OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanahaukka
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 21, 22, 23  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
rocco
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Jou 2007
Viestejä: 525
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 12.03.2011 00:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vuosia sitten pääkaupungissa, olin kaverin kanssa kessulla betoniviidakon keskellä olleella metsälaikulla, iski kanahaukka päämme päältä variksen.

Haukka laskeutui muutaman sadan metrin päähän varista syömään, kuvakin otettiin mutta se yllättäen epäonnistui?! (tapahtuma filmiaikaan).

Nykyään metsäteitä kierreskellessä, törmään tämän tästä haukan tappamien peltopyiden,fasaanien,teerien ja pyiden jäännöksiin.

Näköhavaintojen perusteella tuntuu että jokaisella peltosaralla on oma haukkansa!
V*tuttaa etenkin peltopyiden puolesta, ruokaa yms. kannettu tonnitolkulla maastoon.
(peltopyyt olleet metsästykseltä rauhoitettuna useita vuosia)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
GWP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2006
Viestejä: 1442
Paikkakunta: tosi lähellä ruåttia

LähetäLähetetty: 12.03.2011 01:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

poikamehto kirjoitti:
samallalailla puonnu riekko kannat (nyt jo nousussa?) täälläki missä korppi ei oo rauhotettu että tuskin juurikaan merkitystä.. eiköhän se ratkaseva tekijä oo tuo mustamaa, valakonen lintu ja kanahaukka. Confused


Korpin rauhoitus ei todellakaan koske koko maata, mutta tuon mustan maan ja valkoisen linnun tiimoilta olen hiukan eri linjoilla. Se riekkopoikuus on nimittäin useimiten ehtinyt joutua hävöksiin ennenkuin ovat edes vaihtoasussa.

toki kun kaikkeen muuhun vaikuttaviin tekiöihin lisätään tuo viivästynyt lumentulo, niin helpottaahan se sitä kanahukkaa tappamasta sen viimeisenkin.

nlyttäs alakavan se paljon parjattu polliisi teevee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lännenhunttari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2007
Viestejä: 2446
Paikkakunta: blind bay bc

LähetäLähetetty: 12.03.2011 08:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pikkuhornet kirjoitti:
Mielenkiintoista. Ei kai nyt kukaan tänäpäivänä kanahaukkoja metsästä! Joskun 60- luvun alussa kun hain metsästyskortin ja alottelin mettästyshommia niin valtio maksoi silloin tapporahaa kanahaukasta. Samoin ketusta. Wink


muistatko,minkalaista tapporahaa sita havukasta maksettiin.,.?itse en muista mokomaa ollenkaan..
ketusta sai 20 mk..havukan tapporahasta ei kukaan ainakaan minulle puhunut..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Derzu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 2457
Paikkakunta: Suomenselän vierillä, Perho

LähetäLähetetty: 12.03.2011 08:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähän mietiskeltyäni tulin tulokseen, jotta variksilla ja naakoilla on negatiivinen vaikutus kanalintuihin haukkojen vararavintona. Haukat taantuu, kun kanalintuja on vähän. Mutta taajamien vaakut, pulut, pullasorsat ym. auttavat talven yli osan, joka muodostaa ylimääräistä lisääntymispotentiaalia kanalintukannan noustessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pikkuhornet
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2008
Viestejä: 2524

LähetäLähetetty: 12.03.2011 09:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lannenhunttari, muistaisin,että kanahaukka 2ooo ja kettu 5ooo senaikuista mk. Siis kaksi nollaa pois perästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peiper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 513

LähetäLähetetty: 19.03.2011 13:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hemppo kirjoitti:
Meillä päin tuntuu nuo kanahaukat vähiin päihin katoavan kun syövät nuita teeri ja mettoja ja sitä myöten niitä voi joskus "arvaamattomasta" syystä kadota...

Itse en niistä niin välitä yllä olevan jutun takia mutta eipä ne mua niin paljoa haittaakaan etteikö ne mun puolesta siellä metsissä saisi olla. Sinne ne kuuluvat niin eiköhän ne siellä teerien ja muidenkin kanssa tule toimeen ihan keskenään. Luonto hoitaa asiaa omalta osaltaan varmasti.


