OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalinnustuskausi 2013
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 74, 75, 76  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 13.10.2013 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Henkka; Miksei pidä ampua, jos tilanteita on? Ei ne huippuvuonna säästämällä lisäänny. Vuodessa parissa kannat romahtavat joka tapauksessa, eikä metsästyksellä ole pienintäkään merkitystä kannan romahtamiseen.

Huippuvuodesta kannat tulevat joka tapauksessa romahtamaan. Älytöntä säästellä lintuja, joista kahden vuoden sisään kuolee yli puolet joko loisten tai petojen saaliina.

Metsästys aiheuttaa kannasta noin 1-3% poistuman. 99-97% kannasta kuolee muulla tavoin; petojen ja loisten vuoksi pääosin. Vaikka ammut miten paljon tahansa, sillä ei ole miljooniin kanalintuihin mitään merkitystä. Huippuvuonna voi tiputtaa sata teertä samalta alueelta, eikä ne kannat yhtään vähene.

Itse laskin toissapäivänä soitimelta 180 teertä puista. Kaksi tiputin, ihan aseen kohdistusmielessä, että onko se kohdallaan. Kotimatkalla, muutaman kilometrin aikana, näin lisäksi useita kymmeniä teeriä siihen päälle. 2 teertä 200 on tasan 1% yhdestä ainoasta isosta parvesta. Alueella pyörii tuollaisia parvia useita ja metsojakin menee 4-5 linnun parvissa. Olisi täysin mieletöntä koittaa "säästää" kohta romahtavia kantoja. Ne ei siitä enää paremmiksi muutu säästämällä. Huru-ukkojen puheita sellaiset lintujen "säästämiset". Ja tärkeintähän on aiheuttaa aktiivisille metsämiehille paha omatunto sillä, että ampuvat "liikaa".

Joku 40 teertä syksyyn ja 10 metsoa ei ole vielä paljon mitään tällaisina vuosina. Pakkaset täyteen ja lakatkaa ruoskimasta itseänne.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
timhoe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2011
Viestejä: 885

LähetäLähetetty: 13.10.2013 12:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja ihan yhtä lailla voi kysyä, miksi pitää jokaisesta tilanteesta ampua jotain. Jos jokin on huru-ukkojen hommia niin se, että kokeilee aseensa käyntiä riistaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiL
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Maa 2013
Viestejä: 25

LähetäLähetetty: 13.10.2013 13:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, hieman särähtää korvaan että asetta kohdistellaan oikeaan riistaan Idea voi jessus. Vaan mitäpä ne pari mahdollista haavakkoa haittais kun lintuja on noin paljon? Laughing vähän maalaisjärkee sinne nuppiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.10.2013 14:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:
Henkka; Miksei pidä ampua, jos tilanteita on? Ei ne huippuvuonna säästämällä lisäänny. Vuodessa parissa kannat romahtavat joka tapauksessa, eikä metsästyksellä ole pienintäkään merkitystä kannan romahtamiseen.

Huippuvuodesta kannat tulevat joka tapauksessa romahtamaan. Älytöntä säästellä lintuja, joista kahden vuoden sisään kuolee yli puolet joko loisten tai petojen saaliina.

Metsästys aiheuttaa kannasta noin 1-3% poistuman. 99-97% kannasta kuolee muulla tavoin; petojen ja loisten vuoksi pääosin. Vaikka ammut miten paljon tahansa, sillä ei ole miljooniin kanalintuihin mitään merkitystä. Huippuvuonna voi tiputtaa sata teertä samalta alueelta, eikä ne kannat yhtään vähene.

Itse laskin toissapäivänä soitimelta 180 teertä puista. Kaksi tiputin, ihan aseen kohdistusmielessä, että onko se kohdallaan. Kotimatkalla, muutaman kilometrin aikana, näin lisäksi useita kymmeniä teeriä siihen päälle. 2 teertä 200 on tasan 1% yhdestä ainoasta isosta parvesta. Alueella pyörii tuollaisia parvia useita ja metsojakin menee 4-5 linnun parvissa. Olisi täysin mieletöntä koittaa "säästää" kohta romahtavia kantoja. Ne ei siitä enää paremmiksi muutu säästämällä. Huru-ukkojen puheita sellaiset lintujen "säästämiset". Ja tärkeintähän on aiheuttaa aktiivisille metsämiehille paha omatunto sillä, että ampuvat "liikaa".

