OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Rihlakon tarkkuudesta
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
1larius
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 88
Paikkakunta: pohjois-satakunta

LähetäLähetetty: 23.09.2013 03:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on Baikal Taiga 7,62x53r luotipiipulla ja huomasin kun jäi merkki saamatta kun koitin sillä kokeessa ampua,että ei kestä useampaa laukausta peräjälkeen vaan nousee ulos maaliringistä.Ennen koetta ammuin vaan kaksi kertaa ja totesin,että kohdalla on mutta sitten kokeessa neljäs meni jo yli.Täytyy vissiin ampua merkki muulla pyssyllä.En ole moista osannut ottaa huomioon kun yleensä olen ampunut kettuja sillä haaskalta ja nehän täytyy pudota ekalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
1larius
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 88
Paikkakunta: pohjois-satakunta

LähetäLähetetty: 23.09.2013 03:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on Baikal Taiga 7,62x53r luotipiipulla ja huomasin kun jäi merkki saamatta kun koitin sillä kokeessa ampua,että ei kestä useampaa laukausta peräjälkeen vaan nousee ulos maaliringistä.Ennen koetta ammuin vaan kaksi kertaa ja totesin,että kohdalla on mutta sitten kokeessa neljäs meni jo yli.Täytyy vissiin ampua merkki muulla pyssyllä.En ole moista osannut ottaa huomioon kun yleensä olen ampunut kettuja sillä haaskalta ja nehän täytyy pudota ekalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MARCOLIN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2010
Viestejä: 1912
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 23.09.2013 08:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

1larius kirjoitti:
Mulla on Baikal Taiga 7,62x53r luotipiipulla ja huomasin kun jäi merkki saamatta kun koitin sillä kokeessa ampua,että ei kestä useampaa laukausta peräjälkeen vaan nousee ulos maaliringistä.Ennen koetta ammuin vaan kaksi kertaa ja totesin,että kohdalla on mutta sitten kokeessa neljäs meni jo yli.Täytyy vissiin ampua merkki muulla pyssyllä.En ole moista osannut ottaa huomioon kun yleensä olen ampunut kettuja sillä haaskalta ja nehän täytyy pudota ekalla.



Tulis ajatus siitä kun noin paljon osunta nousee,eikö luotipiipu kellu vapaasti vaan jumittaa helasta,ruostunut kiinni Question Vai onko niin vanhasta mallista kyse jossa oli listattu piippu Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26346

LähetäLähetetty: 23.09.2013 21:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

baikkalin listapiipulla on korko muutos kaamea heti joka paukulle.
Taika pitäs olla kelluva ja ampuu vaikka päivän 5cm kasaan.
Siis useita Taikoja olen ampunu ja kaikilla ampuu satavarmasti kokeen helposti jos kaikki on kunnossa.

Oletan että helat jumissa tai muuten jotain häikkää. huom, on turha rasvailla keulaslta luotipiipun puolelta kun liikkuminen on haulipuolella
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26346

LähetäLähetetty: 23.09.2013 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

baikkalin listapiipulla on korko muutos kaamea heti joka paukulle.
Taika pitäs olla kelluva ja ampuu vaikka päivän 5cm kasaan.
Siis useita Taikoja olen ampunu ja kaikilla ampuu satavarmasti kokeen helposti jos kaikki on kunnossa.

Oletan että helat jumissa tai muuten jotain häikkää. huom, on turha rasvailla keulslta luotipiipun puolelta kun liikkuminen on haulipuolella
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
1larius
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 88
Paikkakunta: pohjois-satakunta

LähetäLähetetty: 24.09.2013 00:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo ilmeisesti se on tällainen listapiippumalli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 04.10.2013 08:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämmöinen havainto viime ratakäynneiltä Sauer&Sohn 6,5x57R rihlan kanssa: ensimmäinen osuma 5-6 cm oikealle, oikea korko. Seuraavat 5-6 patia käyvät hyvin, kasa ei ole huippua mutta oikeassa paikassa. Sen jälkeen alkaa tulla hajontaa ilman sen kummempaa logiikkaa. Piippua olen jäähdytellyt joka laukauksen välissä. Kuvio on siis toistunut saman tyyppisesti. Ase on puhdistettu ratakäyntien välillä. Aseella on ammuttu kaikkiaan n. 70 kertaa, joista 50 itse.

Onko tämä yleistä ja mistä johtuu?
_________________
Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16773
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 04.10.2013 09:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tekee tuon kun puhdistaa välillä, ekä paukku jossain ja loput nipussa.

-ei öljyä pahemmin niin käy putsattunakin.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 04.10.2013 09:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiinnostaa tuo myöhempi hajonta...kiväärillä semmoista ei tapahdu.
_________________
Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16773
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 04.10.2013 09:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jaa katos ku luin hätäseen...

luulen kuule että se vain johtuu lämmöstä kummimkin, ei se jäähdy 10min niin kylmäksi kuin että aseella ei ammuttaisi vaikka tuntiin...

