Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Lahtis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.04.2017 14:12 Viestin aihe: Raudan valmistus, projektina puukko alusta loppuun itse. |
|
|
Löytyykö linjoilta omavalmistamasta raudasta puukon tehneitä? Eli lähdemalmista liikkeelle, ja lopputuloksena valmis puukko. Ilman mitään konevoimaa, työkaluina pajavasara, pihdit, viila ja palkeet. Raudan valmistus on tuttu prosessi, mutta se raakaraudan ahjohitsaus on homma mistä mulla ei mitään kokemusta. Pääpiiteittäin prosessi tiedossa, mutta käytännön kokemus uupuu kokonaan. Hiekalla suojaus hapelta, kirkkaaksi, ja 3s aikaa takoa kerrallaan, tällaisen oon joskus kuullut. Normi ahjohitsaushan on melko yksinkertainen prosessi, mutta toi ilmava raakarauta tekee homman "pikkusen" hankalammaksi. Tosiaan kaikki neuvot on tervetulleita tohon ahjohitsaukseen liittyen.
Alustava suunnitelma oli helat itseampuman hirven sarvea, kahva tuohta ja tuppi aivoilla parkittua hirven säärinahkaa. Että tällasta tällä kertaa.
/Antti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.04.2017 18:01 Viestin aihe: |
|
|
Joo, toi raudan valmistus on se helppo osuus. Harkinnassa oli, josko jättäisi palkeet pois yhtälöstä ja suorittaisi valmistuksen myrskytuulella. Kaveri on kokeillut rautauunia 17m/s myrskyssä meren rannalla, ja pelasi kuulemma hyvin. Suunnittelin jo, että voisi sopivalla kelillä kasata vaikka 5 uunia riviin ja sytyttää pienin välein. Näin ei tule ruuhkaa purkuvaiheessa, vaan kerkeää nuijimaan joka köntin esivalmiiksi ahjohitsausta varten. Useaa uunillista mietin justiinsa siksi, että tuskin eka tai toka ahjohitsaus onnistuu näin aloittelijalta.
/Antti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|