OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

30-06 Sprg verrattuna 9.3x62
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
reiittäjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Hel 2006
Viestejä: 24

LähetäLähetetty: 21.11.2007 14:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiköhän se ole ihan sama, kun kyseessä on hirvilaillinen kaliiberi. Täytyy vain ampua tarkasti oikeaan paikkaan, niin hirvi keikahtaa. Harjoittelu auttaa siinä hommassa. Käykääpä harjoittelemassa 9,3 sata laukausta yhdellä kertaa ja olkapää on sohjona. Itse ammun vuodessa n. 100-200 harjoituslaukausta 30-06:lla, kuivalla ilmalla t-paita ylläni, eikä asia teetä mitään ongelmia. Aseessani ei ole äänenvaimenninta ja se on kevyt, 2,9 kg A-bolt. Rekyylikammo ei ole vilä iskenyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
boff
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 145
Paikkakunta: Syvällä etelässä satakuntalaisen leivän juurilla

LähetäLähetetty: 21.11.2007 16:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuntuu kaliiperi olevan aina mielipidekysymys ja tunteesta kiinni. Itse olen ampunut hirviä 30-06:lla ja ihan hyvin on pelittänyt. Silti vaihdoin isompireikäiseen, kun tuntui paremmalta. Uteliaana ihmisenä on myös mukava testailla eri luoteja ja latailla sopivia patruunoita niin hirvelle kuin peurallekin. Nykyisin 30-06 on lähinnä peurapyssy raskaalla luodilla ja hitaaksi ladattuna ja isompireikäinen kulkee hirvijahdissa myös "sopivaksi" ladatuilla paukuilla evästettynä.
Osaavissa käsissä molemmat ovat ihan käypiä hirvikaliipereja. Enemmän olen tuuminut sitä, onko 9,3x66 Sakossa mitään järkeä/etua hirvijahdissa perinteiseen x62:een nähden Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14849

LähetäLähetetty: 21.11.2007 17:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

boff kirjoitti:
Onko 9,3x66 Sakossa mitään järkeä/etua hirvijahdissa perinteiseen x62:een nähden Question


Ei ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
toppe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Mar 2006
Viestejä: 169

LähetäLähetetty: 21.11.2007 17:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

reiittäjä kirjoitti:
Eiköhän se ole ihan sama, kun kyseessä on hirvilaillinen kaliiberi. Täytyy vain ampua tarkasti oikeaan paikkaan, niin hirvi keikahtaa. Harjoittelu auttaa siinä hommassa. Käykääpä harjoittelemassa 9,3 sata laukausta yhdellä kertaa ja olkapää on sohjona.


Olen samaa mieltä että hirvi kaatuu kaikilla hirvilaillisilla kaliibereillä. Ihan samaan malliin on menneet nurin .308:lla kuin 9,3x62:lla
Puheet 9,3:n rekyylistä on yleensä liioittelua. En tiedä olenko astetta kovempi jätkä, mutta ei minun olkapää ole mennyt miksikään vaikka ammun 9,3:lla niin radalla kuin metsällä Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14849

LähetäLähetetty: 21.11.2007 20:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Silloin kun kaikki on kohdallaan niin isommalla kaliiperilla saa aikaan isomman pysyvän haavakanavan ja pysyvä haavakanava on pysäytystehon kannalta kaikkein merkityksellisin asia.

Silloin kun käytetään väärää luotia väärällä osumanopeudella niin pysäytysteho kärsii kaliiperista riippumatta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kojamo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 182
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 22.11.2007 00:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

toppe kirjoitti:
reiittäjä kirjoitti:
Eiköhän se ole ihan sama, kun kyseessä on hirvilaillinen kaliiberi. Täytyy vain ampua tarkasti oikeaan paikkaan, niin hirvi keikahtaa. Harjoittelu auttaa siinä hommassa. Käykääpä harjoittelemassa 9,3 sata laukausta yhdellä kertaa ja olkapää on sohjona.


