OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahti 2016
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 33, 34, 35  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20591
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.10.2016 07:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ne lopu koska emme ammu kaikkia lupia täyteen. Veikkaan jääväksi kannaksi jälleen jotain 1,5-1,9 välille per 1000ha. Ja tuo 1,8 hirveä per 1000ha on toki kasvanut tuohon vasoja eli kanta ennen jahtia oli varmasti reilun 3 yksilöä per 1000ha.

Muuttohirvitilanne on vielä kysymysmerkki ja se voi aina johonkin suuntaan vaikuttaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12195

LähetäLähetetty: 25.10.2016 07:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sittenhän teillä on jopa aika vakaa kanta, jonka tason olette itse päättäneet ja määränneet, eikä riistakeskuksen myöntämien lupien määrä ole teidän kantaa syössyt tuhoon. Jos kerran ette nyt, ettekä aiemminkaan (?) ole kaikkia lupia käyttänyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20591
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.10.2016 07:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Sittenhän teillä on jopa aika vakaa kanta, jonka tason olette itse päättäneet ja määränneet, eikä riistakeskuksen myöntämien lupien määrä ole teidän kantaa syössyt tuhoon. Jos kerran ette nyt, ettekä aieminkaan (?) ole kaikkia lupia käyttänyt.

Kuka syytti yksin riistakeskusta. En minä ainakaan. Mikä mun pointissa on vaikea käsittää vai onko teillä joku ihme pakkotarve käsittää pointtini aina väärin.
Tottakai kanta on vakaa kun se ammutaan 1-2 yksilöä 1000ha välille. Tuossa haarukassa se on helppo pitää vakaana. Tämittää niin paljon hirveä nurin ku lupaa riittää mutta pitämällä vasaprosentin yli 60 tasossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20591
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.10.2016 07:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ennen 2/1000ha kanta oli rauhoitusraja. Rktl suositteli täys rauhoitusta tuosta rajasta. Nykyään siitä on tehty normi. Ja syytetään urosverotusta ongelmista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12195

LähetäLähetetty: 25.10.2016 07:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:

Kuka syytti yksin riistakeskusta. En minä ainakaan. Mikä mun pointissa on vaikea käsittää vai onko teillä joku ihme pakkotarve käsittää pointtini aina väärin.
Tottakai kanta on vakaa kun se ammutaan 1-2 yksilöä 1000ha välille. Tuossa haarukassa se on helppo pitää vakaana. Tämittää niin paljon hirveä nurin ku lupaa riittää mutta pitämällä vasaprosentin yli 60 tasossa.

Kyllä sinä olet tosiaan selkeästi sanonut että itse olette ampuneet ja teidän se pitäisi lopettaa. Ja ollut yhtälailla myös sitä mieltä että riistakeskuksen pitäisi teitä kaitsea, kun ette itse osaa. Kyllä sulla syyttävää sormea on myös riistakeskuksen suuntaan, tai vähinään apuun kutsuva jos ei syyttävä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 25.10.2016 08:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei uskois että hirvijahti on kuumimmillaan kun lukee näitä Very Happy
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12195

LähetäLähetetty: 25.10.2016 08:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
Ollari kirjoitti:


Uhanalainenhan hirvi ei millään tapaa ole myöskään 2/1000ha tiheydelläkään. Että toinen puoli on vain metsästyksellinen. Onko kumpiaan sitten toistaan oikeampi, jaa-a. Ihmisiä kumminkin kuolee hirvikolareissa, se vaan on fakta.


Nää on taas niitä argumentteja, joita on vaikea käsittää... Ihmisiä kuolee kuitenkin 2000-4000% enemmän pullaan tukehtumalla kuin hirvikolareissa, eikä kukaan ole tähän puuttumassa, vaikka säästettävissä olisi moninkertainen määrä henkiä... Se on tolkuttoman hyvin markkinoitu tuo hirvikolari.


