OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metsähallituksen kanalintulupiin 50% hinnankorotus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 26, 27, 28  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 14.01.2016 14:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mettäkala puhuu asiaa, turistimetsästäjistä osa tuo tuloja paikallisille ja näinhän homman pitäisi toimia. Mutta se kateuden piru, sen takia osasta vain pelkkiä menoja, sotketaan paikkoja ja kämppiä, varastetaan polttopuita, häiritään poroeloja ja kaikki tarpeellinen viimeistä tulitikkua myöten tuodaan mukanaan. Kuka sitä nyt pohjosen mille lie poroisännälle senttiäkään antaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35126

LähetäLähetetty: 14.01.2016 14:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

skott kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Näinpä,toisaalta pohjoisemmassa paikallinen saa metsästää niillä täysin rajoituksetta,mikä on sitten oikein ja kohtuullista,pitäisikö riista jättää paikallisten rajattoman lahtaamisen kohteeksi vaiko jakaa tuskaa myöskin etelän eläjille joiden verovaroista rakentuu miltei koko pohjoissuomen talous,mene tiedä...vaiko määrätä rauhoituksia limiitin ylityttyä?


Miten tämä itku liittyy aiheeseen? Tällainen rajaton lahtaaminen taitaa olla peräisin sinun mielikuvituksesta, täällä sellaisesta ei ole havaintoja. Ei ole verovaroja etelästä näkynyt tässä torpassa, veroprosentti 41,5 joten ehkä tässä vähäiset yhteiskunnan palvelut tulee maksettua. Meni ohi aiheen mutta.....
Menee nyt hiukan ohi aiheen mutta noin se tukikertymä tosiaankin menee.
Mitä tuohon paikallisen rajattomaan pyyntioikeuteen tulee niin sehän on olemassa eikö totta?
Kohtuus on sitten jokaisen pyytäjän omassatunnossa ja oikeudentajussa,mikä kenellekkin kohtuus on.
Voisiko noita kiintiöitä tosiaankin jakaa vaikkapa ameriikan malliin tietty määrä paikallislle,vaikka parikymmentä ja turistille esimerkiksi kymmenen ja tarkastajan tullen pitäisi jokaisessa elikossa olla luvanpuolikas kiinnitettynä,ja kiintiänsä saisi pyytää silloin kuin haluaa?
Jos tuo toimii muuallakin niin mikä ettei meilläkin.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26377

LähetäLähetetty: 14.01.2016 14:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei siitä pääse mihinkään jos sulle metsästys tuottaa tunnetta et jäät paitsioon senku muutat ja tulet nautiskelemaan. Voi olla että verovaroja täällä tuhlataan....miten lie siellä... taitaa meilläki kadehdittavaa löytyä yllin kyllin.
Kausilupa olis ok vaikka joka yhelle sitä haluavalle vieraskuntalaiselle, mutta vain tällä mainitulla merkintä pakolla joka on henkilökohtanen ja lupaan liittyis tarkastus oikeus ilman etsintä lupia.
Ja hintakin saisi olla kohtuuteen perustuva.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35126

