OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Taljajousi nuorelle naiselle
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2134
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 24.11.2022 14:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

massimo85 kirjoitti:
Hieman asian sivusta, aikoinaan tuli itesekkin taljalla muutamana kautena metsästettyä ja silloin jäi sellainen ajatus että jos uudestaan vehkeet hommaisin ja aloittaisin niin ei 70# jousta ja nopeinta mahdollista ärhäköillä cameilla. Ihan mahdottomia ammuttavia sitten oikeissa metsästystilanteissa, joissa pitää ampua vaikka puuhun kyykystä, puskan takaa kurottaen, tai pitää pitkään vireessä kauriin tuijottaessa yms... Mitä tuollasella hirvitehoisella tekee muutenkaan tässä maassa. Hommaisin varmaankin jonkun lyhyen, max 50# pehmeän vetokäyrän omaavan taljan ja kevyitä nuolia, pienillä kiinteillä leikkureilla. Ehkä jonkun matthewsin, ovat kompaktin kokoisia. Sellaisen jolla pystyisi tärisemättä toimimaan lähes joka asennosta ja joka kulmaan. Sellasella voisi saada saalistakin.


No mehän ollaan yksilöitä. Itse voisin laittaa vaikka 75-80lb, onhan niissä suorempi lentorata mistä on paljon apua. Tuollainen vaan nahkaa sen nuolen niin kauas ettei niitä jaksa enää etsiä jos esim teertä ampuu. Vähemmän elukka ehtii reagoida mitä nopeampi nuoli on. Linnustuksessa ei niin merkitystä mutta jäniksen ja kauriin pyynnissä voi jo olla. Vetokevennys lopussa 80-85% niin ei se pito kovin raskasta ole omasta mielestä kun siihen keskittyy. Jos jousi on liian raskas niin eniten varmasti tuottaa ongelmaa jousen viritys istuen.

Sain muuten nuolen jäämään koppeloon kiinni. Aukeava leikkuri takaa päin ammuttuna kropan läpi kaulaa pitkin päästä läpi. "Hirvitehoilla" nuoli jäi lintuun. Yleensä ne on mennyt 100-150m kun teeren läpi ampuu leikkurilla. Jos pienikin bluntti niin menee vaan joitain kymmeniä metrejä.


Viimeinen muokkaaja, Patruuna pvm 24.11.2022 15:34, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
massimo85
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2006
Viestejä: 1536
Paikkakunta: Mikkeli

LähetäLähetetty: 24.11.2022 15:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
massimo85 kirjoitti:
Hieman asian sivusta, aikoinaan tuli itesekkin taljalla muutamana kautena metsästettyä ja silloin jäi sellainen ajatus että jos uudestaan vehkeet hommaisin ja aloittaisin niin ei 70# jousta ja nopeinta mahdollista ärhäköillä cameilla. Ihan mahdottomia ammuttavia sitten oikeissa metsästystilanteissa, joissa pitää ampua vaikka puuhun kyykystä, puskan takaa kurottaen, tai pitää pitkään vireessä kauriin tuijottaessa yms... Mitä tuollasella hirvitehoisella tekee muutenkaan tässä maassa. Hommaisin varmaankin jonkun lyhyen, max 50# pehmeän vetokäyrän omaavan taljan ja kevyitä nuolia, pienillä kiinteillä leikkureilla. Ehkä jonkun matthewsin, ovat kompaktin kokoisia. Sellaisen jolla pystyisi tärisemättä toimimaan lähes joka asennosta ja joka kulmaan. Sellasella voisi saada saalistakin.


No mehän ollaan yksilöitä. Itse voisin laittaa vaikka 75-80lb, onhan niissä suorempi lentorata mistä on paljon apua. Tuollainen vaan nahkaa sen nuolen niin kauas ettei niitä jaksa enää etsiä jos esim teertä ampuu. Vähemmän elukka ehtii reagoida mitä nopeampi nuoli on. Linnustuksessa ei niin merkitystä mutta jäniksen ja kauriin pyynnissä voi jo olla. Vetokevennys lopussa 80-85% niin ei se pito kovin raskasta ole omasta mielestä kun siihen keskittyy. Jos jousi on liian raskas niin eniten varmasti tuottaa ongelmaa jousen viritys istuen.


