OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

vitutuksen aiheita hirvijahdissa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 241, 242, 243  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mirage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2004
Viestejä: 910

LähetäLähetetty: 14.06.2006 17:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näitä juttuja kun lukee niin voi todeta että HIRVENMETSÄSTYS ON MUKAVAA!

Kyllähän noista aiemmista kirjoituksista tunnisti aika paljon omiakin ajatuksia kuten esim se että

1) koiramies ampuu hirvet. Toissa syksynä koira toi hirvet eteeni n.100m päähän taimikkoon, välissä iso kuusikko. Välillä porukka teki pyrähdyksiä kuusikon puolella niin että jalat vilkkui. Ampumapaikkaa ei tullut, joten kysyin johtajalta saisinko koittaa haukkuun joka raikui edessäni. "Koiramies menee yksin haukkuun". Alkoi käyrä nousemaan kun tiesin että koiramiehellä oli matkaa reilusti varria risukossa ja tuulen päältä. Itse olin tuulen alapuolella ja seuran rajalle n.100m. Eli naapuriseuran maata alkoivat lähes vierestä. No kohta haukku lakkasi ja koiramies ilmoitti että karkasivat naapurin puolelle... Evil or Very Mad

Kyllähän toi meidän koiramies aika usein antaa karkonkin varsin tahallaan jahka on ensin ilmoittanut millaisia elukoita haukussa on. Näin me vähemmän metsästäneet säästämme aikaa kun ei tarvitse jokaista elikko alkaa erikseen katsomaan- kunhan katsoo ettei ammu emää vasoilta. Mutta olisi se joskus mukava päästä koittamaan hirveä haukkuunkin, varsinkin kun tuo meidän koira on porukalla hankittu eli jokainen on maksanut siitä osan.

2) viimesyksynä oli käsky että ammutaan vasoja tai tappisarvia. Pojat pistivät minut "tuhannen taalan" -paikalle eli ns. varmaan kulkupaikkaan. n.1h passissa oltuani alkoi koira haukkua etumaastossa ja kulkeutua hitaasti kohti. Pian alkoikin metsä rapsahdella ja hirven kintut vilahdella... pyssyä olkapäälle ja elukkaa ristikkoon... naarasmullikka lönkötteli haulikkohollilta n.30m:n päästä nätisti sivuttain. Ilmoitin porukalle millainen elukka oli työnalla. Tai yritin- metsästyspuhelimen akku tyhjä. No varapuhelin päälle ja ilmoitus. Oli kuulema koiramies yrittänyt tavoittaa minua ja sanoa että ampukaa pois... Evil or Very Mad Taas v*tutti.

Että tämmöisiä. Mutta puolustukseksi pitää seuraa/porukkaa kehuakkin: koskaan siis KOSKAAN ei ole tullut erimielisyyksiä lihanjaosta, passit on jaettu yleensä siten että se, joka ei ole päässyt ampumaan aikoihin, pistetään kuumalle paikalle eli todennäköisyys on suuri päästä ampumaan tai ainakin näkemään hirviä. Ja aina on mullekkin tuotu mun lihaosuus vaikka joka kerta en pääse töideni vuoksi passiin- siitäkään en ole kertaakaan kuullut että joku olisi nurputtanut. Itse porukkaan liittyessäni sanoin etten joka kerta pääse ja noilta kerroilta en ole lihaa vaillakaan, mutta aina on lihat kotiin löytyneet.
_________________
no enhän minä kun ootin että joku muu ampuu ensin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Powerhead
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hel 2006
Viestejä: 820

LähetäLähetetty: 14.06.2006 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei sitä kannata joka elukan kohalla alkaa soitteleen kavereille että "APUA! HIRVI NÄKÖSÄLLÄ, MITÄ MÄ TEEN!!!???" Paina ensin liipasinta ja sitten vasta kännykän nappia niin saatat joskus päästä kaatamaankin sen hirven. Omassa porukassa pitäis melkein kieltää koko puhelimen käyttö ennen kaatoa, on sen verran monta kertaa elukat säikkyny puhelimen pirinää ja turhia neuvotteluja.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mirage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2004
Viestejä: 910