LähetäLähetetty: 14.01.2016 15:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eihän tässä kukaan tuota vapaata metsästysoikeutta ole kadehtimassa,mutta jonkilainen kiintiökäytäntö saattaisi aivan hyvin olla paikallaan koska riista ei ole enää kenellekkään välttämätön leivänjatke.
Peli olisi reilumpaa ja sen turistinkin kiintiöiden noudattamista olisi helpompi seurata.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HaM]
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Elo 2008
Viestejä: 241
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 14.01.2016 15:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä näyttää aiheuttavan melkolailla pahaa mieltä tämä turistimetsästys vs paikallisten vapaa pyyntioikeus. Itse aion jatkossakin maksaa luvista vieraille maille ja lupa taskussa kulkiessani en koe olevani herra taikka renki. (toisin kuin yksityisillä vuokramailla joutuu aina olemaan hieman hattu kourassa) en koe olevani mitenkään huonossa asemassa, vaikka joudun valtion mailla metsästämään kiintiön mukaan ja maksamaan siitä. Valinnanvaraa on paljon minne mennä ja aina voi hieman katsella kolmiolaskentojen tuloksia ja suunnistaa sinne, missä laskentojen mukaan on hyvin lintua. Paikalliset ovat jumissa omassa kunnassaan tai sitten joutuvat myös asettumaan turistin rooliin. Ja turha tosiaan syytellä ihmisten sikailuista, kusipäisyys ei liene asuinpaikkakuntaan sidonnainen asia? Ja eikös se metsästys keskimäärin ollut aika pieni tekijä kanalintukantoihin Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 14.01.2016 15:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kausiluvan osalta vielä kun tietäisi jo hakiessa mitä sillä saa lopulta haetulla alueella metsästää. Muuten tuohon voin olla ainakin itse varsin tyytyväinen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26377

LähetäLähetetty: 14.01.2016 16:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki nakkas tärkeän seikan.
Kun olis selkeät henkilökiintiöt joita olis jonkinmoinen mahdollisuus valvoa toimis homma kunnolla kun kausiluvan vois vapaasti ostaa jokainen halukas millon tahansa.
En minäkään näe mitään peikkoa kausiluvassa tai vieraspyytäjässä, kuhan homma pidettäs hanskassa ja siihen ei taida olla muuta konstia kuin se merkkaus.
Ja toki Kuopion kaverikin asiaa puhu.
Eikä tuo vieraslupa ole outo asia meille pohjosen asukeillekkaan, mm. kunnanrajan pinnassa asustelevat / metsästelevät joutuvat usein tilanteeseen että on kulettava vieraan kunnan alueella tai koira ottaa haukun rajantakaa jne. mieluusti sen kohtuullisen kausiluvan maksas muutamaa tilannetta varten, ihan samoin ku karhullekki otetaan paljon aluelupaa vaikka ei isommin ole tarkoitus olla rajantakana.

Sen verta viellä lisää, tuo "helppo" kausilupa on kyllä ongelma silloin jos pyyntirajoitukset vaihtelevat jyrkästi naapurikunnittain. Mitä ilmeisemmin tilanne vääristäis pyyntipaineen alueittain. Eli silloin olis oltava laajat yhtenäiset ajat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
xyxy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2007
Viestejä: 2548

LähetäLähetetty: 14.01.2016 16:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsähallituksen tulosvaatimukset nostavat hintoja. Onko kohde oikea, sitä pitää miettiä.

Tuntuu karmealta ajatella, että täällä ovat sanasodassa pohjoisen paikalliset ja etelästä tulevat metsästäjät. Hyi olkoon. Sanailulla ei mikään parane, piiperöt vain taputttavat karvaisia käsiään.

Metsähallitus on tehnyt selvityksiä (kyselyllä) metsästysmatkailusta. Kyllä reissulla palaa rahaa, meni minne tahansa. Myös on kyselty, kuinka arvokkaaksi (rahassa) metsästäjä kokee reissun hyvinvointiannin tai virkistysarvon. Olen itse lätkäissyt 200 - 300 €/päivä ja se voi olla enemmänkin. Onko tällä arvolla vaikutusta kanalintukiintiöön ja sen hintaa, en osaa sanoa.