Joku 40 teertä syksyyn ja 10 metsoa ei ole vielä paljon mitään tällaisina vuosina. Pakkaset täyteen ja lakatkaa ruoskimasta itseänne.


Ne on näköjään sinne keräntynyt kaikki teeret Very Happy Kerro vielä missä päin, niin tullaan porukalla ampumaan pakkaset täyteen. Tuntuu olevan täällä aika paljon alueita missä ei teeriä paljon ole. Voisi ehkä johtua viime talvesta kun koivut olivat pitkään niin jäässä ettei teeret saanu ruokaa niin ovat kait vaihtaaneet alueita...
Viime talvena oli myös outoa kun teeren keräänty kuusamontiellä tekemään joukkoitsemurhia, kait olivat tulleet epätoivoisiksi kun ei ruokaa ole Rolling Eyes Eipä ole tuollaista koskaan ennen ollut tuolla pätkällä. http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kuusamontiesta-tuli-teerten-surmanloukku/618430/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Henkka.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2012
Viestejä: 2546
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 13.10.2013 16:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:
Henkka; Miksei pidä ampua, jos tilanteita on? Ei ne huippuvuonna säästämällä lisäänny. Vuodessa parissa kannat romahtavat joka tapauksessa, eikä metsästyksellä ole pienintäkään merkitystä kannan romahtamiseen.

Huippuvuodesta kannat tulevat joka tapauksessa romahtamaan. Älytöntä säästellä lintuja, joista kahden vuoden sisään kuolee yli puolet joko loisten tai petojen saaliina.

Metsästys aiheuttaa kannasta noin 1-3% poistuman. 99-97% kannasta kuolee muulla tavoin; petojen ja loisten vuoksi pääosin. Vaikka ammut miten paljon tahansa, sillä ei ole miljooniin kanalintuihin mitään merkitystä. Huippuvuonna voi tiputtaa sata teertä samalta alueelta, eikä ne kannat yhtään vähene.

Itse laskin toissapäivänä soitimelta 180 teertä puista. Kaksi tiputin, ihan aseen kohdistusmielessä, että onko se kohdallaan. Kotimatkalla, muutaman kilometrin aikana, näin lisäksi useita kymmeniä teeriä siihen päälle. 2 teertä 200 on tasan 1% yhdestä ainoasta isosta parvesta. Alueella pyörii tuollaisia parvia useita ja metsojakin menee 4-5 linnun parvissa. Olisi täysin mieletöntä koittaa "säästää" kohta romahtavia kantoja. Ne ei siitä enää paremmiksi muutu säästämällä. Huru-ukkojen puheita sellaiset lintujen "säästämiset". Ja tärkeintähän on aiheuttaa aktiivisille metsämiehille paha omatunto sillä, että ampuvat "liikaa".

Joku 40 teertä syksyyn ja 10 metsoa ei ole vielä paljon mitään tällaisina vuosina. Pakkaset täyteen ja lakatkaa ruoskimasta itseänne.

Olin vierasluvalla erään seuran mailla, minulle riitti kaksi teertä kahdessa minuutissa. Saahan sitä röyhkeä olla jos haluaa, me oltiin täysin tyytyväisiä saldoon kun saimme neljä mustaa reppuun tuossa ajassa. Jos olisi haulikkoa poskelle nostanut niin helposti olisi kummallakin ollut 6-7 lintua repussa. Pakkasessa on kuusi teertä tällähetkellä, olen todella tyytyväinen tuohonkin jo. On ollut sellaisiakin vuosia että pakkanen on ollut tyhjänäkin. Pahin innostus on jo aikoja sitten laantunut touhuun jossa pitää ampua niin paljon tavaraa alas kuin mahdollista. Muutenkaan ei tule enää nykyään roiskittua minne sattuu. Turha laitella prosenttilukuja mulle, mulla oli matikka vitonen. Tuo paikka missä olin vieraana, siellä ei kukaan muu käy paitsi kaverini ja sielläkin pari kertaa syksyssä ja se on siinä. Itselläni on vastaava paikka täällä, mutta siellä ei ole pyörinyt tänä syksynä kuin yksi 6 teeren parvi. Niistä ammuin kaksi ja tein itseni kanssa sopimuksen että loput neljä saavat puolestani olla.


