OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Keväinen alumiinikuume taas vaivaa....
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
-J.M.H-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2007
Viestejä: 614

LähetäLähetetty: 23.04.2021 20:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ainakaan kaikissa bustereissa oo pohjassa vaahtoa, pari pohjavaneria oon vaihtanu m kokosiin ja ihan paljaat tukipalkit sieltä löyty. Parempi niin. Sinne aina kuitenkin vettä kertyy ja vettyy se materiaali jonkun verran aina että mieluummin kyljissä ne kellukkeet. Mutta hirveitä peltilotjia ne ennen ~2010 tehdyt busterit on. Työkaluja joo, mutta ei herätä mitään omistamisen haluja. Esim. Silver on jo paljon mielekkäämpi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tukelius
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2008
Viestejä: 3311
Paikkakunta: Mynämäki

LähetäLähetetty: 23.04.2021 22:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Periaatteessa vettyvä materiaali ei haittaa jos ei se ole suljetussa tilassa veteen upotettuna kuten terhissä. Mutta omassa alumacraft waterfowler 16 veneessä mielestäni on joku vaahto eikä styroksi, toki en ole paremmin perehtynyt kuin reikiä poraamalla, aukkoja ei saa kuulemma tehdä ettei 10v runkotakuu mene. Pienemmissä niitatuissa malleissa olen itsekin huomannut että jotain styroksia näkyy olevan, en tiedä onko noissa isommissa hitsatuissa samaa?

Waterfowler 15 jäis koneen kanssa vissiin 200kg pintaan, toki ei varmasti mikään kelivene merelle mutta ainakin tuo kuustoistanen on matalassa ihan timantti. Joku tuolla puhu jostain busan magnumista syväys 30cm ja xxl 28cm, ja näihin lukuihin en usko kun saapasvarsi ei riitä missä pohjasta on kiinni, eikä noita isoja bustereita ole samoissa kivikoissa näkynyt vielä kertaakaan metällä tai taimenhommissa..

Tuo alutrollin snapperi on varmasti tukeva kokoluokassaan, mutta jotain esittelyä katsoessa sanottiin että se 30 kone mieluummin, onhan siinä lähtöpaino jo 260kg.

Eikä tuo alumacraftin waterfowler 16 alle 220kg kuivapainolla silti mikään raketti ole muotoilunsa puolesta, 40 kone tuohon malliin aika passeli, jaksaa kohtuudella vielä max kuormalla. 15 malli on 70kg kevyempi ja jonkin verran pienempi ni varmaan kulkee ihan näppärästi 20 koneella pikkukuormallakin.

Voidaan joskus käydä isojärvellä jigaamassa ni hyppäät kyytiin kokeilemaan. Toki kone huollossa tällä hetkellä eikä vikaa ole löytynyt ni jos uutta meinaat ni elä merkkuuria ota, ota suitza. Ärsyttää ku uudet koneet alkaa vikomaan
Evil or Very Mad

Itellä oli alutrolli 450 ja 485 loppumetreillä vielä mukana ku venettä olin ostamassa vaa lopulta messuilla meni järki ku sanottiin ettei saa muuta ku tohatsun koneella alutrollia ja löi vielä 2kiloo enemmän messutajoukseen mitä olis kaupasta maksanu. Aika näyttää oliko hyvä valinta mutta tähän mennessä oon tykännyt omissa tarpeissa.
_________________
pillinaru@gmail.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16671
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 23.04.2021 23:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ai se oli sun paatti se camottu 16....Idea

Tavallaan juuri sitä askeettisuutta ja tilaa noissa veneissä on, työkaluja.

Hyvää kommenttia ja pohtimista kun on oltu samassa tilanteessa ja mihin kukin on päätynyt ja miksi. Tuo painohomma on kyllä semmonen pohdittava asia, varsinkin jos yksin pulaa vesillä. Eikä tosiaan ole noita isoja bustereita näkyny kuin mökkirannoissa ja reiteillä, ei kivikoissa sorsahommissa.....

Perämoottorien toimituksissa kuuluu olevan kipuja joillain merkeillä.

Itseasiassa tässä on ruvennut viriämään aivan semmoinen seikka että jos markkinoilta ei sopivaa löydy missä ominaisuudet ja hinta ei kohtaa niin pitääkö se itse yrittää tehdä mieleinen... Yhden pienen alumiiniveneen ja yhden 2.5x6.5m rautatyöveneen olen rakentanut. Aluveneen suunnittelu omasta päästä ja onnistui tarpeeseensa kyllä. Eikä työvenekään vasta kuin 15v ole töitä tehnyt moitteetta.