Pitäisi saada jostakin numerotietoja, kuinka paljon saalista turistit saavat ja kuinka paljon yhteensä. Myös itse lupatulojen rahavirroista olisi hyvä saada numerotietoa. Saattaisi sitä löytyäkin, jos hakuun ryhtyisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 15.01.2016 01:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen verran itsekin kommentoitava. että tuo päiväkiintiö on kyllä selvää plussaa. Ainut asia, joka tosiaan tietyllä tapaa vaikuttaa omiin jahteihin on tuo 2 metsoa/vuosi. Tulee sitten valittua jatkossa ainakin osa jahdeista siten, että metso ei ole pääkohteena. Harmi sinänsä, kyllä metsoa on mukavaa pyytää. Aikaisemmin tosiaan metson sai muistaakseni kahden tai kolmen päivän luvalla ampua. Eli käytännössä kahden viikonlopun aikana saattoi sitten polttaa koko tulevan metsokiintiön. Tuo on aika kova uudistus, jos ajattelee esim. pystärimiehiä joiden pääasiallista riistaa metsot monin paikoin ovat. Onneksi sentää riekolle ei ole tuota vuosikiintiötä. Itse tuppaan tekemään useita noin viikon mittaisia reissuja riekkomaille ja olisihan se kovin harmillista, jos reissut jäisi tekemättä vuosikiintiön täyttymisen takia. Ainaskin talvisaikaan noita kävijöitä ei mitenkään erityisen paljon ole ja kun itsellä on tapana pyytää alueilla, joissa muut ei yleensä pyydä niin melko rauhassa koen saavani tuolla olla eikä tekemäni lovi riekkokantoihin kovin merkittäväksi kasva.

Liittyen nyt noihin päiväkiintiöihin. Olen aiemminkin miettinyt seuraavaa juttua. Olen seisojan kanssa pyytämässä kanalintua ja minulla on käypäinen lintulupa sisältäen yhden metson. Koira ottaa seisonnan ja siinä sattuu olemaan metsopoikue. Ammun lähtöön, mutta ereyksessä tippuukin kaksi metsoa. Mitenkä tilanne tulkitaan? Harvemmin metsoa vahingossa kahta ampuu, mutta vaihdetaan metson tilalle riekko. Vielä toinen juttu, jota olen joutunut joskus pohtimaan. Koira löytää metsästä kuolleen/haavoittuneen linnun. Meneekö minulta nyt lupapisteitä lintu poimiessa? Puolikuolleita lintuja löytyy aina silloin tällöin. Jos yhtään enemmän käy niin vähintään yksi syksyssään kunnon koiralle. Parikin kertaa tämmöinen on sattunut ns. keskellä ei mitään - yli 10km lähimmältä tiellä alueella, jolla en kuvittelisi kovinkaan suurta pyyntipainetta olevan. Harvemmin sitten tiheän tieverkoston alueella. Tosin tapahtumia sen verran vähän, että tilastollisesti tuo havainto ei liene kovinkaan merkittävä.

Itse yhtenä vuonna näin kun haukka yritti napata teertä, mutta pääsin koirineni siihen väliin. Tai oikeastaan haukka näki minut tulilla ja jätti teeren järven jäälle, josta koira sen minulle nouti. Lintua siivotessa siltä löytyi mätä jalka, jonka takia haukka oli ajatellut sen napata lounaaksi. Tässä tapauksessa laskin linnun kiintiööni (jota onnekseni oli vielä jäljellä), mutta olisiko pitänyt tehdä näin? Siitähän meni kuitenkin toinen jalka roskiin ja itse asiassa varmuuden vuoksi vähän rintapaloistakin. Jatkossako sitten jätetään nämä maastoon mätänemään/pienpedoille ja ammutaan ehjä lintu tilalle? Vähän sama kuin jos on kalalla ja aikoo onkia yhden syömäkalan ja sitten vieheeseen tarttuu se kuuluisa 49cm taimen, joka vielä kuolee irrotettaessa. Sehän on sitten laitettava selkää uimaan ja pyydettävä tilalle se sentin pidempi yksilö (mikä on tietenkin useasti helpommin sanottu kuin tehty)...

