Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 06.07.2010 09:47 Viestin aihe: |
|
|
perisofeus kirjoitti: | Olen kyllä katsonut nuo valtamerkit. Itseasiassa en ole vielä löytänyt pienempää kuin vanha 2-tahti Yamaha. Lähti kertanykäisyisyllä käyntiin talven jäljiltä. Kai tuo menee. Tällainen:
http://www.youtube.com/watch?v=NWPW61J2Ol4
Mutta viehättää nuo mm. Hondan älyttömän pienet esim. 4-tahti siimaleikurit näin koneteknisesti. Painoa sama kuin puuairolla...
Kysytäämpä vielä näin päin: jos laittaisi keveän sähköperämoottorin, niin mikä on paras akkuteknologia kanoottiin? Pitää suojata kastumiselta, olla kevyt ja potkua lyhentää suvantoja 20-30 kilometrillä.
|
Vapaa-ajan akku ja vene täyteen aurinkopaneelia Tai kaikista hauskintahan olisi vetää keulassa oleva aggregaatti käyntiin ja pyörittää sillä sähkövispilää _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Coltiainen Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Hel 2007 Viestejä: 303
|
Lähetetty: 06.07.2010 10:41 Viestin aihe: |
|
|
tikkakoski kirjoitti: | [quote="Coltiainen"
Se "musta" oli 2-tahtinen, viimeiset uudet myytiin -07. Uusi 9,9 nelari on tehty samaan runkoon kuin 6/8hp 2-pyttyset nelarit. Eli F9,9 on tappiinsa viritetty.
| Oliko näin että yamahan 2t"se musta" koneista(9.9) saadaan 15 hv koneita kun kaasukahvasta poistaa rajoittimen ? mutta esim. -08 nelitahtisista(9.9) ei enään saa tehoja lisää ?[/quote]
Jep. Kakstahtisissa oli se kaasukahvan liike rajoitettu.
teksnisiä tietoja:
F 15: iskutilavuus 362, paino 51,7kg
F 9,9: iskutilavuus 212, paino 39,9kg
2-t 9,9/15, paino 36kg
Wanha F9,9 ja F15 (F=fourstroke) olivat tehtynä samaan lohkoon, painoa reilut 46kg, oli myynnissä 2000-luvun puoleen väliin(muistaakseni). Näissä tehorajaus oli tehty suuttimilla ja syttyboxilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 06.07.2010 11:05 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | Vapaa-ajan akku ja vene täyteen aurinkopaneelia Tai kaikista hauskintahan olisi vetää keulassa oleva aggregaatti käyntiin ja pyörittää sillä sähkövispilää |
Viime reissulla satoi tunturissa räntää kun kanoottia vietiin. Ja vettä välillä reissussa, toki aurinkokin näyttäytyi. Tuolla saa aurinkokennot kyllä unohtaa.
Generaattorilla voisi kai olla jotain muutakin käyttöä, mutta painavat keveimmätkin n. 13 Kg > mikä on sama kuin ottaisi suoraan vanhan 2hp Yamahan.
Sähkömoottorit ovat kyllä kivoja, mutta akkuteknologia voisi olla keveämpääkin.
Suvannot oli muuten aivan täynnä siikaa. Vaikka järjestettäin MM perhokisat niin ne ei tarvitsis olla mitään catch-n-release-tyyppisiä välttämättä.
_________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pQgE Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Mar 2009 Viestejä: 420 Paikkakunta: Hyvinkää
|
Lähetetty: 06.07.2010 11:16 Viestin aihe: |
|
|
Sinuna unohtaisin nuo sähköperämoottorit/akut samantein, jos heittää kanootti ympäri niin melko varmasti ei enää toimi sillä reissulla nuo vehkeet vaikka olisi kuinka hyvin suojattu.
Tuollainen Suzukin nelitahti 2.5 hv vois olla aika kätevä, kun painoa vain se 13kg. Luulisi kanootin liikkuvan nopeampaa, kuin melomalla? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 06.07.2010 12:06 Viestin aihe: |
|
|
pQgE kirjoitti: | Sinuna unohtaisin nuo sähköperämoottorit/akut samantein, jos heittää kanootti ympäri niin melko varmasti ei enää toimi sillä reissulla nuo vehkeet vaikka olisi kuinka hyvin suojattu. Tuollainen Suzukin nelitahti 2.5 hv vois olla aika kätevä, kun painoa vain se 13kg. Luulisi kanootin liikkuvan nopeampaa, kuin melomalla? |
Kokemuksen syvällä rintaäänellä?
Suvannossa kanootti tuskin kaatuu kun moottori on kiinni.
Koskiosuuksilla moottori pitää pakata isoon kanoottisäkkiin tms.
Akuille löytyy koteloita ja sähkömoottorit kestää kai jonkinlaisia pulahduksia.
