OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metsoja Keski-Suomesta Puolaan, UPM:n mailta?!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34780

LähetäLähetetty: 21.06.2016 11:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein,haluat maanomistajan pitää maidesi metsästysoikeuden itselläsi samalla kun haet jäsenyyttä seuraan päästäksesi pyytämäään jonkun toisen maille?
Mulla on itse asiassa tällainen tilanne, toki tietysti mun hehtaarin tontilla ei ole suurta metsästyksellistä arvoa (sattumalta alue jossa joidenkin lajien elämä on vaikeaa) ja olen kyllä sanonut että "totta kai siinä saa ampua". Hirvitorni oli ennen tontin nurkalla mutta geopoliittisen ilmaston muuttumisen takia sitä ei enää tarvita. Vaimo ei anna ostaa lisää maata, minä kyllä ostaisin, vaimo sanoo että sitä on jo tarpeeksi.

Tuskin yksikään seura on niin hehtaarin tarpeessa että siitä muosostuisi ongelma.
Sen sijaan jos henkilllä on seuran alueella tai välittömästi rajassa kiinni maata niin silloin on kyllä varsin perusteltua vuokarat maat seuralle jossa on jäsenenä,toki tuotakaan pakkoa täällä päin maata ei välttämättä ole vaan maat voi olla vuokraamatta tai vuokrata kenelle tahtoo,omistajahan se meistaan päättää.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.06.2016 11:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
MtJ kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein,haluat maanomistajan pitää maidesi metsästysoikeuden itselläsi samalla kun haet jäsenyyttä seuraan päästäksesi pyytämäään jonkun toisen maille?


No miten ihmeessä pitäisi jakaa metsästysoikeus moneen seuraan, ei mulla ole määrättömiä maita joka puolella Suomea? Johan ne on yhdellä paikallisella seuralla. Jaetaanko ne muillekin 3 seuralle käyttöön, vai mitä?

Eihän sitä tarvitse jakaa,antaa maat yhdelle tai kahdelle,moneenko seuraan sitä pitäisi kuulua,eikö yksi tai kaksi riitä?


Miksi ihmeessä pitäisi jäädä yhteen seuraan? Eihän sinunkaan seurasi mailla ole yhtään teertä, en haluaisi olla tuossa seurassa jäsenenä, kun siellä ei voi harrastaa haluamaani metsästystapaa lainkaan.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34780

LähetäLähetetty: 21.06.2016 11:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No miksi valittaa jos eivät jossain hyväksy ilman maanomistusta,sehän on heidän sääntönsä.
Ei toisaalta ole tullut mielenkään hakeutua muihin kuin asuinpaikkakunnan seuroihin,miksi ahnehtia?
minusta on vallan hyvä systeemi että jäseneksi hakeva paikkakuntalainen hyväksytään suoraan oli maata tai ei mutta ulkopaikkuntalainen ei saa jäsenyyttä kuin maanomistajana tai tuomalla vuokrasopimuksen jonkun toisen maihin,paikalliset ensin.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mc-manteli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2007
Viestejä: 3606
Paikkakunta: Länsirannikko

LähetäLähetetty: 21.06.2016 11:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:
Pienriistan metsästysoikeus voisi hyvin olla jokamiehenoikeus ryyditettynä metsästyskortilla.

Metsästysoikeus itse ei tarvitse olla kaupankäynnin kohteena lainkaan, vaan palvelumallissa myydään kaatolupia tai riistakiintiöitä. X määrä metsoja X määrää euroja. Yksityiset yritykset saavat valtion taholta kiintiöt, joista ostavat X määrän lupia alueelle, jonka jälkeen ne kaupataan metsästykseen.
.


Jos metsästysoikeudesta tulisi jokamiehen oikeus niin keneltä nämä kaatoluvat pitäisi ostaa???
Miksi kukaan niitä ostaisi jos saa jahdata ilmaiseksikin?

Vai menisikö se niin että vain yritysten ja valtioiden mailla sais ostaa kaatolupia tietylle alueelle? Miten se eroaisi nykykäytännöstä?
Miten kävisi riistakannoille jos metsästys vapautettaisiin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.06.2016 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mc-manteli kirjoitti:
MtJ kirjoitti:
Pienriistan metsästysoikeus voisi hyvin olla jokamiehenoikeus ryyditettynä metsästyskortilla.

Metsästysoikeus itse ei tarvitse olla kaupankäynnin kohteena lainkaan, vaan palvelumallissa myydään kaatolupia tai riistakiintiöitä. X määrä metsoja X määrää euroja. Yksityiset yritykset saavat valtion taholta kiintiöt, joista ostavat X määrän lupia alueelle, jonka jälkeen ne kaupataan metsästykseen.
.