Ei niissä raskaissa paunoissa ole yhtään sen suorempi lentorata mitä vaikka 50# jos nuolen paino on sopiva kyseiselle jouselle ja paunoille. 50# ammutaan 200gr kevyempää keppiä kuin 80#... Ja juu on eroja henkilöissä kyllä, mutta ihan jokaisen on kevyempi virittää eleettömästi ja ampua matalemmilla paunoilla. Nykaikainan, nopeaheittoinen 50# paunainen esim 280gr nuolella ja tuuman kiinteällä leikkurilla ampuu niin suoraan että 0-25m matkat hoituvat yksipinnisellä tähtäimellä. Ja ko. Yhdistelmä menee peurasta keuhkoilta läpi..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2134
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 24.11.2022 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuota vähän epäilen, kyllä tehoista aina etua saa jos vaan pystyy jousta käsitteleen. Ehkä vähän liioittelin, tuota 80lb. 70-75 olisi itelle mukavin, laittaisin nykyiseen tehoa vähän lisää jos voisi. Olen ampunut samalla jousella myös 60lb ja se on liian veltto ja samoilla nuolilla lentoradassa ja ajassa selvä ero. Veljen Mathews v3 on säädetty reilu 60lb ja en tykkää. Jousi ei tunnu edes vaakaalta vireessä, mutta en ole varma johtuuko tehoista vai itse jousesta. Suuremmilla tehoilla jänne olisi kireämmällä ja jousi ei varmaan vipattais vaakasuunnassa. Pehmeästi se kyllä nakkaa. Minulle tuo 70lb ei tosiaan tuota minkäänlaista ongelmaa eikä sitä tarvi kovasti kiskoa että saa vireeseen vaikka istuen. Pystyy myös palautetaan aivan hallitusti. Jos jotain olkapää vikaa olisi niin silloin varmaan suosiolla laskisin tehoja. Ehkä se parempi pidemmän päälle on pitää ne tehot tuollaisessa, eikä lähteä niitä kasvattaan vaikka kyllähän voimat samaan tahtiin kehittyy, mutta saattaa paikat kulua nopeammin..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 24.11.2022 17:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Massimon puheessa on kyllä perää. Voi se nuoli lähtä kovempaa isommilla tehoilla ja varmasti lähteekin. Mutta ei se ero iso ole. 70 paunan jousella ei kestä ampua sen painoisia nuolia millä saa 50 paunaisesta maksimi vauhdit. Isompi teho vaatii jämäkämmät kepit ja paino syö vauhtia vaikka takana olisi enemmän voimaa. Samat kepit kyllä lähtee selvästi kovempaa isommilla tehoilla, mutta miksi pitäisi ampua samoja keppejä? Lintu kyllä kuolee paljon heppoisemmillakin nuolilla. Ei sinne tarvita sitä huipputehoa.

Siitä olen patruunan kanssa samaa mieltä, että ei hyvä moderni jousi ole yhtään sen raskaampi pitää vireessä olkoot 50 tai 70 paunainen. Jos kevennys on esim. se 80%, niin vireessä pitäminen vaatii joko 10 tai 14 paunaa. Jos ei sitä jaksa aikuinen mies pidellä, niin ihme on. Kyllä se väsy iskee etukäteen siitä jousen painosta ensimmäisenä. Esim. tuolla omalla 70 paunan reighn 7 tuntuu että saa melkeen työntää vähän että lähtee vire purkautumaan. Ei tietenkään tarvitse, mutta siltä se tuntuu. Eli ei siis vaadi minkäänlaista voimaa. Ja ainakin minulla voimaa riittää sen verran, että yksittäinen jännitys ei vaikuta pienintä vähää siihen kauanko jaksan pidellä. Aivan yhtä nopeasti se väsy tulee vaikka pitelisin jousta jännittämättä ollenkaan, koska etukäden olkapää minulla pettää ensimmäisenä, ei vireeseen vetävät selkälihakset. Eri asia jos lätkitään tauluun +100 laukausta yhteen menoon.