En pidä kaatumista kovin isona riskinä. Me ei yleensä hullutella kovin isojen putousten kanssa. Hauskaahan se on, mutta ollaan laiskoja vaihtamaan kuivia vaatteita. Menetetään vaan hyvää kalastusaikaa siinä saikatessa.
Ainoastaan kerran on vedetty lipat noin kymmeneen vuoteen ja silloinkin kolmas tottumaton kaveri nousi isohkon taimenen kanssa vahingossa seisomaan. Joskus koskessa heittää isot aallot vettä sisään. Taisi olla Ivalojoen Toloskoski muutama vuosi sitten noin 15cm tulvassa kun painuttiin inkkarilla keskeltä isoimpia kuohuja, korkeutta yli metri. Silloin tuli pari saavillista vettä sisään. Tuossa paikassa on kerran pari kesässä painunut kanootti kiinni pohjaan ja jokunen kuulemma taipunut keskeltä läjäänkin. Haastateltiin yhtä paikallista nestoria Tolosessa ja kaveri muisteli montako on vetänyt kuiville...
Kuten sanottu, tiedossa on vanha 2hp jammu. Tuota saa lainaan tarvittaessa. Tälläkin liikkuu iso puuvene 4 kyytissä nopeampaa kuin soutamalla. Kanootti nousee varmasti plaaniin. _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 06.07.2010 12:59 Viestin aihe: |
|
|
Vortex kirjoitti: | Peltsu kirjoitti: | jammaha malta olivat kohtuu surkeita esityksiä. |
Malta pörisi pitkään pienemmän uistelupaatin perässä. Täytyy myöntää, että ainakaan 5 vuoteen en moottorille tehnyt yhtään mitään ja talvet se seisoi varastossa, joka ei ollut lämmin. Lämpötila siis vaihteli yksi yhteen ulkolämpötilan kanssa. En siis laittanut minkäänlaisia öljyjä yhtään mihinkään koskaan. Joka kevät moottori lähti valehtelematta käyntiin kahdella vetäisyllä. Nyt on jo laitettu kiertämään. |
Ei kait se voimansiirron voitelun laiminlyönti käyntiin lähtöön vaikuta.
Kuten ei vaikkapa autossa, hyrähtää jos hyrähtääkseen, pyöri laatikossa/laatikoissa ja perässä/perissä mitä liejua tahansa.
Erällisenpään käyttöön varmasti 2T kone paras valinta. Ei välitä kuljetus asennosta kunhan hanat kiinni, ja saa mahdollisen pulahduksen jälkeenkin tulille kunhan on vain tulppa-avain ja tuoretta kakkua matkassa. Jos käry harmittaa, kannattaa ostaa pienkonebensiiniä, väittävätpä sen säilyvänkin huomattavasti pidempiä aikoja eikä soastu kaasariin. 4-5 €/l hinta ehkä toisia hirvittää, mutta kauanko esim. 2 heppasella Yammulla ajelee kanoottia litralla tyhjäkäynnillä? No koko päivän. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elwood Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1418 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
Lähetetty: 06.07.2010 13:10 Viestin aihe: |
|
|
Kiinalainen 5hv on hyvin toiminut ja kuljettanut suomi 520:stä _________________ Tosi asiaa ei tarvitse uskoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 06.07.2010 13:19 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Erällisenpään käyttöön varmasti 2T kone paras valinta. Ei välitä kuljetus asennosta kunhan hanat kiinni, ja saa mahdollisen pulahduksen jälkeenkin tulille kunhan on vain tulppa-avain ja tuoretta kakkua matkassa. Jos käry harmittaa, kannattaa ostaa pienkonebensiiniä, väittävätpä sen säilyvänkin huomattavasti pidempiä aikoja eikä soastu kaasariin. 4-5 €/l hinta ehkä toisia hirvittää, mutta kauanko esim. 2 heppasella Yammulla ajelee kanoottia litralla tyhjäkäynnillä? No koko päivän. |
Asiaa. Soutuveneessä on 4 tahti jammu ja se on tarkka kummalla kyljellä kuljettaa. Vanha 2 t jammu, vaimon isän mökillä, lähti kerralla käynti joka kerta vaikka oli ollut säilytyksessä talven vanhassa koirankopissa kallellaan, bensat sisällä. Kulutus on varmasti hyvin pientä. Emmä jaksa kilometritolkulla sateessa meloa jotain rapasuvantoja vastatuuleen jänkämaisemaa katellen. Pääsee nopeammin taas stoppaamaan johonkin nivaan kalastamaan ja laskeen koskia. _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pQgE Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Mar 2009 Viestejä: 420 Paikkakunta: Hyvinkää
