OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Latvalinnustus aiotaan sallia Oulun ja Lapin lääneissä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
sako_92
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2006
Viestejä: 1425
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 17.05.2007 20:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luulen että etelän miehet niiaavat, ku tulevat kyseleen paikallisilta neuvoja. ( mahdollisista paikoista että ei menis liikunnan puolelle koko latvalinnustus.)

Mutta kyllä tänne mahtuu ja kiintiöt on kaikkien oma asia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
maalari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 856
Paikkakunta: kainuu

LähetäLähetetty: 17.05.2007 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun puolesta linnut saa olla talvisin rauhassa. Tunnustaa turhan aikaiselle tämä latvakokeilu, antaisi kannan kasvaa ja vahvistua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kkssu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hel 2006
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 17.05.2007 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sako_92 kirjoitti:
kiintiöt on kaikkien oma asia.


Tuohon voi valavonnalla olla oma näkemys Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 17.05.2007 20:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nii justiinsa sako_92 kiintiöt on jokaisen oma asiansa, samoin metsästysmetodit. me turistit tullaan kelkkoinemme ym. laittomuuksinemme . p€rkele, eipähän erotuta joukosta! Very Happy

ja viinaksetkin tuodaan, kyllä se on jo syksyllä opittu miten se alkuasukas pitää lääkitä, jotta päästään häiriötekijöistä ja saadaan rauhassa mellastaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Radek
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 387

LähetäLähetetty: 17.05.2007 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä muistuu mieleen vanha valtiomiesviisaus, älä provosoidu jos sinua provosoidaan. Voitaneen kääntää toisinpäinkin.




Sitten itse asiaan. Itse kyllä luulen, että käy asiassa miten tahansa niin haukkumisia vain kuulee.

Keneltä se on pois jos joku käy ampumassa talvilinnun? Kuka omistaa enää edes metsäsuksia?

Voitaneen asia laittaa näinkin. Mikäli seura sallii esim. viiden(5) kanalinnun ampumisen kaudessa, kuka kärsii jos metsästäjä säästää yhden ja ampuu ko. linnun tammikuussa? Entä Lapissa asuvat, heillähän on vapaa pyyntioikeus, saavatko hekin rajoituksia vai ampua niin paljon kuin viitsivät/kehtaavat/jne?

Tai Metsähallitus siirtää osan syksyn luvista tammikuulle? Itse luulisin, että turistit tuovat rahaa Lappiinkin aika paljon. Sille lauluja laulat jonka leipää mussutat vai miten se meni...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 17.05.2007 22:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Voitaneen asia laittaa näinkin. Mikäli seura sallii esim. viiden(5) kanalinnun ampumisen kaudessa, kuka kärsii jos metsästäjä säästää yhden ja ampuu ko. linnun tammikuussa?


sepä se! itse mieluusti haluaisin yrittää metsästää lintuni vaikka sitten myöhemmällä kaudella, kun hommassa on kertaheitolla "sitä jotain" enemmän. sitä haluais kokea myös muuta kuin alkusyksyn poikueen pöllyyttämisiä, joissa ainoa haaste on, että kuin monta kerkeät tirpasta tilaanteesta kenttään, jos niikseen rupeaisi. tämä on vain henk.koht mielipiteeni. latvalinnustustahan ei voi kokea nykyisellä pyyntikaudella juuri ollenkaan.


hyvähän se on, että näin kokeilupohjainen olisi aluksi tottakait, jos nyt vaan menee esitykset edes läpi. siitä sitten saada pohjia miten eteenpäin, jatkettaisiinko vai lyötäisiinkö homma jäihin. eikä tuo minun puolesta ehkä olisi tämän kauden asia vaan katsoa miten nuo kanalintukannat nyt kehittyy vielä vähän aikaa, vaikka nyt onkin ollut kautta maan nousujohteinen kantojen kehitys. sitten voisi kokeilla..

mun puolesta sais vapaan metsästysoikeuden alueella paikkakuntalaiset jatkaa syksyiseen malliin. jopa nämä Savosta Lappiin evakkoon lähteneet pakolaiset, jotka näemmä nykyään itseään lappilaisiksi ylpeänä esittävät, eikä suotta!. Wink









Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sako_92
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2006
Viestejä: 1425
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 17.05.2007 23:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
nii justiinsa sako_92 kiintiöt on jokaisen oma asiansa, samoin metsästysmetodit. me turistit tullaan kelkkoinemme ym. laittomuuksinemme . p€rkele, eipähän erotuta joukosta!

ja viinaksetkin tuodaan, kyllä se on jo syksyllä opittu miten se alkuasukas pitää lääkitä, jotta päästään häiriötekijöistä ja saadaan rauhassa mellastaa.


juse kelkat ja laittomuudet niitä tuskin tarvii tuoda... etelän tyypit vaan jää kiinni ku ovat niin leväperäisiä. tulee mieleen uuden karhea city maasturi kittilän huolto asemalla josta valui verta tankkauksen yhteydessä ja hirvihän sieltä löytyi, poromies vasikoi poliiseille kun luuli et siellä on poro kun tahtovat ottaa poron muistoksi lähtiessään. Asia ei minua liikuta jos joku vie poron tai hirven ruokapöytäänsä.

ja vielä kerran tervetuloa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
m.etästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Mar 2005
Viestejä: 171

LähetäLähetetty: 18.05.2007 12:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

oishan tuo ihan hyvä kokeilu. Ja itse en uskalla ainakaan enää vetää yhtään yli saaliskiintiöitä, kun viime syksynä tarkistettiin luvat ja lintuja oli juuri sen verran kun mitä sai olla ( tai no yksi ylimääräinen oli ammuttu ja se tippu pusikkoon, enkä kerennyt sitä vielä hakea). Mut se sai mut ainakin kiintiöiden osalta järkeeni, ei niitä turhaan säädetä. Yksi ihminen ei varmaan saa kovin suurta tuhoa lintukantoihin aikaan, mutta jos kaikki ajattelee niin nii varmasti jotain tapahtuu. By the way: huomasin, että pahimmat rohmut kainuussa oli etelästä tuleita metästäjiä (tarkistin autojen rekkareita) oli takapenkillä useita lintuja ja pauke kuului todellakin kuin sodassa. Itekkin metästelen joskus kainuussa valtion mailla vaihtelun vuoksi, mutta kotiseutu rakkauttako, en sieltä silti kehtaa rohmuta vaikka paikkoja olisikin.
_________________
kukaan ei ole täydellinen, ja minä olen täydellinen esimerkki siitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikko31
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Huh 2006
Viestejä: 570
Paikkakunta: Thames city

LähetäLähetetty: 18.05.2007 13:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta vois istua vielä tuon päätöksen kanssa pari vuotta ja antaa kannan vahvistua!
Mennee vähän hätäilyn makuseksi kun kerrannii oli oulun alueella teeriä kävellä mettäsä niin nyt aletaan latvalinustaan! Kylläpä nuo pakkaset ajo ne teeret sinne puihin tänäkin syssynä niin pääsi puuhunkin kiväärillä kokeileen ihan suurempaan himoon!

En kannata ajatusta ainakaan tällä hetkellä!
Kyllä nuo nykyset metsästysajat on passelit! Ei mentäs tuasen mahottomiin kun kerran teeriä on ihan nähdä asti!
_________________
Ilman WINCHESTERIÄ...olen huijannut itseäni, ilman VALMETTIA, kussut itseäni mykiöön!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
sako_92
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2006
Viestejä: 1425
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 18.05.2007 13:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yleensä etelän metsästäjistä ei tykätä kun ne tulee muutaman huippu kanakoiran kans ja tyhjentävät sen alueen tosi tarkasti missä ovat.

Tästä on kaverilla kokemusta, kun hänen kaverit tuli seisojien (3) kans metsälle. Kaveri tuumas että siinä ei oo linnulla mitään mahdollisuutta kun koirat merkkaa sen ja ne varmasti löysi linnut, mutta toimivat koirat on tietenkin mukavia.

