OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Uusi tunnistusmerkintäsääntö
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
MK05
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Huh 2006
Viestejä: 1079
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 31.12.2008 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No jo on ongelma, jos penikan otto nimeen kaatuu. Shocked
Sekö se on tärkein tekijä pennun valinnassa?
Pentueet nimetään niinkuin nimetään. Jokainen voi sitten rekkuaan kutsua millä nimellä tahtoo. Ei tuon nyt luulisi kovin vaikeaa olevan.
Ite oon ainakin pennun valinnassa panostanut aivan muuhun kuin nimeen! Ja kasvattieni kohdalla olen nimennyt oman pääni mukaan ja niin teen jatkossakin. Jos ei kelpaa, niin sitten ettiin vaan paremmin nimen puolesta sopivaa!! Laughing
_________________
Hullu saa olla muttei tyhymä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2006
Viestejä: 2568
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 31.12.2008 20:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kaadu, mutta miksi ne pitäisi nimetä kasvattajan toimesta, kerrohan nyt sinä jo peruste?
Tahtoo järjestään olla etukäteen nimetyt pystykorvienkin pennut järkyttäviä nimeltään..bebbelhooffenin seilamuur sun muuta.
Itse luultavasti tulen kilpailemaan koirallani paljonkin, jos sellaisen taas saan. Tällöin juuri haluan, että kutsumanimi on juuri se nimi, mikä löytyy tuloksia ja historiikkejä vanhoja paappana katsellessa.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
MK05
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Huh 2006
Viestejä: 1079
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 31.12.2008 21:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No ihan käytännön asiat sen sanelee. Pentue on helppo löytää myöhemmin ja samalla alkukirjaimella alkavina tunnistaa pentuesisarukset ja taustat selvät. Jos ja kun tarkoitus on, että pennun hakija saa rekisterikirjan mukaansa, niin ei siinä ole aikaa rekisteröidessä odotella joka pennun ottajan toivomusta.
Mulle itelle on aivan sama mitä siinä rekisterikirjassa nimen kohdalla lukee. Ellei siitä saa väännettyä hyvää käyttönimeä, niin otan käyttöön jonkin aivan muun. Tavu tai kaksi, maksimissaan, siinä se on nimi loppu elämäksi.
Mutta aloittajan mietteisiin kyllä osittain yhdyn. Lisää byrokratiaa ja maksuja se vain teettää pentueen kanssa. Ja rekisteröintimaksutkin vain nousee. Kenenkähän etu se sitten on. Ei ainakaan pennun ottajan!!
_________________
Hullu saa olla muttei tyhymä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2006
Viestejä: 2568
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 31.12.2008 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Parista viime rivistä samaa mieltä, ja siitä, kuten edellä mainitsinkin, alkukirjaimen riittävän pentueiden tunnistamiseen. Mitään muuta perustetta ei pentujen nimeämiseen sivuuttaen pennunottajan toive, ei ole.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
wire fox
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Tam 2006
Viestejä: 1386
Paikkakunta: e-p

LähetäLähetetty: 01.01.2009 04:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin kasvattajalla on oikeuksia ja velvollisuuksia. Ja nimenomaan niitä velvollisuuksia.

Mä en vaan ymmärrä, et miksei kasvattaja saisi päättää pennuille sitä paperinimeä. Niinkuin sanottu, multa pennut lähtee joko mun päätämillä nimillä tai sit ostajan ehdotuksilla. Mikäli ehdotukset tulee ajoissa, ku kuitenki pyrin pistämään paperit aikaisin liikkeelle.