Mitä tulee rahan jättämiseen pohjoiseen niin itse tykkään tehdä kahdenlaisia reissuja. Syksyisin usein tykkään olla yksin keskellä erämaata ja silloin käytännössä jätän vain bensakulut, jotka nekin kyllä jyvittyy yleensä enemmänkin matkalle kuin määränpäähän. Toisessa ääripäässä sitten majoitun mökkiin ja silloin aina kyllä tuppaan tarinat vaihdella ja hyvin herkästi aina jonkun ylimääräisen palvelun ostaa mikäli sellaisia on tarjolla ja myyjä on lupsakkaa sorttia. Esimerkiksi joskus olen mennyt moottorikelkan kyydissä maastoon, vaikka itse asiassa tykkään enemmän mennä hiihtämällä kuin kelkalla, mutta onhan se vaihtelua ja tukee tuota kautta paikallisia. Kun vuodesta toiseen pyörii samoissa nurkissa niin aina sieltä myös jotain uutta oppii. Viime keväänä olin yhden poromiehen majoituksessa, jossa olen aiemminki ollut ja kalajutuista ollut puhetta lähinnä minun suusta hänen korviin. Sitten kun tulin poikkeen viikonpilkkireissulta ja näytin kasaa hyvän kokoisia ahvenia ja pyynnöstä kerroin mistä kohdin ne olin saanut, niin piakkoin tiesin mistä kohdin lähistöltä tuppaa siika ottamaan. Niin se vain täytyy ollakin, ettei jokaiselle vastaantulijalle aleta kaikkia omia paikkoja latomaan tiskiin, mutta kun vähän enemmän tutustuu niin vaihtokauppaa tiedoista kyllä käydään ihan etelänvetelillekin. Tilannetta kovin avittaa, jos pystyy osoittamaan olevansa ns. täysjärkinen.

Tuo yli kiintiöiden ampuminen ja lahtaus pitäisi mielestäni pitää erossa keskustelusta oikeista lupamääristä. Näitä oman elämänsä (pyssy)sankareita löytyy ihan ympäri maata ja jos kaikki säännökset aletaan tekemään heidän pillinsä mukaan, niin vahvasti lorotellaan omiin muroihin. Ne on kuitenkin sitä sakkia, jotka eivät korvaansa näille määräyksille lotkauta. Ja mitä tulee erävalvontaan niin ilokseni MH:n maita kiertäessäni olen saanut todeta, että joillakin alueilla valvonta on jopa erittäin aktiivista - tosin hyvin paikallista. Eräällä kainuun alueella olen törmännyt jo puolen kymmentä kertaa valvojaan - lähes joka kerta kun olen alueen tuolla reunalla ollut jahdissa. Kerran kun näytin lupani, jatkossa olemme vain vaihtaneet kuulumiset. Herran näkemyksen mukaan, jos kerran luvat on kunnossa niitä on turha jatkossa enää plärätä - harvempi oppii kuulemma tuon salametsästyksen vanhoilla päivillään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1645
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 15.01.2016 10:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

slowhand kirjoitti:
Täällä taas niin murre, käytös kuin muukin olemus kielinyt vieraspaikkakuntalaisesta. Kuten myös lehtien uutisointi kiinnijääneistä ja rangaistuista!

Muuten, kuinka monta tieltäpyyntiä olet nähnyt ja ilmoittanut viranomaisille? Veikkaan ettet yhtään. Kuhan kirjottelet! Se tuo etelän miehen kateus on näissä metsästyshommissa mahoton... Laughing


En ole ilmoittanut viranomaisille kertaakaan, mutta vuosien varrella on ollut melko ilmeisiä tilanteita. Iltahämärissä kun tullaan metsästä tielle, on paikallinen (pystyy tsekkaamaan auton rekisterinumeron perusteella) pysähtynyt jutulle vaimennettu .22 pistooli etupenkillä. Varmaan loukkukierroksella maalinnun pyynnin avausviikolla, tai sitten muuten vaan mutka sopivasti käden ulottuvilla... Tai jossain hiljaisemmassa nurkassa sama huru-ukko tien poskessa takalaatikolla joka päivä mennen tullen, sen verran huono kuulo ettei kuule tulevaa autoa ja tulee kiire laittaa haulikko takalaatikkoon ja ottaa marjaämpäri kouraan. Tilanteessa ei muuta ihmeellistä kuin se että miksi vaihtaa marjaämpäriin jos on laillisella asialla?

