OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Koiralle huutaminen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hilu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Huh 2005
Viestejä: 926

LähetäLähetetty: 04.10.2007 10:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

niin, miksiköhän sitä sitten pitää huutaa koirille? Jos tottelevaisuus ja etenkin yhteistyö on kunnossa niin homma hoituu hyvinkin vähin elein, oli sitten kyseessä seisoja tai noutaja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 04.10.2007 10:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toimii erinomaisesti myös pystärien kanssa! Ei mun oo tarvinnu kavereilleni huutaa kuin siviilissä jossain pakkokäskytys tilanteessa. Metsässä riittää käsimerkit, tai rauhallinen juttelu.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
m619625
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Syy 2006
Viestejä: 629

LähetäLähetetty: 05.10.2007 17:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo ei tarvitse pystykorvalle huutaa sillä on hyvä kuulo,mutta kun äänen korottaminen on ihmisten välisessä kommunikaatiossa yleistä kun hermostutaan ja siksi sitä käytetään myös koiralle.

Tässä kohden pystykorva opettaa isäntää sivistyneeseen kommunikatioon;on hienoa huomata kuinka hyvin yhteistyö pelaa kun opettelee käyttämään elekieltä ja komennot menevät perille paremmin kun koira ei koe niissä uhkaa.

Näitä pystykorvan opettamia kommunikaatiotaitoja voi sitten menestyksellä soveltaa ihmisiinkin Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
m619625
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Syy 2006
Viestejä: 629

LähetäLähetetty: 05.10.2007 17:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo ei tarvitse pystykorvalle huutaa sillä on hyvä kuulo,mutta kun äänen korottaminen on ihmisten välisessä kommunikaatiossa yleistä kun hermostutaan ja siksi sitä käytetään myös koiralle.

Tässä kohden pystykorva opettaa isäntää sivistyneeseen kommunikatioon;on hienoa huomata kuinka hyvin yhteistyö pelaa kun opettelee käyttämään elekieltä ja komennot menevät perille paremmin kun koira ei koe niissä uhkaa.

Näitä pystykorvan opettamia kommunikaatiotaitoja voi sitten menestyksellä soveltaa ihmisiinkin Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuiskun jälkeen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Hel 2007
Viestejä: 17

LähetäLähetetty: 05.10.2007 21:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikka ei puhuttais pystäreistä tai noutajista, ite kumminkin joudun nuoren koiran kanssa mehtältä TIELLE TULLESSA huutaan koiralle ison PRKLeen että ei menis tielle asti. Tai jos jonkkun sesse antaa pihassa pirusti pystyhaukkua, ko ohi kuljeksitaan.. Anteeksi vaan marjastajat ja sienestäjät, että möykkään mutta en jätä koulutusta kesken, vaikka monia "hirvittää" kuulla koiralle huutamista. Kyllä nuori koira oppii, jos ei opi, niin kuoleepi -vaikka auton alle...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kepu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2005
Viestejä: 806
Paikkakunta: Pieksämäki

LähetäLähetetty: 08.10.2007 10:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yleensä kaikilla koiraroduilla on hyvät korvat ja ne kuulevat kyllä isäntänsä/emäntänsä käskyt vähemmälläkin äänenkäytöllä. Toki koira kuin koira heittäytyy välillä kuuroksi käskyille Shocked

Itse opastan pystykorviani haluttuun suuntaan viittoilemalla. Ja sitä ennen tietenkin kiinnitän lähettyvillä kulkevan koiran huomion naksauttamalla kielellä ( samaan tapaan kuin hevoselle, jos täällä hevosimmeisiä on kuulolla Smile ).

