OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Traileria hankkimassa: Onko vinkkejä?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20429
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 23.10.2014 13:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



Nonni, paatti on reuhtaistu ylös. Onnistui naisväen taukoamattomasta neuvvonnasta huolimatta... Sillä välin kun kone on vähän ropattavana, niin lisää tyhmiä kysymyksiä:

- Mites, kun vermes on irti auton perästä, toihan on ikäänkuin kolmen tukipisteen varassa. Uskaltaako veneeseen hypätä tekemään huoltotoimia ja sen semmoista ilman pelkoa, että kippaa johonkin suuntaan?

- Mitenkäs säilytys: Pitäiskö tunkata auton huoltopukkien päälle toi traileri, vai voiko paketin antaa kylmästi olla renkaiden/jousituksen varassa?


- Pressuttuksen ajattelin hoitaa veneen sisäpuolisilla A-pukeilla, joiden päälle tulee kakkosnelonen kurkihirreksi. Tarkoiteuksena ei ole tehdä mitään hermeettistä pakettia. Yleensä meillä on aina ennen olleet noi pressukatoksen rungot ”veneen ulkopuoleisia”.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weatherby
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2009
Viestejä: 1587
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

LähetäLähetetty: 23.10.2014 13:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uskaltaa hyppiä päällä, noi Respon lokasuojatkin kestää tällaista 100 kilon paremmalla puolella olevaa käyttäjää. Omassa M Busterissa en nyt välttämättä kovin paljoa koneen päällä roikkuisi ettei traileri kippaa taaksepäin mutta muuten siellä voi kyllä ihan normaalisti liikkua.

Jätä tunkit ja pukit kauppaan ja anna sen olla talvi ihan renkaiden/jousituksen varassa - ei ongelmia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20429
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 23.10.2014 14:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Weatherby kirjoitti:


Jätä tunkit ja pukit kauppaan ja anna sen olla talvi ihan renkaiden/jousituksen varassa - ei ongelmia.


Tuosta on käsittääkseni montaa mieltä: Osa varoittelee, että jousitus menee pilalle. Toiset varoittelee, että renkaat pilaantuu, kun ovat samassa asennossa pitkään paino päällä. Jne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weatherby
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2009
Viestejä: 1587
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

LähetäLähetetty: 23.10.2014 14:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Weatherby kirjoitti:


Jätä tunkit ja pukit kauppaan ja anna sen olla talvi ihan renkaiden/jousituksen varassa - ei ongelmia.


Tuosta on käsittääkseni montaa mieltä: Osa varoittelee, että jousitus menee pilalle. Toiset varoittelee, että renkaat pilaantuu, kun ovat samassa asennossa pitkään paino päällä. Jne.


Niin on, niinkuin kaikesta. Laughing

Ehkä (siis ehkä) se jousitus saattaa mennä pilalle jonkun todella ison moottoriveneen alla mutta ei taatusti busterin (tuskin edes Magnumin). Sama taitaa koskea renkaita, toisekseen jos ne vanteineen maksaa sen jonkun 50-60 euroa/kpl niin maailma ei taita kaatua vaikka ne tunkaamattomuuden takia kestää vaan 10 eikä 11 vuotta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 6009

LähetäLähetetty: 23.10.2014 14:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Weatherby kirjoitti:


Jätä tunkit ja pukit kauppaan ja anna sen olla talvi ihan renkaiden/jousituksen varassa - ei ongelmia.


Tuosta on käsittääkseni montaa mieltä: Osa varoittelee, että jousitus menee pilalle. Toiset varoittelee, että renkaat pilaantuu, kun ovat samassa asennossa pitkään paino päällä. Jne.


Olen pulpettiveneiden kohdalla aiemmin välillä tunkannut ja välillä ollut tunkkaamatta. En huomannut eroa. Nykyisen veneen tunkkasin, kun painoa on hiukan enemmän. Helpolla muuten pääsee (jos on hiukan rimpula tunkki) sillä viisiin, että tunkkaa vain sen verran, kun helposti menee ja kaivaa lapiolla renkaan alta hiukan pois.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weatherby
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2009
Viestejä: 1587
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

LähetäLähetetty: 23.10.2014 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vielä kommentti tohon veneen sitomiseen trailerin päälle. Itse ainakin nykyisin pistän paikallisen venekauppiaan ohjeen mukaisesti yhdellä liinalla etuknaapien läpi ja kiristän tohon vinssitukeen alas. Takaliina trailerin taaemmista koukuista takaknaapien takaa kiertäen.

Veneen saa hyvin kiristettyä traileriin ja liikkumatila veneen sisällä jää täysin vapaaksi liinoista. Sitten ennen pidempiaikaista säilytystä tai veneessä liikkumista niin päästää liinat ihan pikkaisen löysälle niin pysyy noi kylkilistat vähän nätimmässä kunnossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 6009

