OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Maanteiden suolauksesta tulisi luopua pääosin teillämme.
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ramiwolf
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Jou 2017
Viestejä: 2539
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 31.12.2021 20:04    Viestin aihe: Maanteiden suolauksesta tulisi luopua pääosin teillämme. Vastaa lainaamalla viestiä

Eikö Etelä-Suomessa osata ajaa autoilla talvella, siis sovittaa ajovauhdin vallitsevien olosuhteiden mukaisiksi, kun sitä suolaa pitää tunkea teiden varsille näinkin ahneesti.

Ei hirveästi naurata ajella autolla tuossa lumen/suolan p.a.s.k.apuurossa ja minkä takia sitä pitää kylvää joka käänteessä noille teille ?

Kyllähän sen nyt ymmärtää, jos noita vilkkaita risteyksiä suolaillaan tai muutoin mm. tiettyjä alueita, joilla on paljon rekkakuljetuksia tai esim. satamien, teollisuuslaitoksien lähellä jne.

Miten on mahdollista, että pohjois-Suomessa pärjätään vähemmälläkin suolaamisella ?

Voisi olla parempi, että etelä-suomessa karsiutuisi vähemmälle nuo kahelimmat ja taitamattomimmat kuskit, jos suolausta vähennettäisiin.
Kyllä se oikea tieliikennenopeus selviäisi aika nopeasti etelä-suomessakin viimeistään kokemuksen ja lompakon kautta, jos nopeudet eivät olisi sopivia.

Joku kun viitsisi tehdä tästäkin asiasta kansalaisaloitteen, niin minulta saisi ainakin äänen samantien.

Olisihan tuossa paljon perusteitakin aloitteelle.
Suola pilaa pikku hiljaa pohjavesiä, se ruostuttaa turhaan autojen rakenteita, kulut vähenesivät suolan vähenemisen myötä, todennäköisesti suola myös rapauttaa tai ainakin kiihdyttää asfaltin murenemista, autot pysyivät pidempään puhtaina, mikä vähentäisi myös turhia auton pesuja, joista taas aiheutuu lisäkuluja ja ylimääräisiä kemikaalipäästöjä ympäristöön, hiljaisemmat autojen vauhdit vähentäisivät polttoainekuluja ja sen myötä taas tiestöt kuluisivat vähemmän, kolarinopeudet pienentyisivät, jonka ansiosta kuolemat myös vähenesivät, hirvieläin kolarit ovat nousussa, tässäkin kohdin vauhdin "lasku" ainakin talvella olisivat tetvetulleita pahimmilla kolarialueilla..jne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
beech
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 499

LähetäLähetetty: 31.12.2021 22:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luulen melko varmasti että kehillä ja rampeissa syy on se että ilman suolaa tiet olisi liian liukkaita. Autoja on niin paljon että tietyillä keleillä tiet ja risteykset kiillottuu aivan eeppisen liukkaaksi suurista liikennemääristä johtuen. Kaippa tuolla muutama kuolonkolaria ja peltiä säästetään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7326

LähetäLähetetty: 01.01.2022 00:10    Viestin aihe: Re: Maanteiden suolauksesta tulisi luopua pääosin teillämme. Vastaa lainaamalla viestiä

Ramiwolf kirjoitti:
Eikö Etelä-Suomessa osata ajaa autoilla talvella, siis sovittaa ajovauhdin vallitsevien olosuhteiden mukaisiksi, kun sitä suolaa pitää tunkea teiden varsille näinkin ahneesti.


Miten on mahdollista, että pohjois-Suomessa pärjätään vähemmälläkin suolaamisella ?



Kuopijjon läänissä tai mikä seutukunta onkin, suolataan tosi maltillisesti ja siellä ei ole ongelmia.

Ihmetyttää myös Suomen suolaus. Tiepiirit joutuu ostamaan x tonnia tavaraa vuodessa ja ne levitetään tielle vaikka keskellä juhannusaattoa. Pääasia että saavat hävitettyä tilaamansa erän.

Ja jos käy niin onnettomasti että likasta keliä ei tuliskaan, tvh levittää sitä liuosta joka paikkaan ja johan kiillottuu ja jäätyy.