Eikö siinä tule aika iso ristiriita luonnon kiertokulkuun, kun metsästät syksyllä kanahaukan ravintoa? Jokainen syksyllä ammuttu riistaeläin on poissa kanahaukan talviravinnosta. Yritätkö tappaa kanahaukat nälkään?!?!?! Jos ja kun ihminen on puuttunut luonnon kiertokulkuun, niin ihmisen pitää kokonaisvaltaisesti pitää vastuu koko ravintoketjusta, ettei tule vääristymiä. Kanahaukka kuulu suomalaiseen metsään, niin kuin muutkin alkuperäiset eläimet. Itse en ainakaan tunne ketään jonka mielestä kanahaukat pitäisi tappaa sukupuuttoon.

Mutta itse asiaa. Tänä aamuna olin taas yrittämässä kuvauksia, mutta lumipyry pilasi koko homman. Ainakin mun kokemuksien mukaan kanahaukka ei lennä soidinlentoa huonolla kelillä. Ja vinkki!! Käykää pudottamassa lumet pesien päältä. Ei haukka voi hautoa munia lumen päällä. Rankan talven jälkeen pesintä voi epäonnistua monesta syystä.

Ps. Oletteko jo ristimitanneet huuhkajan reviirit? Viikolla yhtenä iltana yritin, mutta vanha herra ei suostunut vaihtamaan huhuilu puuta, niin mittaaminen jäi siihen. Olisi vain mukava löytää pesä, että voisi viedä lisäravintoa, kun näyttää tulevan huono myyrä kevät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
xyxy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2007
Viestejä: 2548

LähetäLähetetty: 19.03.2011 20:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peiper kirjoitti:
Hemppo kirjoitti:
Meillä päin tuntuu nuo kanahaukat vähiin päihin katoavan kun syövät nuita teeri ja mettoja ja sitä myöten niitä voi joskus "arvaamattomasta" syystä kadota...

Itse en niistä niin välitä yllä olevan jutun takia mutta eipä ne mua niin paljoa haittaakaan etteikö ne mun puolesta siellä metsissä saisi olla. Sinne ne kuuluvat niin eiköhän ne siellä teerien ja muidenkin kanssa tule toimeen ihan keskenään. Luonto hoitaa asiaa omalta osaltaan varmasti.


Eikö siinä tule aika iso ristiriita luonnon kiertokulkuun, kun metsästät syksyllä kanahaukan ravintoa? Jokainen syksyllä ammuttu riistaeläin on poissa kanahaukan talviravinnosta. Yritätkö tappaa kanahaukat nälkään?!?!?! Jos ja kun ihminen on puuttunut luonnon kiertokulkuun, niin ihmisen pitää kokonaisvaltaisesti pitää vastuu koko ravintoketjusta, ettei tule vääristymiä. Kanahaukka kuulu suomalaiseen metsään, niin kuin muutkin alkuperäiset eläimet. Itse en ainakaan tunne ketään jonka mielestä kanahaukat pitäisi tappaa sukupuuttoon.

Mutta itse asiaa. Tänä aamuna olin taas yrittämässä kuvauksia, mutta lumipyry pilasi koko homman. Ainakin mun kokemuksien mukaan kanahaukka ei lennä soidinlentoa huonolla kelillä. Ja vinkki!! Käykää pudottamassa lumet pesien päältä. Ei haukka voi hautoa munia lumen päällä. Rankan talven jälkeen pesintä voi epäonnistua monesta syystä.

Ps. Oletteko jo ristimitanneet huuhkajan reviirit? Viikolla yhtenä iltana yritin, mutta vanha herra ei suostunut vaihtamaan huhuilu puuta, niin mittaaminen jäi siihen. Olisi vain mukava löytää pesä, että voisi viedä lisäravintoa, kun näyttää tulevan huono myyrä kevät.


Se on tuo nimimerkki ”Peiperin” kirjoitus tyylipuhtaasti kuvaa kirjoittajaa, joka ei tunne ihmisen kehityshistoriaa edes nimeksi.
Ihminen on aivan samanlaisen evoluution tuotos, kuin on mikä tahansa elävä olento maapallolla. Ihmisen historia on lihansyöjän historiaa mitä suurimmassa määrin. Ihminen saa syödä ja kilpaillakin luonnossa kaikkien muiden (peto)eläinten kanssa. Ihmisen harjoittama eläinten syönti ei vääristä millään tavalla aitoa luonnon tasapainoa.

