Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3581 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 15.04.2015 21:55 Viestin aihe: |
|
|
Ai jaa, mulla on 02 mallia, eikä se ole meluisa, eikä löydy ruostetta kuin vetokoukun nupista, ja siitäkin aika vähän. Ja on ollut pitkiä aikoja välillä vain sadeveden huuhtelemana, eli ei ole alvariinsa pesty. Toki pidän siitä muuten hyvää huolta, mutta mitään ylimääräisiä ponnisteluja tuon kunnon säilyttäminen ei ole vaatinut. Jos tiedän suolatuilla teillä ajaneeni, pyrin sen pesemään jos on suojaa. Kulutus on ollut continentaalin kesäkumeilla lähes tasaiseen 9,2L/sataselle, mutta nyt talvisilla ja noilla turkkilaisilla jokasäänrenkailla ei ole alle kympin tainnut mennä kertaakaan. Ajotapakin on varmaan muuttunut ajan saatossa. Olen jopa saanut sen viemään 13L puunajossa raileri perässä ja kontti ikkunoita myöten närepöllejä täynnä
Ja joo tulee se pituus perässä, ja sen kyllä kääntäessä huomaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3581 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 15.04.2015 22:00 Viestin aihe: |
|
|
Omapaino 1980kg ja kokonaismassa 3000kg. Eli ilman abseja on vielä 80:in autokin, jos sillä on jotain merkitystä. Taitaa olla t4:ssä sama homma että voi lätkän takalasiin vaatia. Vetää 2000kg jarruin, eli jos tarvii painavia railereita vetää, antaa esim 130hp t5 volkkarin ote muistaakseni vetää 2500kg jarruin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ajava Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Kes 2008 Viestejä: 1251
|
Lähetetty: 15.04.2015 22:21 Viestin aihe: |
|
|
Aina vaan huononee..koolla on väliä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
harrim Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 03 Tam 2010 Viestejä: 62 Paikkakunta: Ristiina
|
Lähetetty: 15.04.2015 23:12 Viestin aihe: |
|
|
Ikävä kyllä noilla vanhoilla vehkeillä kun ajaa on koolla/painolla väliä kun tuntuu että joka vuosi tulee 50e lisää veroon hintaa kun kokonaismassasta lasketaan eikä co:sta. Oliko se et pakuissa 2006 ja henkilöautoissa 2001jälkeen verot on co:n mukaan. Ja tuskin nuo on putoamaan päin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3581 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 16.04.2015 08:21 Viestin aihe: |
|
|
En tiedä onko tuossa mitään vuosilukuja, voi toki olla. Minun mielestäni se on vaan ollut niin että jos tehdas ei ole ilmoittanut co² päästöjä, verotetaan painon mukaan. Ja eihän tuo halpaa ole. Sama auto samalla moottorilla mutta vm 2007 olisi olemassa päästölukemat, ja ne oli muistaakseni jotain 230-250, joten jos tuo tieto hyväksyttäisiin myös samalle autolle vähän vanhempaan vuosimalliin, verokin tipahtaisi varmasti satasen jos ei ylikin, vaikea sanoa kun ei löydy taulukoista. Nythän se on muistaakseni se 411 euroo. Mutta kun köyhä ajaa vanhalla autolla, niin pitäähän köyhää rokottaa oikein kunnolla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
harrim Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 03 Tam 2010 Viestejä: 62 Paikkakunta: Ristiina
|
Lähetetty: 16.04.2015 09:27 Viestin aihe: |
|
|
Näyttäs ensvuoden taulukossa olevan 3000kg kokonaispainolle pelkkä perusvero 411 + ja käyttövoimavero 0,9x30 x365/100= 98,55
Eli 509,55 euro ja vastaavan henkilö auto 5,5x30x365/100=602
eli 1013 euro. Pakut 2008 ja uudemmat co2 verotuksessa Hiacessa 224
Uudessataulukossa 223 260,25 että päästöarvolla 150e halvempi.
