OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Uusi jalostus Suuntaus!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 58, 59, 60  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Monkey B
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hei 2010
Viestejä: 1775

LähetäLähetetty: 07.07.2011 19:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

snapper kirjoitti:

Nyt täytyy kuulkaas arvon miehet


Otan tämän henkilökohtaisena loukkauksena
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
snapper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2009
Viestejä: 684

LähetäLähetetty: 07.07.2011 19:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Monkey B kirjoitti:
snapper kirjoitti:

Nyt täytyy kuulkaas arvon miehet


Otan tämän henkilökohtaisena loukkauksena


Perskutarallaa...vaidetaampas "miehet" sanan tilalle "foorumilaiset" niin palvelee paremmin koko soittokuntaa Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
snapper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2009
Viestejä: 684

LähetäLähetetty: 07.07.2011 20:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitäs mieltä esim. "kytösavu" on siitä että tehdään sisaruksilla pentue? Miten voi olla mahdollista että pennut ovat normi rekisterissä? Ymmärrän kyllä että vahinkoja sattuu mutta mitä liikkuu kasvattajan päässä kun rekisteröi ne normirekkareihin? Mielestäni tuo vahinko pykälä pitäisi poistaa ja suoraan pennut EJ-rekisteriin.

Kysyn tämän sinulta siksi koska olen huomannut että tuota pohjatietoa näyttää olevan sinulla huomattavasti enemmän kuin itsellä Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tikkakoski
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Huh 2006
Viestejä: 1223

LähetäLähetetty: 07.07.2011 20:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä käyttökoira roduissa pitää käyttöominaisuuksien olla NRO 1. heti perään lähes yhtä tärkeänä terveys NRO.2(a,b,c lonkat sekä terveet silmät=pevisa), näyttelypuolelta riittää sininen nauha, silloin perustyökalut ovat kunnossa(jalaat yns.), jos halutaan jalostaa pelkästään näyttelykoiria silloin täytyy vaihtaa ROTUA(seurakoirat), mitä pyytö/koemies tekee kuvankauniilla saappaankiillottjalla ??? ei yhtikäs mitään !!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20802
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.07.2011 20:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tikkakoski kirjoitti:
Kyllä käyttökoira roduissa pitää käyttöominaisuuksien olla NRO 1. heti perään lähes yhtä tärkeänä terveys NRO.2(a,b,c lonkat sekä terveet silmät=pevisa), näyttelypuolelta riittää sininen nauha, silloin perustyökalut ovat kunnossa(jalaat yns.), jos halutaan jalostaa pelkästään näyttelykoiria silloin täytyy vaihtaa ROTUA(seurakoirat), mitä pyytö/koemies tekee kuvankauniilla saappaankiillottjalla ??? ei yhtikäs mitään !!!

Mites nuo näyttelyarvostelut muuttuivatkaan vai muuttuivatko vain nauhojen värit? En ole varma mutta eikös sininen nauha ole nykyään jo erittäin hyvä? Keltainen on hyvä. Kai hyvä jo piisaa mettäkoiralle? Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
össi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2010
Viestejä: 1926
Paikkakunta: Etelä-Savo

LähetäLähetetty: 07.07.2011 20:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä oon sitä mieltä että vois tehdä sellaisen säännön että mva pääsee vain jos koiralla on avo1 koe tulos.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Monkey B
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hei 2010
Viestejä: 1775

LähetäLähetetty: 07.07.2011 21:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

össi kirjoitti:
Mä oon sitä mieltä että vois tehdä sellaisen säännön että mva pääsee vain jos koiralla on avo1 koe tulos.


Joillain roduillahan on taipparitulos pakollinen, jotta koirasta tulee FI MVA. Esim. joillain spanieleilla. Vesikoiran kanssa samoissa taippareissa oli wss, joka oli 12. kertaa taippareissa Rolling Eyes hakemassa sitä hyväksyttyä tulosta että saa koiran muotovalioksi... Jotain urheiluhenkeä vaatii kyllä sekin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tikkakoski
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Huh 2006
Viestejä: 1223

LähetäLähetetty: 07.07.2011 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
tikkakoski kirjoitti:
Kyllä käyttökoira roduissa pitää käyttöominaisuuksien olla NRO 1. heti perään lähes yhtä tärkeänä terveys NRO.2(a,b,c lonkat sekä terveet silmät=pevisa), näyttelypuolelta riittää sininen nauha, silloin perustyökalut ovat kunnossa(jalaat yns.), jos halutaan jalostaa pelkästään näyttelykoiria silloin täytyy vaihtaa ROTUA(seurakoirat), mitä pyytö/koemies tekee kuvankauniilla saappaankiillottjalla ??? ei yhtikäs mitään !!!