Se on tosi, että kevyemmän jousen saa vireeseen helpommin hankalammista asennoista. Mutta kyllä minä saan aika eleettömästi sen 70 paunaisenkin vireeseen. Ei tarvitse riuhtaista tai venkoilla. Itse jousi saa pysyä ihan paikoillaan ja voin virittää sen hitaasti vetäen. Kevyempi olisi tietysti helpompi, mutta onnistuu se jämäkämmälläkin.

Tuosta taas olen eri mieltä, että paunat vaikuttaisi siihen kumpi on vakaampi ammuttava. Siellähän on kevennystä se 80-85%, joten ei mitään merkitystä onko vastus 10,12 vai 14 paunaa. Ainakin minä vedän selvästi kovempaa takastoppeja vasten ja minusta jousi on sitä vakaampi mitä jämäkämpi stoppi jousessa on. Reighnissä tykkään siitä, että stoppi on todella jämäkkä. Saa vetää niin paljon takastoppeja vasten kun haluaa eikä veny tai vanu yhtään. Rock solid kuten ameriikan pojat kuvailee. Eli jousesta minusta kiinni tuo eikä paunoista.

Sehän noissa kovemmissa tehoissa on, että esim. Cam Hanes taitaa ampua 80 paunaisella, koska metsästää isoa riistaa. Saa samat vauhdit raskaampaan nuoleen ja sitä kautta paremman läpäisyn kohteessa. Nuo kauriit, teeret ja jänikset kyllä kuolee pommin varmasti pienemmälläkin läpäisyllä.

https://youtu.be/5ZgzfJVgU1g

Tuossa alkaa olla jo sellaista jousimetsästystä, että joutuu oikeasti vähän miettimään minkä tehoisilla vehkeillä sinne lähtee. Ottamatta muuten kantaa tuohon metsätykseen, mutta kyllä tuollaisen virtahevon kanssa on jo syytä olla läpäisyä mikäli mielii kaadon saada.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 24.11.2022 17:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

https://youtu.be/HZufdXNmQ8c

Tuossa puhuukin tuosta, että käyttää 80 paunaista jousta ja suosii raskaita nuolia, jotta saa kovan energian ja sitä kautta tietysti myös läpäisyn.

Samassa pätkässä mainitsee myös tuosta, että aloitti 29” vetopituudella ja ampuu nykyään 27” vetopituudella. Ja on sen verran intohimoinen harrastaja ja kovan luokan tekijä, että jos tuollaisella kaverilla vetopituus on lyhentynyt 2”, niin ehkä se kuitenkin kannattaa miettiä olisiko suurimmalle osalle viisain mennä sinne ammattilaisen jutulle. Ei siinä mitään, mikäkin ostin jousen siten, että kävin kokeilemassa muutaman paikallisen harrastajan jousia ja yhdellä oli tuo reighn myynnissä, joten ostin pois heti kun pääsin kokeilemaan. Piti säätää vetopituudet itse, hakea säädöt jne. No minulle tuo jousiammunta oli kohtalaisen luontaista. Kävin kerran kokeilemassa vastakaaria jossain aloittelijoiden kokeilupäivillä ja minun ammunta oli ainakin ohjaajien mielestä hyvin lähellä oikeaa tekniikkaa ja samalla antoivat minun kokeilla heidän vähän häävimpiä kilpavehkeitä. Isolle osalle näytti tuottavan aivan ylivoimaisia haasteita edes suunnilleen oikean ampuma-asennon löytäminen. Itsellä on toki urheilutaustaa ja ampumataustaa, joten varmaan sitä kautta pystyn noudattamaan melko hyvin ohjeita, kun joku neuvoo millainen asento pitää olla. Eli se oman kehon hallinta ja erilaisten liikkeiden ja asentojen matkiminen onnistuu kohtuullisen hyvin, kun taas osalle se on täysin mahdotonta, kun ei ole aikaisempaa kokemusta tuollaisesta liikkeiden matkimisesta. Hyvä esimerkki, että osaako vaikka kuntosalilla kuinka hyvin noudattaa annettuja ohjeita uusien liikkeiden liikeradoista, kehon asennoista ja saako hallitusti aktivoitua niitä lihaksia mitä halutaan. Ellei ole tuollaista kokemusta ja osaamista kertynyt, niin aika vaikea se on millään youtube videoiden ohjeilla alkaa ampumista opettelemaan. Sitten mikä on kenenkin kielitaito ja tekninen osaaminen, että miten helposti voi taas vaikka katsoa sieltä youtubesta säätöohjeita ja miten helposti ymmärtää ja osa tehdä ne säädöt mitä vaaditaan. Joillekin helppoa ja toisille mahdotonta.

