OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Uusi jalostus Suuntaus!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 58, 59, 60  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
GraaviSupi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Tam 2011
Viestejä: 823
Paikkakunta: KESKINAPA

LähetäLähetetty: 16.05.2011 10:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hirvikoira on väsynyt 8 h haukun jälkeen pelkästään sen takia, koska sillä on takkunen ja paksu turkki.
_________________
KVA ryyppäyksestä ja MVA kulli
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PSa/ent. Kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2011
Viestejä: 656
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 16.05.2011 18:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei metsästyskoirat tarvi niitä titteleitä, tittelit on näyttely linjalaisille rakennettu kilpailu muoto.

Rekisteröityjen koirien näyttely- ja metsästyskoe toiminnan tärkein anti on pelaavan ja soveliaan erisukuisen koirakannan esiinsaanti ja niiden hyväksikäyttö toisilleen mahdollisten hyvien ominaisuuksiensa eteenpäin siirtämisessä toistenkin iloksi ja rotunsa hyväksi.
_________________
pekka.salomaki(at)gmail.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
takeem
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2010
Viestejä: 592

LähetäLähetetty: 16.05.2011 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rillan kirjoitti:
On täälä kovia koira miehiä.Itse ku en ole niin kysymyksiä herroille.Miksi hirvikoiran täytyy seurata hirveä maailman tappiin.Miksei koira saa itse ottaa yhteyttä ja palata haukulle.Jos mennään muutamia vuosia taakse päin ei ollut tutkia ei gepsejä mitä teki silloin semmoisella koiralla joka ei pitänyt yhteyttä eikä jättänyt jalkavaa hirveä.Ei yhtään mitään jos tarkoitus oli saada saalista.Nykyään kun koirat ovat sen takia että niilä kilpailaan ja nostetaan omaa egoa nämä yli sitkeät koirat jotka juoksee parin kolmen seuran alueen yli päivässä ja miehet ajavat autoilla perässä ovat sitten niitä huippu koiria.Sitten vielä ei viitsitä pentuna sen vertaa kasvattaa että olis yhteys omaan koiraan vielä parempi.Ei ymmärrä tätä.Eikö koira ole sitä varten että siltä saadan ammutuksi hirviä eikä sitä varten että se jaksaa seurata hirveä läpi suomen.

Onko sinulla ollut hirvikoiraa? Jos ei ja joskus päätät ottaa ja saatkin löysän rukkasnahan, niin veikkaampa, että haluat seuraavan pennun mahdollisimman riistaverisistä vanhemmista (sitkeistä) etkä niistä 100 pisteen koirista jotka käy 5 tunnin aikana kattomassa 3 kertaa missä isäntä on.

Kyllä se jalkavakin hirvi joskus pysähtyy haukkuun. Joko oman seuran alueella tai sitten muualla. Miksi pitää ajatella millaisia koirien piti olla ennen? GPS on tätä päivää ja sen johdosta minun mielestäni paras koira on sellainen joka ei ainakaan 12 tuntiin luovuta. Ja jos sattuu, että jalkava hirvi menee alueelta ulos, niin kyllä suurimman osan sitkeistäkin koirista saa karkosta kiinni helposti GPS:n avulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PSa/ent. Kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2011
Viestejä: 656
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 16.05.2011 21:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä tämä asian ydin tuleekin esille. Jollekin ja joihinkin pienempiin ja ruuhkaisempiin alueisiin sopii hiukan helpommmin periksi antava hirveä haukkuva koira paremmin kuin toiselle jolle ainoa oikea on 12 tunnin koira ilman yhteydenottoa.
Juuri tämän takia minusta ei kaikkia rotuja kannata jalostaa samaan kaavaan vaan on ihan hyväkin säilyttää rotutyypilliset toimintavat ja niiden erot. Tänä päivänä taitaa yhä kuitenkin ne erot olla isompia rotujen sisällä kuin välillä, jos nyt puhutaan Suomessa yleisesti hirven metsästyksessä käytettävistä roduista, eli kehittämistä riittää.
_________________
pekka.salomaki(at)gmail.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20808
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.05.2011 21:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

PSa/ent. Kytösavu kirjoitti:

Juuri tämän takia minusta ei kaikkia rotuja kannata jalostaa samaan kaavaan vaan on ihan hyväkin säilyttää rotutyypilliset toimintavat ja niiden erot.