Tuossa omassa h-auto pitkässäcaravellessä tällähetkellä 4x224 =896 ensvuonna +50 taas, vastaavasti Henkilöfarkku Mondeon lasku oli 598.
Kyllä tää elämä on ihanan halpaa jos tuota kuljetus kapasiteettia tarvii.
Ainut järki kuluilla oleva on K-Kuormaauto , D1 bussi joihin ei nyt kaikilla olevan korttia = Aivan sama mitä kulut on aina joutuu maksamaan. pois on ne "HAlvan veron autot". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikko81 Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2006 Viestejä: 3285 Paikkakunta: Heinola
|
Lähetetty: 16.04.2015 10:12 Viestin aihe: |
|
|
Se muksun istuinhan vie hyvinkin saman tilan mitä aikuinen kyydissä istuja, kumpikaan ransportteri tai haisuli ei kolmepaikkasena mitään tilaihmeitä ole.Ahdasta on tai tietysti riippuu vähän kuljettajasta ja apukuskista minkä kokosia ihmisiä ovat, mutta noin yleisesti liian ahtaita on molemmissa ohjaamot kolmelle aikuiselle ihmiselle pidempää matkaa matkustaa. Mulla on kokemusta 06 ja 11 mallin hiaceista ja 04 ja 13 mallin transportterista. Ukolla hiacet ja mulla työautona transportterit. Volkkarin eduks lasken paremman ja tilavamman ajoasennon (tässä on oikeesti huima ero isolla kuskilla) ja volkkari on hiljaisempi ja ehkä parempi tienpäällä. Hiace taas puolestaan on alaväännöltään valovuoden volkkaria edellä ja tekniikaltaan huomattavan paljon volkkaria huolettomampi, tosin tässä voi olla yksilöllisiä eroja. Hiaceissa ei kummassakaan ole ollu mitään vikaa (yhtä pyöränlaakeria lukuunottamatta), tuo vanhempi volkkari tehtiin sinä aikana kun se työmaalla oli 250 000 kilometriin asti koneeltaan puoliks uudestaan, mm. hehkut,nokka-akselit,lukematon määrä antureita ja tunnistimia. Tuossa uudemmassa on nyt 60 000 mittarissa, vielä on päästy suht vähällä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
harrim Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 03 Tam 2010 Viestejä: 62 Paikkakunta: Ristiina
|
Lähetetty: 16.04.2015 10:27 Viestin aihe: |
|
|
T4 Volkkariiin saa lastuttamalla huomattavan eron ja alaväännön käytöön 450€ investoinnilla. Mutta kyllä tuo Paku oli aikas ahdas kolmelle vaikka keskipenkillä istui alle kymmenvuotias. Mutta jos ajelee lyhyttä matkaa pärjää. Pohjosen reisuille tukalaa.Meillä kyllä poika ilmoitti selvästi ettei lähde lapinreisulle enää pakussa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
harrim Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 03 Tam 2010 Viestejä: 62 Paikkakunta: Ristiina
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikko81 Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2006 Viestejä: 3285 Paikkakunta: Heinola
|
Lähetetty: 16.04.2015 11:56 Viestin aihe: |
|
|
Kaiveltiin työkaverin kanssa nuo vanhemman volkkarin huoltopaperit esille. Auto siis 05 eikä 04 niin ku muistelin. Volkkari oli 91kw versio ja uudesta asti vuoteen 2012 ja kilometrejä 293000 kun lähti vaihtoon. Tuona aikana autoon vaihdettiin, molemmat vetarit kahteen kertaan,nokka-akselit, kaikki suuttimet+pumppu remontoitiin,kaikki hehkut,turbo,ohjaustehostimen pumppu,akku kahteen kertaan ja läjä erinäisiä antureita, korjaus kuitteja reilulla 15000€. Tämä siis firman auto, ei luojankiitos oma, olis saattanu ahistaa jossain vaiheessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
harrim Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 03 Tam 2010 Viestejä: 62 Paikkakunta: Ristiina
|
Lähetetty: 16.04.2015 12:04 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän tuossa syy siihen on miksen ole tuohon t5 siirtynyt.vaan ajeleen yli puolimiljoona ajetulla t4sella.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21323 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 16.04.2015 17:32 Viestin aihe: |
|
|
Koeajo laajentaa tajuntaa... Kyllä se vaan nyt mieli palas takaisin pajeroon. Kallista ajaa, kallista pitää jne mutta joku siinä on miksi haluaa kunnon maasturin.. No mikään ei ole lukkoon lyötyä edelleenkään. Etsintä jatkuu.