Olen samaa mieltä että hirvi kaatuu kaikilla hirvilaillisilla kaliibereillä. Ihan samaan malliin on menneet nurin .308:lla kuin 9,3x62:lla
Puheet 9,3:n rekyylistä on yleensä liioittelua. En tiedä olenko astetta kovempi jätkä, mutta ei minun olkapää ole mennyt miksikään vaikka ammun 9,3:lla niin radalla kuin metsällä Rolling Eyes

Et ole sen kummempi hanu. Minun vanhin poika, 12 vuotias, ampuu 9,3*62 radalla. Välillä tosin tuumaa, että pidetäänkö vähän taukoa. Ei se 9,3 potki sen kummemmin, se on totuttelusta kiini. Pikkujätkä muuten ampuu ihan hyvää tulosta tuelta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 22.11.2007 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

reiittäjä kirjoitti:
. Käykääpä harjoittelemassa 9,3 sata laukausta yhdellä kertaa ja olkapää on sohjona. Itse ammun vuodessa n. 100-200 harjoituslaukausta 30-06:lla, kuivalla ilmalla t-paita ylläni, eikä asia teetä mitään ongelmia. Aseessani ei ole äänenvaimenninta ja se on kevyt, 2,9 kg A-bolt. Rekyylikammo ei ole vilä iskenyt.


Tokihan se rekyyli voi ongelma olla, jos käy vain kahdesti kesässä reenaamassa. Ite en ammu koskaan sataa laakia reenissä, en 9,3:lla, en .30-06:lla enkä 308:lla.

Minulle on vuosien saatossa tullut niitä huonompiakin osumia ja olen vakuuttunut 9,3:n erinomaisuudesta juuri näissä tilanteissa. Usein kyllä ihan 'nappilaakeissakin' 9,3:nen näyttää osuman merkit selvemmin ja 'lisiminen' jää vähemmälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
havu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 3242

LähetäLähetetty: 22.11.2007 23:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nojo. Itekin hiukan äimistelin. Ensin jonkun pitäisi ampua 9,3mm:llä sata laukasta yhdellä käynnillä ja sitten sama mies ampuu vain 100-200 laakia yhteensä kauden harjoituksissaan 30-06:lla. Taidatkin olla keskivertoa vakaakätisempi.

vitsivitsivitsi

No onhan se toki parempi kuin useimpien ei näköjään tule ammuttua yhtään. Eräskin toveri kertoi matkallaan passiin kauden alkupuolella, että viimeksi ampui kokeen edellis vuonna eikä sen jälkeen ole ampunut yhtään. Eikä pitäisi aseen rekyylin tai panosten hinnan olla harjoittelulle este.

Mutta noin yleensä, on huomattavasti parempi käydä useammin ampumassa vähempi kuin kerralla paljon, oli se kalibeiros mikä hyvänsä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmetti
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 60

LähetäLähetetty: 23.11.2007 13:06    Viestin aihe: 9,3 Vastaa lainaamalla viestiä

Minun mielestä 9,3x62 on parempi metsään kuin radalle. On kaapissa 2kpl 30-06 jotka on radalla enempi mukana. Rekyylit ei haittaa kummassakaan. Olen pitkähkö 170cm ja painoa vähän liikaa. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8969

LähetäLähetetty: 23.11.2007 14:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Radalla ei tarvitse 9,3:lla ampua 18,5 g metsästyspatruunoita vaan 15 g harjoituspatruunoita, joiden rekyyli tehdaslatauksenakin on huomattavasti miedompi. Seisaaltaan ammuttaessa rekyyli ei myöskään tunnu kovin pahalta. Kohdistustilanne on yleensä pahin, kun ampuu istuen täysiä metsästyslatauksia kesävaatteissa.

Alkukesästä ammun yleensä pelkästään pienoishirveä .22 lr:llä ja kertakäynnillä yleensä 50-100 riippuen siitä, mitne palnon tulee ammuttua paikallaan olevaa maalia. Myöhemmin kesällä ammun radalla yleensä .308:lla sellaiset 20-40 laukausta per käyntikerta ja harjoituksen vuoksi kerran kaudessa liikuvia myös muutaman täysverisen metästyslatauksen 9,3:lla. Liikuvia ammun lisäksi yleensä kaudessa noin 50 kpl 9,3 Norman 15 g, joilla ennakko vastaa suurin piirtein käyttämiäni hirvipatruunoita.