LähetäLähetetty: 23.10.2014 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä parempi on niin ja vielä vedot eri suuntiin tietysti edessä ja takaa. Itse laitan neljällä liinalla kulmaknaapeista niin ei mene liinoja ollenkaan veneen yli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 23.10.2014 17:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on ollu veneitä kokoluokassa 250 - 2500 kg ja selvä linja, että laitetaampas ne sitten siihen pukille nätisti. Tosin siperia siinäkin opetti , kun oli Rydsin Big fish ns täysin länässä ja molemmat jouset lehti poikki. Oli se ihan erinomaisen hauska ratapölkky operaatio työntää ne uudet jouset sinne tunkaten koko höskä monessa eri vaiheessa ylös alas. Sen jälkeen olen vain hiukan keventänyt traileria laittamalla sinne akselin alle pyörän juureen tuollaiset pukit sellaisen 22 mm vanerilätkän päälle. Hyvin on toiminut ainakin tasaisella maalla. Tai kuka nyt niitä mihinkään mäkeen parkkeeraakaan. Terhin sea fun sai olla sellaisenaan silloin 80 luvulla, mutta ei se kyllä painanut oikeestaan mitään. Eli sellaiset 10 cm tunkilla ylös ja pukki alle, niin, että renkaat vielä osuu tantereeseen reilusti. Eikä maksa paljon. Tuo on vain malliksi. Katto jostain muualta halvimmat ja sopivan kokoiset. Ja onhan noille käyttöäkin löytynyt aina silloin tällöin.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/808804/Autopukkipari-max6000kgpukki

http://www.clasohlson.com/fi/Autopukki-2-tonnia/40-8846
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20429
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 11.04.2016 16:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EHYKKA-linjan rakentelupaja väkersi tuommoisen, olkoon toi nyt sitten vaikka trailerinnostin.

Sanokaas, miksei tuo vois toimia...

Eli meikäläisellä on seuraavanlainen homma. Vene pitää syksyllä nostaa aika huonohkosta ”luonnonluiskasta”. On joku hyvällä kelillä tuosta kuulemma henkilöautollakin saanut paattinsa ylös. Itse nostin viimesyksynä alennusvaihteisella Jeepillä, nou problems. No, nyt on Jeeppi menossa eteenpäin ja alle tulee uusi Vitara. Tuosta joku jo ilmineerasi, että kytkimestä tulee helposti savut pihalle. No, sehän sai pelkäämään...

Väkertelin tommosseen:
- Alennusvaihteellinen vinssi
- Vetokykyä ilmineerataan 900kg
- Vaijeria 15m


- Alustavasti tarkoitus olisi tarkoitus laskea traileri luiskaan ilman autoa
- Vinssin kytkinpallo trailerin kitaan
- Autoa ei tarvi ajaa luiskaan, vaan sen voi jättää ”tasaiselle”
- Vaijeri kiinni auton peräkoukkuun
- Vene trailerille
- Trailerin vinssaus tasaiselle

Riittääköhän ”vinssissä” voima, vai ratkeaako paikat muuten...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 11.04.2016 21:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kyllä laskemisessa ole kytkin kovilla. Ennemin pelottaisi hallitsematon auton luisu, jos vene alkaakin imemään autoa, eikä ole itte ratin takana. Mä peruuttelin aina aika railakkaasti trailerin mereen ja vene jo usein perästä kellu, niin ei paljon tarttenu työnnellä. Irrotettavat peräsähköt tietysti oli ja vesitiiviit navat. Pientä jarrun laittoa katsastukseen tietysti, kun joka 4. vuosi piti katsastaa. Vihe 760 cabin oli jo aivan helvetillinen vehje nostella ylös yksin ja papua sai käyttää jo kunnolla, vaikka oli vinssissäkin maastovaihde päällä. Ja tuollainen kelluva veivi olisi kyllä ollut täysi mahdottomuus pyörittää edes 1/4 kierrosta. Veivi pitää olla todella hyvin kiinni sivusuuntaista momementtia vastustamaan.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20429
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 12.04.2016 06:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä pointti. Itekin vähän järkeillyt, että tossa voi olla joku fundamenttaalinen vika, kun en ole moisia nähnyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 12.04.2016 07:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Hyvä pointti. Itekin vähän järkeillyt, että tossa voi olla joku fundamenttaalinen vika, kun en ole moisia nähnyt.

Lähinnä tulisi mieleen että jonkinlaisen dollyn kaltaisen kunnon nokkapyörän voit tarvita trailerin keulan alle, tai vinssin voimavektorin on suuntauduttava kunnolla nostoliuskan tason yläpuolelle. Vinssin veto auraa sen trailerin keulapyörän muuten maahan jos on vähänkin pehmeämpi alusta.
Veneen trailerille nostoa varten tarvit myös reippaan painon trailerin keulalle, pienelle avoveneelle täysipainoinen kaveri vinssaamassa voi riittää. Ellei sitten traileria ole valmis työntämään riittävän syvälle, niin ettei vene nostossa "roiku" trailerin perästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20429
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 12.04.2016 09:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyviä pointteja. Itsekin mietin, että nokkapyörään saattaa vedossa kohdistua aikamoinen rasitus, juuri tuosta mahdollisesta vetokulmasta johtuen.

Toi trailerin keuliminen voi tosiaan itseasiassa olla se tekemättömin paikka.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16808
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 12.04.2016 09:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lähtisin siitä että kun on nelivetoinen auto ja pieni alumiinivene ei nostossa tai laskussa ole ongelmia. 2-vetoisen ongelmat ovat soraluiskalla pidon menetys ts. Pyörät kaivaa. Betoniluiska+raskas vene niin saattaa nolo saada kytkimen savuamaan millä vehkeellä vain.


-eli ei huolta tuosta hommasta.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weatherby
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2009
Viestejä: 1587
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

LähetäLähetetty: 12.04.2016 09:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Lähtisin siitä että kun on nelivetoinen auto ja pieni alumiinivene ei nostossa tai laskussa ole ongelmia. 2-vetoisen ongelmat ovat soraluiskalla pidon menetys ts. Pyörät kaivaa. Betoniluiska+raskas vene niin saattaa nolo saada kytkimen savuamaan millä vehkeellä vain.


-eli ei huolta tuosta hommasta.


Kyllä kallistuisin aika lailla samoille linjoille. Kyllä luiska saa olla ihan helvet*n huono ettei Buster RS kokoluokan venettä sitä nelivetovehkellä aika kivuttomasti saa ylös.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 6 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com