OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metsoja Keski-Suomesta Puolaan, UPM:n mailta?!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.06.2016 09:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onneksi tuohon on tulossa pian helpotusta, kun metsästysseurojen toiminta lakkaa lähitulevaisuudessa kaikkineen, niiden kutistuessa ensin jääräkerhoiksi ja jäädessä sitten vuosien kuluessa passiivisiksi yhdistyksiksi, joita on olemassa vain patentti- ja rekisterihallituksen tietokannassa.

Kalastuskunnat ovat tästä hyvä esimerkki ja se, mitä niille on käynyt. Mitä kalastuskunnat edellä, sitä metsästysseurat perässä.

Tiedän jo useita seuroja, joissa paikalla käy kokouksissa enää 3-4 ihmistä, kun muita ei ole. 3 eri seuraa suoralta kädeltä.

edit: itse asiassa tiedän vain 2 seuraa, jossa käy jäseniä kokouksessa. Nyt kun mietin, niin lopuissa jäsenkato on ollut 10 vuoden sisään todella kova. Jopa niin kova, ettei edes puheenjohtajaa saada valituksi.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 21.06.2016 09:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:
Miten metsästysseura osallistuu maanostoon? Selvennätkö?

Maanomistus on melko vanha omaisuuden muoto ja se, että metsästysseura sosialisoi maanomistajan oikeuksia omaan käyttöönsä, on peräisin ankealta aatteelta. Tällä tavalla ei markkinataloudellisesti ole järkevää yksityisiä firmoja pystyttää.


Väkisinkö se seura ne maat sosialisoi vai annetaanko ne maat ihan vapaaehtoisesti seuran käyttöön.

Tuo pienriistaa metsästys jokamiehen oikeudeksi passaisi kyllä mullekkin oikein hienosti. Silloinhan ei olisi kaupallistumisen pelkoa, senkun kävelisi miten huvittaa ja vielä ihan ilmaiseksi. Wink Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.06.2016 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalluri kirjoitti:
MtJ kirjoitti:
Miten metsästysseura osallistuu maanostoon? Selvennätkö?

Maanomistus on melko vanha omaisuuden muoto ja se, että metsästysseura sosialisoi maanomistajan oikeuksia omaan käyttöönsä, on peräisin ankealta aatteelta. Tällä tavalla ei markkinataloudellisesti ole järkevää yksityisiä firmoja pystyttää.


Väkisinkö se seura ne maat sosialisoi vai annetaanko ne maat ihan vapaaehtoisesti seuran käyttöön.

Tuo pienriistaa metsästys jokamiehen oikeudeksi passaisi kyllä mullekkin oikein hienosti. Silloinhan ei olisi kaupallistumisen pelkoa, senkun kävelisi miten huvittaa ja vielä ihan ilmaiseksi. Wink Cool


Monessa seurassa sääntönä on, että jos tulet jäseneksi seuraan, vuokraat myös maat seuralle. Miten vapaaehtoista tämä metsästysoikeuden vuokra näissä on? Mielestäni tässä pakotetaan maanomistaja vuokraamaan maansa seuralle uhkauksen voimalla.

Pienriistan metsästäjä ei tarvitse metsästysseuraa yhtään mihinkään. Sen osalta metsästysseurat voisivat olla hirvikerhoja.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 21.06.2016 10:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No eihän siihen ole pakko sitten liittyä. Vai meinaatko, että menet seuraan ja jahtaat muiden mailla ja jätät omat maat ulkopuolelle? Eihän se seura nuin voi toimia, eihän sillä silloin olisi edes maita joilla metsästää. Ja meillä kyllä on seurassa suurin osa maanomistajista itse metsästäjiä ja hehän ainoastaan hyötyvät liittämällä maansa seuraan.

Ja miten niin pienriistaa metsästäjä ei tarvi metsästysseuraa mitenkään?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.06.2016 10:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on katsos vähän ikävää pakotusta seurojen taholta, että liitetään maat seuran hallintaan metsästysoikeuden osalta.