Eli monesti pienimmän riesan tie olisi käydä vähintään jonkun kokeneen opissa ja siellä katsottaisiin se oikea ampuma-asento ja sopiva vetopituus. Sen jälkeen voi tilata sopivan jousen vaikka sieltä netistä valmiiksi säädettynä. Mutta jos ei ole paikkaa missä pääsisi kokeneen oppiin katsomaan asentoa ja vetopituutta kuntoon, niin melkeen menisin liikkeeseen ja osaavissa liikkeissä katsovat nuo asiat kuntoon ja säätävät samalla sen jousen niille mitoille kohdilleen ja opastavat muutenkin alkuun.

Minäkin olen omaa vetopituutta mittaillut ja tulos taisi olla jopa niinkin kova jollain ohjeilla kun 31,5”. Jousen maksimi on 31” ja se on aika hyvä mikäli ammutaan kliinisesti taulua tasamaalta. Nyt jousi taitaa olla 30,5” säädöissä ja taidan pudottaa vielä 30”, jolloin saa vähän enemmän kättä koukkuun ja sitä kautta vähän lisää pelivaraa hankalampiin asentoihin. Kankea ukko ei tahdo taipua niin paljoa, että pystyisi aina hakemaan koko liikeradan lantiosta, jotta yläkroppa pysyisi aina juuri oikeassa asennossa. Eli minulla on jo nyt tuuman lyhempi vetopituus mitä mittauksissa ja suurella todennäköisyydellä muutan 1,5” lyhemmäksi mitä mittauksissa oli. Jos ei kiinnosta vehkeiden säätäminen vaan ampuminen, niin voisi olla helpoin mennä ammattilaisen juttusille, jolloin joku osaava katsoisi nuo asiat niin hyvin kuntoon, että pääsisi ainakin hyvään alkuun ja kokemuksen karttuessa voi vaikka sen puoli tuumaa muuttaa ja lähettää vehkeen vaikka ammattilaisen säädettäväksi ellei itse halua aiheeseen perehtyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2134
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 24.11.2022 18:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten nuolissa tuulensieto? Onkohan merkittävää eroa 80lb jousella ja 50lb jos vauhdit samat, nuolet eri painoisia?

Itse en ole ampumistekniikkaa sen kummemmin opiskellut. Melko luontevasti se alkoi onnistuun. Selkälihasten aktivointi ollut aina helppoa itelle. Voisi äkkiseltään kuvitella että erinlaiset kulmasoudut hyvällä tuntumalla sopivan pienillä painoilla ja supistuksella auttais jousihommissa. Haetaan hermotusta että oppii aktivoimaan selkälihaksia. Leuanvedot, ylätalja, alatalja millä latseihin voimaa.