|
Lähetetty: 06.07.2010 13:24 Viestin aihe: |
|
|
No nii, yamaha kiinni vain ja menoks Itselläniki tarkotus mennä laskemaan Ivalojokea alas tuossa syksyllä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 06.07.2010 14:14 Viestin aihe: |
|
|
pQgE kirjoitti: | No nii, yamaha kiinni vain ja menoks Itselläniki tarkotus mennä laskemaan Ivalojokea alas tuossa syksyllä |
Jos lähet Kutturasta taikka Pokan tien varresta niin vauhtia on sen verran, ettei tarvi paljoa meloa. Jos lähet Ivalojoen latvoilta, Korsatunturin kieppeiltä, niin ainakin Lisman kylästä alaspäin on pitkiä suvantoja. Ei mitään järjettömiä, mutta kuitenkin. _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Muikkunen Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Tam 2010 Viestejä: 213
|
Lähetetty: 06.07.2010 15:13 Viestin aihe: |
|
|
perisofeus kirjoitti: | Wikke kirjoitti: | Erällisenpään käyttöön varmasti 2T kone paras valinta. Ei välitä kuljetus asennosta kunhan hanat kiinni, ja saa mahdollisen pulahduksen jälkeenkin tulille kunhan on vain tulppa-avain ja tuoretta kakkua matkassa. Jos käry harmittaa, kannattaa ostaa pienkonebensiiniä, väittävätpä sen säilyvänkin huomattavasti pidempiä aikoja eikä soastu kaasariin. 4-5 €/l hinta ehkä toisia hirvittää, mutta kauanko esim. 2 heppasella Yammulla ajelee kanoottia litralla tyhjäkäynnillä? No koko päivän. |
Asiaa. Soutuveneessä on 4 tahti jammu ja se on tarkka kummalla kyljellä kuljettaa. Vanha 2 t jammu, vaimon isän mökillä, lähti kerralla käynti joka kerta vaikka oli ollut säilytyksessä talven vanhassa koirankopissa kallellaan, bensat sisällä. Kulutus on varmasti hyvin pientä. Emmä jaksa kilometritolkulla sateessa meloa jotain rapasuvantoja vastatuuleen jänkämaisemaa katellen. Pääsee nopeammin taas stoppaamaan johonkin nivaan kalastamaan ja laskeen koskia. |
Ainakin tuota uutta nelarijammua mainostetaan, että voisäilyttää millä kyljellä tahansa.
http://www.yamahamotor.fi/products/marine/outboards/four_stroke/f4_f5_f6.jsp
Mitenköhän tollanen ykspyttynen on saatu värinöiltä vaimennettua, vai näkeekö kaiken kahtena lyhyen ajelun jälkeen?
Kuinkahan käytännössä tehoero on toteutettu kun aika identtisiä ovat 4, 5 ja 6 heppaset iskutilavuudeltaan ja muutenkin. Tosin varmaan soutuveneeseen aika sama minkä noista laittais. Ei tuo 6 hv varmaan paljon matkavauhtia lisää verrattuna 4 heppaseen. Vai tuoko? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 06.07.2010 16:06 Viestin aihe: |
|
|
Muikkunen kirjoitti: | Ainakin tuota uutta nelarijammua mainostetaan, että voisäilyttää millä kyljellä tahansa.
http://www.yamahamotor.fi/products/marine/outboards/four_stroke/f4_f5_f6.jsp
Mitenköhän tollanen ykspyttynen on saatu värinöiltä vaimennettua, vai näkeekö kaiken kahtena lyhyen ajelun jälkeen?
Kuinkahan käytännössä tehoero on toteutettu kun aika identtisiä ovat 4, 5 ja 6 heppaset iskutilavuudeltaan ja muutenkin. Tosin varmaan soutuveneeseen aika sama minkä noista laittais. Ei tuo 6 hv varmaan paljon matkavauhtia lisää verrattuna 4 heppaseen. Vai tuoko? |
Oma 4hp nelitahtijammu on joku 4v vanha ja siinä on käyttöohjeessa ja kyljessä tarra, miten päin pitää säilyttää. Itse pidän tosin telineessä.
Katsoin kerran itsekin, että 4,5 ja 6 on kaikilta mitoiltaan samat. Ei joku hack pitäisi tehdä ja avata omakin kone 6 heppaiseksi. Näitä ohjeita olen joskus nähnyt. Pari heppaa voi olla ratkaisevakin ero niin nousee soutuvene plaaniin. 9,9 heppainen on tietysti vähintäänkin riittävä joessakin.
Oma 4hp ei merkittävästi tärise. Kai siinä on vastapainot tms.