Joku kysyi on pystykorvien ohjailu nykyään yleistä. Kyllä minun kokemuksen mukaan koiraa pitää ohjailla. Ainakin jo haluat koiran kulkevan suuntaan jossa tiedetään/oletetaan olevan lintuja. Koira kannattaa myös ohjata kulkemaan vasta/sivutuuleen, jolloin on paremmat mahdollisuudet saada lintujen hajuja. Ohjaaminen on myös paikallaan, jos tiedät koiran jäljittävän ei toivottua riistaa tai edessä on jotakin esteitä tai kohteita, jotka haluat välttää.

Näinä muutaminavuosina kun olen pystykorvaisten kanssa liikkunut, olen todennut, että suomenpystykorvan kanssa metsästäminen on ehkä yksi vaikeimmista metsästyslajeista. Tarvitaan aimo kasa tuuria, että koira ensinnäkin löytää linnun (nykyisillä lintukannoilla Sad ), saa haukun ja linnun pysymään sillä. Ja sitten vielä onnistut hiipimään haukulle (nykyisissä risukoissa Evil or Very Mad ), huomaat kuusen oksien seassa istuvan tirpan ja vielä onnistut ampumaan sen!

Oma periaatteeni on, että ammun vain koiran haukkuun, en lentävää lintua, en haukusta karkonnutta tai itseäni karkonnutta ja siksi reppukin on useimmiten kovin kevyt kanneksia. Very Happy
_________________
Die Jagd gehört dem Volke.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Haba
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 788
Paikkakunta: Kuusamo

LähetäLähetetty: 23.10.2007 11:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oma narttu näyttää tunteensa ainakin melko voimakkaasti. Esim. Jos "joutuu" huutamaan , niin "vetää herneen nenään" välittömästi. Pahimmillaan olen joutunut kantamaan reppanan pois veneestä. Kun olen suutuspäissäni karjaissut , kun koira on innoissaan hulmunnut ympäri venettä sorsajahdissa.
Eli pitää muistaa että koira ei pelkästään opi isännältään , vaan isäntä oppii myös koiraltaan.
_________________
100m ME 9,32s


Viimeinen muokkaaja, Haba pvm 24.10.2007 15:11, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Lapinleuku
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Tam 2006
Viestejä: 917
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 23.10.2007 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mie en huuda omille koirille kyllä juuri ollenkaan.... Rolling Eyes

Tosipuheissa kyllä mettä välillä kaikuu, varsinkin tuon miun nuoremman elukan kanssa. Vanhalle koiralle (siis saksanseisojia molemmat) ei tarvi kuin pahasti kattoa niin se ymmärtää kyllä mitä tuli tehtyä, mutta näkyy noitten norjalaisten kanssa olevan paras koulutuskeino kova äänenkäyttö ja airo. Smile

Eihän se hirveän kaunista ole tuo huutaminen, mutta minkäpä sitä luonteelleen mahtaa. Mie olen aina muutenki ollu vähä isoääninen. Järenköyhyyttä se on silti turhanpäivänen mesuaminen. Jos se koira päättää ettei kuuntele, niin sitten se ei kuuntele. Huusit miten kovaa tahansa.
_________________
www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 06.11.2007 16:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pasil kirjoitti:
Joo ja mää oon sitä mieltä että pystykorvamettästys on ainoaa oikeeta mettästystä. No OK, saksanmettästysterrillä myös.


Pystykorvametästys pitäs lailla kieltää. Eihän niiden kanssa ammuta, kuin ruskeet linnut pois!

Yhtä järjetöntöntä kuin automettästäjien tielle ja tienvarsille lintujen ampuminen.



Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 06.11.2007 17:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

LG1 tiedoksi että en ole ensimmäistäkään naaras kanalintua ampunut 7vuoteen juurikin pystykorvan ansiosta.. Pystykorvan kanssa olen saanut kaikki työkalut toteuttaa valikoivaa metsästystä jopa niin hyvin että olen pystynyt kohdentamaan riistalaukaukset nuoriin kukkoihin..
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Renkipoika
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Hei 2007
Viestejä: 116

LähetäLähetetty: 06.11.2007 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei sitä passaa pystykorvalle liikaa huudella, saattaapi pian koira ottaa nokkiinsa ja vaihtaa isäntää/emäntää. Voi kuulemma jopa muuttaa kokonaan toiseen taloon Very Happy . Mutta luppakorvaset koirathan tykkää huutamisesta... no ei vaiskaan, mutta tulee syyllistyttyä kyllä välillä huutamiseen kun päreet seisojaan palaa. Ikinä niistä möykkäilyistä ei ole ollut mitään hyötyä, että kyllä sitä vaan ihminenkin osaa välillä olla tyhmä otus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
*koirakuiskaaja*
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2007
Viestejä: 207
Paikkakunta: koko suomi

LähetäLähetetty: 07.11.2007 04:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä koiralle saa ja pitää huutaa tietyissä tilanteissa. Ei ne muuten usko. Tietty voi sitten kuiskailla ja jos ei usko, rangaista kovaa. Onko se sitten hyvä, kun koira ottaa lauseesta jonkun sanan ja tottelee sitä?! Itse opetin aluksi hiljaisella äänellä ja kerran keskustelin yhden kaverin kanssa kävellessäni pellon laidalla koiran kanssa. Mainitsin ohimennen, miten olin saanut koiran maahan täydestä vauhdista ja koirani poimi tuon hiljaisen sanan keskustelustamme ja meni maahan. Huomasin sen, kun etsin koiraani ja löysin sen makaamasta maassa n. 50 m päässä meistä. Sen jälkeen olen kannattanut vähintään tiuskaisemalla annettua käskyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 07.11.2007 09:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ippetti kirjoitti:
LG1 tiedoksi että en ole ensimmäistäkään naaras kanalintua ampunut 7vuoteen juurikin pystykorvan ansiosta.. Pystykorvan kanssa olen saanut kaikki työkalut toteuttaa valikoivaa metsästystä jopa niin hyvin että olen pystynyt kohdentamaan riistalaukaukset nuoriin kukkoihin..


Ei ollu Ippettille kohdistetu vitsillä heitetty kommenttini. Nää jutut täällä palstalla ovat vaan menneet vähän älyttömiin kommentteihin niin piti fanaattista pystykorva miestä vähän huudattaa.. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2007
Viestejä: 1200
Paikkakunta: Halikko

LähetäLähetetty: 21.11.2007 02:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei koiralle tarvitse huutaa...niillä on pirun hyvä kuulo.Sen sijaan komennettaessa äänenpainon pitää olla oikeasti komentava.Joskus olen itsekin syyllistynyt huutamiseen,mutta ainakin nykyisten koirien kohdalla pyrin välttämään äänen korottamista.Hyvin tehokas konsti muistuttaa koiraa väärästä tavasta toimia on murahdus...koirille koirien kieltä Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 21.11.2007 09:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

*koirakuiskaaja* kirjoitti:
Itse opetin aluksi hiljaisella äänellä ja kerran keskustelin yhden kaverin kanssa kävellessäni pellon laidalla koiran kanssa. Mainitsin ohimennen, miten olin saanut koiran maahan täydestä vauhdista ja koirani poimi tuon hiljaisen sanan keskustelustamme ja meni maahan. Huomasin sen, kun etsin koiraani ja löysin sen makaamasta maassa n. 50 m päässä meistä. Sen jälkeen olen kannattanut vähintään tiuskaisemalla annettua käskyä.


Kuiskaajallamme on eräs sielunveli:

Nazi kirjoitti:
Toi on makuasia. Aluksi ajattelin samoin, mutta kerran, kun puhelin normaalisti kaverin kanssa ja lauseessa oli sana istu, koira poimi sen sieltä ja istui. Nykyään olen sitä mieltä, että kun koiralle jotain sanotaan, se tapahtuu puolittain tiuskaisemalla, ei kuitenkaan huutamalla.


Shocked
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com