Joopa joo, ruokaa on syötävä ja se on sitten oma valinta minkä mallista ruokaa syö. Hirvikannan ylläpito ei ole ollut kaikkien uhrien oma valinta. Uhrit on monesti sivullisia, niitä jotka ei hirvistä suoraan mitään hyödy.

Ja kuten veetee mainitsi, ei tuo argumentoitapa ole kovinkaan hedelmällinen. Toki sitä käytetään toisinkin päin, ns meitä metsästäjiä vastaan. Sudet pitäisi saada tappaa kaikki koska koirat. Ja sitten suojelihat ryntää sanomaan, että enemmän kuolee koiria auton alle jne. Kyllä tuota argumenttia käytetään moneen suuntaan. Myös suurpeton ihmisille aiheuttamaa vaaraa kauhistellaan ja mikä onkaan niiden yleisyys kuolinsyissä, toteaa vihreä väki? Ei ainakaan viittä vuodessa, ovat siinä oikeassa.

No, OTksi meni. Tällle keskustelulle olisi parempiakin ketjuja, kuin hiervikausi 2016. Anteeksi. Omalta osaltani jääköön tässä ketjussa tähän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20591
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.10.2016 08:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo en tod ymmärrä jos luvan myöntäjällä ei ole mitään merkitystä. Siinä tapauksessa olisi paree ettei lupia edes tarttisi hakea vaan että hirvi olis vapaata riistaa. Turha byrokratia ja rahastus välissä. Etenkään en pidä lobbauksesta joka on tyyliin "teidän hirvikanta on liian vahva" vaikka ilmoitettu jääväkanta on 1,8 per 1000ha.

Syyllistän asioista omaa porukkaa, yhteislupasysteemiä, hirvitalousalueajattelua (miten 100km päässä oleva hirvikanta vaikuttaa meille) sekä riistakeskusta. Suurin syytös on nimenomaan siihen ettei ymmärretä miten metsästys on muuttunut. Miten tehokasta kaikki on nykyään.

Meillä on selvä tavoite määritelty mutta siihen ei syystä tai toisesta edes pyritä. Omat laskennat antaa jääväksi kannaksi koko rhy:n alueelle 2,35 hirveä per 1000ha ja riistakeskus sen 4,2. Kannanhoidon suunnittelussa käytetään riistakeskuksen lukua 4,2 eli kantaa pitää edelleen leikata. Kysyin riistanhoidonneuvojalta suoraan kumpi pitää paikkaansa niin hän sanoi että minun ilmoittama luku ei pidä paikkaansa. Ja että riistakeskuksen arvio on lähempänä totuutta Ok. No tyydyn siihen. Sen mukaan mennään ja tehdään ja kyllä se mulle käy. Olen kyllä sitä mieltä että kehittämistä piisaa ja siksi arvostelen. Tottakai siitä hullunleiman otsaansa saa. Mutta siinä ei ole mitään uutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20591
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.10.2016 08:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä arvioidaan jäävä hirvikanta 5-10 eniten metsässä liikkuvan ukon omina erillisinä arvioina ja niiden keskiarvon merkkaan jääväksi kannaksi. Eli merkattu kanta ei ole yksin minun tai voudin laittama vaan useamman ukon arvioiden keskiarvo. Koiramiehiä ja passimiehiä. Kaikki maanomistajia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20591
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.10.2016 08:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu hirvikannanhoito keskustelu voidaan jättää pois. Kunhan taas aloitin sillä että edelleen huonompi hirvikanta kuin koskaan minun muistin aikana. Semmosta se on. Veto on voimassa. Siinä kyllä pojat häviön teki. En tiedä lähteekö riude siihen satasen vetoon mukaan... Mutta riistawebistä näkee meidän ilmoittamat ja riistakeskukselta saa hirvitiheyskartat. Meidän rhy:lle näytetään riistakeskuksella 4,2 ja metsästäjien ilmoittama on 2,35. Tämä siis koskien koko rhy:tä. Tuon verran sitä paikallista arviota peukaloidaan.. 150 hirveä lisää rhy:n alueelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slapshot-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Hel 2011
Viestejä: 1063
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.10.2016 11:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä meillä Kurikassa on hirviä erittäin hyvin, ja pankkiin meinataan ensiviikonloppuna meidän seurassa mennä. Ekana viikonloppuna kirjattiin 32 hirvihavaintoa ja maata on 5000ha, josta ainakin 1/3 peltoa. Ja kaikkia alueita ei edes ehditty käydä. Se on mun mielestä ihan elinvoimaisen tuntuinen kanta. Ne on nuo keskiarvot vähän hankalia, kun esimerkiksi rantahurreilla on moninkertainen lupamäärä meihin ja toisaalta voi olla alueita mitkä on oikeasti hiljaisia hirvien suhteen. Epäilen että 5 vuoden sisään meillä lyödään hirvihanat kiinni nopeasti lisääntyvän susikannan edessä. Samoin kuin valkohäntäpeurojen kanssa käytiin.