LähetäLähetetty: 14.06.2006 21:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kyllä meillä ilmoitetaan jos ei olekkaan ammuttava eläin niin eipähän "noviiseilla" joihin itsekin katson vielä kuuluvani mene aikaa (jota joskus on huikea sekunti pari kun eläin viilettää uran yli) enää arvioimiseen millainen elukka oli ja osaavat päästää väärät eläimet ringistä ulos. Pari olen ampunut tähän mennessä. Ja noi puhelimet on kätevät kun aluetta on vaan 2500ha ja alue on muodeltaan pitkä ja kapea --> saadaan miehet siirrettyä äkkiä eteen jos pääsee ketjusta läpi sellainen eläin jota jahdataan. Turha alkaa meuhaamaan noista puhelimista, joka jannulla on nappi korvassa ja radio hiljaisuus kuri kova. Turhat jaarittelut ehtii hoitamaan makkaratulilla.
_________________
no enhän minä kun ootin että joku muu ampuu ensin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ELLU69
Vieras





LähetäLähetetty: 14.06.2006 22:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
kyllä meillä ilmoitetaan jos ei olekkaan ammuttava eläin niin eipähän "noviiseilla" joihin itsekin katson vielä kuuluvani mene aikaa (jota joskus on huikea sekunti pari kun eläin viilettää uran yli) enää arvioimiseen millainen elukka oli ja osaavat päästää väärät eläimet ringistä ulos


Kyllä se on jokaisen itse osattava katsoa onko elukka sellainen minkä voi luvallisesti ampua. Monesti meillä on ollut alueella ns. poukkohirviä, mikä on hypännyt passimiehen eteen suunnasta missä ei hirviä pitänyt olla tai passimiehen selän takaa. Kuka passiin lähtee olipa noviisi tai ei, on kyllä oltava silmät päässään ilman ilmoituksiakin. Toki on hyvä jos tiedetään jo edeltäkäsin mitä koiran edessä on.
Takaisin alkuun
Tursas
***


Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 2643

LähetäLähetetty: 14.06.2006 22:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ELLU69 kirjoitti:
Lainaus:
kyllä meillä ilmoitetaan jos ei olekkaan ammuttava eläin niin eipähän "noviiseilla" joihin itsekin katson vielä kuuluvani mene aikaa (jota joskus on huikea sekunti pari kun eläin viilettää uran yli) enää arvioimiseen millainen elukka oli ja osaavat päästää väärät eläimet ringistä ulos


Kyllä se on jokaisen itse osattava katsoa onko elukka sellainen minkä voi luvallisesti ampua. Monesti meillä on ollut alueella ns. poukkohirviä, mikä on hypännyt passimiehen eteen suunnasta missä ei hirviä pitänyt olla tai passimiehen selän takaa. Kuka passiin lähtee olipa noviisi tai ei, on kyllä oltava silmät päässään ilman ilmoituksiakin. Toki on hyvä jos tiedetään jo edeltäkäsin mitä koiran edessä on.


...ja luulen ettei Ellu eikä muukaan järkevä metsästäjä (noviisi ja varsinkaan kokenut) ammu eläintä, jos se vilahtaa "sekunnin pari uran yli viilettäessään".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ELLU69
Vieras





LähetäLähetetty: 15.06.2006 07:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuulepas Tursas, kyllä näitä tapauksia on että ampuvat ja varsinkin ne kokeneet hirvenmetsästäjät.....vaikka ei aivan varmuutta mikä elukka tai ammutaan sinnepäin, matka liian pitkä yms....taitaa se järki jonnekin kadota kun ryske tai koiran haukku rupeaa läheltä kuulumaan......nähty on.
Takaisin alkuun
Karhukoira
Vieras





LähetäLähetetty: 15.06.2006 08:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikaisempaan kommenttiini viitaten, juuri nuo pari hosujaa ovat ns. kovia hirvi- ja koiramiehiä....liipasinherkkyys on oikeasti sitä luokkaa, että kun korvat välähtää pusikossa niin lipas on jo tyhjä. Sitten katellaan että osukohan se....yleensä ei ainakaan hyvin ja taas haetaan haavakkoa...
Takaisin alkuun
Tursas
***


Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 2643

LähetäLähetetty: 15.06.2006 11:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ellu... Minäpä puhuinkin järkevistä metsästäjistä, joita löytyy sekä noviiseista että konkareista. On meilläkin porukassa muutama paukkuahne hosuja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 17.06.2006 08:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyl ne "muut" ovat sit höhlii.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
riku75
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 54
Paikkakunta: Sumiainen

LähetäLähetetty: 17.06.2006 21:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen noviisi metsästäjä ja nuoresta iästä (30+) hirviporukassa 7syksyä takana. Siitä huolimatta olen hirviporukan johtaja ollut jo muutaman vuoden. Meillä ennen jahdin aloitusta sovitaan mitä ammutaan ja jos tilanne muuttuu tunennen olevani ilmoitus velvollinen kaikille mukana oleville metsästäjille (näkyy puhelin laskussa) meillä koiramiehet ampuvat n 15-20% hirvistä passimiehet loput. Ja lähes aina on päässyt koiramiehen mukaan ampujaksi jos on halunnut... Cool
_________________
Kaikki osaa purkaa, harvat kasata...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Kyykky
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Huh 2004
Viestejä: 60
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 31.08.2006 13:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyy ihan ensiksi todeta ja painottaa, että olen mukana hirviporukassa, joka toimii ja jossa viihdyn, mutta koska porukka on kohtuullisen suuri (n. 40-50 molemman sukupuolen edustajaa), niin joukkoon löytyy myös niitä vitutuksen aiheitakin. En tällä tarkoita sinänsä yksittäisiä henkilöitä, vaan lähinnä joitain heidän käyttäytymispiirteitään. Joten olen kaivamalla kaivanut oheisen listan ja todettakoon vielä, että suuri osa noista listatuista asioista eivät ole kovin usein toistuvia ja asiat eivät ole missään tärkeysjärjestyksessä.

- Neuvon kaverille passin aukon toisella puolen olevaan kapeikkoon. Jonkin ajan kuluttua tulee puhelu: ”Nyt täältä meni hirvet läpi” ja kun kyselen, että mistä ne meni, niin vastaus on: ”Sieltähän ne meni kapeikosta, minä kun jäin tähän aukon reunaan, kun ajattelin ettei tuollaisen ojitetun aukon yli kannata lähteä loimimaan”. (Niin, kiusallanihan minä näitä passeja määräilen kaikkein v-mäisimpiin paikkoihin.). Tähän ryhmään kuuluvat myös kaverit, joiden on päästävä aina autolla aivan passipaikan viereen. Ymmärrän kyllä, jos on lonkkavika tai muu fyysinen rajoite, niin tämä toive on aivan oikeutettu, mutta jos tämän esittää kaveri joka muuten vain ei viitsisi kävellä, niin asia muuttuu täysin toiseksi.

- Kaveri, joka ei ammu ikinä. Meillä on kirjoittamaton sääntö, ettei ampumatta jättämistä arvostella. Emme halua painostaa varsinkaan uusia metsästäjiä ampumaan jokaiseen ”nippanappa” –tilanteeseen. Uusia tilanteita tulee aina, mutta ammuttua laukausta ei enää saa peruttua. Aseisiin kun ei vielä ole saatu ympättyä tietokonemaailmasta tuttua ”undo –toimintoa”. Jokainen ampuu kykyjensä mukaan, eli jos hirvi meni passimiehen mukaan liian kaukaa ja/tai kovaa, niin asia selvä ja siirrytään seuraaviin passeihin. Mutta jos hirvi käyskentelee 20 m päästä tornin ohi ja ei voi ampua, niin kannattaisi harkita osallistumista hirvijahtiin jollain muulla tapaa kuin passimiehenä.

- Kaverit, jotka ampuu heti kun jotain vilkkuu. Näiden kanssa saa aina olla varuillaan. Tulee haavakoita ja yksinäisiä vasoja. On jännä miten jotkut muuten niin rauhalliset kaveritkin kuumenevat kun pusikossa alkaa risut katkeilemaan.