Kannattaa keräillä veneiden omistajien mielestä omien veneidensä hyviä ominaisuuksia ja pohtia miten ne pystyisi yhdistämään samaan laitteeseen. Sarjatuotannon ehdoilla ei hommaa tarvitsisi tehdä niin antaa mahdollisuuden tehdä monimutkaisempia ja aikaavieviä muotoja jos toiminnan kannalta olisi edullista niin tehdä.

Esimerkkinä nyt vaikka alumiiniveneen kölin rakennus niin että siihen saa helposti vaihdettavan kulutusmuoviosan joka vastaa kiviin ja santaan ensimmäisenä.

Pikairrotettava(kotipiha) tuulilasillinen ohjauspulpetti ja koneen käyttö sekä kahva että rattiohjattavana tilanteen ja tarpeen mukaan. Periaatteena että kaapelit kiinteästi rakenteessä mutta koneesta pikairrotus.

2 koneen kiinnitysmahdollisuus, 2 eri sähköjärjestelmää, tankki/akut keulassa, rungossa naamioitumiskeppitukiholkit valmiina.....
Normaaliin traileriin käyvä...

Kaikenmoista sitä keksii..... Very Happy

https://youtu.be/0ti8CU8-FAA

https://youtu.be/Wg81wgWw9ns

https://youtu.be/xJmduAP3cdw

https://youtu.be/IPZXxAuUiIs

https://youtu.be/JYy6rB_hENg
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tukelius
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2008
Viestejä: 3311
Paikkakunta: Mynämäki

LähetäLähetetty: 24.04.2021 11:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo se tuli mulle.

Tuossa omassa jos parannuksia miettii niin ehkä 10cm korkeammat laidat, tasakorkea perälauta, ja karvan jyrkempi v pohja, ainakin keulaan ni alkais hipomaan täydellistä työkalua. Myös kellukkeet kokonaan välipohjaan että sais takaponttoonit säilytystilaksi tai esim parin sentin tuplakuorella kylkiin (lisää painoa toki)

Tuo noin 3mm alumiini tuntuu olevan varsin riittävä tällaisessa käytössä, ei toki vauhdilla kestä kiville ajaa mutta ei se ole tarkoituskaan, muuten ollaan jonkin verran kivillä keikuttu ilman ongelmia.

Yksi parhaita puolia on keulaylitys ja matala syväys (joka kärsisi jyrkemmästä v kulmasta), eli pohja nousee keulaan pitkältä matkalta eikä koskaan ole tarvinnut rimpuilla rantautumisessa vaan saa astua suoraan kuivalle maalle pitkän nokan ansiosta. Myös sellaisella rampilla joka oli niin matalaa vettä, että laskiessa vetokoukku oli vesirajassa ja veneen perä otti pohjaan laskiessa ni takas tultiin rantaan yli 400kg kuormalla niin että sai astua suoraan maalle.

Nää on asioita mitä jokainen miettii omaan toimintaansa sopivaksi, iso vene jolla mukava ajella merellä kovassa kelissä onkin toisessa hommassa jo hankalampi.
Trailaaminen tuolla veneellä ollut myös yllättävän helppoa, vaikka suht iso 40 heppanen kone tuo paljon painoa vs 20 kone niin silti tuon koko paketin paino on siellä 350-400kg huiteilla kahdella akulla ja täydellä tankilla. Kun muistaakseni m busat ja alutrollin 450-485 on muistaakseni sitä jo ilman konetta ja hilppeitä.

Toisen koneen virkaa itellä hoitaa keulasähikäinen ja se on aivan erinomainen varsinkin kalastuksessa. Myös metsästyksessä kaaveiden keräämisessä ym ihan timanttia, vielä kun sen sais lailliseksi ankkuriksi niin vois käyttää veneestä passatessa ankkurointiin.

Merelläkin sillä ollaan oltu noin 8m/s tuuleen asti mutta ei silloin enään viiti täysiä ajella mutta semmosta 25-30 vauhtia kestää ajella melko kivasti. Kerran nosti 14 metrin tuulen mereltä päin ku oltiin metällä ja se oli turhan kova keli, toki vielä pois päästiin mutta ei se ollu enään hauskaa.

Voin laittaa reittiviivan mitä mentiin taimenkalassa joka olis jääny menemättä jos oilis ilmakuvia etukäteen katteltu mutta mentiin, toki vesi korkeammalla ku ilmakuvissa mutta ei sitä paljon ollu.

Tuossa kallion päällä oltiin vähän nakkelissa.


_________________
pillinaru@gmail.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 24.04.2021 13:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Veneprojekti II se pyörii itselläkin suunnitelmissa. Mutten osaa päättää olisiko se vähän isompi kalastusvene, vaiko joku pienehkö klassikko-cruiseri. Enkä kalaveneestä tekisikö kokonaan alusta uuden vaiko rakentaisi taas vanhan rungon uusiksi. Alumiini houkuttelisi materiaalina, toisaalta joutuisi taas investoimaan työkaluihin ja opettelemaan.