Viimeinen muokkaaja, Henkka. pvm 13.10.2013 16:10, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Henkka.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2012
Viestejä: 2546
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 13.10.2013 16:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:
Joku 40 teertä syksyyn ja 10 metsoa ei ole vielä paljon mitään tällaisina vuosina. Pakkaset täyteen ja lakatkaa ruoskimasta itseänne.

Niinpä niin. Juurikin tässä viestiketjussa Taskiselle veettuillaan urakalla ja kyseinen nuorimies on julistettu röyhkeäksi paskiaiseksi. Minä puolestani olen todellinen persereikä kun kehtaankin jättää ampumatta kun lintua tarjotaan. Taidamme olla toistemme vastakohtia, mutta todellisia mulukkuja kumpikin Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35125

LähetäLähetetty: 13.10.2013 18:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kovaa vääntöä Laughing ,oikea meininki.
Taas tuli seikkailtua mailla,aamun kytiksellä havainnot kahdeksasta teerestä ja mettojakin vilahteli,iltapäivällä tuli täräytettyä komea huti teerestä,ei oikeastaan mikään ihme,sen verran vähän noita riistalaukauksia takana että tökkäsi,toisaalta taas ojanpenkalta hyppäävä minkki ei ehtinyt veteen asti,kummasti vielä reaktiokyvyn rippeitä jäljellä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1959
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 13.10.2013 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mtj on vähän äreällä tuulella (niin kuin aina), mutta kyllä se asiaa juttelee. Mikään ei ole sen varmempaa kuin että tuollaiset umpitiheät teerikannat romahtavat tauteihin ja/tai loisiin. Tällaisessa tilanteessa paljon/vähän ampuminen ei oikeastaan ole enää mikään moraalinen asia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Henkka.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2012
Viestejä: 2546
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 13.10.2013 18:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kukin tekee kuten parhaaksi katsoo. Meikäläinen ottaa sen minkä tarvitsee, eikä yhtään enempää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mtaskinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2011
Viestejä: 905
Paikkakunta: Kairassa

LähetäLähetetty: 13.10.2013 18:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Henkka. kirjoitti:
MtJ kirjoitti:
Joku 40 teertä syksyyn ja 10 metsoa ei ole vielä paljon mitään tällaisina vuosina. Pakkaset täyteen ja lakatkaa ruoskimasta itseänne.

Niinpä niin. Juurikin tässä viestiketjussa Taskiselle veettuillaan urakalla ja kyseinen nuorimies on julistettu röyhkeäksi paskiaiseksi. Minä puolestani olen todellinen persereikä kun kehtaankin jättää ampumatta kun lintua tarjotaan. Taidamme olla toistemme vastakohtia, mutta todellisia mulukkuja kumpikin Twisted Evil


Laughing Laughing Mikäpä täällä foorumilla kellekkään kelpais.. Kaikkein paras kun jokainen taaplaa tyylillään.
_________________
Onko näkyny? - aina sitä jotaki..
Ootko saanu? - kaikki mitä on näkyny!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Moosefoot
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Tou 2005
Viestejä: 1095
Paikkakunta: Perämeren Jatkari R.Y

LähetäLähetetty: 13.10.2013 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mtaskinen kirjoitti:

Laughing Laughing Mikäpä täällä foorumilla kellekkään kelpais.. Kaikkein paras kun jokainen taaplaa tyylillään.


Väärin sanottu. Sitäpaitsi koppeloa ei pijä mennä ampumaan. Eikä oikiastaan mittään muutakaan koukkukyntistä, ainoastaan räpyläjalakoja. Niistä saa nätin kasan.
Wink
_________________
Analyysi pitää, vaikka saalistilastot heittävät paljonkin... Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 13.10.2013 21:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Henkka. kirjoitti:
MtJ kirjoitti:
Joku 40 teertä syksyyn ja 10 metsoa ei ole vielä paljon mitään tällaisina vuosina. Pakkaset täyteen ja lakatkaa ruoskimasta itseänne.