Voi olla vaikeaa ymmärtää, vai voiko?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peiper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 513

LähetäLähetetty: 21.03.2011 00:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^ xyxy. Eli olet sitä mieltä, että ihminen saa tappaa oman halunsa mukaan eläinrotuja sukupuuttoon? No onhan se tietyllä lailla luonnollista. Vahvempi voittaa. Sellainen sana kuin "VASTUU" tuntuu olevan outo sana tänä päivänä. Et kumminkaan ole näitä tämän päivän suurasiantuntijoita, jotka ovat lanseeranneet "SUVAITSEVUUS" termin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peiper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 513

LähetäLähetetty: 21.03.2011 02:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sunnuntai oli paras tähän asti. Veikkaan että lähipäivinä menee munat sisälle. Jos jollakin on mahdollisuus käydä viikolla, niin nyt on oikea aika. Ja jos saa samalta reviiriltä useammasta uroksesta kuvan, niin se on aina pelimiehen paikka.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Turisti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Huh 2004
Viestejä: 610
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 21.03.2011 11:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja jos saa samalta reviiriltä useammasta uroksesta kuvan, niin se on aina pelimiehen paikka.
Ei ole reviirikuva enkä saanut itseäni kuvaan (useampi uros) ja vielä vanha kuvakin mutta teeripassissa ollessa kävi kanahaukka kopasemassa bulvaania muutamaan otteeseen ja sitten huomasi passipaikkani männyn alaoksalla hetkeä aikaisemmin suolistamani teeren ja meinas tulla hakemaan sitä. No, siinä kyllä kulkee meikäläisellä raja ja astuin näytille. Ymmärsi sitten suvaitsevana ja kanssametsästäjää kunnioittavana lähteä toisille teeriapajille. Taisin sillä kertaa olla taitavampi metsästäjä joten ei tarvinnut olla linnulle kade



Uploaded with ImageShack.us
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hylsysoppa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Huh 2006
Viestejä: 2927
Paikkakunta: suomi

LähetäLähetetty: 21.03.2011 11:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta kanahavukan riekkojen verotuksesta en paljoa tiedä mutta luulisi olevan helppoa näillä alueilla jossa riekot menevät lentäen yöpymään aavalle nevalle ja aamun sarastaessa takaisin metsiin. Kysymys nyt siis "etelä-suomen" riekoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
xyxy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2007
Viestejä: 2548

LähetäLähetetty: 21.03.2011 11:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peiper kirjoitti:
^ xyxy. Eli olet sitä mieltä, että ihminen saa tappaa oman halunsa mukaan eläinrotuja sukupuuttoon? No onhan se tietyllä lailla luonnollista. Vahvempi voittaa. Sellainen sana kuin "VASTUU" tuntuu olevan outo sana tänä päivänä. Et kumminkaan ole näitä tämän päivän suurasiantuntijoita, jotka ovat lanseeranneet "SUVAITSEVUUS" termin?


Ihmisen oikeus metsästää ja syödä eläimiä on syvästi periaatteellinen.

Itselläni on kyky ymmärtää metsästyksen kestävän käytön periaate, joka on johtava periaate suomalaisessa metsästyksessä.

Asia ei ole lähimainkaan mustavalkoinen, kuten se näkyy olevan "Pieperille". Kannattaisi tutustua ihmisen kehityshistoriaan.

Ihmiskunnan koko lähti räjähtävään kasvuun ihmisen ruvetessa viljelemään maata.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 21.03.2011 12:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

xyxy kirjoitti:

Ihmiskunnan koko lähti räjähtävään kasvuun ihmisen ruvetessa viljelemään maata.


Tai sitten päin vastoin, eli ihmisten piti ruveta popsimaan "vaihtoehtoruokaa" kun riista loppui. Näin kävi mm. ameriikanmantereella. Lukaisepa joutessas "Cannibals and Kings", Marvin Harris, varsin käsityksiä avartava opus.

Lainaus:
Ihmisen harjoittama eläinten syönti ei vääristä millään tavalla aitoa luonnon tasapainoa.


Eri asia onkin sitten mikä on aito luonnon tasapaino? Aidoksi luonnon tasapainoksi voidaan sanoa vaikkapa sitä, että asteroidi pyyhkäisee pallolta lähes kaiken elämän. Ihminenkin voi toimillaan näin tehdä ja sittenkin voidaan vedota evoluutioon. Mutta onko se tavoiteltava asia?