Tästä olen täysin samaa mieltä. On vain rikkaus että meillä on eri tavalla työskenteleviä koiria "samaan virkaan". Esim. karhukoira, jämtti, harmaa ja laika ja onhan nuota pelittäviä pystäreitäkin ilmestynyt hirvijahteihin yhä enenevissä määrin. Minustakin erot ovat tasottuneet mutta vieläkin on selvästi havaittavissa tiettyjä rodulle tyypillisiä ominaisuuksia joista sitten valita mieluisiaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rillan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2009
Viestejä: 141
Paikkakunta: uusikaupunki

LähetäLähetetty: 16.05.2011 22:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimimerkille takeem.On minulla koira joka on vielä aika hyväkin(omasta mielestä)riistaveriä riittää ja siinäpä se onkin juuri silloin tulee se ongelma kun eteen satuu jalkava hirvi sitten menään eikä meinata.Onneksi se tulee pois huutamalla jos vaan pääsee lähelle.Tässä tulee se juttu vaan eteen kun tätä tehdään tarpeeksi monta kertaa koira oppii siihen että se haetaan meni se minne tahansa.Tämä näkyy nyt jo koirissa ja minun mielestä silloin mennään pahasti väärille jäljille.Jos itse saan valita otan ilman muuta koiran joka pitää yhteyttä silloin pystyy itse päättämään mitä tehdään eikä mennä koiran ehdoilla esim jos on hirvi mihin ei ole lupaa vaihdetaan paikkaa,jos menään pois alueelta päästään nopeasti takaisin yms yms.Vieläkin on pohjoissessa paikkoja missä geps ei toimi siinä saattaa mennä reissu pilalle kun koira juoksee ensimmäisen kahden päivän aikana itsensä puhki sitten odotellaan pari päivää että koira on taas iskussa ja sama homma siinä se sit oli viikon reissu näitäkin on nähty.Kysyn vielä miksi koiran pitää olla yli sitkeä mitä hyötyä sillä saadaan jos tarkoitus on metsästää eikä kylillä puhua mikä peto minulla on tarhassa.Nämä ovat minun mielipiteitä joku toinen saa vapaasti olla toista mieltä mutta jos jalostetaan koiria minusta pitää huomioida mikä on rodun alkuperäiden käyttö tarkoitus ja kunnioitaa sitä.Näyttely ihmiset on jo tarpeeksi pilannut hyviä käyttökoira rotuja tekemällä koirista jotain muuta mihin se on tarkoittettu toivottavasti metsästäjät eivät sorru samaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarno.j.t
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2010
Viestejä: 926

LähetäLähetetty: 16.05.2011 23:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli vaan mieleeni että suomenpystykorvaa kuten laikojakin voi vaikka haukuttaa lintu kokeissa , mutta enpä ole kuullut että kukaan olisi esim. norjanharmaata lintukokeissä käyttänyt....
Kaikille roduille ja rotujen vierestä löytyy omat paikkansa Suomalaisessa metsästysharrastuksessa , omistajistaan sitten ei aina voisi olla niin varma
Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
O_K
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Hel 2008
Viestejä: 695
Paikkakunta: Leppävirta

LähetäLähetetty: 16.05.2011 23:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jarno.j.t kirjoitti:
Tuli vaan mieleeni että suomenpystykorvaa kuten laikojakin voi vaikka haukuttaa lintu kokeissa , mutta enpä ole kuullut että kukaan olisi esim. norjanharmaata lintukokeissä käyttänyt....
Laughing