Ivalojoen pitkissä ja isoissa jokiveneissä oli kaikissa 20 heppanen Mercury turbiini kaikilla kivisuojilla. Sillä voi ajella jokea ees taas miten haluaa. _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 06.07.2010 16:49 Viestin aihe: |
|
|
Kotona myös tuollanen 2hp 2t jammu mut pykälää uudemmalla kopalla (teipeillä). Sama kone kuitenkin. On paras perämoottori mitä on koskaan vastaan tullut. Sitä voi kantaa käynnistin narusta ja puristukset jaksaa pitää koneen ilmassa. Toimii aina. Sillä on työnnetty soutuvenettä ja suomi 410 tasaperävenettäkin. Tosin vauhti ei ole huima ja "trimmi" pitää olla aika ylhäällä jotta voi ajaa takaperin ettei potkuri ota veneeseen kiinni. Vähemmän tuo tärisee ku kaks pytty 4hv evikka.
Niin ja tuo 410 nousee 4hp:lla pintaan ku ajaa taka tuhdon etupuolelta itekseen. Tutulla oli ollu samanlaisessa veneessä 20:nen. On voinu kulkee. Toiset tuttava veljekset laitto samanlaisen 4hp johnssonin lasikuitu jollaan. Aika moinen pikavene sekin oli ennenku uppos. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aris60 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 3295
|
Lähetetty: 06.07.2010 17:37 Viestin aihe: |
|
|
On taas sellainen keskustelu josta oksat on pois. Kaikilla on paras perärutku mitä markkinoilta löytyy. Ongelma on kuitenkin kaikkien kirjoittajien vähäinen kokemus muutamasta yksilöstä, hyvin huollettuna tai täysin laiminlyötynä. Toisella kestää 20 vuotta järvellä, mutta sama kone syöpyy korroosion vaikutuksesta muutamassa vuodessa merellä. Joku kestää pikkuisen kivillekkin ajamista, toinen ei ollenkaan. Joku merkki on erittäin herkkä kun polttoaine kuivuu kaasuttimeen, toinen sietää polttoaineessa jopa pikkuisen vettä pahemmin yskimättä. Joku vannoo vajaatahtisen nimeen ja joku etsii taloudellista. Ammattikalastajienkaan kokemukset eivät sovi vertailupohjaksi oiken hyvin kun koneet ajetaan loppuun 3-5 vuodessa. Mökkiläisellä sama kone on silmäteränä 25 vuotta. Ongelmat ovat ihan erilaisia. Suurin ongelma todellisuudessa käyttäjillä on kondenssivesi tankissa ja siitä johtuvat käyntiongelmat. Moottoria käytetään niin vähän. Itse ajan ehkä keskimääräistä enemmän moottorilla vuodessa. Mutta ei niistä mekaniikka petä. Niistä letkut, erilaiset läpiviennit, johdot, kalvot ja muoviosat pertoutuvat ja vanhenevat. Ei sylinterit, männät tai laakerit ole vielä kuluneet nimeksikään. Jos nyt ei ole kännipäissään ajanut 2T-koneella ilman öljyä. Alakerta ei ole misään koneessa pettänyt vielä kertaakaan, stefojen kunnon ja öljyn tarkastan kyllä vuosittain. Ja koluutettu kivillä on kyllä suhteellisen ahkerasti.
Noista koneista joitakin merkkejä on kertynyt usein kalastajien kulkupeleihin, niistäkin usein vain joitakin tiettyjä malleja. Tuossa edelläkin on moottoreita kehuttu, sellaisiakin joita käytettyjen kauppias ei osta edes kaverilta. Se johtuu siitä, että kavereita jolle ne myy ei ole.
Ostakaa moottori millä on hyvä huolto kotipaikkannallanne. Kohtuuhintaiset varaosat ja sittenkin kannattaa ajatella mihin moottoria käytätte. Ei sillä niin väliä ole jos ajelette 100h vuodessa. Ja se on niin paljon että 80% käyttäjistä ei siihen lukuun pääse edes 3 vuodessa. Katsokaa mitä moottoreita liikkuu vähän käytettynä (alle 3 vuoden ikäisenä), sieltä löytyvät ne vältettävät merkit. Ja nuo huonoimmat moottorit löytyvät usein aika vaatimattoman osaamisen omistavan käyttäjän veneestä. Merkistä riippumatta. Ihan ilman piruilua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
steppe Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Huh 2009 Viestejä: 2438
|
Lähetetty: 06.07.2010 17:42 Viestin aihe: |
|
|
perisofeus kirjoitti: | Itseasiassa en ole vielä löytänyt pienempää kuin vanha 2-tahti Yamaha. Lähti kertanykäisyisyllä käyntiin talven jäljiltä. Kai tuo menee. Tällainen:
http://www.youtube.com/watch?v=NWPW61J2Ol4
|
Katos kehveliä, mul on samanlainen kone kotona. Ainut vaan, että tarrat on jo aikapäivää sitten karissut veks. Ihan jees peli, vaikka onkin vanha. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|