OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahti 2013
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 56, 57, 58 ... 63, 64, 65  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
astalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2004
Viestejä: 6040

LähetäLähetetty: 17.12.2013 23:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös sitten tuo rotujalostelu pitäis olla ihmisissäkin sallitua?Toki kunikaalliset on sisäsiittoisia ympäri maapallon.Mä tarkoitan sitä että MIKÄ oikeus sulla on terve koira lopettaa,vaikka se ei sun tarkoitusperiäsi tekisi?
_________________
https://lh6.googleusercontent.com/qp8jw-mbgVKEMxuPG20QYhmMFyHL25UgazsBDS7xzTs=w247-h232-p-no
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20798
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 18.12.2013 00:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

astalo kirjoitti:
Eikös sitten tuo rotujalostelu pitäis olla ihmisissäkin sallitua?Toki kunikaalliset on sisäsiittoisia ympäri maapallon.Mä tarkoitan sitä että MIKÄ oikeus sulla on terve koira lopettaa,vaikka se ei sun tarkoitusperiäsi tekisi?

Kuule ei täällä ole sen kummempia oikeuksia.. Lihakarjaa on, ammun minä hirviäkin. Terveitä hirviä. Koira on ihmisen apuväline. Käyttökoira on tärkeä väline. Jos käyttökoira ei toimi, ei se ole käyttökoira. Haluatko että kaikista roduista tehdään seurakoiria? Juuri tuo sinun ajatusmaailma on sitä mikä ajaa siihen. En minä hyväksy suinpäin montuttamista. En todellakaan. Mutta kyseessä on vääjämätön pakkotila aina välillä. Ei käyttökoiraharrastajat voi alkaa varastoimaan pelaamattomia koiria nurkkiinsa. Onko se enää hyvää elämää koiralle sekään? Minulla ei olisi edes varaa pitää toimimattomia nurkissa.

Tuo sinun ajatusmaailma on käyttökoirien tuho. Haluatko romuttaa ihmisen ja koiran 15 000 vuotta kestäneen suhteen lopullisesti? Onko seurakoirat se ihanne mihin koirat pitäisi jalostaa? Minulle koira on nimenomaan ihmisen apuri, uskollinen ystävä. Kumppani jonka kanssa tehdään yhdessä töitä, niitä töitä mihin kukin on ajautunut. Poliisi ottaa henkilöitä kiinni saksanpaimenkoiransa kanssa, tullimies etsii huumeita oman koiransa kanssa, puolustusvoimat valmentaa koiria ja miehiä tekemään yhteistyössä kriisinhallintaa. Hirvimiehet taas jahtaavat hirviä koiriensa kanssa. Tämä on sitä alkukantaista toimintaa ja syy siihen miksi koira on koira. Se on ihmisen apuri, aistiensa ansioista ihmiselle korvaamaton. Kuten ihminen koiralle. Kahden eri eläinlajin symbioosi. Verrattain harvinainen kahden eri lajin nisäkkään välillä.

Jos haluat ymmärtää koiria, pitää sinun ymmärtää myös se syvällisempi merkitys. Jos vaan junttaat yhdessä asiassa et voi tajuta miksi meillä on eri rotuja, miksi koiria on jalostettu 15 000 vuotta näin ja miksi koiria pitäisi yhä edelleen jalostaa samalla tavalla ja mikä tärkeintä, miksi koirien käyttöominaisuudet ovat meille yhä tärkeitä. Koiran ja ihmisen suhde on enempi kuin naaman nuoleminen ja korvan takaa rapsuttaminen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
astalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2004
Viestejä: 6040

LähetäLähetetty: 18.12.2013 08:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mutta se tässä nyppii kun kunnon koiria lopetetaan ihan vaan sen takia kun omistaja ottaa sen karvaturrinsa häkistä vaan metälle.Ei seurustele sen kanssa eikä treenaa vaan heti pitäisi olla voittajaluokkaa kun mehtuukausi alkaa. Evil or Very MadTätä minä en sulata!
_________________
https://lh6.googleusercontent.com/qp8jw-mbgVKEMxuPG20QYhmMFyHL25UgazsBDS7xzTs=w247-h232-p-no
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20798
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 18.12.2013 08:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

astalo kirjoitti:
Mutta se tässä nyppii kun kunnon koiria lopetetaan ihan vaan sen takia kun omistaja ottaa sen karvaturrinsa häkistä vaan metälle.Ei seurustele sen kanssa eikä treenaa vaan heti pitäisi olla voittajaluokkaa kun mehtuukausi alkaa. Evil or Very MadTätä minä en sulata!