Mites nuo näyttelyarvostelut muuttuivatkaan vai muuttuivatko vain nauhojen värit? En ole varma mutta eikös sininen nauha ole nykyään jo erittäin hyvä? Keltainen on hyvä. Kai hyvä jo piisaa mettäkoiralle? Wink
Niin no sanotaan että vanha 2 näyttelyistä, silloin koira on rakenteellisesti terve, eli kestää kovaakin treenausta/metsästyskäyttöä, se on sitten sivuseikka kuinka se häntä on mutkalla/löysällä/kireällä Laughing kyllä se siellä perässä tuloo jos "mopella" vain haluja piisaa riistaeläimen perässä olla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PSa/ent. Kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2011
Viestejä: 656
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 07.07.2011 22:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitäs mieltä esim. "kytösavu" on siitä että tehdään sisaruksilla pentue? Miten voi olla mahdollista että pennut ovat normi rekisterissä? Ymmärrän kyllä että vahinkoja sattuu mutta mitä liikkuu kasvattajan päässä kun rekisteröi ne normirekkareihin? Mielestäni tuo vahinko pykälä pitäisi poistaa ja suoraan pennut EJ-rekisteriin.

Mielestäni ehdottomasti ei jalostukseen(EJ) rekisteriin sisarten, isän ja tyttären ym vahinkopennutkin. Hyvähän ne on rekisteröidä edes siihen, niitä voi olla tärkeää tutkia myöhemmin sairauksien vastustamis mielessä, silloin hyöty on suuri kun niillä on jokin tunnistettava status.
Tuollainen lähisukusiitos astutushan antaa myös paljon tietoa siitä mitä sieltä taustasta löytyy, koska vikojen ja sairauksien esiintulo aste on todennäköinen. Silti en osaa nähdä siinä mitään hyötyä ja tarvetta.
Suomenpystykorvallahan ensimmäisenä rotuna Suomessa tuo normaali rekisteriin laittaminen ei ole edes mahdollista, saimme jokin vuosi sitten aikaan pentujen rekisteröinti ylärajaksi 6,25% seitsemässä sukupolvessa. Käytännössä se on noin suunniilleen serkkuastutus. Täytyy sanoa että onneksi juurikaan ei enää mennä likikään tuota arvoa, keskiarvoa on tainnut painua alle 3,00 prosentin. Sillä on saatu aikaan terveempiä koiria, eikä metsästys ominaisuuksissa ole hävitty mitään ainakaan linnunhaukku koetilastojen perusteella.
Monen tunnin sitkeiden hirvenhaukkujien kasvattajat vielä linjaavat hieman enemmän yli keskiarvon juuri määrättyihin koiriin, mutta sielläkin toimivia koiria on saatu aikaan pienemmillä prosenteilla.

Mä oon sitä mieltä että vois tehdä sellaisen säännön että mva pääsee vain jos koiralla on avo1 koe tulos.

Pohjan- ja suomenpystykorvillahan on jo vaatimus kaksi kertaa avoimen luokan 2 tai kerran avo 1 linnun- tai hirvenhaukkukoeesta. Se on ihan riittävä ja hyvä vaatimus muotovalioon arvoon tänä päivänä mielestäni, varsinkin lintukokeessa on sen verran monta eri vaikutinta(kelit, metsän rakenne, vuodenaika ym), että kakkonen linnulle kaksi kertaa on jo ihan hyvä pyyntikoiran merkki.

Tikkakoski on mielestäni asian ytimessä.
_________________
pekka.salomaki(at)gmail.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
kuurna
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Tam 2010
Viestejä: 75

LähetäLähetetty: 07.07.2011 22:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Räsä-ukko kirjoitti:
Totta kai kiinnostaa! mut nyt kun on ruettu käyttämään pelkästään hyvillä lonkilla olevia vanhempia, unohdetaan pää asia...eli metsästys vietti, kyllä mielestäni c lonkilla mennään siinä missä a,llakin, ja d lonkkaisia on varsinkin ajokoirissa paljon...korvien väli on tärkeä. Silmä sairaat monttuun, se sairaus on tuskallinen koiralle....


Ei metästysvietti sule terveyttä pois, molemmat ne on löyvyttävä koirasta. Täysin terve metästysviettinen koira, vähempi ei riitä tavotteeksi.

Mutta kohan tämä räsä-ukon rotu on valamis ja se on hyväksytty roduksi (iliman muuta niin tulee käymäänSmile), ni siitähän tuleeki puhasrotunen ja sittehän räsä-ukon on sekarotusten miehenä alotettava uuen sekotuksen teko...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Räsä-ukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2010
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 08.07.2011 07:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kovin olet "kuurna" vaativainen, minä olen vuosikymmenien varrella huomannut.....tervettä ja täydellistä koiraa ei ole olemassakaan, ja toisekseen...sinäkin ihannoit jotakin "seropia, siinä on vaan ero että joku/jotkut on sinut aivo pessyt luulemaan että sinulla on puhas koira, jo aiemminkin tässä väittelyssä joku oli minun kanssa samaa mieltä että kaikki koirat on omalla tavallaan sekuleita. Ja siinä olet oikeassa, jos todellakin rupean/haluan saan tehtyä räsä-ukkolaisesta oman rodun, mut olen jo niillä kymmenillä, voi olla että kynteni kylmenee ennen kuin olen maalissa..... mut minulle riittää kun oma koira pelaa, ja pennut jotka on maailmalla miellyttää omistajiansa, ja pentua luovuttaessa sovittiin että ottaja ilmoittaa minkamoisilla lonkilla ja silmillä koirat on, niin saan arvovaltaiselle arvostelu raadille tänne informoida. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Monkey B
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hei 2010
Viestejä: 1775