Noh...minulla mielikuva että Kanadassa suolataan sitten oikein kunnolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 01.01.2022 00:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saattaisivat nuo nollan ympäristön kelit olla paikoitellen melkoista murhaa ilman suolausta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7326

LähetäLähetetty: 01.01.2022 01:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Keski- ja pohjoisnorjan tiet on liki läpi talven peilijäällä. Hyvin pärjäävät. Mutta siellä saa ja täytyy käyttää järkeä. Eli rekat kettinkejä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leafs
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2006
Viestejä: 2102

LähetäLähetetty: 01.01.2022 02:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Keski- ja pohjoisnorjan tiet on liki läpi talven peilijäällä. Hyvin pärjäävät. Mutta siellä saa ja täytyy käyttää järkeä. Eli rekat kettinkejä.


Jos kesällä keskinopeus on alle 60 niin paljon talvella?
_________________
Blithering idiot
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5580

LähetäLähetetty: 01.01.2022 08:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suolaus on niitä varten jotka ajaa nastattomilla "kesä"renkailla ympäri vuoden.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2399

LähetäLähetetty: 01.01.2022 09:17    Viestin aihe: Re: Maanteiden suolauksesta tulisi luopua pääosin teillämme. Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Tiepiirit joutuu ostamaan x tonnia tavaraa vuodessa ja ne levitetään tielle vaikka keskellä juhannusaattoa. Pääasia että saavat hävitettyä tilaamansa erän.

Ja jos käy niin onnettomasti että likasta keliä ei tuliskaan, tvh levittää sitä liuosta joka paikkaan...


Tvh lakkautettiin joskus 80-luvulla, eikä tiepiirejäkään ole. Nykyään hoidosta vastaavat urakoitsijat, joiden urakkasopimukseen ei sisälly velvoitetta käyttää tilaamansa suolamäärä talven aikana.

Urakoitsijan kannattaa pitää kynnys lähteä liikkeelle mahdollisimman korkeana, kaikki turha ajaminen on suoraan pois katteesta. Maksuperusteena ei ole suolaus- tai aurausmäärät.

Toisaalta tilaaja eli ely-keskus määrittelee urakkasopimuksessa laatuvaatimukset kunnossapidolle. Monesti suolaa levitetäänkin järjettömältä näyttävässä tilanteessa. Silloin sääennusteen mukaan onkin vaarana tien jäätyminen yleensä myöhemmin yöllä. Kokeneellekin tai oikeastaan osaavallekin kuskille on paha paikka, jos muuten paljas tie on jäässä vain paikoin. Tässä siis suolauksella ennakoidaan tilanteita. Jos tien kunnossapito ei vastaa vaatimuksia, tulee urakoitsijalle sopimussakkoa. Vakavampien onnettomuuksien kohdalla poliisi myös selvittää, onko tien kunnossapito laiminlyöty. Ne ei ole mukavia keskusteluja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rintafile
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Maa 2012
Viestejä: 532
Paikkakunta: Aavan meren tuolla puolen...

LähetäLähetetty: 01.01.2022 11:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän liikennettä on niin paljon noilla "pääväylillä" että sen kait ovat viisaat laskeneet notta jos suolaus jää siellä ollaan kun bambit jäällä juurikin mainituissa rampeissa ja liittymissä....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5580

LähetäLähetetty: 01.01.2022 11:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä etelässä on valitettavasti kuljettajat opetettu ajamaan suolatuilla teillä ja heti kun tulee vähänkään liukasta niin kusessa ollaan. Suolat kieltoon ja nastarenkaat alle sekä järki päähän niin sillä pärjää aika pitkälle vaikka liikennemäärät on suuret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
6mm br rem
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2006
Viestejä: 1636
Paikkakunta: Hämeen reunalla

LähetäLähetetty: 01.01.2022 12:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin.. Peilijäällä se täysperävaunurekka lähteekin kuin lehmä makuulta liikenteen sekaan pikku seisomisen jälkeen.. Samoin kun se 60t tai enemmän pysähtyy ihan pienellä matkalla peililiukkailla tiellä. Liikenteessä on aika paljon muitakin kuin henkilöautoja.

Varsinkin hesan suunnassa on pakko suolata tai paikalliset pölvästit koheltaa kuolonkolareita ennätystahtiin niillä 2m turvaväleillä ja liikennemäärillä.