Itse metsästelen pääsääntöisesti samoilla aluiella ja teen itse sen mukaan kiintiöt omalle kohdalle, nykyään mulla on "pystykorva" ja metsästys on muuttunut jonkin verran --> lintuja vähemmän, koska koiran kans opetellaan ja linnut ollu arkoja parina viime vuotena. (koira on 2-vuotias)

tilaisuuksia ois ollu enemmänkin mut koira oli missä lie niin en viitsinyt ampua ja muutaman kerran haukku ollut aika kaukana niin en ole ehtinyt paikalle ajoissa, se kun seuraa lintua kun ne ottaa karkon ja matka vain pitenee...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2006
Viestejä: 2568
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 18.05.2007 15:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun mielestäni oikea linnustusaika olisi 1.9-31.12. Siinähän sitä saisi kokeilla hiihtomiehet latvasta lintua ja koiramiehet perinteiseen tapaan maltillisesti siinä sivussa. Pitkä kausi tasaisi painetta ja ehkä siinä sivussa loputkin oppisi käyttätymään metillä, ettei kaikkea liikkuvaa ole pakko yrittää räiskiä alas kovalla kiireellä.
Eikös teillä siellä Pohjoisessa ole lunta jo hiukan ennenkin? Mietin vaan miksi tuo latvalinnustus aikaehdotus on tammikuussa. Tietääkseni viime kaudellakin jo osa sai latvalinnustaa nykyisenkin ajan puitteissa.
Tuota mainittua valvontaa saisi kyllä olla paljon enemmän. Aika monella paikkakunnalla Pohjoisen mantuja ja monena vuonna Ruotsia myöten on ollut onni kulkea linnunpyynnissä, eikä ikinä kukaan missään ole kysynyt mitään tekemisistäni ja luvistani.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
sako_92
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2006
Viestejä: 1425
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 18.05.2007 15:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä kun on syksy "eri aikaan" kun etelässä. On kovat tuulet ja lehdet on puissa pitkään ja sit pikku pakkanen viellä lumettomaan maahan antaa oman lisä äänen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2006
Viestejä: 2568
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 18.05.2007 18:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kelissä eroa vielä joulukuun lopun ja tammmikuun alun suhteen? Tiedän kyllä sen rospuuttoajankin, ei se vaihe ole hyvä mihinkään hommaan.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14867

LähetäLähetetty: 18.05.2007 18:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä keskustelu alkaa saada nyt sellaisia piirteitä, että monen kohdalla voidaan huomata selkeä puutos tiedoissa koko talvilinnustuksesta.

a) talvilinnustus ei ole helppoa - tämä on selvää kaikille niille, jotka sitä ovat joskus päässeet kokeilemaan.

b) kaikista ei ole talvilinnustukseen

c) teerien näkeminen auton ikkunasta antaa valheellisen kuvan lajista...

Tietokoneen ääressä toukokuussa on vaikea määritellä sitä innokkuutta mikä talvella on työntyä suksien päälle umpihankeen vähinä vapaapäivinä. Kuinka moni on lisäksi valmis ajoittamaan lomapäiviään talvelle kun niitä pitäisi säästää syksyllekin.

Alussa intoa varmasti monella on todella räväkästi, mutta uskoisin innon pidemmän päälle tasoittuvan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2006
Viestejä: 2802

LähetäLähetetty: 18.05.2007 19:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Tämä keskustelu alkaa saada nyt sellaisia piirteitä, että monen kohdalla voidaan huomata selkeä puutos tiedoissa koko talvilinnustuksesta.

a) talvilinnustus ei ole helppoa - tämä on selvää kaikille niille, jotka sitä ovat joskus päässeet kokeilemaan.

b) kaikista ei ole talvilinnustukseen

c) teerien näkeminen auton ikkunasta antaa valheellisen kuvan lajista...

Tietokoneen ääressä toukokuussa on vaikea määritellä sitä innokkuutta mikä talvella on työntyä suksien päälle umpihankeen vähinä vapaapäivinä. Kuinka moni on lisäksi valmis ajoittamaan lomapäiviään talvelle kun niitä pitäisi säästää syksyllekin.

Alussa intoa varmasti monella on todella räväkästi, mutta uskoisin innon pidemmän päälle tasoittuvan.
Laughing Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11  Seuraava
Sivu 5 Yht. 11

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com