Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.04.2025 09:31 Viestin aihe: |
|
|
Patruuna kirjoitti: | Nimrod kirjoitti: | Oli aika pätevän näköinen uusi versio Eberlestock Just One repusta. Se on mielestäni ihan paras reppu. |
Katsoin juuri videon siitä. Luultavasti reilusti parempi kantaa kuin Vorni. Lantiovyön kiristys oli tehty oikein ja sitä kehuivat niin kuin olisivat itse ensimmäisenä maailmassa sen keksineet. Paino oli pienempi kuin oletin: 3-3.2kg. Olisihan siinä asereppu reissuille kun pitää saada laavut ja makuupussit kulkemaan matkassa tai lihaa tuotua paljon reissulta. |
Minä ostin itselleni tuon ensimmäisen tänne tuodun version Just One repusta heti silloin kun se tuli näille markkinoille Kivelä Outdoorin toimesta. Samalla taisin olla ihan ensimmäinen "kauppias", jonka valikoimiin niitä tuli myyntiin. Eli Kivelä tuli liikkeeseen muutaman repun kanssa ja otin niitä sitten siltä istumalta myyntiin. Itselläni tuo silloinenkin Just One kolahti, koska tuolloin oli vielä tavallista, että hirviä kannettiin osina metsästä aina toisinaan. Tuohon sopi sitä hirveä, mutta perusasetuksessaan reppu oli päivärepun kaltainen.
Sittemmin tuota reppua on parannettu monin eri tavoin, joista ehkäpä tärkein on ollut parannettu asekohtelo ja reipun kompressointimahdollisuus siten, että samalla voidaan kompressoida myös repun ulko-osat lähemmäs asekohteloa. Tuo ensimmäinen versio oli vähän sellainen löysä tämän suhteen, eli se ulottui selästä pitkälle taaksepäin ja ei ollut näin ollen kovin hyvä kantaa pienessä kuormassa. Lisäksi tuo reppu oli pohjastaan äänekäs ja hieman "löysä" kokonaisuudessaan. Kantojärjestelmäkin oli mallia fiksattu, eli nuo rinkkatyyppiset kantoviilekkeet tulivat vasta myöhemmin.
Joka tapauksessa olen edelleen sitä mieltä, että tuollainen hyvä kannettava reppu, jonka saa tarvittaessa levitettyä auki ja pakattua sinne kunnolla saalista, on paras ja järkevin. Pieniä päiväreppuja ilman kunnollista kantomahdollisuutta on miljoonia, mutta tuollainen kompaktiksi päivärepuksi pakkautuva iso reppu on edelleen aivan loistava keksintö. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.04.2025 09:59 Viestin aihe: |
|
|
Päivärepuksi tuossa on vaan se että kantaa käytännössä kahta kivääriä yhden sijaan kun reppu kuitenkin painaa sen +3kg ja yleensä siinä vielä lisänä jotain vakio rompetta. Itse en sellaisesta tykkää, mutta pidemmillä reissuilla se on melkeinpä ainut vaihtoehto. Kyllä tuolla paikkansa on minunkin mielestä vaikka päiväreissut tykkään kulkea kevyesti.
Onhan nuo uudet Eberlestockit aika paljon kehittyneet siitä mitä kivelän aikoihin olivat. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Valto. Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.04.2025 12:26 Viestin aihe: |
|
|
Itsellä on J107 dragonfly, joka on käytännössä yksi variaatio tuosta just one:sta. Kiloissa se raskaamman repun kantaminen voi olla kuin kantaisi kahta kivääriä, mutta pitää muistaa että monesti iso osa kiloista tulee paremmasta kantojärjestelmästä ja se tuntuu keveämmältä kantaa. Minä kannan ennemmin 10kg hyvää rinkkaa päivän, kuin 3kg huonoa säkkiä jossa ei ole panostettu siihen kannettavuuteen. Hyvät viillekkeet, hyvä lantiovyö, jämäkkä runko, asialliset kopressiot jne. tekevät kantamisesta niin paljon helpompaa, ettei se isompi paino tunnu selässä miltään, herkemmin jopa niin päin, että päivän saati viikon jälkeen ei tunnu ollenkaan niin pahalta, kun kantolaite on ollut hyvä. Ei toki ole pakko olla raskas ollakseen hyvä kannettava, ajan vain takaa sitä, että pieni lisäpaino ei automaattisesti tee kantamisesta raskaampaa eikä keveys kevyempää.
Itse olen todennyt myös hyväksi tuon laajennettavuuden ihan perus päiväreissuillakin. Yhden loistavan metsotilanteen olen pummannut, kun kannoin toisessa kädessä rusakkoa ja kerran huomasin teeren tippuneen matkasta, kun roikkui kaulasta repun ulkopuolella ja kaula katkesi. Jälkimmäisen kokemuksen kohdalla palatessa mietin h2 gunsunner selässä, että en enää ikinä osta niin pientä reppua ettei saalis mahdu välttämättä kunnolla reppuun. Esim tuo dragonfly on vielä verkkolla se laajennusosa, joten toimii oikeen hyvin riistapussina ja tarvittaessa sinne sopisi vaikka kauris. Metso ja rusakko on ollut useampaan kertaan eikä ole kuin heittää kyytiin. Laajennusosan saa kiristettyä remmeillä järkeväksi paketiksi vajaalla täytöllä ja kiinni ollessaan se onkin kiristetty paketti valmiiksi, eli ei tarvitse kantaa selässä mitään älyttömän kokoista tyhjää säkkiä, vaan paketti on aina suht kireä ja jämäkkä, eli sinällään olen kokenut hyvin vähän haittaa siitä että kapasiteettia riittää.
Vaikka tuo M5 team elk on ajanut omassa käytössä dragonflyn ohi, niin en suostu siitä kyllä luopumaan, koska minusta tuo konsepti on loistava esim. telttahommissa. Itsellä on vielä niihin laajennusosan vetoketjuihin kiinnitettävä varustesäkki, jonka voi tosiaan kiinnittää niihin vetoketjuihin tai työntää laajennusosan sisään ja se käytännössä tuplaa päätaskun tilavuuden. Perus päivätavarat voi pakata sivutaskuihin, majoituskamat päätaskuun, vaihtovaatteet ja muonat erilliseen varustesäkkiin ja menoksi. Leiripaikalla majoitus pystyyn, varustekassi telttaan, laajennusosan vetoketju kiinni ja siinä on päiväretkeen sopiva kompakti rinkka valmiina. Johonkin lapin reissulle aivan loistava idea, jos haluaa tehdä perusleirin johonkin ja päiväreissuja leiristä käsin.
Tarpeita on toki monenlaisia ja esim. itsellä tuo M5 on ajanut ohi, koska organksointitaskuja on enemmän, asepussi on isompi, eli isokin ase sopii bipodeineen heittämällä sisään ja putkirunko tekee minusta kannettavuuden vielä paremmaksi. Mutta hyvin tuollainen just one:n tyylinen on toiminut myös päiväkäytössä ja näen kyllä paljon hyviä mahdollisuuksia sen osalta eri käyttötarkoituksissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|