- Narinaa voutien tekemistä päätöksistä. Esimerkki muutaman vuoden takaa: RHY:ltä/piiriltä tullut suositus, että kaadettujen aikuisten hirvien naaras/uros –suhde tulisi olla 50/50. Lupia jäljellä enää kaksi ja niiden pitäisi tuon suosituksen mukaan olla sonneja. Yksi viikonloppu on nyt metsästetty tyhjää, vaikka vasoja ja lehmiä on kyllä nähty. Aamulla päätetään voutien neuvottelussa pitäytyä tuossa suosituksessa. Kyllä varsinkin vanhemman porukan osalta alkaa aikamoinen nurina. Päivän tulos: kaksi kaadettua sonnia samasta ajosta myöhemmin päivällä.

- Lihanpaloitteluun ei ole liiemmin tunkua, vaikka aina tarpeeksi porukkaa ilmaantuukin, mutta lisäkädet eivät olisi haitaksikaan. Lihanjako on yleensä viikolla, joten on ymmärrettävää, etteivät monet pääse (itse mukaan lukien) aina paikalle, mutta töistä kun tullaan suoraan lihanjakoon, niin sakkia on kuin Saipan matsissa, mutta lahtivajan ja välineiden putsauksen saavat hoitaa samat kaverit, jotka hoitivat paloittelunkin.

- Passiin mennään helvetillisellä pulinalla. Ei vaikka kuinka painottaisi, että juuri tähän passiin on mentävä kuin kusi sukassa, niin ei, kyllä aina on jokin juttu, mikä ei kerta kaikkiaan voi odottaa taukotulille.

- Passista lähdetään ennen kuin on annettu siihen lupa. Lompsitaan kaadolle katsomaan, että minkälaisen hirven se naapuri nyt ampui. Tilanne ei aina ole niin selvä kuin miltä se näyttää. ”Motin” toisella puolen on voinut tapahtua jotain sellaista, mikä edellyttää passituksen jatkamista ja josta kaadon lähettyvillä ei ole vielä mitään tietoa. Annan aina varsinkin uusille passimiehille ohjeen, että jos et tiedä mitä tehdä, niin seisot paikallasi ja ammut vain selvästi haavoittuneita hirviä. Tuota ohjetta noudattamalla ei voi tehdä mitään väärin.

- Kaverit, jotka väittävät, että heillä on juuri sopivasti sellaiset rata- ja hirvipaukut, että ne ampuvat molemmat samaan reikään, eli toisin sanoen ase on viimeksi kohdistettu joskus 70-luvun lopulla.

- Sauna- ja/tai sököporukkaa on muutamaa urhoollista lukuun ottamatta vaikea, edes kerran syksyssä, saada jäämään jahdin jälkeen illalla majalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 31.08.2006 15:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Perskules! Kyykky, me ollaan samassa metsästysseurassa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7494

LähetäLähetetty: 31.08.2006 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ajattelin samaa. Varsinkin kun tuli puhetta SaiPasta... Piti oikein tarkistaa kyykyn aiemmat viestit. Seuran maanomistusjäsenyys ja osa hirvistä miesajolla paljasti kuitenkin ettei sentään Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kyykky
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Huh 2004
Viestejä: 60
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 01.09.2006 11:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kettu kirjoitti:
Perskules! Kyykky, me ollaan samassa metsästysseurassa!


Minulla ei ole sinänsä kokemusta kuin parista porukasta, mutta luulen, että oheinen lista herätti varmaankin samoja tunteita lähes jokaisessa johonkin tämän maan hirviporukkaan kuuluvassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
latvalaturi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 454

LähetäLähetetty: 01.09.2006 13:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyykky kirjoittaa asiaa.

Varsinaisesti henk.kohtaisesti harmittaa vain joka vuotinen lupien kesken loppuminen. Suurella osalla porukasta on kiire lopettaa jahti jo ennen kunnon lumikelejä.
Edes lisälupia ei haluttaisi ottaa. Porukkamme maat ovat talvilaidunta, joten harkittu verotus loppuluvasta ei vaikuta kovin radikaalisti seuraavien vuosien jahtiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 241, 242, 243  Seuraava
Sivu 7 Yht. 243

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com