Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Tönöttäjä Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2011 Viestejä: 2882 Paikkakunta: K-S
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5582
|
Lähetetty: 02.01.2022 10:02 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | Sen mitä noin kymmenessä vuodessa opin pääkaupunkiseudun liikenteestä niin vilkkuja saisi käytellä enemmän, opetella huomioimaan keli ja näkyvyys ja osata antaa tilaa |
En ihan allekirjoita noita kaikkia. Tunnetusti tietyt automerkit ovat vilkuttomia ja pujottelevat miten sattuu mutta pääsääntöisesti vilkkua käytetään hyvin ja tilaa tulee kun vaihtaa kaistaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35511
|
Lähetetty: 02.01.2022 10:03 Viestin aihe: |
|
|
Tönöttäjä kirjoitti: | Suolausta ei tarvittaisi jos liikenteestä poistettaisiin ne epävarmat ja uhmakkaat kuskit yhtälöstä poies. |
Eli noin 85%. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35511
|
Lähetetty: 02.01.2022 10:05 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | Sen mitä noin kymmenessä vuodessa opin pääkaupunkiseudun liikenteestä niin vilkkuja saisi käytellä enemmän, opetella huomioimaan keli ja näkyvyys ja osata antaa tilaa |
En ihan allekirjoita noita kaikkia. Tunnetusti tietyt automerkit ovat vilkuttomia ja pujottelevat miten sattuu mutta pääsääntöisesti vilkkua käytetään hyvin ja tilaa tulee kun vaihtaa kaistaa. |
Tilan saaminen oli usein varsin ongelmallista, etenkin kun operoi vähän isommalla autolla, pari kertaa tungettiin perän allekkin kaistanvaihdon yhteydessä (molemmilla kerroilla BMW, ehkä se selittää jotain). _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pykälä Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Syy 2019 Viestejä: 878 Paikkakunta: länsi-wenäjä
|
Lähetetty: 02.01.2022 10:38 Viestin aihe: |
|
|
Raskaskalusto tarvii suolaa,kun sataa esim alijäähtynyttä vettä asfalttiin tai jääpolanteeseen,nastojen tuoma hyöty marginaalinen,ohjaavalla akselilla vähän enempi.Mitä enempi tiellä on liikennettä,edellä mainituissa olosuhteissa,sen enempi tarvii sitä suolaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9524
|
Lähetetty: 02.01.2022 11:00 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | osata antaa tilaa |
Tähän väittämään että PK-seudulla ei liikenteessä saisi muka tilaa, tai että kaistanvaihto "lähes mahdotonta" törmää sangen usein vaikka asia ei todellakaan ole näin.
Noin kärjistäen: "vilkku päälle ja väliin". Se että jää jalka jarrulla oman kaistan tukkien ruuhkassa odottamaan että joku siinä naapurikaistalla pysähtyy tahi tekee sen 100 metrin raon tälle arkailevalle kaistanvaihtajalle, ei nyt vain toimi hektisemmässä liikenteessä, oli sitten sää tai keli mikä tahansa. Ja sitten ihmetellään kun torvet soi takana...
Tilaa kyllä saa ja hyvin, mutta Ns. aikaikkuna on pienehkö. Ketään ei halua tämän kaltaisia urpoilioita ruuhkassa eteensä seuraaviin liikennevaloihin vatkaamaan vaihdelaatikko öljyjänsä vaikka vihreät palaneet siitä 30s. jo puolet, ja sitten tämä sankari itse ajaa "vanhoilla" ja ketään muu ei niillä vihreillä sitten enään päässytkään. Jos taas sikailee siten että ajaa vapaata kaistaa tappiin, eikä ryhmity hyvissä ajoin saattaa kyllä tulla blokatuksi. Ja silloin kyllä syystäkin.
Ylipäänsä tuntuu että niin sanotut "hyvät kuskit" eivät pärjäisi pätkääkään pikashakissa, koska pitäisi ennakoida ja silti toimia tilanteen mukaan rivakasti. Monesti tuntuu että ei nähdä mitään opasteita, liikennemerkkejä, tietyömaita tai vaikka hitaita ajoneuvoja liikenteessä. Ei osata edes ennakoida että ne linja-autot mitä todennäköisimmin lähtevät "yllättäen" sieltä pysäkiltä, eivätkä ole vain siellä parkissa. Kaikki huomio vain siinä edellä ajavan puskurissa ja ajatukset jossain aivan muualla kuin sen hetkisessä tilanteessa.