No mutta älä sekaa nyt huonoa koiranpitoa oikeanlaiseen koiranpitoon. Olen aina sanonut että esim. lopetus on se kaikkein viimeisin vaihtoehto. Mut sekin pitää jossain tapauksissa vaan hyväksyä, sekin kuuluu koiraihmisen elämään. Koiralle ja itselle pitää antaa mahdollisuus rakentaa luottamus. Pitää antaa treeniä ja mahiksia että homma lähtee pelaamaan. Osa lähtee vähemmällä touhaamisella itsestään toimimaan ja osa ei lähde vaikka tahkoaisi kuinka.


Itsellänikin on parannettavaa koirien pidossa, juuri lenkkeilyä pitäisi harrastaa enempi yms. Metsästyskauden ulkopuolella. Juoksutan toki karhujahtiin lähteviä koiria ja nuoria koiria uitan ja teen jälkeä yms. viikottain, Pentukoirat pidän sisällä. Mutta silti olis parannettavaa. En kiellä. Mut oon yrittänyt kuitenkin järkätä olosuhteet missä koiralla on mahdollisuus ja hyvä sellainen. En ole montuttaja tyyppiä vaikka joskus olen sellaisenkin kipeän päätöksen joutunut tekemään.

Jos protestoit huonoa koiranpitoa kohtaan eli että koiran pitäisi toimia häkkikuntoisena ilman treeniä nuoresta saakka niin olet ihan oikeassa. Mutta protestoi huonoa koiranpitoa kohtaan äläkä arvostele jotain yhtä pikkuista juttua koiraharrastuksessa. Lopetuspäätös on yksi koiraihmisen vastuu. Se pitää ymmärtää ja hallita. Mut se ei ole mikään normityökalu. Se on se viiminen ratkaisu mille pitää löytyä aina ERITTÄIN hyvät perustelut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
astalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2004
Viestejä: 6040

LähetäLähetetty: 18.12.2013 09:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Montako prosenttia koirista käytetään jalostukseen saatikka pennutetaan?
_________________
https://lh6.googleusercontent.com/qp8jw-mbgVKEMxuPG20QYhmMFyHL25UgazsBDS7xzTs=w247-h232-p-no
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20798
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 18.12.2013 10:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

astalo kirjoitti:
Montako prosenttia koirista käytetään jalostukseen saatikka pennutetaan?

Niin? Niin, mikäs pointti tämä oli? Minusta sinä takerrut oudosti lillukanvarsiin etkä suostu millään ymmärtämään kokonaiskuvaa.

Jos jokainen jättää pelaamattomat koirat nurkkiin ja touhaa niiden kanssa niin käyttökoirien rekisteröintimäärät pienenee huomattavasti. Tämä johtaa jalostusaineksen vähenemiseen tottakai ja sitä mukaa käyttöominaisuuksien heikentymiseen ja terveysongelmiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tusee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2005
Viestejä: 305
Paikkakunta: Kouvola/Hamina

LähetäLähetetty: 18.12.2013 12:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Usko Eevertti Luttinen kirjoitti:
astalo kirjoitti:
Te pellet teette siitä itse niin vakavaa Smile Naurattaa katsoa tuota vouhkaamista koirista ja niiden ominaisuuksista.Ammatti se tuskin monelle on vaan harrastus,relatkaa POJAT vähän välillä.


Kyllä en sinun hirvikoirakokemuksella ilkiäis asiasta jotain tietäviä ja aktiivisesti harrastavia haukkua pelleiksi.