Jos metsästysoikeudesta tulisi jokamiehen oikeus niin keneltä nämä kaatoluvat pitäisi ostaa???
Miksi kukaan niitä ostaisi jos saa jahdata ilmaiseksikin?

Vai menisikö se niin että vain yritysten ja valtioiden mailla sais ostaa kaatolupia tietylle alueelle? Miten se eroaisi nykykäytännöstä?
Miten kävisi riistakannoille jos metsästys vapautettaisiin?


Riistakannoille kävisi hyvin. Et varmaan ole tutustunut ulkomailla metsästykseen ja siihen, miten siellä kiintiö hoidetaan?

Otetaan esimerkki; Jos metsolla ei ole muovilappua jalassa kun se on saatu, tuomitaan metsästäjä metsästysrikokseen. Yksinkertaista, eikö totta. Valtio toimisi lupien myöntäjänä ja kiintiöiden hallitsijana.

Näin saataisiin kokonaan antiikkinen ja sosialistinen metsästysseura raivattua pois nykymaailmasta.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1863
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 21.06.2016 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
minusta on vallan hyvä systeemi että jäseneksi hakeva paikkakuntalainen hyväksytään suoraan oli maata tai ei


Samaa mieltä. Varsinkin jos seurat muuttaisivat jäsenpolitiikkaansa siihen suuntaan, että tosiaan otetaan uusia jäseniä järkevien hakemusten pohjalta eikä vaadita maanomistuksia tai muuta suurelle osalle mahdotonta. Perustelut kuitenkin usein ovat juuri noita mainitsemiani, että on esim. liikaa jäseniä. Mutta samalla jos tutkitaan todellisia metsästyspäiviä mitä seuran jäsenet käyttävät, saattaa tilanne olla, ettei jäsenistöllä vaikka pienriistajahtiin olekaan kiinnostusta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

En todellakaan ole sitä mieltä, että metsästysseurat pitäisi suorilta lakkauttaa ja tilalle jotain lupamyyntikiemuroita, mutta antaisin toisaalta lupia ostamalla vahvan hyväksynnän, jos joku alkaisi mieleiselle alueelle lupia myymään. Oli sitten kyseessä metsästysseura tai yksityinen tarjoaja. Ja olen noita vieraslupia käyttänytkin mitä olen pystynyt.

Samalla alueella vuosia tai vuosikymmeniä tallaavan silmät tahtovat vähän sumentua siltä kaikelta, mitä metsästyksellä voi olla tarjottavana. Kun laajentaa hieman omaa reviiriä ja metsästää välillä muualla, saa monipuolisempia kokemuksia ja näkemys avartuu. Tottakai pelkästään valtion maat antavat tähän mahdollisuuden, mutta esim. peltoalueita ei valtion mailla juurikaan ole ja niillä viihtyy monenlaista riistaa vuoden ympäri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.06.2016 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
No miksi valittaa jos eivät jossain hyväksy ilman maanomistusta,sehän on heidän sääntönsä.
Ei toisaalta ole tullut mielenkään hakeutua muihin kuin asuinpaikkakunnan seuroihin,miksi ahnehtia?
minusta on vallan hyvä systeemi että jäseneksi hakeva paikkakuntalainen hyväksytään suoraan oli maata tai ei mutta ulkopaikkuntalainen ei saa jäsenyyttä kuin maanomistajana tai tuomalla vuokrasopimuksen jonkun toisen maihin,paikalliset ensin.


No ei todellakaan hyväksytä paikkakuntalaisia seuraan. Ei mihinkään seuraan meilläpäin. Ja maata pitää olla yli 4ha että pääsee seuraan ja sittenkin vain koeajalle.

Tuohon "ahnehtimiseen" sen verran, että jos ei oman seuran alue tarjoa kuin rajallisesti mahdollisuuksia omaan jahtimuotoon, minkä ihmeen takia pitäisi haaskata aikaa sellaisella alueella?

En muuten ole tavannut yhtään seuraa, johon pääsee jäseneksi pelkästään hakemalla.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34780

LähetäLähetetty: 21.06.2016 12:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No yleensä pitää olla paikkakuntalainen,meillä ihan läpihuuto jos asuu seuran alueella jan näin on monissa pohjamaan seuroissa,muualla maassa tuntuu olevan tikkuisempaa.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.06.2016 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä ei auta mitään, vaikka asuisi seuran maiden sisällä. Pitää olla maata vähimmäismäärä. Sama juttu naapuriseuroissa. Yhdessä on 100 hehtaarin minimivaatimus, sekä 5000 euron liittymismaksu.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.06.2016 12:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heh, 5000 euron liittymismaksun peruste oli se, että maksaahan se maan ostaminenkin. Hyvin sanottu, tosiaan, maksaahan se.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1863
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 21.06.2016 12:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:
Heh, 5000 euron liittymismaksun peruste oli se, että maksaahan se maan ostaminenkin. Hyvin sanottu, tosiaan, maksaahan se.