Pienriistanmetsästäjä ei tarvitse seuraa kuin metsästysoikeuksiin. Jos pienriistan metsästysoikeus irrotetaan maanomistuksesta ja laitetaan se vapaaksi, ei pienriistanmetsästykselle ole tarjolla mitään palveluita metsästysseurassa. Metsästysseuran palvelut pienriistan osalta ovat siis puhtaasti nolla, ellei lasketa metsästysoikeuden vuokria mukaan.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34940

LähetäLähetetty: 21.06.2016 10:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ymmärsinkö oikein,haluat maanomistajan pitää maidesi metsästysoikeuden itselläsi samalla kun haet jäsenyyttä seuraan päästäksesi pyytämäään jonkun toisen maille?
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15337

LähetäLähetetty: 21.06.2016 10:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:
Onneksi tuohon on tulossa pian helpotusta, kun metsästysseurojen toiminta lakkaa lähitulevaisuudessa kaikkineen, niiden kutistuessa ensin jääräkerhoiksi ja jäädessä sitten vuosien kuluessa passiivisiksi yhdistyksiksi, joita on olemassa vain patentti- ja rekisterihallituksen tietokannassa.

Kalastuskunnat ovat tästä hyvä esimerkki ja se, mitä niille on käynyt. Mitä kalastuskunnat edellä, sitä metsästysseurat perässä.

Tiedän jo useita seuroja, joissa paikalla käy kokouksissa enää 3-4 ihmistä, kun muita ei ole. 3 eri seuraa suoralta kädeltä.

edit: itse asiassa tiedän vain 2 seuraa, jossa käy jäseniä kokouksessa. Nyt kun mietin, niin lopuissa jäsenkato on ollut 10 vuoden sisään todella kova. Jopa niin kova, ettei edes puheenjohtajaa saada valituksi.
Jossain voi olla näin, ei kuitenkaan kaikkialla. Olen neljässä MS:ässä jäsenenä, kaikissa johtoporras on korkeintaan minun ikäistä, itse en pidä itseäni ainakaan jääränä. Joka seuraan olen päässyt kun olen näprännyt hakemuksen, paitsi yhteen jota piti olla perustamassa. Jääräytymisen aiheuttamaa toiminnan loppumista ei ole missään yhteisössä näköpiirissä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 21.06.2016 10:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaan nuo metsästys oikeudethan se pienriistan metsästäjällekin ovat välttämättömiä ja elinehto. Jos ei ole metsästys oikeutta ei voi metsästää. Kyllä minä niitä ainakin oman harrastuksen jatkuvuuden kannalta aika tärkeänä pidän. Ja itse siis metsästän vain pienriistaa ja olemme antaneet maamme seuran käyttöön ilomielin koska silloin itsellekkin aukeaa oikeudet noin 10.000 ha missä jahdata.

Viimeinen muokkaaja, Jalluri pvm 21.06.2016 10:20, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.06.2016 10:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein,haluat maanomistajan pitää maidesi metsästysoikeuden itselläsi samalla kun haet jäsenyyttä seuraan päästäksesi pyytämäään jonkun toisen maille?


No miten ihmeessä pitäisi jakaa metsästysoikeus moneen seuraan, ei mulla ole määrättömiä maita joka puolella Suomea? Johan ne on yhdellä paikallisella seuralla. Jaetaanko ne muillekin 3 seuralle käyttöön, vai mitä?
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.06.2016 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jalluri kirjoitti:
Vaan nuo metsästys oikeudethan se pienriistan metsästäjällekin ovat välttämättömiä ja elinehto. Jos ei ole metsästys oikeutta ei voi metsästää. Kyllä minä ne ainakin oman harrastuksen jatkuvuuden kannalta aika tärkeänä pidän. Ja itse siis metsästän vain pienriistaa ja olemme antaneet maamme seuran käyttöön ilomielin koska silloin itsellekkin aukeaa oikeudet noin 10.000 ha missä jahdata.


