OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pyy
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 75, 76, 77  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 23.09.2006 08:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuten olen tässä jossakin todennukki, tieten kerran-pari olen pyytä lentoon ampunut. Oksilta ne kannattaa pudotella, koska ne istuvat kumminkin kohta haulikonkantamalle. Vähän malttia ja saalis on varma, ei tarvi hutiloija turhia.

Pyyt on kyllä semmosia veijareita... Joskus tulee välittömästi silmille, joskus jää johonki muutaman kymmenen metrin päähän jähimään määrättömäksi ajaksi, joskus viheltää, joskus ei, ja mikä parasta, joskus se vaan saattaa tulla yhtä-äkkiä, vaikka ois luopunu jo täysin toivosta. Muutaman kerran on käyny niinki, että olen kahvitauolla istuskellu ja ohimennen puhallellu pilliin, niin aivan varottamatta jonku parinkymmenen minuutin ajankuluksipuhaltelun jälkeenkin saattaa töyhtöpää puhaltaa paikalle.

Puhallellessa kannattaa tosiaan kuunnella muitakin ääniä kuin vihellystä. Useimmiten vaitonaisen pyyn paljastaa pieni pyrähdys, mikä kuuluu siivistä kun se vaihtaa istumapuuta. Pieni ropsaus kertoo paikan, mihin se päättää loppuliidon jälkeen istahtaa. Myös kaikki rapinat kannattaa tarkastaa, sillä ei ole ollenkaan tavatonta, että pyy kuopii maajalassa paikalle katsomaan, että "mitäs täällä huuellaan?"
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 643

LähetäLähetetty: 23.09.2006 15:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

syksyaamu kirjoitti:
Ricke kirjoitti:
Tänään kävin elämäni kolmatta kertaa pyyjahdissa, ekana kertana tuli pyy, tokana kertana meni ehkä kokemattomuuden piikkiin paisti saamatta, mutta tänään onnistui lopulta!

Pillitin yhtä pyytä lähes 2 tuntia, ei halunnut tulla kiinni vaan jäi istumaan jonnekkin rypeikköön ja vastasi aina kun itse olin vaihtanut paikkaa, kerran näin sen 30m päässä lentävän tiheämpään pusikkoon, sitten kaikki hiljeni..
Jatkoin matkaa vähän pohjosempaan, sain vastauksen, jopa 2 pyytä vihelteli takaisin. 15min jälkeen oli yksi lähellä, mutta samalla niin hirvi talloo metsässä ja säikäyttää pyyn, itse rupean houkuttelemaan hirveä, niin samalla pyy vastaa aivan minun vierestä, 1min jälkeen se tulee lentäen ja jää istumaan noin 7m päähän, minulla tosiaa selkä sitäpäin ja innokas koira takana että kääntyminen ei olisi onnistunut.. Pyy lensi noin 25m päähän ja istahti uudelleen, oli mahtavaa katsoa sen toimintaa, näkyi vain pää joka kurkkaili! Sitten se jatkoi matkaa noin 50m ja jäi viheltämään, se vastaili innokkaasti ja kuulin että se oli maassa, eli tässä voi jotkut olla erimieltä mutta pyy tuli maatapitkin ja vihelteli innokkaasti, mutta sitten oli hiljaista melkein 20min, pyytä ei näkynyt eikä kuulunut mutta ääni oli tullut niin lähelltä että tiesin sen olevan hollilla mikäli se vielä oli siellä. Nousin varovasti seisomaan ja kävein pari metriä kurkkailemaan kalliota, siellä se istui, aivain paikoillaan, katselin kauan sitä ja koitin päättää että onko se nyt varmasti se lintu eikä mikään ihmeellinen risu, päätin että se on pyy ja pistin haulit ilmaan, pyy se oli ja paikalle jäi Smile sen kaveri vastasi vielä 2 kertaa mutta sitten hiljeni kokonaan ja päätin lähteä kotiin !&%¤#!

