin se että joutuu miettimään että onko joka paikkaan muistanut nylock-mutterit laittaa. Tärinä varppina kiehnää auki normaalimutterit, jos vähääkään löysällä ovat.
Sitä sentään yks homma onnistu täydellisesti.
Tarkoitus oli ettei veneeseen tarvisi mitään reikiä tehdä tai pysyviä muutoksia. Eli toi homma toimi täydellisesti, silloin kun tarvii korkeammalle laittaa kone niin ton rakennetun häkkyrän voi kiinnittää ja käytön jälkeen pois. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JyrpäJooseppi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Syy 2022 Viestejä: 270
|
Lähetetty: 23.07.2023 13:13 Viestin aihe: |
|
|
Eilen kun testailin niin hokasin ettei Jammun sokkakone välttämättä sovellu minulle parhaiten. Tuplakoneilla kun kulki niin hyvin niin eipä matalikossakaan tullut vauhtia himmailtua Selkeä hyöty kyllä korkeammasta asennuksesta kun varsinaisesti kovia osumia ei tullut, turvelettoja vain.
Kun ilman peräreteliä laitoin yhtä konetta paikalleen niin oli pakko vene syvemmälle vetasta jotta sais koneen ruuvattua paikalleen, siinä jo hokas että nyt on oikia homma Harmittaa vaan ku ois vuosikymmeniä sitten pitänyt jo tolla veneellä laittaa moottori ylemmäksi. Monet kolhut ois jääny kokematta.
Ennakkoon eniten epäilytti Marinerin jäähdytysveden saanti, hyvin sai vettä kaikissa kokeilemissani variaatioissa.
Kahdella koneella perän syväys noin 2-3 senttiä isompi, sen verran lisämassa vaikuttaa.
Se vaan sitten että joka hommassa on hyvät puolensa, pitäs sopiva kompromissi tehdä. Kahdella koneella on vakaata menoa kohtuu vauhdikkaasti mutta matalemmassa väistämättä hankalampi käsiteltävyydeltään kuin yksi kone. Kaasu nyt toimi sentään kiitettävästi eli yhdellä kaasukapulalla sai ohjattua ja kaasun annosteltua yhdellä kertaa. Kaikki muu sitten olikin tuplatekemistä.
Yhdellä koneella hitaampaa, kiikkerämpää mutta matalassa ei oikein tule paikkaa mistä ei pääsisi. Yhdellä koneella jos vaikka sauvoo veneen keskeltä niin perässä köli ei juurikaan veteen vastaa, kätevä ominaisuus sekin.
Pitää joskus yhdellä koneella kokeilla konetta nostaa niin ylös että kun perässä istuu niin antiventilaatiolevy ois veden tasalla. Jos siinä korkeudessa saa tarpeeksi jäähdytysvettä ja potkuri ei ruovi ilmaa niin sepä kait olisi se optimikorkeus.
Eilen Marinerissa oli 9"nousulla oleva potkuri. Kahdella koneella kierrokset vaikutti sopivalta. Yhdellä koneella ajaessa nousu oli ihan liian suuri.
Jammussa 8¼" nousulla ropelli. Ei vaikuttanut ylikierroksia olevan tupla-asennuksessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|