OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Puimakoneen kokoinen Metso
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 101, 102, 103  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
maalari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 856
Paikkakunta: kainuu

LähetäLähetetty: 18.10.2006 17:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muutama päivä sitten ammuttu Sotkamossa metso, jonka paino ollut kunnioitettava 6,3 kg!!!! Useammalla puntarilla varmistettu. Kasvaa ne vaan joskus isoksikin....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
risen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Jou 2005
Viestejä: 124

LähetäLähetetty: 18.10.2006 18:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

maalari kirjoitti:
Muutama päivä sitten ammuttu Sotkamossa metso, jonka paino ollut kunnioitettava 6,3 kg!!!! Useammalla puntarilla varmistettu. Kasvaa ne vaan joskus isoksikin....


Jeap, ja ilman suolia paino oli ollut 5,8-5,9kg luokkaa. Oli paikallisessa lehdessä ihan etusivun juttu. Very Happy Ei tosin minun silmissä niin järkyttävän kokoiselta se lintu näyttänyt, vaan tottapa siinä kiloja oli sen mitä sanovat kun oikeen lehtijuttu ja kaikkee. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
syksyaamu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Syy 2006
Viestejä: 720

LähetäLähetetty: 18.10.2006 18:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onpa ollut komea lintu,harvoin tavoittaa noin suurta lintua.Onnitelut maalarille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
risen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Jou 2005
Viestejä: 124

LähetäLähetetty: 18.10.2006 22:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hmm. Mistäs se syksyaamu päätteli, että ampuja on ollut maalari? Very Happy Vaikkakin, eihän sitä koskaan tiedä. Razz Epäilen kuitenkin, että kyseisen linnun ampuja ei liiku näillä foorumeilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Räpikäs



Liittynyt: 29 Elo 2005
Viestejä: 4
Paikkakunta: HP

LähetäLähetetty: 19.10.2006 12:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sattu tää topikki silmiin.. Jo voi jos ei usko.. Tässä taannoin n. 8v sitte ammuttiin kamun kans (yhteislaukauksin) pystärin haukkuun metto. Pelkkä liha köntti siis ruho tai mikä se ny on, mutta kuiteski ilman nahkoja, putsattuna punnittiin digi-keittiövaa'alla 3950g ennenku pantiin uuniin. Ja kuva löytyy jos joku ossaa kinon muuttaa digiksi nii mielellään pannaan tänne foorumiin totistusaineistoa. Mitä lie oli elo paino? Ja panoksina oli sekotus kahesta aseesta yht. 5 laukausta ja jos apatiaa kiinnostaa panosmerkki niin luulenpa että winsun super spiittiä oli jo sillon putkessa.
_________________
Hutihan se mennee kuitehi..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20766
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.10.2006 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Takaan että monta yli viidenkilon metsoa olen tänävuonna nähnyt mutta "mikä on kun ei taidot riitä..." Isomusmetsot ovat suomen haastavinta riistaa ehdottomasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
risen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Jou 2005
Viestejä: 124

LähetäLähetetty: 19.10.2006 15:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä, yhdyn tuholan sanoihin. Pari vuotta takaperin saatin isän kanssa ammuttua teerikyttäyksen yhteydessä parikin vanhemman mallin metsokukkoa. Tämän syksyn kokemuksilla voin sanoa, että vanha ja viisas metsokukko ei hevillä ilman koiran apua laske ampuma etäisyydelle metsässä/aukun reunamilla piipparoivaa metsästäjää. Very Happy Silloinkin kun saatiin ed. metsot saaliiksi, niin usvaisina pakkasaamuina lensivät hirvimiesten karkottamina n. 50metrin päähän puiden latvoihin. Alkusyksystä saatiin tästä aina kahdestaan liikkuneesta parivaljakosta ammuttua toinen, ja loppu syksysta kiväärillä vielä yksin jäänyt kaverikin. Ettei nyt ala jotkut kauhistelemaan, kun vanhoja kukkoja tiputeltu, niin voin sanoa että sen alueen metsokanta kestäisi kovempaakin verotusta. Samana syksynä näin ihan samoilla alueella 3 nuorempaa ja 2 vanhempaa metsokukkoa. Ei jäänyt omantunnon tuskia näistä metsoista. Wink
Tänäkin syksynä on samalla teeriaukulla alkanut liikkumaan, sanoisinko jopa vielä isompi metso kuin edelliset. Tietäen, ettei ole metsästysalueen ainut metso, niin kovasti olen koittanut päästä sitä tiputtamaan, muttei vielä parin yrityksen jälkeen ole päässyt edes ampumaetäisyydelle. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
maalari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 856
Paikkakunta: kainuu