Huono on harmaata tai jämyä viedä lintukokeisiin, kun ne eivät saa niihin osallistua Wink Karhukoira, laikat, pystykorva ja pohjanpystykorva kilpailee sillä saralla.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että ainoa ominaisuus, josta en ole valmis tinkimään on kovat riistaveret (eli voimakas saalis- ja puolustusvietti). Nimittäin mikään ei turhauta enempää kuin innoton koira, jonka takia tilanteet jää kesken, vaikka valoisaa aikaa olisi vielä jäljellä. Puhumattakaan karhunpyynistä, jossa saattaa koko syksynä saada aikaiseksi vain yhden tilanteen ja silloin, jos sesseä ei huvita lähteä töihin, koska on liian kuuma/kylmä, sataa vettä, väsyttää, pelottaa yms. tekosyitä, niin miettii kerran jos toisenkin, että oilisimpa valinnut pennun kaikkein riistaverisimmistä vanhemmista ja unohtanut muun näpertelyn.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Räsä-ukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2010
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 17.05.2011 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laughing Ja ei saa unohtaa RÄSÄ_UKKOLAISIA....tulee vielä tapetille....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sako_92
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2006
Viestejä: 1425
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 17.05.2011 14:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitenkähän tollainen 12h pitkä haukutus ja juoksuttaminen vaikuttaa lihan makuun?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
GraaviSupi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Tam 2011
Viestejä: 823
Paikkakunta: KESKINAPA

LähetäLähetetty: 17.05.2011 14:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sako_92 kirjoitti:
Mitenkähän tollainen 12h pitkä haukutus ja juoksuttaminen vaikuttaa lihan makuun?


Ei oo kyllä ikinä tullu maistettua, mutta veikkaisin, että melko sitkeeltä maistuu koira.
_________________
KVA ryyppäyksestä ja MVA kulli
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PSa/ent. Kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2011
Viestejä: 656
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 17.05.2011 17:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ostakoon sekarotuisia ken tahtoo pelkkiin puheisiin uskoen, minä pysyn metsästyskoe toiminnan kautta esille tulleissa koirissa, jossa ne on arvostellut esim hirvikokeessakin kaksi ulkopuolista tuomaria.
Räsä- Ukkokin muistaa pysyä sitten poissa rekisteröidyistä kun sille tielle menet, käyttelet omia ja naapurin sekatessuja, eihän kahta isäntää voi palvella.
En ymmärrä kuinka yksi mies voi yhtäkkiä luulla saavansa täydellisiä koiria kyseenalaistaen kaikkien muiden toiminnan.

Sekarotuiset tietysti on kaikki loistavia, niistä montutetuista kun ei jää todisteeksi aikakirjoihin yhtään mitään. Paperikoirilla on se iso etu pennun taustoja tutkiessaan, että mahdollisten hyvin toimivien koirien metsästyskoetulokset näkyy koiratietokannassa. Ainakin minulla alkaa herätä epäilykset jos ei 50:sta kasvatista löydy kuin yksi tai kaksi koepalkittua. Usein oikein hyvin pelaava koira osallistuu myös kokeisiin, oli omistaja ennemmin harrastanut kokeita tai ei. Isomman tappelun välttämiseksi ei kuitenkaan kaikki ja aina.
Mutta miksi ei, kaikki harrastajat ja varsinkin rotu hyötyisi kun saataisiin kaikki rodunomaisesti hyvin toimivat esiin käytettäväksi mahdollisten hyvien veriensä jatkamiseen muidenkin iloksi ja laajemman erisukuisen kannan ylläpitämiseksi. Sekarotuisilla tie on lyhyt ja vaikea kun on pakko luottaa pelkkiin puheisiin ja pienen piirin koiriin ja puhemiehiä löytyy, kuten tämänkin keskustelun aloittajan otsake kertoo. Lisäksi kuitenkin lopulta aina haetaan tukea kokeissa käyneiden omistajien koirista kun tulosta ei ala tullakaan. Onko se oikein että ensin haukutaan koko maailman koirat ja sitten haetaan apu samasta osoitteesta.