Mutta Jollekin kasvattajalle se Nimi voi olla suurikin kysymys. Halutaan tehdä "sarjaa", jättää se oma jälki vaikka sitten vain nimissä. Ja kai sitäkin pitää kunnioittaa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16706

LähetäLähetetty: 01.01.2009 08:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun puolesta kasvattaja saa nimetä pennun omien mieltymystensä mukaaan. Voin sitten itse antaa pennulle sen nimen, joka minua miellyttää. Ei meikäläistäkään kasvattajan antamalla nimellä kutsuta.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JJR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2006
Viestejä: 291

LähetäLähetetty: 01.01.2009 11:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ulla R
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2004
Viestejä: 521
Paikkakunta: Hyvinkää

LähetäLähetetty: 01.01.2009 11:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^^^^Itseasiassa todella monella rekisteröintimaksut laskevat:

Lainaus:
Vuoden 2009 alusta on kaksi luokkaa, joiden mukaan rekisteröintimaksu määräytyy:

1. luokka: Rekisteröintimaksu kasvattajasitoumuksen allekirjoittaneiden, Kennelliiton ja rekisteröitävän rodun rotuyhdistyksen jäsenten, Kennelliiton hyväksymässä rekisterissä olevien koirien jälkeläisille.

2. luokka: Rekisteröintimaksu tuontikoirille ja koirille, joiden kasvattajat eivät täytä edellisen maksuluokan vaatimuksia.

Vuoden 2009 maksut:

1. luokka 35 euroa / pentu.
2. luokka 68 euroa / pentu.


Enää ei alimpaan maksuluokkaan tarvita koe- tai näyttelytuloksia. Itse olen ainakin B- ja D-pennuistani joutunut pulittamaan korkeimman maksuluokan mukaan. B-pennut olivat näyttelylinjaisia, joiden isällä ei ollut koetulosta (ruotsalainen koira) ja D-pennut käyttölinjaisia, joiden emä on typistetty englannintuonti, jolle ei saa tuloksia vaikka haluaisi. Ja varmaankin jatkossakin ainakin käyttölinjaisten osalta useimmiten näyttelytulokset puuttuvat hyvin pitkälle, joten olen tyytyväinen tähän muutokseen. Tunnistemerkitty on meille olleet kaikki pentueet. Ja rekisterinimen päätän minä ja mulle on herttaisen yhdentekevää, mitä ostajat siitä ajattelee. Kutsumanimen voivat sitten keksiä itse.
_________________
www.ruistola.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
laura
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Mar 2008
Viestejä: 48
Paikkakunta: K.ala

LähetäLähetetty: 01.01.2009 12:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kytösavu kirjoitti:
Mikä he..in oikeus? Ei ole olemassa mitään perustetta, miksi kasvattaja nimeäisi pennut. Toivomus pentueen samalla alkukirjaimella alkavalla nimellä on ok, että pentueita on nopeasti myöhemmin helppo seurata.

Riittäisikö syyksi vaikkapa se että esim. näissä kk.kettareissa on jo nyt 51 Pipsaa. Lisäksi jos samalle kennelnimelle halutaan vuosikymmenen sisällä kaksi Pipsaa lisää niin sekaantumisen vaara on ilmeinen kun koirista puhutaan. Muistaakseni tällä kohtaa oli jokin suositus/sääntö rekisteriohjeissa.

Kyllähän nämä kirjavat pennut erottaa toisistaan...Olen miettinyt kuinka se onnistuu joidenkin lapukoiden samanväristen pentulauman kanssa? Tunnistusta helpottamaan voi ottaa vaikka valokuvat. Kun se 4-7 pennun kohdalla on helpompaa kuin sitten 8-16 penikan. Kun meillä sijoitusnartulla tehdyt pennut kasvoivat kuusi ensimmäistä viikkoaan ja saivat nimet syntyessään, näprättiin joka riiviölle panta ja pantaan teipattiin napakasti pennun nimi, kun ne matkasivat kasvattajalle ja siitä sitten eteenpäin omiin koteihinsa.

Silloin kun tilanne on ideaalinen, eli on ajoissa päättänyt mistä yhdistelmästä pentunsa haluaisi niin tuskinpa tällä uudellakaan säännöksellä aivan ylivoimaista on varata ja nimetä halutessaan se tietty pentu ennen rekisteröintiä. Mikäli koiruus on toiselta puolen suomea niin sitten tarvitaan nettiä ja luottoa kasvattajaan tahi sitä polttoainetta palaa.