Ihmiset kokevat rekyylin eri tavalla, mutta kyllä fysiikallakin on asiassa tekemistä. Kun lukee näistä "rekyylikammottomista" tulee aina ihmetellyksi, minkä takia todella vähän käytettyjä .458 Win Mag aseita on niiden lukumäärään nähden huomattavan paljon myynnissä Laughing .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
egi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hei 2005
Viestejä: 557

LähetäLähetetty: 23.11.2007 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan, jos ajatellaan metsästystä, niin eikö se ole aivan sama, mikä sen ennakon pitää olla, sillä eihän oikea hirvi liiku samalla nopeudella metsässä, kuin pahvi hirvi radalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Visapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 991

LähetäLähetetty: 23.11.2007 17:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No mä olen sitä mieltä, että 30-06 ja 9,3x62 on sen verran erityyppisiä kaliipereita, että ne kannattaa hankkia molemmat. Kuiteskin, jos olisi pakko käyttää yhtä ja ainoa asetta kaikkeen metsästykseen ja rata-ammuntaan, niin mun tapauksessa se olis 30-06. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Crowhunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 1260

LähetäLähetetty: 23.11.2007 18:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Visapää kirjoitti:


Olen lähes kaikesta samaa mieltä Elanin kanssa, mutta minua kiinostaisi vielä tuo luodin hajoaminen. Metsästäjä lehdessä 5/2007 on suuren hirviluotitutkimuksen tuloksia ja siinä taulukko (sivu 26, taulukko 3) jossa on luodin hajoamisen ja vaipan irtoamisen tilastollisia arvoja eri kaliipereille.

Taulukon perusteella näyttäisi siltä, että 9,3 mm luoti hajoaisi tilastollisesti useammin saaliseläimessä kuin .30 kaliiperinen luoti.

Tässä jotain arvoja siitä taulukosta

Lapua Mega

.30 / 12 g hajoaminen 12%
.30 / 13 g hajoaminen 15%
9,3 / 18,5 g hajoaminen 33%

Tuohon sanoisin syyn olevan luodin rakenteessa eli millaisiin vauhteihin ko. luoti on valmistettu. .30 cal aseeseen tehdyt luodit ovat uskoakseni hieman "vahvempia", koska samaa luotia käytetään niin monissa hylsykoossa. Esim 12 grammanen mega tulpataan 308:iin ja 300 wm:ään jolloin 308:ssa luoti kestää maksimilatingit ja taas 300:ssa ei.

9,3:een luoti tehty hitaaseen vauhtiin joka tulisi ottaa huomioon. Onko sitten ammuttu patruuna ollut liian kova käytetylle luodille.. uskoisin niin.



Lapua Naturalis

molemmilla kaliipereilla hajoaminen 22%


Molemmissa hajoaminen 22 %.. onko ollut vielä luodin materiaali alkutekijöisä eli ei paras mahdollinen 9,3:ssa?


Norma Oryx

.30 / 11,7 g hajoaminen 20%
.30 / 13 g hajoaminen 20%
9,3 / 15 g hajoaminen 29%
9,3 / 18,5 g hajoaminen 24%


Norma Alaska

.30 / 11,7 g hajoaminen 29%
9,3 / 18,5 g hajoaminen 38%


Syynä lienee 9,3:n luodissa vikana heikko ulkokuori joka alkaa sirpaloituun. Toisinsanoen luodin kehittäminen on jäänyt kesken. Hidastaa vauhtia mutta vaan sen verran ettei tule eteen aukeamattomuutta. Tuo .30 on vähän vaikee luoti verrata 9,3:een juuri luodinhalkaisijan takia. Toisen luodit tehty kovia vauhteja kestämään ja toisen luodista on tehty tai yritetty tehdä ideaalinen runkoonsa nähden


Sako Hammerhead

.30 / 11,7 g hajoaminen 21%
.30 / 13 g hajoaminen 13%
.30 / 14,2 g hajoaminen 8%
9,3 / 18,5 g hajoaminen 11%

Sakon luotia itsekkin lataillut omaan aseeseen (.338) Luoti todella herkkä vauhdeille. löytyy nopeasti kestävyyserot pienessä vauhtimuutoksessa. Siinä hajonnan erojen syyt.. 14,2 luoti hidas ja siksi pieni hajoaminen. 11,7 nopea ja siksi suurin hajoaminen. 9,3:een tuntus olevan hyvä lataus. kestää kasassa ja nopeus siis ideaali. jos nopeutta lisätään niin jälki ja hajoaminen pahenee.