Ihan pieni pakonomainen tarve tuli puuttua tähän keskusteluun vaikka päätinkin hiljaa olla.. Omista taustoista sen verran että hirvijahtia takana 10 vuotta, pelkästään koirilla, hirvikoiria ollut seurakaverien mukana reenaamassa liki 15 vuotta, ja tuomarina ollut 8 vuotta. Tänä aikana tullut siis nähtyä kaikentasoista koiruutta, ihan huipusta mitään tekemättömään.
Siinä astalo on täysin oikeassa, että harvalla koiranomistajalla riittää oikeasti huumori siinä kohtaa kun homma alkaa kusemaan. Ymmärrän toki että se harmittaa kun tietää koiran pystyvän reilusti yli 90 pisteen tuloksiin ja sieltä onkin tulossa se 72,5 pinnnaa, taikka vielä vähemmän, kenties jopa tyhjä. Mutta siinä kohtaa pitäisi muistaa se, että ne koirat EI OLE KONEITA, vaikka toki pitäisi olla Wink
Mistä johtuu se että kun tulos on 90 pisteen pintaan, niin koepaikalle päivystetään, rehvastellaan ja hymyillään kun naantalin aurinko, mutta kun tulos on 40-50 pinnan niin hyvä että tervehditään ketään, "selitetään" koiran tekemisiä ja arvostellaan tuomarin tekemiä "virheitä" ja lopuksi vielä lähdetään "kumit ulvoen" koepaikalta kotiin ennen tulosten julkaisua ja vielä illalla soitetaan parille kaverille ja haukutaan tuomarit ja maasto?
Itse veikkaisin joko piensieluisuutta taikka liian kovaa kilpailuviettiä?
"Pellen" pystyy tekemään itsestään helposti vaikka edellä mainitulla tavalla, mutta se vaatii jo oikeaa suhtautumista että pystyy huonosti menneen päivän jälkeen jäämään koepaikalle naureskelemaan päivälle, onnittella voittajaa vilpittömästi ilman kateuden haivääkään ja odotella tulokset seinälle Smile
Vai mitä mieltä foorumin kovat koiramiehet ovat Smile ?
_________________
Kyllähän tää viheltämällä hirveltä pois tulee, jos ei tänään niin sitten huomenna...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
peltosuo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2009
Viestejä: 553
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 18.12.2013 13:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan samaa mieltä, vaikken nyt itseäni niihin koviin koiramiehiin laskekaan.

Tosin tuo kirjoittamasi ei kauheasti liittynyt näihin edeltäviin keskusteluihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tusee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2005
Viestejä: 305
Paikkakunta: Kouvola/Hamina

LähetäLähetetty: 18.12.2013 13:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

peltosuo kirjoitti:
Ihan samaa mieltä, vaikken nyt itseäni niihin koviin koiramiehiin laskekaan.

Tosin tuo kirjoittamasi ei kauheasti liittynyt näihin edeltäviin keskusteluihin.


Jos ihan tarkkoja ollaan niin hyvä etä edes pikkusen sivus Very Happy
Kun meni tuo keskustelu jo vahvasti koe-/jalostus suuntaan ja sitämyöten koiranomistajiin, niin tuota homman vakavuutta huumorin avustuksella kritisoin, välillä tulee mieleen 5-vuotiaat lapset hiekkalaatikolla Very Happy
_________________
Kyllähän tää viheltämällä hirveltä pois tulee, jos ei tänään niin sitten huomenna...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20798
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 18.12.2013 13:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tusee kirjoitti:
....
Vai mitä mieltä foorumin kovat koiramiehet ovat Smile ?

Juu empä minäkään ole kova koiramies. Enkä etenkään koemies vaikka kokeita arvostankin. Mut oon samaa mieltä. Aina joskus tapaa näitä mielensä pahoittajia. On koejärjestelyt tehty huonosti, pskat maasto-oppaat jne.. Tätä se on. Joskus mun tekis mieli sanoa niinkuin mietin että ei ole tyhjiä maastoja vaan vain hakemattomia koiria.. Oon tuota mieltä eikä siitä mihinkään pääse. Ei se hirvi aina löydy eikä kaikki mene kuin strömsössä. Normi hommaa jahdissakin, samoin kokeissa. Turha siitä mieltänsä pahoittaa. Ite en ole kokeisiin starttaillut juurikaan, ollut vaan tuomarina. Starttaan kyllä heti ku soppelin koiran saan. Sekarotuisella ei vaan oo tarttenu startata eikä tuolla jämyllä ole tullut lähdettyä kuin se karhutaipparihomma silloin. Oon vähä myöhäisherännäinen koehommiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10156
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 18.12.2013 14:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotenki vaan en ymmärrä noita, jotka itkee jonku käyttötarkoitukseensa kelvottoman eläimen tappamisesta.
Kaikki elukat on tuntevia ja jollain tasolla ajattelevia. Vaikka lehmänki voi opettaa
ratsuksi, tottelemaan käskyjä ym. Silti kukaan ei itke kun nautoja teurastetaan sikanauta-jauhelihaksi...