Kokonaan alusta syntyisi vähemmällä työllä, mutta esim. Vator 17R tai Silver Fox 485 R rungosta syntyisi suunnitellun kaltainen ja toimiva vene.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16671
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 24.04.2021 18:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyörittelin cadillä pikipäin veneen sillä mielellä että käytössä on 3m särmäri ja 1500x3000 levyjä. Rakenne niin että osat pystyy tilaamaan pajalta ja tigillä kotona kokoamaan ilman mitään isoja koneita tai muita tarvitaan muotojen tekoon ja minimoida hitsausmäärä lyhyisiin saumoihin.

Paatista tulee noin 4300x1700. Painoa ilman välipohjan putkia ja takapenkkiä noin 180kg. Finnfoamia en laskenut.

Runko 3mm 5754 merialumiinia ja lisälaidat 2mm. Sekä laidoissa että pohjassa 50mm finnfoam. Pohjaan mahtuu ehkä 100-150mm keskelle.

Pohjan ja kylkien jäykisteet särmäämällä. Pohjaan köliin ainut pitkä hitsaussauma, köli suojattu muovilla.
Lattian koko 1500x3000, menee suoraan joko 12mm vaneri tai kyynellevy. Irrotettavaa eli ei hitsattu.

Pohjan kulma 10° ja piirsin 5° peräpeilille hatusta. Laitakorkeus lattiasta 650mm etupenkki 430mm


Perälaita ensihätään lyhytrikiselle mutta korotettavissa sitten helposti pitkällekin. Pikkukoneelle oma paikka, kiinteät nousutikkaat.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tukelius
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2008
Viestejä: 3311
Paikkakunta: Mynämäki

LähetäLähetetty: 24.04.2021 19:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä valmetilla tarve tuolle pikkukoneelle? Tuntuu olevan ehdoton tarve, ootko kertonut ja multa mennyt ohi?
_________________
pillinaru@gmail.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 24.04.2021 19:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei se noilla mitoilla hirveän pieleen mutta kai nyt pohjan ja kylkienkin väliin tulee saumaa?

Pohjaan kannattaa laittaa pitkät pitkittäisjäykisteet aika lähekkäin ja seuraavaksi lasket sille uppoaman ja massan keskipisteet tyhjänä ja suunnitellusti kuormattuna niin noilla tiedoilla alkaa olla jo aika hyvä varmuus ettei aivan metsään mene. Kuten ei myöskään jos ei liiaksi poikkea toimiviksi havaituista malleista.

Moottorin ripustus tarvitsee aika kestävän tuennan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16671
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 24.04.2021 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Ei se noilla mitoilla hirveän pieleen mutta kai nyt pohjan ja kylkienkin väliin tulee saumaa?

Pohjaan kannattaa laittaa pitkät pitkittäisjäykisteet aika lähekkäin ja seuraavaksi lasket sille uppoaman ja massan keskipisteet tyhjänä ja suunnitellusti kuormattuna niin noilla tiedoilla alkaa olla jo aika hyvä varmuus ettei aivan metsään mene. Kuten ei myöskään jos ei liiaksi poikkea toimiviksi havaituista malleista.

Moottorin ripustus tarvitsee aika kestävän tuennan.


Ei tule.
Eikä pohjaan hitsattavia jäykkäreitä, sisäpuolelle kyllä. kulmiin vahvikkeet ulkopuolelle.
Perälauta 40x60x5 aluputkea tms ja tuenta molemmin päin.

Pitää muistaa että suunnitelman asteella vasta... Pitkä ja kivinen tie vielä koeajolle...



Pikkukoneella 3 tarkotusta, olla vyö että henkselit merellä, laskea rattiveneellä kuvat/noutaa sorsat ja ajoittainen uistelu vieraiden kanssa. Ja tutkimisretket oudoissa rannoissa. Toki voi jäädä pois jos keulamotti tai iso kahvakone.

Kerrohan tästä tillerkahvasta enemmän.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 24.04.2021 21:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Särmäämälläkö meinasit tehdä jos ajattelit saada palteen ilman saumaa, kylkiin ja pohjaan ei tule juurikaan kaareutuvaa? Tuossakin kokoluokassa on kyllä poikittais- ja/tai pitkittäisjäykisteille tarvetta jos riittävän jäykän rakenteen haluaa, niitä voi toki saada muodollakin. Pelkkiä poikittaisjäykisteitä taitaisi tarvita vähän epäkäytännöllisen tiheään.