Ne ovat vielä elinehto. Kun metsästysseurojen sukupuuttoaalto alkaa lähiaikoina, ei seuroilla ole enää mitään väliä.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15337

LähetäLähetetty: 21.06.2016 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein,haluat maanomistajan pitää maidesi metsästysoikeuden itselläsi samalla kun haet jäsenyyttä seuraan päästäksesi pyytämäään jonkun toisen maille?
Mulla on itse asiassa tällainen tilanne, toki tietysti mun hehtaarin tontilla ei ole suurta metsästyksellistä arvoa (sattumalta alue jossa joidenkin lajien elämä on vaikeaa) ja olen kyllä sanonut että "totta kai siinä saa ampua". Hirvitorni oli ennen tontin nurkalla mutta geopoliittisen ilmaston muuttumisen takia sitä ei enää tarvita. Vaimo ei anna ostaa lisää maata, minä kyllä ostaisin, vaimo sanoo että sitä on jo tarpeeksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 21.06.2016 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:
Ne ovat vielä elinehto. Kun metsästysseurojen sukupuuttoaalto alkaa lähiaikoina, ei seuroilla ole enää mitään väliä.


Monelta osin kirjoittaneen kanssa samaa mieltä, mutta vahvasti tulee tunne että heilurit ja jallurit on hiukan päässeet ihon alle, tai provoilet ihan vaan aikasi kuluksi.

Jos ajatellaan että nykyinen toimintamalli perustuu pitkälti siihen että seura yhdistää jäsenistön ja ulkopuolisten maanomistajien maita kokonaisuudeksi, johon jäsenistöllä ja mahdollisen vieraskortin lunastaneilla on metsästysoikeus. Voisitko hiukan valottaa mikä on näkemyksesi tulevaisuudesta? Jos metsästysseurat kaatuu omaan mahdottomuuteensa, niin
a) mihin muuhun kuin maanomistukseen metsästysoikeus jatkossa perustuu?
b) mikä taho hallinnoi metsästysoikeutta ja delegoi sitä eteenpäin kiinnostuneille (joko vastikkeetta tai vastiketta vastaan)?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jalluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2009
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 21.06.2016 10:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No tuossa yllä olevassa tilanteessa on kyllä jo puutetta muistakin oikeuksista. Very Happy On niitä kyllä julmia vaimoihmisiä olemassa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 21.06.2016 10:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pienriistan metsästysoikeus voisi hyvin olla jokamiehenoikeus ryyditettynä metsästyskortilla.

Metsästysoikeus itse ei tarvitse olla kaupankäynnin kohteena lainkaan, vaan palvelumallissa myydään kaatolupia tai riistakiintiöitä. X määrä metsoja X määrää euroja. Yksityiset yritykset saavat valtion taholta kiintiöt, joista ostavat X määrän lupia alueelle, jonka jälkeen ne kaupataan metsästykseen.

Tuossa karkeaa mietintöä.

Totuus on kuitenkin se, että metsästysseurojen toiminta tulee kaatumaan siihen, kun viimeinenkin jäärä heittää henkensä ja sen jälkeen ei ole jatkajia. Siis hallitsematon tuhoutuminen. Sen jälkeen ei paluuta entiseen ole olemassakaan. Yksityiset maanomistajat eivät uusi muutenkaan vuokrasopimuksia, koska etelä-suomesta löytyy jo suuri osa sellaisia maanomistajia, joille metsästys on lähinnä kauhistus.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34940

LähetäLähetetty: 21.06.2016 11:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein,haluat maanomistajan pitää maidesi metsästysoikeuden itselläsi samalla kun haet jäsenyyttä seuraan päästäksesi pyytämäään jonkun toisen maille?


No miten ihmeessä pitäisi jakaa metsästysoikeus moneen seuraan, ei mulla ole määrättömiä maita joka puolella Suomea? Johan ne on yhdellä paikallisella seuralla. Jaetaanko ne muillekin 3 seuralle käyttöön, vai mitä?

Eihän sitä tarvitse jakaa,antaa maat yhdelle tai kahdelle,moneenko seuraan sitä pitäisi kuulua,eikö yksi tai kaksi riitä?
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18  Seuraava
Sivu 15 Yht. 18

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com