Niinpä niin. Juurikin tässä viestiketjussa Taskiselle veettuillaan urakalla ja kyseinen nuorimies on julistettu röyhkeäksi paskiaiseksi. Minä puolestani olen todellinen persereikä kun kehtaankin jättää ampumatta kun lintua tarjotaan. Taidamme olla toistemme vastakohtia, mutta todellisia mulukkuja kumpikin Twisted Evil


Minä kysyin perusteita ja julistit itsesi persereiäksi. Ei siitä paljon asiallista keskustelua synny. Minun puolestani olkoon kanalintukannan verotuksen pohdinta tässä, olkaapa hyvät.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami.k
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Hei 2005
Viestejä: 208

LähetäLähetetty: 13.10.2013 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MTJ`n kirjoitus Kannattaa lukea huolella,on nimittäin mahdollisesti Koko kanalintukeskustelun fiksuinta tekstiä,100% asiaa.Pohdiskelin tuossa yksi ilta täällä kovasti käytettyä "kohtuus" sanaa,Kenenkä kohtuus on "se oikea"kohtuus?Onko Taskisen kohtuus jontenkin väärempi kuin esim nimimerkin heiluri kohtuus?Käsittämätöntä skeidaa! Linnustuksesta ja etenkin linnuista mitään tietämättömät kaikkitietävät huutelevat omia totuuksiaan ja metsästäjä lehdestä lukemiaan pujopartojen haista,aska tutkimuksia ylistäen vettuilevat kanssametsästäjilleen,kova on huoli eettisestä metsästyksestä vaan mihinkä jäi metsästäjän arvolle sopiva käytös,kanssametsästäjän kunnioitus?On todella surullista huomata että jopa vanhemmat kollegat kateuden ja kaiken muun sonnan riivaamana surutta heittävät lokaa nuoremman ja taitavamman kaverin silmille.(taskinen)sitähän tämä kaveri selvästikkin on.Ei ne linnut ampumalla lopu,ei vaikka kuinka yrittäisi.Nämä soidinten tyhjäksi ampumiset ovat täyttä sontaa.Mitäpä luulette että onko nuita lintuja ammuttu takavuosina vähän helvetin paljon enemmän soitimilta kuin ylipäätään?siltikkin on taas huippuvuosi ,kuinka se on mahdollista kun aina vaan yliverotetaan ja kaek vanhat töyretkin tapetaan,voi hyvä isä!
Kun täällä tuntuu noinkin viisasta väkeä olevan niin miksi ei sorsa naaraista ja kannoista olla huolissaan,siinähän olisi sentään jotain järkeäkin,sorsa naaraathan ovat tunnetusti pitkäikäisiä ja palaavat pesimään samaan paikkaan koko ikänsä,sorsissa naaraita on yksi kolmea urosta kohti.koppelo saavuttaa harvoin yli viiden vuoden iän,koppeloita on metsokannassa selkeä enemmistö.ja näin lopuksi ehdotankin että koska en juurikaan ikinä näe metsällä jäniksiä puhumattakaan että saisin jäniksen ammuttua,enkä omista ajokoiraa,niin jänis tulisi välittömästi rauhoittaa noin alkuun kymmeneksi vuodeksi,koska olematon jänis kanta ei kestä tämänhetkistä lahtaamista ja törkeää yliverotusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hellokitty
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Jou 2012
Viestejä: 3469

LähetäLähetetty: 13.10.2013 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähän samalta tämä linnustus/hirvestys sun muut toimet risovat milloin ketäkin,jopa pienpeto osaamista myös.

Eniten mitä foormumilla olen hämmästellyt niitn ketustakin jotkut ovat kiukkuisia et joku ampuu ne kaikki.

Eppäilen et kaikki johtuu jonkinmoisesta kateudesta kumminkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Henkka.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2012
Viestejä: 2546
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 13.10.2013 22:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ, perusteluja: Olin toisen seuran alueella vieraana, päätimme kaverin kanssa yhteistuumin että ei aleta lahtaamaan. Sen verran katkeraa porukkaa noissa seuran ukoissa kuulemma on. Hyvä ettei hiipimällä saanut tulla suolta pois.
Karppinen, minä en tiedä eettisyyksistä enkä kohtuuksista mitään, en lue noita metsästäjä lehtien propaganda juttuja, tällä kertaa nyt tehtiin näin ja täts it Wink

P.S. "Tänä syksynä vanhan kukon ampuminen on sallittua" (M&K 10/12) Very Happy


Viimeinen muokkaaja, Henkka. pvm 13.10.2013 22:53, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 74, 75, 76  Seuraava
Sivu 44 Yht. 76

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com