Tosiaa erittäin kiva metsästysmuoto, yksin tai koiran kanssa vaan kävelemään, kahvia ja evästä mukaan, istut ja lepäät samalla kun pillittelet Smile

Maltti on ERITTÄIN tärkeetä, itsellä oli vaikeeta ekalla kerralla pysyä paikallaan kun Pyy vastasi pariin otteeseen ja sitten oli hiljaista noin 10-20min, siinä haluaa niin lähteä etsimään sitä, MUTTA ÄLÄ IHMEESSÄ TEE NIIN ! Jos pyy vastailee se tarkoittaa yleensä sitä että olet väärällä alueella, eli sen alueella ja se tulee kyllä kurkkimaan, mutta jos se tulee varovasti ja hiljaa niin sinä et sitä huomaa, ellei se vihellä, usein se kyllä tekee niin jossainvälissä, pitää vaan odottaa .. Smile ja antaa sen istahtaa oksalle tai maahan mistä se on helppo napsia!



Minä olisin täräyttänyt pyyn lennosta Benellin suoraputkella alas tuossa tilanteessa.Mutta jos olisi tarkoituksena seurata pyyn "lentoleikkiä" niin olisin toiminut samoin maltilla ja nauttien tilanteesta.


Lentoon noita tulee joskus pompusta roimittua, mutta itse en ainakaan pyytä pillittäessä edes yritä lentoon. Tuleehan ne alas, mutta siihen se hauska sitten jäikin.

Itse pyynti on parhaimmillaan niin nautittavaa, että en pidä saalista tässä metsästysmuodossa kovin tärkeänä. Ja kun sen pääsee ampumaan oksalle / maahan kumminkin.
Kai tästä on tullut jonkunsortin fiilistelylaji meikäläiselle...

Pillittämistä kannatta muuten kokeilla illansuussakin, kun sattuu sopiva tyyni keli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ipp3l1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Syy 2006
Viestejä: 161
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 24.09.2006 00:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tosi villiltä kuulostaa oman piipun sahaileminen ja ties mitä toimenpiteitä siihen tehdäänkään. Sitäpaitsi onko tuo ihan laillistakaan, asehan muuttuu, jotain se pitäisi "muutoskatsastaa" poliisilaitoksen kautta. Ja kyseisiä toimenpiteitä ei varmaan virallisesti saa tehdä kuin aseseppä, jonka jälkeen seuraa em. luparuljanssi. Luulisin vain ?
_________________
-I.K
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 24.09.2006 00:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ipp3l1 kirjoitti:
Tosi villiltä kuulostaa oman piipun sahaileminen ja ties mitä toimenpiteitä siihen tehdäänkään. Sitäpaitsi onko tuo ihan laillistakaan, asehan muuttuu, jotain se pitäisi "muutoskatsastaa" poliisilaitoksen kautta. Ja kyseisiä toimenpiteitä ei varmaan virallisesti saa tehdä kuin aseseppä, jonka jälkeen seuraa em. luparuljanssi. Luulisin vain ?


Mittei sie höpäjät?
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mixxxu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hei 2006
Viestejä: 440
Paikkakunta: Tammela

LähetäLähetetty: 24.09.2006 09:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Äsken kävin pillittelemässä pyyperöitä Laughing
Kaksi kukkoa tuli eräksi ja yhden kanssa kävi aika hassusti.. Näin kun pyy pyrähti pusikosta korkeaan kuuseen aika latvaan (mikä on aika outo pyyltä)..
siellä se hihitteli ja pällisteli ja ajettelin että siinähän pyllistelet ja nostin halikon poskelle, tähtäsin pyytä ja juuri kun olin vetänyt liipasimesta pyy olikin jo lenossa ja saaliiksi tuli vain kuusen oksa Very Happy

mutta ammun keskinmäärin vuodessa alle kymmenen pyytä vaikka paikkoja on usein jänismettälläkin paljon enemmän.. pillittäminen on yksinkertaisesti hauskaa Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bearking
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Huh 2006
Viestejä: 590
Paikkakunta: pohjois-savo

LähetäLähetetty: 25.09.2006 13:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sunnutai aamuna lähdin aamulla jo 7 aikaan metsään ja heti auringon noustua alkoi semmoinen kuhina että ei mitään rotia. yhden sain narrattua läheiselle oksalle ja siitä sitten alas ja reppuun (tietysti ammuin sen alas sieltä oksalta Smile ) Pittääpä tästä lähin mennä vaan aamusin metälle kun kerran silloin ovat niin virkeinä. Aivan mahtava reissu saaliin niukkuudesta huolimatta.
_________________
kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kippari
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Mar 2004
Viestejä: 17

