OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvi 15 tuntia suolistamatta - Onko vielä syötävissä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14869

LähetäLähetetty: 11.10.2012 20:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kärjistän, tunnustan sen, mutta kyse on näkemysasioista ja toimintatapakulttuureissa. Lihankäsittelyn suhteen "kaikki pelaa" -tyyppinen ajattelutapa ei mielestäni toimi silloin kun on kyse kollektiivisesta jahdista.

Itse pidän ehdottomasti jokaisen asiana sitä, että saaliin alkukäsittely tehdään oikein ja siististi. Tämä on aivan sanomattakin selvä. Tämäkin pitää opettaa, jotta kusirakot eivät ole hajallaan ja karistinluuta ei mennä ensimmäisenä sahaamaan halki metsässä...

Nylkeminen on jo taas asia, joka pitää kädestä pitäen opettaa, joskin tämäkin käy useimmilta vielä aivan hyvin. Tällöin pitää opettaa ehdottomasti se, että nyljettyyn lihaan ei kosketa ja karva ei nylkemisen missään vaiheessa koske nyljettyyn lihaan.

Ruhon paloittelu on sitten sellainen homma, että siinä ei ole enää kiire missään muodossa. Tämän vuoksi tähän hommaan riittää pienempi tiimi, joka on mahdollisimman ammattitaitoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 11.10.2012 21:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:

Ruhon paloittelu on sitten sellainen homma, että siinä ei ole enää kiire missään muodossa. Tämän vuoksi tähän hommaan riittää pienempi tiimi, joka on mahdollisimman ammattitaitoista.


Itse olen kyllä sitä mieltä, että haluan vaikuttaa siihen, miten lihat tehdään. Omalta kohdaltani yritän minimoida jauhelihan määrää - teen suht paljon pienipiirteistä lihaa, jota kutsumme 'wokkilihaksi' - ja edellä mainitun peurakokemuksen perusteella haluan jatkossakin itse 'luokitella' lihat joita leikkaan. Itselläni on ollut onni saada useampana vuonna vasan puolikas omana osuutena ja sen käsittelyyn en ole 'ammattilaisia' tarvinnut. Samalta näyttää tilanne muidenkin seuran jäsenten osalta, hyvin moni haluaa hoitaa lihat itse.

Meillä täällä kotimaassa näyttää ammattilaistenkin keskuudessa vallitsevana leikkuutapana olla ns. 'french cut', jossa eri lihakset erotellaan toisistaan. Tapa on amatöörinkin helppo omaksua ja tulos on hyvä. Ammattilaiset jos tekisivät ameriikan malliin 'beef cut' leikkuun, niin sellaiseen antaisin lihani yhden kerran ja sívusta seuraisin, miten homma hoituu. Seuraavan hirven sitten leikkaisin itse. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14869

LähetäLähetetty: 11.10.2012 21:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt puhutaan ehkä hieman eri asiasta kun puhutaan lihanleikkuusta yleisellä tasolla ja annospaloihin leikkaamisesta. Tänään esimerkiksi lihanjaolla lihat ensin leikattiin pääosiin ja sen jälkeen sitten jokaisen omat toiveet määrittivät sen, että miten ne tästä eteenpäin paloiteltiin.

Itse en hirvestä ota juurikaan kakkosleikkoa paloina, mutta sen sijaan pienemmistä hirvieläimistä mielelläni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ent.ap
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 1666

LähetäLähetetty: 12.10.2012 16:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyseessä tuntuu olevan se asia, mikä määritellään metsästäjälle/metsästykseen kuuluvaksi?

Ite olen sitä mieltä, että kaikki osavaiheet tulee osata... taikka opetella?

Tietysti saaliin käsittelyn tulee olla osaavan valvonnassa... esim. pistämisen/suolistuksen, tulee mielestäni kaatajan suorittaa.

Nylkemisvaiheessa selviää hyvinpaljon hirven anatomiaa, sekä esim. luotien käyttäytymisestä kudoksessa... opettaa paljon jopa ns. kaiken nähneellekkin?

Paloittelussa ei todellakaan pietä kiirettä ja huolella tehän... samalla tietysti "oppimattomille" selvitetään ruhon osat ja esim. miten tietty osa voi olla hyvää ruokapöyässä... aina oppii siinä kokeneenmatkin, kun voihan "aloittelia" olla hyväkin kokki?

Itte olen mahollisuuksien mukaan, ollu joka osavaiheessa mukana ja jonkinlainen tietämys on vuosien varrella tullu (v. 82 aloittanut hirvenpyynnin)...

Hygieniapuolta ei mielestäni koskaan voi liioitella... mutta kun vakuumissa laittaa lihat pakkaseen, lohduttaa tieto siitä, että lihat on käsitelty alusta loppuun parhaalla mahollisella tavalla ja pelkoa mistään pöpöistä ei ole.

Olemme porukassani erittäin säntillisiä siitä, että lihat käsitellään hygienisesti... eikä todellakaan räävitä.
_________________
Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sivu 7 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com