Tuohon kun liittys niin tietäs ettei ole kun kavereita seurassa Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.06.2016 12:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuollaisen seuran maille kun jysäytät jonkun 25 hehtaarin palstan keskelle ja alat pyrkiä seuraan, niin tulee vastausta, että ei sulla poika riitä palstassa koko Laughing
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mc-manteli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2007
Viestejä: 3606
Paikkakunta: Länsirannikko

LähetäLähetetty: 21.06.2016 12:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika monen eri seuran kanssa oon itekki ollu tekemisissä, tällä hetkellä kahdessa jäsenenä. Koskaan ei oo mitään moitteita ollu etteikö olis seuraan päässyt kunhan asuu seuran alueella.

Eteläisessä suomessa on toki nihkeämpää, mutta löytyy sieltäkin kohtuu hyvin seuroja mihin pääsee jäseneksi kun asuu seuran alueella.

Joitain vuosia takaperin ku meinasin töiden perässä vaihtaa asuinpaikkaa niin tuli soiteltua melko moneen seuraan, maattomuus ei ollu yhdessäkään este jäsenyydelle.

Pohjanmaalla ja p.pohjanmaan alueilla se lienee läpihuutojuttu ku vain asustaa seuran rajojen sisällä..

Jonkinverran tähän vaikuttaa varmasti myös pärstäkerroin, jos seura katsoo että tuosta kaverista on meille paljon hyötyä niin jäseneksi otetaan vaikka asuisi naapuriseuran mailla..
Tämä pätee varmasti myös toisinpäin, jos oot joka käänteessä vaikia ja veemäinen niin hankalaahan se voi olla..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.06.2016 12:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä en ole itse ollut pyrkimässä yhteenkään noista seuroista, mulla on 2 eri seuran jäsenyys jo valmiiksi olemassa. Ja ensi syksynä yhteen uuteen seuraan hakemus vetämään.

Se nyt vaan on yleinen käytäntö, että seuraan ei oteta - ketään. Ja jos otetaan, tyrkätään sellainen pääsymaksu, että tuntuu. Joku 1500 euroa oman seuran lähistöllä on vielä halpa hinta.

Ja joku vielä kehui, että "saa metsästää 20€:lla vuosi mitä tahansa". No ei saa, kun alkaa laskea liittymismaksun kuoletuksen mukaan. 5000 euroa jaettuna loppuelämän vuosille tekee aika paljon.

edit; tästä vielä siihen, että mitä sillä 5000 eurolla saa. Pääsee kulkemaan jotain etelä-savolaisia pajukoita ja hakkuuaukeita, jossa lintualueita kyllä on, mutta ei niitä ilman koiraa sieltä löydy. Mitään palveluita tai rakennuksia ei tuohon 5000 euron vielä tule. Ne maksaa sitten erikseen, esim. hirville lahtivaja maksaa 1000 euron kertamaksun, kämpän käyttö on 3000 euroa kertamaksu... Kyllä maksuja riittää, mutta kuulemma 20€/v on se todellinen kustannus.

Halvaksi on käynyt metsästys e-suomessa.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mc-manteli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2007
Viestejä: 3606
Paikkakunta: Länsirannikko

LähetäLähetetty: 21.06.2016 13:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heti voin sanoa kymmenen seuraa joissa liittymismaksu 50e tai vähemmän, vuosimaksut 20-25e. Kaikkea saa pyytää.

Jos hirvijahtiin mielii niin normaali oma osuutensa kaatoluvista + lahtivajan käytöstä kertamaksu 100-500e, jonka saa halutessa maksaa erissä, vaikka useamman vuoden maksuajalla, ja on kerran maksettuna voimassa niin kauan kuin seuraan kuulut.

Jos ei ole halua sitoutua seuraan niin kausikortilla (50-100e) saat pyytää kaikkea paitsi sorkkaa, joissain seuroissa myös kaurisjahti sallittu.

Jos taas pelkästään petoja tai jäniksiä pyytää 5-10e/vuosi pienpetokortti ja 20-40e jäniskortti.

Ei mielestäni liian kallista.. Näissä esimerkkiseuroissa maita vuokralla 4000 - 20000ha.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18  Seuraava
Sivu 16 Yht. 18

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com