Ja kuten sanottu, lehtiotsikot tuskin korreloi käytännön tapahtumien määrää, kynnys turistin kiinnijäämiseen / kiinnijätttämiseen on varmasti matalampi kuin paikallisen. Paikallistuntemus auttaa kahdessakin mielessä... Kateellisia nuo pohjoisen miehet turistimetsästäjille Wink

Ihan turhanaikaista sanailua sikäl että mätiä omenia on varmasti molemmissa koreissa, turha huudella suuntaan tai toiseen. Oman kokemuksen mukaan tulee vastaan sitten paikallisia tai turisteja, juttuun on tultu ja metsään mahduttu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 15.01.2016 13:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Turha huudella, mutta huutelet kuitenkin. Vastoin parempaa tietoa... Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 19.01.2016 17:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sillä lailla.
http://yle.fi/uutiset/mikko_karna_ei_kausilupia_lappiin/8608196
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35126

LähetäLähetetty: 19.01.2016 20:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Just,kuinkahan moni elää metsäkanalintujen metsästyksellä,luonnonvaraisesti,mitä se nyt tarkoittaakaan,edes osittain...
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
berhana
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Elo 2014
Viestejä: 210
Paikkakunta: Kainuu/ Salla

LähetäLähetetty: 20.01.2016 08:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Sillä lailla.
http://yle.fi/uutiset/mikko_karna_ei_kausilupia_lappiin/8608196


Mikko Kärnä: "...Metsästysmahdollisuudet ja riista tulisikin varata ensisijaisesti lappilaisille...." Kärnä unohtaa, että valtion maat ovat suomalaisten yhteisiä eivätkä pelkästään paikallisille tarkoitettuja. Paikallisten omija-asenne ärsyttää myös metsätalouspuolella. Ei niin pientä suojeluhanketta etteikö alkaisi paikallinen huuto siitä, että nyt ne suojelee meijät hengiltä!

Mikko Kärnä: "Metsästysmatkailuyrittäjille voitaisiin Kärnän mukaan antaa lupakiintiö, jotta he voivat luoda asiakkailleen metsästysmatkailupaketteja." Tästä olen samaa mieltä. Olisi paluuta entiseen. Ongelmana taitaisi olla kuitenkin se, että kuka määrittäisi ne kelvolliset luvanmyyjät. Muistaako joku, että millä perusteella ne lupia myyvät yrittäjät aikanaan seulottiin? Savukosken Kairiveristäkin niitä lupia aikanaan sai ja taisipa saada majoittuessaan myös Tulppion majoilta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 20.01.2016 09:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

berhana kirjoitti:
Mikko Kärnä: "Metsästysmatkailuyrittäjille voitaisiin Kärnän mukaan antaa lupakiintiö, jotta he voivat luoda asiakkailleen metsästysmatkailupaketteja." Tästä olen samaa mieltä. Olisi paluuta entiseen. Ongelmana taitaisi olla kuitenkin se, että kuka määrittäisi ne kelvolliset luvanmyyjät. Muistaako joku, että millä perusteella ne lupia myyvät yrittäjät aikanaan seulottiin? Savukosken Kairiveristäkin niitä lupia aikanaan sai ja taisipa saada majoittuessaan myös Tulppion majoilta.


Mikäs siinä, mutta lupien jakoperusteet saattavat mennä vaikka pärstän mukaan. En kyllä usko, että kairiverin muualta tullut yrittäjäpariskunta voi järjestää kenellekään minkäänlaisia opastettuja metsästysretkiä. Ei niillä ole edes aikaa ja tuskin haluakaan. Korkeintaan voi osoittaa sormella kartalta jonkin alueen, että pyöri vaikka tuolla. Kalastulupien myyminen paikallisesti on ilman muuta ok, tässä tilanne on lähtökohtaisesti aivan erilainen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 26, 27, 28  Seuraava
Sivu 5 Yht. 28

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com