LähetäLähetetty: 25.09.2006 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pillittelin tuossa eräänä päivänä pyitä samalla kun palailin teeripassista. Sainkin vastauksen ja jäin yrittämään tulisiko ihan näkösälle asti. Jonkin aikaa vihellyksiä vaihdettuamme alkoi varpujen seasta kuulua semmoista yhtäjaksoista siritystä. Pyyhän sieltä tulla jolkotti hypähtäen kuusen alta männyn oksalle. Lisäksi oli ottanut kaverinsa mukaan, eli kaksissa miehin tulivat katsomaan kuka oikein näreikössä puhalteli. Tämä saattomies tuli puita pitkin sirittäjän liikkuen kanervikossa.
Eipä ole ainakaan itsellä moista ennen tapahtunut että kaksi pyytä tulisi samaan aikaan katselemaan vierästä viheltelijää. Onko muilla käynyt vastaavaa? Lisäksi miksi jotkut pillityspaikkaa lähestyessään alkavat sirittää ja toiset taas eivät? Tuon sirityksen tarkoituksena luullakseni on yrittää karkoittaa reviirille eksynyt kilpailija...?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bearking
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Huh 2006
Viestejä: 590
Paikkakunta: pohjois-savo

LähetäLähetetty: 26.09.2006 15:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kippari kirjoitti:
Lisäksi miksi jotkut pillityspaikkaa lähestyessään alkavat sirittää ja toiset taas eivät? Tuon sirityksen tarkoituksena luullakseni on yrittää karkoittaa reviirille eksynyt kilpailija...?


Itse olen tulkinnut sirityksen niin että se on pyiden varoitus ääni ihan noin yleisesti. Minulle pyyt ovat sirittäneet silloin kun ovat huomanneet minut ja alkavat hypellä paniikissa puusta toiseen joko metsään mennessä tai pillityksen yhteydessä. Mene ja tiedä siitä noista sitten....
_________________
kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 26.09.2006 16:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yleisesti ottaen se tosiaan on varoitusääni. Useimmiten sitä pitää natu joka suojelee poikuettaan. Se saattaa paljastaa lähellä olevan pyyn jo ennen pyrähdystäkin.

Pyy saattaa kyllä sirittää myös ollessaan muuten "kiihtyneessä" mielentilassa. Toisinaan pyy tosiaan sirittelee lähestyessään kilpailijaa, ja kerran jonkukymmentä metriä vaivasena edennyt (ammuin ilmeisesti vähän väärään kohtaan puuta) pyy paikantui juuri tuon hätääntynen sirityksen avulla.

Olen huomannu, että punarinta pitää joskus hieman samankaltaista ääntä. Tosin kokemuksesta sen kyllä oppii erottamaan luotettavasti.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Stompper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Mar 2004
Viestejä: 143
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 26.09.2006 16:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyitä tuntuu olevan reilusti.Tasan 10 olis nyt saldo tälle syksylle, tosin yhden heitin lepikkoon, kun oli sulat tippuneet ja ihan surkastunut kaveri muutenkin.Matoja en siitä kuitenkaan löytänyt.
Parhaaksi konstiksi olen huomannut, nyt kun arkoja ovat ja lehti tippuu, niin reippaasti vain kävellä perässä.Ne kohta hyppääkin vain lyhyen pyrähdykden ja se onkin vika tikki.
_________________
Lisää viinaa,silmät liikkuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ricke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hei 2006
Viestejä: 1028
Paikkakunta: Sipoo, Uusimaa, Rannikko

LähetäLähetetty: 30.09.2006 11:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olen nyt kirkkonummella saanut pillillä luurattua ainakin 5 eri pyytä, yksikään EI ole vastannut, mistä tämä oikeen lienee ? Kerran tuli 2 samaan aikaan suoraan päälle, mutta ei sanonut mitään. Tänään etsittiin serkun kanssa ja sitten lähti alta yksi mutta ei vastannut kertaakaan, viime viikolla nähtiin se, pillitettiin tunti itse, ja kerran vastasi. Mistä tämä johtuu ?