LähetäLähetetty: 08.07.2011 07:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hieno homma kun joku jaksaa vaahdota niistä lonkista ja silmistä aina. Se hän oliskin tosi hieno tilanne, jos siinä olis kaikki perinnölliset sairudet.
Ihan helvetisti muakin lämmittää oman koiran A-lonkat, puhtaat polvet ja kyynärät tai puhdas silmäpeilaus. Se on selästään niin ritsa kun vaan koira voi olla. Mutta hei, sillähän on sentään A-lonkat!
Rolling Eyes Ketään ei rodun parissa kiinnosta kuvauttaa selkiä, vaikka noita putkahtelee niinkun sieniä sateella. Sitten kun itse kuvautat koirasi selän ja teet kuvaustuloksesta julkista, niin saat niskaasi haukut rodun mustamaalaamisesta. Tässä nyt muunmuassa yksi syy miksei mulle tule enää tuon rotuista koiraa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Räsä-ukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2010
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 08.07.2011 08:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no täähän on sitä aivopesua....tolkutetaan samaa juttua vuodesta toiseen, muita sairauksia ei tiedetäkkään olevan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PSa/ent. Kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2011
Viestejä: 656
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 08.07.2011 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan näistä muistakin mahdollisista ongelmista puhuttu, kerätty tietoa ja saanut sitä esim Suomen Pystykorvajärjestön alaisissa roduissa jalostusneuvonnasta jo vuosia, mikäli on halunnut.

aiemminkin tässä väittelyssä joku oli minun kanssa samaa mieltä että kaikki koirat on omalla tavallaan sekuleita. Ja siinä olet oikeassa, jos todellakin rupean/haluan saan tehtyä räsä-ukkolaisesta oman rodun, mut olen jo niillä kymmenillä, voi olla että kynteni kylmenee ennen kuin olen maalissa.....

Ei kahta rotua 2000- luvulla yhdistämällä saa omaa rotua, ne ovat niitä pienen piirin sekoituksia, ei mitään muuta.
Lisäksi esim. nämä suomen suvun pystykorvaiset koirat eivät ole mitään sekuleita, ne ovat aikojen saatossa kansansa vaellusten ja sen vaikuksen myötä muovautuneita koiria, jotka on sitten myöhemmin kerätty talteen tyypillisestä jäljellä olevasta koirakannasta.
_________________
pekka.salomaki(at)gmail.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
werty74
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2005
Viestejä: 1495
Paikkakunta: ***

LähetäLähetetty: 08.07.2011 12:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

PSa/ent. Kytösavu kirjoitti:
Onhan näistä muistakin mahdollisista ongelmista puhuttu, kerätty tietoa ja saanut sitä esim Suomen Pystykorvajärjestön alaisissa roduissa jalostusneuvonnasta jo vuosia, mikäli on halunnut.

aiemminkin tässä väittelyssä joku oli minun kanssa samaa mieltä että kaikki koirat on omalla tavallaan sekuleita. Ja siinä olet oikeassa, jos todellakin rupean/haluan saan tehtyä räsä-ukkolaisesta oman rodun, mut olen jo niillä kymmenillä, voi olla että kynteni kylmenee ennen kuin olen maalissa.....

Ei kahta rotua 2000- luvulla yhdistämällä saa omaa rotua, ne ovat niitä pienen piirin sekoituksia, ei mitään muuta.
Lisäksi esim. nämä suomen suvun pystykorvaiset koirat eivät ole mitään sekuleita, ne ovat aikojen saatossa kansansa vaellusten ja sen vaikuksen myötä muovautuneita koiria, jotka on sitten myöhemmin kerätty talteen tyypillisestä jäljellä olevasta koirakannasta.


Näinpä! Näitä roturisteytyksiä puuhataan vähän siellä sun täällä ja Australiassa kehittivät sen allergisoimattoman koiran joka siellä rekisteröidään omaan rekisteriin. FCI:n hyväksyntää sillä ei ole ja jos FCI hyväksyy uusia rotuja on tämä Labradoodle ensimmäisten joukossa..

http://fi.wikipedia.org/wiki/Labradoodle
_________________
karjala takas!
jos ei muuten niin pullo kerrallaan!!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 58, 59, 60  Seuraava
Sivu 45 Yht. 60

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com