-olen parhaaksi katsonut drillingilla käydä ampumasssa noin tunnin välein ne laukaukset, silloin ne on varmasti kylmästä piipusta.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 04.10.2013 09:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
ei se jäähdy 10min niin kylmäksi kuin että aseella ei ammuttaisi vaikka tuntiin...


Voi pitää paikkansa. Jäähdytysvälit on olleet korkeintaan tuon 10 min kun on kuitenkin ollut aika viileää. Sen huomasin, että lopuksi kun purin aseen, etutukin alla oleva piippu oli lämpimämpi kuin näkyvä osa, joka tuntui ihan kylmältä...
_________________
Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jonikesk
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Mar 2012
Viestejä: 287

LähetäLähetetty: 04.10.2013 13:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiinasta saa kympillä parilla IR-lämpömittareita. Absoluuttinen tarkkuus noissa on varmaan 1-2% luokkaa mutta kun tässä tapauksessa kiinnostaa piippujen välinen lämpötilaero niin tarkkuus on sen suhteen paljon parempi. Kannattaa liimata mattainen ohut teipinpala mittauskohtaan. Kiiltävät pinnat ovat IR mittareille ongelmallisia. Mittarin avulla loppuu arvailu siitä mikä on sopiva odotusaika piippujen jäähtymiselle listapiipullisessa.

Ulkolämpötilalla on muuten hyvin vähän merkitystä siihen kuinka pitkään laukausten välillä pitää odotella. Piippu lämpenee esimerkiksi 10 C per laukaus riippumatta ulkolämpötilasta. 10 asteen jäähtyminen ottaa sitten suurin piirtein vakioajan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jarski
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2004
Viestejä: 468
Paikkakunta: Kajaani

LähetäLähetetty: 24.10.2013 17:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen ajatellut tehdä tämän hetkisestä yleiskivääristäni (cz-555) hirviaseen ja ostaa lintuaseeksi rihlakon. Minua mietityttää, onko rihlakko riittävän tarkka yli 200 metrin etäisyyksille lintujahdissa? Tällä hetkellä cz on ollut tarkka ja siinä oleva kiikari on tarkoitus sitten siirtää rihlakkoon. Jotenkin minulla on sellainen mielikuva, että taittuva ase ei pärjäisi pulttilukkoiselle tarkkuudessa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MARCOLIN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2010
Viestejä: 1912
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 24.10.2013 19:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jarski kirjoitti:
Olen ajatellut tehdä tämän hetkisestä yleiskivääristäni (cz-555) hirviaseen ja ostaa lintuaseeksi rihlakon. Minua mietityttää, onko rihlakko riittävän tarkka yli 200 metrin etäisyyksille lintujahdissa? Tällä hetkellä cz on ollut tarkka ja siinä oleva kiikari on tarkoitus sitten siirtää rihlakkoon. Jotenkin minulla on sellainen mielikuva, että taittuva ase ei pärjäisi pulttilukkoiselle tarkkuudessa?



Itse lataamilla patruunoilla rihlalla tullut kepitettyä pulttilukkoisia vino pino ampumaradalla,jos ampuja osaa tehtävänsä ja pikajalka/kiinteä on kondiksessä niin tiputtaa pitkältäkin matkalta teeret tonttiin,tuo nyt toki kannattaa jo huomioda heti alkuunsa (yli 200:dan matkoilta) kannattaa kalinperiinkin jo kiinnittää huomiota Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jarski
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2004
Viestejä: 468
Paikkakunta: Kajaani

LähetäLähetetty: 24.10.2013 20:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MARCOLIN kirjoitti:
Jarski kirjoitti:
Olen ajatellut tehdä tämän hetkisestä yleiskivääristäni (cz-555) hirviaseen ja ostaa lintuaseeksi rihlakon. Minua mietityttää, onko rihlakko riittävän tarkka yli 200 metrin etäisyyksille lintujahdissa? Tällä hetkellä cz on ollut tarkka ja siinä oleva kiikari on tarkoitus sitten siirtää rihlakkoon. Jotenkin minulla on sellainen mielikuva, että taittuva ase ei pärjäisi pulttilukkoiselle tarkkuudessa?



Itse lataamilla patruunoilla rihlalla tullut kepitettyä pulttilukkoisia vino pino ampumaradalla,jos ampuja osaa tehtävänsä ja pikajalka/kiinteä on kondiksessä niin tiputtaa pitkältäkin matkalta teeret tonttiin,tuo nyt toki kannattaa jo huomioda heti alkuunsa (yli 200:dan matkoilta) kannattaa kalinperiinkin jo kiinnittää huomiota Wink


Nykyinen kivääri on 30-06. Olen tykännyt koska ei ole ronkeli tuulelle ja muille olosuhteille. Olisiko rihlakkoon sopiva sitten vaikka 7,62x53r. En ole itselataaja joten paukkuja pitää löytyä kaupasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 6 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com