Vaikka omassa laumassa yksi ilman viralisia papereita onkin, ei ainakaan omalla kohtaa tämä uusi rekisteröintitapa kynnyskysymykseksi tule.
_________________
-Ajaa se ainakin karvaa.-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hilu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Huh 2005
Viestejä: 926

LähetäLähetetty: 01.01.2009 14:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä on tämä nykyinen labradoripentue siitä hauska ettei pentuja tarvitse merkitä mitenkään, ne tunnistaa muutenkin erilleen toisistaan. Muutenhan esim. jos kaikki pennut ovat mustia, niin olen laittanut pentuihin kynsilakkamerkit heti synnyttyään. Eihän niitä muuten erota toisistaan.
Olen pyrkinyt nimeämään pennut sellaisilla nimillä ettei olisi jo ennestään kovin montaa samannimistä labradoria olemassa. Ihmisten nimiä en laita pennuille rekisterinimiksi. Kutsukoon sitte jokainen pennunostaja omaansa vaikka HILUKSI Laughing
(KoiraNetistä löytyy 79kpl suomenpystykorva Hilua,
ja 934kpl suomenajokoira Hilua. Razz )

meidän pentujen nimiä:
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattaja.aspx?K=LINDBISKI&R=122
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
esteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3918

LähetäLähetetty: 01.01.2009 15:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä nimihommassa näyttäisi olevan kaksi "koulukuntaa".
Oman koirani nimeksi piti tulla Ripsa. No papereissa kuitenkin lukee että Riksa.
Koepaikoilla yms. se joka kerta "särähtää" korvaan, kun puhutellaan narttua Riksaksi. Oikein välillä vit..aa niin että Ranska näkkyy Embarassed.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2006
Viestejä: 2568
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 02.01.2009 19:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimenomaan siitä tässä onkin kysymys, että te varmaankin rekisteröitte pentunne, mutta mikä sitten on tilanne syrjäseutujen metsämiehillä, missä merkitsijöitä ei joka mäen nyppylältä löydy.
Pystykorvaisissa onneksi vielä pennut nimetään omistajan tahdon mukaan, ellei siihen ole jotain selvää estettä, mitä edelläkin mainittu.
Sama alkukirjain riittää hienosti pentueiden erottamiseen.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tulikärpänen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2008
Viestejä: 3600

LähetäLähetetty: 02.01.2009 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiköhän joka kunnasta löydy eläinlääkäri tunnusmerkitsemään pennut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hilu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Huh 2005
Viestejä: 926

LähetäLähetetty: 02.01.2009 23:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Höh, aikamoisella syrjäseudulla tässä meikäläinenkin asustaa, mutta aina pennut saatu sirutettua tai tatuoitua. Jos ei 100km päästä pyydä siruttajaa käymään niin eläinlääkäri viimeistään laittaa sirut kun käy pennut tarkastamassa 6-7 viikon ikäisenä. Kulujahan siitä vain tulee lisää, rekisteröinti maksutkin nousi taas vuodenvaihteessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
pölykeuhko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2006
Viestejä: 1905

LähetäLähetetty: 03.01.2009 10:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Molemmilla kerroilla olen saanut kennelnimen perään haluamani nimen koiralleni.Ensimmäistä pentua varatessani kasvattaja otti itse asian puheeksi ja kyseli olisiko kirjaimella "x" alkavaa nimeä mielessä.Esimerkillistä toimintaa.Vastuullinen kasvattaja pitää pennunottajiin niin usein yhteyttä ennen pennun luovutuksia(ja pennunottajat kasvattajaan) että tuo mahdollisuus nimetä pentu saadaan varmasti ajoissa tietoon...Fifi-porukat on sitten erikseen...Nimet ei enää mahdu A-neloselle puhumattakaan että koiran sukupuoli olisi tunnistettavissa nimestä... Shocked Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com