Mutta puhutaan asiaakin välillä. Hirvisyksy on mennyt mukavasti. 2 vasaa on saanut laittaa pötkölleen ja Musa on täyttänyt edesmenneen ykköskoiran saappaat kiitettävästi. Jokaisesta irtilaskusta hirvityöskentely, poislukien yksi iltapäivähaku joka venyi pitkäksi ja koira kytkettiin. On ilo jahtailla kun koira pelaa ja haukku raikaa. Kyllä pitäis kovaa jo ottaa uusi aihio kasvamaan piakkoin, Musakin on jo 5 vuotias eli parhaassa iässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ilppo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Syy 2016
Viestejä: 34

LähetäLähetetty: 25.10.2016 12:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ystävyys, läheisyys, noviisius...siinä hirvimiehen elämänkehto Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slapshot-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Hel 2011
Viestejä: 1063
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.10.2016 14:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16694

LähetäLähetetty: 25.10.2016 14:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
pekkis kirjoitti:
Jännä tää lihakeskustelu. Moni ylvästelee sillä että en mää lihan takia metsästä, ihan vaan muuten mukavaa hommaa. Ne ketkä ottavat innolla lihapussin lahtivajalta ovat lihanahneita moukkia...

Minä ainakin haluan syödä mieluummin itse pyydettyä lihaa / kalaa sekä marjoja, sieniä ym luonnon antimia. Mahdollisimman vähän tehotuotettua moskaa. Arvostan riistanlihan todella korkealle.

Ne ketkä metsästää ihan vaan ilokseen ja väheksyy lihaa mielestäni voi rinnastaa c&r kalastajiin. Huvitellaan luonnon elävillä omaksi iloksi. Turhaa touhua.

Sama koskee esim yli-innokkaita koiraihmisiä ketkä ajattavat/haukuttavat elukoita aamusta iltaan vailla mitään aikomusta ampua elukka. Ymmärrän koiran treenauksen mutta sitten kun siitä tulee itsetarkoitus niin ymmärrys loppuu.

+1
En metsästä lihan takia mutta kyllä se merkitsee.


On se ihan mukava saada saalista ja siitä syötävää lihaa. Liha on vain yksi juttu metsästyksessä muun toiminnan ohella.

Kyllä minä arvostan sitä riistanlihaa yhtä paljon kuin se, jolla on pakkasessa 100 kg. Minulle vain riittää vähempikin. Enempää en tarvitse. Joillekin ei riitä tuo 100 kiloakaan. Laughing

Baaritiskillä olin aikoinani vain ja ainoastaan lihan takia ja vain sillä lihalla oli merkitystä.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gänkkäränkkä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Elo 2015
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 25.10.2016 20:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itellä peukut pystyssä että lumijahtia olisi vkl luvassa. Saa nähä säilyykö nämä lumet niin pitkään. Mukava ois jälkee päästä kattelee
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 33, 34, 35  Seuraava
Sivu 25 Yht. 35

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com