Tähän kanahaukkadilemmaan voidaan lisätä vielä ainakin yksi pointti:
Aikanaan kanahaukan metsästys / tappaminen on taatusti ollut olematonta, ellei jopa vaikutukseltaan pyöreä nolla. Mennään vaikka 300-vuotta taakse päin. Mitä luulette, onko tuolloin ollut riekkoja? Onko tuolloin ollut samanlaista ihmisen vaikutusta riekon (tai muunkaan mettäkanalinnun) elinympäristöön? Kumpaa pitäisi loppupelissä osoittaa sormella? Kumpaan puuttuminen on taudin hoitamista ja kumpi buranan antamista kipuun?
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peiper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 513

LähetäLähetetty: 21.03.2011 13:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

xyxy kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
^ xyxy. Eli olet sitä mieltä, että ihminen saa tappaa oman halunsa mukaan eläinrotuja sukupuuttoon? No onhan se tietyllä lailla luonnollista. Vahvempi voittaa. Sellainen sana kuin "VASTUU" tuntuu olevan outo sana tänä päivänä. Et kumminkaan ole näitä tämän päivän suurasiantuntijoita, jotka ovat lanseeranneet "SUVAITSEVUUS" termin?


Ihmisen oikeus metsästää ja syödä eläimiä on syvästi periaatteellinen.

Itselläni on kyky ymmärtää metsästyksen kestävän käytön periaate, joka on johtava periaate suomalaisessa metsästyksessä.

Asia ei ole lähimainkaan mustavalkoinen, kuten se näkyy olevan "Pieperille". Kannattaisi tutustua ihmisen kehityshistoriaan.

Ihmiskunnan koko lähti räjähtävään kasvuun ihmisen ruvetessa viljelemään maata.


Kerro nyt kuinka ihmisen kehityshirstorian itse ymmärrät. Lue omat kaksi edellistä viestiäsi, niin molemmat kumoaa toisensa. Tosiaankaan asiat ei ole mustavalkoisia ja METSÄSTÄJÄT ajattelee asioita kokonaisvaltaisesti. Niin kuin tuossa yllä oli kuva hienosta tapahtumasta. Pakkas aamun riemua. Vastuullinen metsästäjä voi miettiä tuossa tilanteessa mitä tekee. Sinne nevalle kuuluu metsästäjä, teeret ja se kanahaukka. Mutta näiden tekijöiden määrä pitää olla tasapainossa. Minä en ainakaan hyväksy sinun ajatusta, että joku laji on vallitseva. Rastisahi laittoi hyvän esimerkin.
Mitä itse olet tehnyt kanahaukan eteen? Minä olen korkeanpainkan kammoisena rakentanut niille pesiä, kun niiden kaikki vanhat pesäpaikat on hakattu lakiaksi. Kevennys lopuksi. "Mikä se sellaanen taloo on missä ei kissiä oo".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peiper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 513

LähetäLähetetty: 21.03.2011 13:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Turisti"]Ja jos saa samalta reviiriltä useammasta uroksesta kuvan, niin se on aina pelimiehen paikka.
Ei ole reviirikuva enkä saanut itseäni kuvaan (useampi uros) ja vielä vanha kuvakin mutta teeripassissa ollessa kävi kanahaukka kopasemassa bulvaania muutamaan otteeseen ja sitten huomasi passipaikkani männyn alaoksalla hetkeä aikaisemmin suolistamani teeren ja meinas tulla hakemaan sitä. No, siinä kyllä kulkee meikäläisellä raja ja astuin näytille. Ymmärsi sitten suvaitsevana ja kanssametsästäjää kunnioittavana lähteä toisille teeriapajille. Taisin sillä kertaa olla taitavampi metsästäjä joten ei tarvinnut olla linnulle kade



Pakko sanoa kun alettiin saivartelemaan. Silloin kun minä sain metsästyskortin, niin tuossa kuvassa olisi tapahtunut metsästysrikos. Joskus oli kiellettyä kuvastaminen ja pelloilta pyynti. No tyhmiä rajoituksiahan ne oli. Onneksi 90 luvun alussa saatiin vihreät päättäviin elimiin ja saatiin tämäkin epäkohta oikealle tolalle. Meidän seurassa on pellot rauhoitettu kanalinnun pyynniltä, en tiedä onko se laillinen ratkaisu, mutta onneksi sen verran Air-tex kansasta löytyy selkärankaa, ettei asiasta ole epäselvyyttä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 21, 22, 23  Seuraava
Sivu 5 Yht. 23

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com