Koira on elukka siinä kun muutki. Niitä kuolee luontaisesti ja luonnottomasti. Paljon armollisempaa ampua
kuula kalloon, kun antaa johonki pihakoiraksi. Mettäkoirat kuitenki nauttii elämästään kun pääsee mettälle.
Toimi eli ei.

Ihmisiäki tapetaan ympäri maailmaa ja joutaakin, onhan meitä tällä pallolla raakasti liikaa.
Miksi yksi eläinlaji pitää inhimillistää yli muiden?
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20798
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 18.12.2013 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
Jotenki vaan en ymmärrä noita, jotka itkee jonku käyttötarkoitukseensa kelvottoman eläimen tappamisesta.

Tämmöisiltä ihmisiltä puuttuu todellisuudentaju.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tusee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2005
Viestejä: 305
Paikkakunta: Kouvola/Hamina

LähetäLähetetty: 18.12.2013 15:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Peto kirjoitti:
Jotenki vaan en ymmärrä noita, jotka itkee jonku käyttötarkoitukseensa kelvottoman eläimen tappamisesta.

Tämmöisiltä ihmisiltä puuttuu todellisuudentaju.


Kyllä net siinä kohtaa ymmärtää ku ovat 15 vuotta tahkonnu niillä nyrheillä ja niitä on pihat ja tarhat täynnä (niin omat kun vieraatkin).. "Huono syö ihan saman määrän ku hyväkin, ja hyvän kanssa on vaan pirun paljo mielekkäämpi harrastaa", näin muuan huomattavasti kokeneempi kollega asian ilmasi Very Happy ja vielä vahvemmin ilmaisten "elämä on liian lyhyt harrastaa huonoilla koirilla"
_________________
Kyllähän tää viheltämällä hirveltä pois tulee, jos ei tänään niin sitten huomenna...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
astalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2004
Viestejä: 6040

LähetäLähetetty: 18.12.2013 15:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen käynyt muutamia kokeita seuraamassa ja juuri tuo valittelu olosuhteista ja maastoista ym kitinää.Ei uskalleta myöntää omaa ja koiran puutteita vaan syyt on aina jossain muualla.Onko se teistä sitten oikein että koira otetaan huippusuvusta ja omalla toiminnallaan mokataan ja koira monttuun?On se kasvattajallekkin huonoa mainosta esim jos esim yksi pentue menee juuri tuollaisille jotka itse mokaavat.Kunnia asia se kasvattajille on että joka pentue onnistuisi.Totta myös että jotkut pentueet ei vaan toimi,esim tuo minun sakasan tököttäjä on huippusukuinen ja kasvattaja parasta a-ryhmää,mutta tuon pentueen koirat ei ole kokeissa ja näyttelyissä pärjänneet.Ei vaan aina geenit sovi yhteen.
_________________
https://lh6.googleusercontent.com/qp8jw-mbgVKEMxuPG20QYhmMFyHL25UgazsBDS7xzTs=w247-h232-p-no
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10156
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 18.12.2013 15:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

astalo kirjoitti:
Olen käynyt muutamia kokeita seuraamassa ja juuri tuo valittelu olosuhteista ja maastoista ym kitinää.Ei uskalleta myöntää omaa ja koiran puutteita vaan syyt on aina jossain muualla.Onko se teistä sitten oikein että koira otetaan huippusuvusta ja omalla toiminnallaan mokataan ja koira monttuun?


On oikein. Saahan sille omalle elukalleen tehdä mitä vain ei laki kiellä. Tappaa saa, muttei rääkätä.
Monessakaan tapauksessa ei voida varmaksi sanoa, onko vika koirassa tai sen geeneissä, vai kouluttajassa.

Jos se yksi asia on varma, eli se ei toimi käyttötarkoituksessaan, niin mitä tuota elättämään?
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 56, 57, 58 ... 63, 64, 65  Seuraava
Sivu 57 Yht. 65

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com