Vilkun käyttämättömyyteen syyllistyy yleensä eniten kännykän räplääjien lisäksi EST, LV ja LT kilpiset, ja sitten, no niinpä... _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35511
|
Lähetetty: 02.01.2022 11:41 Viestin aihe: |
|
|
Se kaistanvaihto on usein vaikeaa kun siihen avautuneeseen "akkunaan" on heti työntymässä joku, eli reagointiaikaa ja varsinkaan hiukankaan isomman auton liikkeelle ei anneta aikaa, henkilöautolla kyllä ehtii pujotella mutta usein jää sekin tila aika marginaaliseksi.
Kumpikin peräänajo sattui juuri kaistaa vaihtaessa kun joku tolvana kiihdytti samaaan koloon johon olin juuri tunkemassa, kahdeksan metrin autoa kun on hiukan hitaampi pujottaa neljän metrin taskuun.
Ei kaistanvaihdon pidäkkään olla mitään pikashakkia vaan jouhevaa vetoketujuliikettä.
Vilkun käyttäömättömyyteen syyllistyvät kyllä merkittävän usein muutaman saksalaisen "premium" merkin kuljettajat ja monet volvokuskit. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
beech Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Tam 2008 Viestejä: 500
|
Lähetetty: 02.01.2022 11:48 Viestin aihe: |
|
|
Väistämisessä hyvä muistaa sekin, että motarin rampista tulijaa ei saa motaria ajava lähteä väistämään sekottamalla pakkaa parille vasemmalle kaistalle vieressä. Tosta voi rapsahtaa sakko, tosin en kyllä ole koskaan kuullut että poliisit tuosta sakottaisivat. Paljon tapana on väistellä ja mielestäni tuo väistäminen aiheuttaa enemmän vaaratilannetta, kuin se että ei väistettäisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9524
|
Lähetetty: 02.01.2022 11:52 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | Se kaistanvaihto on usein vaikeaa kun siihen avautuneeseen "akkunaan" on heti työntymässä joku, eli reagointiaikaa ja varsinkaan hiukankaan isomman auton liikkeelle ei anneta aikaa, henkilöautolla kyllä ehtii pujotella mutta usein jää sekin tila aika marginaaliseksi.
Kumpikin peräänajo sattui juuri kaistaa vaihtaessa kun joku tolvana kiihdytti samaaan koloon johon olin juuri tunkemassa, kahdeksan metrin autoa kun on hiukan hitaampi pujottaa neljän metrin taskuun.
Ei kaistanvaihdon pidäkkään olla mitään pikashakkia vaan jouhevaa vetoketujuliikettä.
Vilkun käyttäömättömyyteen syyllistyvät kyllä merkittävän usein muutaman saksalaisen "premium" merkin kuljettajat ja monet volvokuskit. |
Huoh... _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35511
|
Lähetetty: 02.01.2022 12:15 Viestin aihe: |
|
|
Ja tietysti taksit, takseillakaan ei juuri vilkkuja näkynyt. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35511
|
Lähetetty: 02.01.2022 12:17 Viestin aihe: |
|
|
beech kirjoitti: | Väistämisessä hyvä muistaa sekin, että motarin rampista tulijaa ei saa motaria ajava lähteä väistämään sekottamalla pakkaa parille vasemmalle kaistalle vieressä. Tosta voi rapsahtaa sakko, tosin en kyllä ole koskaan kuullut että poliisit tuosta sakottaisivat. Paljon tapana on väistellä ja mielestäni tuo väistäminen aiheuttaa enemmän vaaratilannetta, kuin se että ei väistettäisi. |
Juuri näin, etenkin Oulussa tunnutaan kuvittelevan että rampista tulevalla on jonkilainen etuajo (eteenajo-) oikeus ja kaistalla ajavan on väistettävä. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tönöttäjä Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2011 Viestejä: 2882 Paikkakunta: K-S
|
Lähetetty: 02.01.2022 12:52 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | Tönöttäjä kirjoitti: | Suolausta ei tarvittaisi jos liikenteestä poistettaisiin ne epävarmat ja uhmakkaat kuskit yhtälöstä poies. |
Eli noin 85%. |
Korkeintaan 25%.
20% on niitä osamaksu baijerin helmillä ja 4.renkaan ihmemiehiä. Pääasiassa Savosta etelään paenneita paviaaneja.