Tiller on parannettu versio pikkuprutkun kahvaohjauksesta, usein säädettävällä jäykkyydellä, pidemmälle varrella ja mahd. tehostuksella ja NFB-ratkaisulla. Toimiva ratkaisu kalaveneeseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kankkunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2004
Viestejä: 615
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 25.04.2021 08:50    Viestin aihe: Alumiini vene Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo Valmetin vene suunnitelma on kuin minun Kello. Veneen mitat: n. 4,3m X 1,75m, painoa on tyyppikilven mukaan 180 kg. Malli on ehkä saaristo. Koneena mulla on siinä Hondan 9,9 on alimittainen kylläkin, ehkä 15-20 olis parempi, tuolla koneella menee 14km/h gepsin mukaan kahden aikuisen kuormalla. Vauhti on kyllä mulle riitänyt uistelu ja jigi käytössä, kun siirtymä matkat on yleensä aika lyhyet minulla. On kyllä vakaa vene, saa seistä laidalla jigatessa, eikä kallistele. Veneen ominaisuudet riittää minulle, koneen päivitän tulevaisuudessa isompaan nelariin. Vene oli edullinen, kun sain sen kaverilta ilmaiseksi, kun hänen emäntä päivitti heidän venekaluston isommaksi Busteriksi.
Nettiveneessä näkyis olevan myytävänä laiteltu Kello 20hv koneella.
_________________
Kyllä koira kova saa olla, mutta tyhmä ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 25.04.2021 09:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Pikkukoneella 3 tarkotusta, olla vyö että henkselit merellä, laskea rattiveneellä kuvat/noutaa sorsat ja ajoittainen uistelu vieraiden kanssa. Ja tutkimisretket oudoissa rannoissa. Toki voi jäädä pois jos keulamotti tai iso kahvakone.

Olisiko pikkumoottori siis sähkökone? Uisteluvauhtiin ei pitäisi nykyisillä 4t-koneilla olla uisteluvauhti sen suurempi ongelma ellei kone ole pahasti ylitehoinen. Suunnitellulla koolla, painolla ja lähes tasapohjalla 15-20hv tehohaarukka pitäisi olla hyvin toimiva ja isomman paino peräpeilissä alkaa vähitellen muodostaa ongelmia. Uudet 15-20hv efi-koneet painavat siinä 45kg ja 30hv moottorit jo 70kg ja yli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tukelius
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2008
Viestejä: 3311
Paikkakunta: Mynämäki

LähetäLähetetty: 25.04.2021 10:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo bigtiller kahva on ihan mainio kampe kyllä, ja joku 20 kone sillä tosi nätti käyttää. Kaikki löytyy kahvasta, kaasu, vaihteet, tappokatkaisija, trimmi (ehdoton matalassa ajelijalle) startti, mulla tuossa myös kierrosluvun säätö napeilla uistelua varten. Tuo 40 on aika maksimi mitä ottaisin tillerikahvalla jos pitää matalassa puljata, on trimmattuna haasteita jos kone painaa paljon. Ahtaassa tilassa toki nopea käännellä. miinukset on isolla koneella tuo trimmattuna hiukan raskas, ja jos tottunut kaukkariin niin vaihteen vaihtoa edeltävä kaasun poisto tekee työvaiheesta kaksiosaisen. Kun kaukkarissa luonnollisesti kaasu ja vaihde menee samalla siirrolla. Tilaa tillerillä saa veneeseen yllättävän paljon kun ei ole minkäänlaista pulpettia. Pulpetissakin omat puolensa, mutta esim itselläni tämä oli tällä kertaa parempi vaihtoehto.

Kahvoja saa ilmeisesti pienempää normaalia ja sit tuollaista bigtilleriä, en oo niistä ihan selvillä.
_________________
pillinaru@gmail.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16671
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 25.04.2021 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

4hp 4t jammu on pikkukoneena ollut. Kunnon keulasähkäri kyllä ajaisi saman asian jos laittaa.


20hv 2t yamaha kahvalla löytyy jo niin ajatus olisi se käyttää mahdollisessa uudessa veneessä eikä rekisteröitymistä tarvitsisi.


Jos tuon saisi tehtyä niin en osaa sanoa olisiko muuta kellon kanssa kuin pituus, leveys ja materiaali.... Wink

Pohjan kulman kanssa kävi pikku käpä, siitä tuli 5 astetta 10 sijaan nyt kuviin Embarassed äkkiäkös sen muuttaa. Vai pitäisikö harkita jopa jyrkempää....
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 25.04.2021 10:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

10 astetta on tuollaiseen veneeseen ihan sopiva luku, 5 on käytännössä tasapohja. Merkitsevämpi kysymys on onko se vakio n. keskiveneestä peräpeiliin vaiko muuttuva. Muuttuva on parempi rauhallisemmille vauhdeille ja pienemmille tehoille eikä taas sovellu nopeille vauhdeille yhtä hyvin, 20hv ja 15-20kn kanssa pitäisi olla ihan toimiva.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 5 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com