Entäs sää ? Nyt on ollut tyyntä ja pilvistä, onko se aurinko aivan ehdoton sitten ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 643

LähetäLähetetty: 30.09.2006 16:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ricke kirjoitti:
olen nyt kirkkonummella saanut pillillä luurattua ainakin 5 eri pyytä, yksikään EI ole vastannut, mistä tämä oikeen lienee ? Kerran tuli 2 samaan aikaan suoraan päälle, mutta ei sanonut mitään. Tänään etsittiin serkun kanssa ja sitten lähti alta yksi mutta ei vastannut kertaakaan, viime viikolla nähtiin se, pillitettiin tunti itse, ja kerran vastasi. Mistä tämä johtuu ?

Entäs sää ? Nyt on ollut tyyntä ja pilvistä, onko se aurinko aivan ehdoton sitten ?


Todennäköisesti lintu on tullut epäluuloiseksi, tai ette olleet oikeassa paikassa sen reviirillä. Kun karkoittaa linnun, kannattaa olla varttitunti hissuksiin, ja alkaa puhallella sitten hieman eri paikassa kuin karkotti. Jos vartin viheltelyn jälkeen ei ole siivet pärisseet tai muita merkkejä, kannattaa suosiolla vaihtaa paikkaa.

Puhaltelu kannattaa rytmittää esim. pari sarjaa ja muutaman minuutin tauko. Liian tiheä toistelu on epäluonnollista. Tänään kuuntelin viheltelyä, joka kulki suurinpiirten piii-pippi-pi, tuntuu siltä että sarjan muodolla ei ole isoakaan merkitystä. Standardimuotoinen kaksi pitkää ja kolme lyhyttä ei siis ole mikään must pyiden maailmassa.

Säällä ei mielestäni ole isoa merkitystä, kunhan ei myrskyä tai sada. Kirkkaina ja kuulaina aamuina nuo tuntuvat kuitenkin parhaiten vastaavan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ricke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hei 2006
Viestejä: 1028
Paikkakunta: Sipoo, Uusimaa, Rannikko

LähetäLähetetty: 30.09.2006 18:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No se meinaa lähti 1m päästä, mutta ei saatu vastailemaan vaikka melkeen tunti kuljettiin sielä, yhtäkkiä se oli vaan lähellä ja lähti, mutta kokeillaan huomenna sitten!

Onko paljon väliä sitten onko se koiras vai naaras ? Tuleeko naaraatkin pillä katsomaan ja vastailee ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 01.10.2006 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Stompper kirjoitti:
Pyitä tuntuu olevan reilusti.Tasan 10 olis nyt saldo tälle syksylle, tosin yhden heitin lepikkoon, kun oli sulat tippuneet ja ihan surkastunut kaveri muutenkin.Matoja en siitä kuitenkaan löytänyt.
Parhaaksi konstiksi olen huomannut, nyt kun arkoja ovat ja lehti tippuu, niin reippaasti vain kävellä perässä.Ne kohta hyppääkin vain lyhyen pyrähdykden ja se onkin vika tikki.

Totisesti arkoja olivat kuhmon pyyt männä viikolla. Lurkkivat kyllä tosi varovaisina. Tuota perässäkävelyä en tällä kertaa yrittänytkään, kun oli mielessä isommat linnut ja puhaltelin vähän niin kuin sivubisneksenä. Laiha oli sitten pyysaaliskin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
Stompper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Mar 2004
Viestejä: 143
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 02.10.2006 07:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[/quote]Totisesti arkoja olivat kuhmon pyyt männä viikolla. Lurkkivat kyllä tosi varovaisina. Tuota perässäkävelyä en tällä kertaa yrittänytkään, kun oli mielessä isommat linnut ja puhaltelin vähän niin kuin sivubisneksenä. Laiha oli sitten pyysaaliskin.[/quote]

12 pyytä tuli saaliiksi.
Missä päin Kuhmoa lintuja etsiskelit?
_________________
Lisää viinaa,silmät liikkuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 75, 76, 77  Seuraava
Sivu 5 Yht. 77

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com