Jos ei minkäänlaista reenitaustaa niin helposti varmaan yrittää hauiksella kiskoa jousta vireeseen. Hauikseen ne selkäliiikeet menee aloittelioilla salillakin.

Kaverilla olkapäässä vikaa halusi testata minun jousta. Sillä meinaa olkapää muljahtaa "irti" joskus. Yritti kiskoa vireeseen kyynärpää melko ylhäällä tai vaakassa vaan ei se tohtinut. Hoksasin että kun sen vetää alakautta saman tapaan kuin alataljaa ja kun jousi vireessä niin nostaa sitten vasta kyynärpään ylös ja ankkuroi käden. Tällä tyylillä silläkin onnistui ampua ilman että olkapää irtoaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 24.11.2022 18:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä nyt on ihan turha itse kenenkin puhua omista jousistaan jne. Nuori tyttö on eri asia monessakin suhteessa, kuin aikamiehet, eli mitään ylimitoituksia ei kannata harrastaa. Samaten tuo vetopituus on sellainen homma, että se saattaa mitattuna näyttää esimerkiksi 29.5", mutta sitten se jousi voi olla paljon järkevämpi hankkia 28.5" vetopituudella. Nämä asiat selviävät yleensä vasta kokeilemalla. Ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Laukaisulaitekin vaikuttaa.

Ja en ole tekemässä tästä asiasta vaikeaa. Omana mentorinani toimi Juha Kylmä, joka etäyhteydellä ohjasi meikäläisen oikeaan. Mutta jättäisin silti ensimmäisen jousen kokoonpanon ammattilaisen tehtäväksi. Se helpottaa asioita paljon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 24.11.2022 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos olisin nyt hommaamassa jousta itselleni, hommaisin todennäköisesti jotain muuta kuin 70 paunaisen. Eli mieluummin nopeaheittoinen 50 paunainen kuin tuollainen hirvikone.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2134
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 24.11.2022 19:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Tässä nyt on ihan turha itse kenenkin puhua omista jousistaan jne. Nuori tyttö on eri asia monessakin suhteessa, kuin aikamiehet, eli mitään ylimitoituksia ei kannata harrastaa. Samaten tuo vetopituus on sellainen homma, että se saattaa mitattuna näyttää esimerkiksi 29.5", mutta sitten se jousi voi olla paljon järkevämpi hankkia 28.5" vetopituudella. Nämä asiat selviävät yleensä vasta kokeilemalla. Ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Laukaisulaitekin vaikuttaa.

Ja en ole tekemässä tästä asiasta vaikeaa. Omana mentorinani toimi Juha Kylmä, joka etäyhteydellä ohjasi meikäläisen oikeaan. Mutta jättäisin silti ensimmäisen jousen kokoonpanon ammattilaisen tehtäväksi. Se helpottaa asioita paljon.


Taitaa ketjun aloittajan tyttö olla jo jousen hommannut niin vähän aiheen sivusta tullut kirjoitettua. Tosiaan vetopituutta kun mittailee niin sanotaan että ei saa kurottaa käsillä ja mielummin lyhyt kuin pitkä. Itellä osui kohdilleen.

Miten tuo laukaisulaite vaikuttaa? Siis jos rannelaukaisinta käyttää?

Ehdottomasti ammattilainen kasaamaan jousta jos itse aloittelija. Eihän tässä kukaan ole itse ollut kasaamassa. Itse ostin oman Turun jousivarusteesta. Oli hyvin säädetty. Sen jälkeen opetellut itse säätö hommia. Seuraavan voisi ehkä osina ostaa ja itse kasata.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bearking 2.0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Elo 2011
Viestejä: 344
Paikkakunta: Mualiman napa

LähetäLähetetty: 30.11.2022 16:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Diamondilla oli joskus semmonen lyhyempi runkoinen malli...en muista nimeä. Eivät tee sitä enää.
Se on olisi ollut varmasti ainakin kompaktin kokoinen kasvavalle jousiampujalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com