Olisko kellään kommentteja / hyvää selitystä?

_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8969

LähetäLähetetty: 23.11.2007 18:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

egi kirjoitti:
Elan, jos ajatellaan metsästystä, niin eikö se ole aivan sama, mikä sen ennakon pitää olla, sillä eihän oikea hirvi liiku samalla nopeudella metsässä, kuin pahvi hirvi radalla.


Näinhän se on metsästyksen kannalta ja metsässä ennakot ovat ihan eri tavalla kuin radalla. Radalla saan kuitenkin mielihyvää siitä, että osun tauluun sekä metsätys- että harjoituspatruunoilla ja vielä samaa ennakkoa käyttäen. Ammun radalla usein aika usein erilaisia juoksuja ja eri matkoilta kuin normaali merkkiammunnassa, joten saan aika hyvän tuntuman ennakkoon eri matkoilta ja laukaus lähtee enemmän selkärangasta... Siitä on hyötyä metsästyksessäkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuulapää78
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2006
Viestejä: 1065
Paikkakunta: Kuru

LähetäLähetetty: 24.11.2007 15:46    Viestin aihe: Re: 30-06 Sprg verrattuna 9.3x62 Vastaa lainaamalla viestiä

Visapää kirjoitti:
Kertokaahan mielipiteenne, mitkä ovat teidän kokemuksen perusteella 9.3x62 -kaliiperin edut verrattuna 30-06 :n?

Vertailin raskaita 30-06 ja 9.3 :n patruunoita keskenään samalla patruunalla (Sakon Hammerhead).

Sako antaa näille kahdelle kaliiperille seuraavat taulukkoarvot:

-----------------
30-06 14.3g / 220 grain, nopeus 665 m energia 3158 Joulea 100 metrissä
-----------------
9.3x62 18.5g / 286 grain, nopeus 634 m energia 3719 Joulea 100 metrissä
-----------------

Elikkä luodin nopeus näillä patruunoilla on sadassa metrissä melko sama, vaikka 9.3 :lla on 561 Joulea suurempi energia sadan metrin kohdalla. Ero energiassa on kuitenkin prosentteina vain 17.8% 9.3 :n hyväksi.

30-06 raskaan luodin nopeus on sadassa metrissä siis vain 665 metriä sekunnissa, joten ei lihojen pitäisi mennä pilalle ainakaan luodin liiallisen nopeuden vuoksi. Kriittisenä nopeutena tässä suhteessa on yleensä pidetty noin 700 metriä sekunnissa.

Laajentumattoman luodin halkaisija 9.3 :ssa on noin 1.5 mm suurempi, mutta toisaalta 30-06 :een on suuri valkikoima korkealuokkaisia, osumassa erittäin hyvin laajenevia luoteja. Laajentuneen luodin läpimitassa ei välttämättä ole suurta eroa 9.3 :n hyväksi, mikäli käytetään korkealuokkaisia luoteja.

Vielä voisi viimeiseksi huomioksi kirjata sen, että jos lataa itse patruunat, niin 30-06 :n pystyy halutessaan lataamaan energioissa hyvin ylös, jolloin siitä saa erinomaisen pitkän matkan pyssyn. Kaupan patruunoita kun ei ladata niin ylös kuin mitä uudet 30-06 kestää johtuen siitä, että liikkeellä on vielä paljon vanhoja pyssyjä.

Kuulisin mielelläni mielipiteitä ja vertailuja näistä kahdesta kaliiperista, kiitos?


Tuossa olisi dataa 9,3x62 18,5g ORYX lootan kyljestä, missä vika kun minulla on aina nopempia paukkuja kuin valmistaja ilmoittaa nettisivuillaan? Shocked :




Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 5 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com