On sitä suolausta kyllä aika lailla vähennetty, ainakin täällä hämeessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5580

LähetäLähetetty: 01.01.2022 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

6mm br rem kirjoitti:
Varsinkin hesan suunnassa on pakko suolata tai paikalliset pölvästit koheltaa kuolonkolareita ennätystahtiin niillä 2m turvaväleillä ja liikennemäärillä.


Eikä se rajoitu pelkästään henkilöautoihin vaan myös raskaaseen kalustoon joiden on ihan pakko painostaa puskurissa kiinni jos ajaa rajoitusten mukaan. Ei toki kaikki mutta päivittäin joku raskaampi auto roikkumassa vetokoukussa kiinni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
BlueMarlin
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 2757

LähetäLähetetty: 01.01.2022 12:20    Viestin aihe: Re: Maanteiden suolauksesta tulisi luopua pääosin teillämme. Vastaa lainaamalla viestiä

Heero kirjoitti:

Urakoitsijan kannattaa pitää kynnys lähteä liikkeelle mahdollisimman korkeana


Pystyykö urakoitsija päättämään milloin kalusto lähtee liikkeelle? Paikallisen auraajan puheista käsitin, että jostain keskuksesta tulee aina viesti milloin kalusto laitetaan liikkeelle. Tai omaehtoisestikin saa lähteä auraamaan, siitä ei vaan makseta.

Pari talvea sitten täällä oli tiet aivan peilijäässä. Yhdessä mäessä oli kaksi autoa ojassa ja rekka jumissa. Koska autossani oli vilkkuvaloja, jäin paikalla varoittamaan muuta liikennettä niiden avulla. Tiellä ei meinannut pysyä pystyssä tavan jalkineilla. Paikalle pysähtyi mies valkoisella Hiluxilla ja kysyi mikä täällä on ongelma? Sanoin, että kuten kuvasta näkyy, niin on hieman liukasta ja ihmettelin ääneen miksei tielle ole tehty mitään vielä. Mies röyhisti rintaansa ja sanoi: kuule, minä olen se mies joka tällä seudulla päättää milloinka kalusto lähtee liikkeelle. Tämä on sen luokan tie (2 tai 3), että tämä saa olla vielä tunteja tässä kunnossa ennen kuin sille pitää tehdä mitään. Samassa tuli hinausauto paikalle ja hän kuuli mieheltä saman selostuksen, kun ihmetteli tien kuntoa. Hinausauton kuljettaja kehotti miestä ystävällisesti painumaan !&%¤#"! siitä kolaripaikalta. Minäkin totesin lähteväni mutta kuski pyysi jäämään avukseen paikalle ohjaamaan liikennettä. Minä jäin ja 30 minuutin päästä mäkeen tuli soraa ja suolaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5488
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 01.01.2022 12:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Niin.. Peilijäällä se täysperävaunurekka lähteekin kuin lehmä makuulta liikenteen sekaan pikku seisomisen jälkeen.. Samoin kun se 60t tai enemmän pysähtyy ihan pienellä matkalla peililiukkailla tiellä. Liikenteessä on aika paljon muitakin kuin henkilöautoja.

Raskas liikennehän se on kait yski suuri syy suolaukseen.

Sitä olen ihmetellyt, että miten pohjoisen pöllikuskit pärjäävät täällä kelillä kuin kelillä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Huh 2014
Viestejä: 2383

LähetäLähetetty: 01.01.2022 12:29    Viestin aihe: Re: Maanteiden suolauksesta tulisi luopua pääosin teillämme. Vastaa lainaamalla viestiä

BlueMarlin kirjoitti:
Heero kirjoitti:

Urakoitsijan kannattaa pitää kynnys lähteä liikkeelle mahdollisimman korkeana


Pystyykö urakoitsija päättämään milloin kalusto lähtee liikkeelle? Paikallisen auraajan puheista käsitin, että jostain keskuksesta tulee aina viesti milloin kalusto laitetaan liikkeelle. Tai omaehtoisestikin saa lähteä auraamaan, siitä ei vaan makseta.


Riippuu mitä tarkoitetaan urakoitsijalla. Se, jolla on ely-keskuksen kanssa sopimus voi päättää koska koska sopimuksen ehdot ja sanktiot ovat sen vastuulla. Paikallinen auraaja on todennäköisesti aliurakoitsija joka tekee niin kuin omassa sopimuksessaan lukee mutta luultavasti ei itse päätä milloin lähdetään liikkeelle.
_________________
Eksyvä ei tietä kysy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 1 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com