LähetäLähetetty: 19.10.2006 17:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep, onnittelut menköön saajalle - ei siis minulle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 19.10.2006 19:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

onko siitä tästä janis petkestä netissä mitään kuvaa??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20766
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.10.2006 23:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noita +5kg mettoja ei saa saaliiksi kuin:
A. tuurilla eli joku muu koira tai mies peläyttänyt ja metso lentää epäonnekseen suoraan ylitsesi. Tosin 99% isomusmetsolla on parempi tuuri kuin sinulla. Tästä todisteena useat tiedossa olevat asehäiriöt juuri tällaisissa tilanteissa

B. kyttäämällä. Sinun pitää tietää metso ennen kuin se tietää sinut. Oma lempilajini. Vaatii huomattavasti enemmän yksilötietoutta kuin teerenkyttäys. Konsti jolla voi suunnata metsästyksen niihin havaittuihin mahdollisiin +5 kiloisiin ja jolla sellainen on mahdollisuus saada.

C. koiralta. Tosin tämä vaatii jo melkoista linnunhaukulle menon spesialistia. Melko vaikea saatava haukusta mutta ei mahdoton. Seisojalla metsästyksestä en osaa sanoa mitään kokemuksen puutteesta, mutta uskoisin toimivan.

D. Useamman miehen ketjumetsästys. Tosin itse en pidä tätä lajia yhtään minään.

Pompusta rötköä ei saa. Sen todistaa ne tuhannet lintumetsällä kuljetut kilometrit. Alle viisikiloisia tulee mutta vanhat ukot jää aina henkiin.

Olen niin "suuruuden"hullu että kulutan kaiken linnunmetsästys aikani noiden isomusten jaakaamiseen. Vaikka olen innokas lintumies niin eipä minua teerisuolla juuri näy. Ja vaikka olen yrittänyt spesialisoitua juuri +5kg metsoihin, niin saaliiksi olen saanut vain yhden tuon maagisen rajan rikkoneen yksilön. Eikä ole kyse siitä etteikö metsässä noita isomuksia olisi, kyllä niitä siellä riittää. Saaliiksi saatujen neljän ja viidenkilon väliin menee jo sitten kohtalainen määrä. Tämä harrastus antaa haastetta. Kannattaa ehdottomasti kokeilla. Yksilökohtainen isomusjahti tarjoaa varmasti haastetta kaikenkokeneillekkin. Jahtia jossa suunnittelu ja taktikointi on ydinasioita. Ampumataito ja patruunoiden aseeseen sopivuus tulee myös olla huippuluokkaa. Suosittelen. Ja säästäähän tämä lintukantoja jos mikä. En ole vuosikausiin ampunut yhtään naaraslintua. Vielä minäkin tuon kuusikiloa ylitän..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 20.10.2006 00:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ukot se vertailee että miten isoja metsoja pitäisi ampua. Saanen ilmaista kateuteni Mr. Green Mr. Green Ikinä en nimittäin ole metsoa saanut edes metsästää saati sitten vielä isoa metsoa. Teeriäkin ammun vain noin 2-3 vuoden välein . Haulikolla soidinkukkoa ja hiipimällä pitää saada ei kyttämällä. Pitäisköhän sitä vielä joskus lähteä oikein lintujahti reissulle pohjoisempaan valtion maille ?
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20766
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.10.2006 00:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tikkamies kirjoitti:
Ukot se vertailee että miten isoja metsoja pitäisi ampua. Saanen ilmaista kateuteni Mr. Green Mr. Green Ikinä en nimittäin ole metsoa saanut edes metsästää saati sitten vielä isoa metsoa. Teeriäkin ammun vain noin 2-3 vuoden välein . Haulikolla soidinkukkoa ja hiipimällä pitää saada ei kyttämällä. Pitäisköhän sitä vielä joskus lähteä oikein lintujahti reissulle pohjoisempaan valtion maille ?


Arvaappa kuinka kateellinen olen eteläsuomen supi, kettu, peura, kauris, minkki, vesilintu kannoille? Kateellisena kuuntelen että supijälkiä voi jostain löytyä suojakelin jälkeen joka yö kohtuu pienellä vaivalla.. Tai "mun ruokintapaikalla käy yli 10 peuraa" kommentteja. Täällä voi kovalla työllä saada sen yhden peuran syksyssä, jos ehtii ennen muita. Lupia kun on vain pari kolme..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tetri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2005
Viestejä: 7344

LähetäLähetetty: 20.10.2006 11:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:

C. ...Seisojalla metsästyksestä en osaa sanoa mitään kokemuksen puutteesta, mutta uskoisin toimivan...
Jotain siitäkin:
Meton jäljitys seisojalla on ärimmäisen jännittävää, haastavaa ja kuntoa vaativaa. Kokemukseni mukaan se menee joteski näin:
Koira vainuaa linnun ilmavainulla ja seisoo. Metto ei painaudu/jää piikkiin muiden kanalintujen tapaan, vaan ottaa "ritolat". Koira seuraa yläpäisesti linnun jättämää hajuvanaa ja usein myös näkee edellään pinkovan Ukon (metsästäjä vain harvoin). Jos pysyy linnun ja koiran vauhdissa - usein satoja metrejä risukoissa ja ryteiköissä, voi ainakin nähdä tai kuulla Ison lähtöryminän. Siiville nousu tapahtuu, kun lintu on saavuttanut sopivaksi katsomansa näkösuojaisen, mutta vapaan kiitoradan (esim. näresuojaisen kumpareen, ojan penkan jne.).
Tilannetta voi yrittää ennakoida juoksenmalla hiukan sivuun koira-lintu akselilta juuri ennen siivitystä, jonka yhteydessä lintu yleensä hetkeksi pysähtyy (myös koira seisahtuu) puntaroimaan tilanteen vakavuutta ja pakosuuntaa.
Joskus tiputuskin näin onnistuu, mutta jo pelkkä kiihkeä jahtitapahtuma on jännittävyydessään palkitseva ja syksyn kohokohtia! Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 20.10.2006 14:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Tikkamies kirjoitti:
Ukot se vertailee että miten isoja metsoja pitäisi ampua. Saanen ilmaista kateuteni Mr. Green Mr. Green Ikinä en nimittäin ole metsoa saanut edes metsästää saati sitten vielä isoa metsoa. Teeriäkin ammun vain noin 2-3 vuoden välein . Haulikolla soidinkukkoa ja hiipimällä pitää saada ei kyttämällä. Pitäisköhän sitä vielä joskus lähteä oikein lintujahti reissulle pohjoisempaan valtion maille ?


Arvaappa kuinka kateellinen olen eteläsuomen supi, kettu, peura, kauris, minkki, vesilintu kannoille? Kateellisena kuuntelen että supijälkiä voi jostain löytyä suojakelin jälkeen joka yö kohtuu pienellä vaivalla.. Tai "mun ruokintapaikalla käy yli 10 peuraa" kommentteja. Täällä voi kovalla työllä saada sen yhden peuran syksyssä, jos ehtii ennen muita. Lupia kun on vain pari kolme..

Pakko se sitten on vielä sinnekkin päin kiertää veistä haavassa . Sitä tasoa on kadehdintani nuiden metso juttujen myötä että peuroja olen ampunut tuosta ulkorappusiltakin 2 kappaletta. Ja supeja löytyy ihan normaali koiran ilta lenkeilläkin aina muutema. Kevät talvella ei enää kyllä kovinpaljoa löydy jälkiä.
Kaksi metsokukkoa näin suuressa haavassa tänään hirvenjälkiä kun olin katselemassa. On se komea näky . Edellisestä kerrasta on jo pari vuotta kun olen metson nähnyt ja metsäpäiviä tulee kuitenkin aika paljon.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mippi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2005
Viestejä: 1384
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 20.10.2006 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tikkamies kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Tikkamies kirjoitti:
Ukot se vertailee että miten isoja metsoja pitäisi ampua. Saanen ilmaista kateuteni Mr. Green Mr. Green Ikinä en nimittäin ole metsoa saanut edes metsästää saati sitten vielä isoa metsoa. Teeriäkin ammun vain noin 2-3 vuoden välein . Haulikolla soidinkukkoa ja hiipimällä pitää saada ei kyttämällä. Pitäisköhän sitä vielä joskus lähteä oikein lintujahti reissulle pohjoisempaan valtion maille ?


Arvaappa kuinka kateellinen olen eteläsuomen supi, kettu, peura, kauris, minkki, vesilintu kannoille? Kateellisena kuuntelen että supijälkiä voi jostain löytyä suojakelin jälkeen joka yö kohtuu pienellä vaivalla.. Tai "mun ruokintapaikalla käy yli 10 peuraa" kommentteja. Täällä voi kovalla työllä saada sen yhden peuran syksyssä, jos ehtii ennen muita. Lupia kun on vain pari kolme..

Pakko se sitten on vielä sinnekkin päin kiertää veistä haavassa . Sitä tasoa on kadehdintani nuiden metso juttujen myötä että peuroja olen ampunut tuosta ulkorappusiltakin 2 kappaletta. Ja supeja löytyy ihan normaali koiran ilta lenkeilläkin aina muutema. Kevät talvella ei enää kyllä kovinpaljoa löydy jälkiä.
Kaksi metsokukkoa näin suuressa haavassa tänään hirvenjälkiä kun olin katselemassa. On se komea näky . Edellisestä kerrasta on jo pari vuotta kun olen metson nähnyt ja metsäpäiviä tulee kuitenkin aika paljon.


Täällä pohjoisessa mettoja on viime vuosina ollu runsaasti. Päivän pyyntireissuilla havaintoja helposti kymmenkuntakin. Riekot taasen ovat olleet vähenpänä.
_________________
Eihän sitä kukhan jaksa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 101, 102, 103  Seuraava
Sivu 5 Yht. 103

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com