Pari kysymystä jos joku osais vastata..
-Manuaalilaatikko vs automaattilaatikko. Ajelu mettäteillä ja etenkin lumessa.. Niin syvässä kun pääsee. Tekeekö sillä automaatilla mitään vai ei? Omaa kokemusta ei ole. Toiset vannoo että hyvä, useimmat sanoo ettei tee mitään. Ne jotka sanoo ettei tee mitään ovat ajaneet pelkästään manuaalivaihteisilla. Pajeroita löytys jonkun verran automaattilooralla.
-Toinen kysymys liittyen pajeroon. Nuo 2000 luvun alun 3,2 litraset.. Onko kokemuksia? Jotku sanoo että naftapumppu on heikko lenkki ja remppa tuhottoman kallista.. Onko muita tyyppivikoja? Rajatakko tuo 3,2 litranen heti pois vaihtoehdoista vai onko nuo vaan ylimitoitettuja mörköjä mitä pumpusta puhuvat? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
eräjorkki Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Lok 2008 Viestejä: 515 Paikkakunta: savon syvämmessä
|
Lähetetty: 16.04.2015 17:50 Viestin aihe: |
|
|
tuhola kirjoitti: | Koeajo laajentaa tajuntaa... Kyllä se vaan nyt mieli palas takaisin pajeroon. Kallista ajaa, kallista pitää jne mutta joku siinä on miksi haluaa kunnon maasturin.. No mikään ei ole lukkoon lyötyä edelleenkään. Etsintä jatkuu.
Pari kysymystä jos joku osais vastata..
-Manuaalilaatikko vs automaattilaatikko. Ajelu mettäteillä ja etenkin lumessa.. Niin syvässä kun pääsee. Tekeekö sillä automaatilla mitään vai ei? Omaa kokemusta ei ole. Toiset vannoo että hyvä, useimmat sanoo ettei tee mitään. Ne jotka sanoo ettei tee mitään ovat ajaneet pelkästään manuaalivaihteisilla. Pajeroita löytys jonkun verran automaattilooralla.
-Toinen kysymys liittyen pajeroon. Nuo 2000 luvun alun 3,2 litraset.. Onko kokemuksia? Jotku sanoo että naftapumppu on heikko lenkki ja remppa tuhottoman kallista.. Onko muita tyyppivikoja? Rajatakko tuo 3,2 litranen heti pois vaihtoehdoista vai onko nuo vaan ylimitoitettuja mörköjä mitä pumpusta puhuvat? |
Toiset sanoo taas että ei kannata ottaa kuin tuo 3,2l. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26665
|
Lähetetty: 16.04.2015 18:19 Viestin aihe: |
|
|
melko onneton automaatilla vaikeissa paikoissa "humpauttamisesta" puhumattakaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
bonus ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 827
|
Lähetetty: 16.04.2015 18:56 Viestin aihe: |
|
|
tuhola kirjoitti: |
-Manuaalilaatikko vs automaattilaatikko. Ajelu mettäteillä ja etenkin lumessa.. Niin syvässä kun pääsee. Tekeekö sillä automaatilla mitään vai ei?
? |
Tuota kysymystä pähkäilin itse vuosi sitten, päädyin sitten automaattilaatikkoon.. Täytyy kyllä sanoa, että pettymystä ei oo tullut, eli automaattilaatikko vie sinne, mihin tarvii yleensäkki autolla päästä.
Toisekseen helpolla manuaaliin ei palaa, jos on automaattiin tottunut. _________________ Suuret rinnat lupaavat paljon, mutta antavat vähän. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|