Se 5% koostuu niistä Viljoista ja Anjoista jotka ajavat vain juhlapyhien aikaan jonkin pakon sanelemana ja heidät löytää yleensä empimästä liikenneympyrän paalupaikalta. _________________ https://www.youtube.com/watch?v=A5RgSgQ6BUU |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Projakt Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Lok 2016 Viestejä: 2334
|
Lähetetty: 02.01.2022 13:08 Viestin aihe: |
|
|
Tönöttäjä kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | Tönöttäjä kirjoitti: | Suolausta ei tarvittaisi jos liikenteestä poistettaisiin ne epävarmat ja uhmakkaat kuskit yhtälöstä poies. |
Eli noin 85%. |
Korkeintaan 25%.
20% on niitä osamaksu baijerin helmillä ja 4.renkaan ihmemiehiä. Pääasiassa Savosta etelään paenneita paviaaneja.
Se 5% koostuu niistä Viljoista ja Anjoista jotka ajavat vain juhlapyhien aikaan jonkin pakon sanelemana ja heidät löytää yleensä empimästä liikenneympyrän paalupaikalta. |
Mitä jos veisit oman lappus pois? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9524
|
Lähetetty: 02.01.2022 14:42 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | beech kirjoitti: | Väistämisessä hyvä muistaa sekin, että motarin rampista tulijaa ei saa motaria ajava lähteä väistämään sekottamalla pakkaa parille vasemmalle kaistalle vieressä. Tosta voi rapsahtaa sakko, tosin en kyllä ole koskaan kuullut että poliisit tuosta sakottaisivat. Paljon tapana on väistellä ja mielestäni tuo väistäminen aiheuttaa enemmän vaaratilannetta, kuin se että ei väistettäisi. |
Juuri näin, etenkin Oulussa tunnutaan kuvittelevan että rampista tulevalla on jonkilainen etuajo (eteenajo-) oikeus ja kaistalla ajavan on väistettävä. |
Vit-tu oikeasti! Juuri rää´yit "vetoketjusta" tai siis sen puutteesta, kuin mikäkin per-keleen Karpo, ja sen jälkeen heti vingut että moinen toiminta pyllystä! Koita päättää, tahi ajele vain ja ainoastaan siellä missä ei muita liiku.
heiluri kirjoitti: | Sen mitä noin kymmenessä vuodessa opin pääkaupunkiseudun liikenteestä niin vilkkuja saisi käytellä enemmän. |
Ilmeisesti oppi ei todellakaan mennyt päähäsi... _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35511
|
Lähetetty: 02.01.2022 15:00 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | heiluri kirjoitti: | beech kirjoitti: | Väistämisessä hyvä muistaa sekin, että motarin rampista tulijaa ei saa motaria ajava lähteä väistämään sekottamalla pakkaa parille vasemmalle kaistalle vieressä. Tosta voi rapsahtaa sakko, tosin en kyllä ole koskaan kuullut että poliisit tuosta sakottaisivat. Paljon tapana on väistellä ja mielestäni tuo väistäminen aiheuttaa enemmän vaaratilannetta, kuin se että ei väistettäisi. |
Juuri näin, etenkin Oulussa tunnutaan kuvittelevan että rampista tulevalla on jonkilainen etuajo (eteenajo-) oikeus ja kaistalla ajavan on väistettävä. |
Vit-tu oikeasti! Juuri rää´yit "vetoketjusta" tai siis sen puutteesta, kuin mikäkin per-keleen Karpo, ja sen jälkeen heti vingut että moinen toiminta pyllystä! Koita päättää, tahi ajele vain ja ainoastaan siellä missä ei muita liiku.
heiluri kirjoitti: | Sen mitä noin kymmenessä vuodessa opin pääkaupunkiseudun liikenteestä niin vilkkuja saisi käytellä enemmän. |
Ilmeisesti oppi ei todellakaan mennyt päähäsi... |
Enkös minä nimenomaan sanonut että se tilan antaminen puuttuu, siis se vetoketju, siis ei se rampilta tulevan väistäminen vasemmalle kaistalle ole sitä vetoketjua vaan vain sotkee liikennettä, kaistanvaihto ja tilan antaminen ovat sitten asia erikseen ja osa sitä vetoketjua, näillä on hiukan eroa.
Sillä rampilta tulevalla on väistämisvelvollisuus ja hänen tulee katsoa mihin rakoon tunkee ja sovittaa nopeutensa muuhun liikenteeseen, ryhmittyminen ja kaistanvaihto risteysaluetta lähestyttäessä on ruuhakassa ongelmallista ellei viereisellä kaistalla anneta tilaa, juuri tämä tilan antaminen puuttuu meikäläisestä liikennekulttuurista ja on parhaimmillaankin tahmeaa, eikä vilkkuja käytetä, ja jos käytetään niin yksi hätäinen vilautus juuri kun eturenkaat alkavat kääntyä. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|