Joko muuten Kennelliitto vei kasvattaja oikeutesi eli kennelnimesi, kun kerroit niiden yhteyttä ottaneen?
_________________
pekka.salomaki(at)gmail.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
takeem
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2010
Viestejä: 592

LähetäLähetetty: 17.05.2011 17:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rillan kirjoitti:
Nimimerkille takeem.On minulla koira joka on vielä aika hyväkin(omasta mielestä)riistaveriä riittää ja siinäpä se onkin juuri silloin tulee se ongelma kun eteen satuu jalkava hirvi sitten menään eikä meinata.Onneksi se tulee pois huutamalla jos vaan pääsee lähelle.Tässä tulee se juttu vaan eteen kun tätä tehdään tarpeeksi monta kertaa koira oppii siihen että se haetaan meni se minne tahansa.Tämä näkyy nyt jo koirissa ja minun mielestä silloin mennään pahasti väärille jäljille.Jos itse saan valita otan ilman muuta koiran joka pitää yhteyttä silloin pystyy itse päättämään mitä tehdään eikä mennä koiran ehdoilla esim jos on hirvi mihin ei ole lupaa vaihdetaan paikkaa,jos menään pois alueelta päästään nopeasti takaisin yms yms.Vieläkin on pohjoissessa paikkoja missä geps ei toimi siinä saattaa mennä reissu pilalle kun koira juoksee ensimmäisen kahden päivän aikana itsensä puhki sitten odotellaan pari päivää että koira on taas iskussa ja sama homma siinä se sit oli viikon reissu näitäkin on nähty.Kysyn vielä miksi koiran pitää olla yli sitkeä mitä hyötyä sillä saadaan jos tarkoitus on metsästää eikä kylillä puhua mikä peto minulla on tarhassa.Nämä ovat minun mielipiteitä joku toinen saa vapaasti olla toista mieltä mutta jos jalostetaan koiria minusta pitää huomioida mikä on rodun alkuperäiden käyttö tarkoitus ja kunnioitaa sitä.Näyttely ihmiset on jo tarpeeksi pilannut hyviä käyttökoira rotuja tekemällä koirista jotain muuta mihin se on tarkoittettu toivottavasti metsästäjät eivät sorru samaan.

Kokemuksesta voin sanoa ettei löysälle koiralle todellakaan ole helppoa saada kaatoa. Kyllä sitkeä on parempi jos meinaa saalistakin saada.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20808
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.05.2011 21:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jarno.j.t kirjoitti:
Tuli vaan mieleeni että suomenpystykorvaa kuten laikojakin voi vaikka haukuttaa lintu kokeissa , mutta enpä ole kuullut että kukaan olisi esim. norjanharmaata lintukokeissä käyttänyt....

Viime syksynä nuori jämttini sai kiinni teeren poijan.. Oli koira ennemminkin lintua joskus haukkua päräyttänyt mutta ei mitenkään haittaavasti. Mutta tämän saaliinsa jälkeen koira alkoi kirjaimellisesti metsästämään lintuja.. Ei jumankauta kun alkoi kysymään hermoja.. Karhujahdissa oltiin ja suomussalmella oli todella hyvin lintuja. Aina kun laskin koiran irti niin maksimissaan 15minuuttia ja teeren haukku päällä.. Teeret lähti mutta koira paineli perässä ja otti uusinta haukkuja.. Pisimmät uusintahaukut koira otti liki puolen kilometrin päästä.. En todellakaan käsitä miten koira löysi linnut aina uudelleen mutta tätä peliä kesti aina tunteja. Aluksi teeret pelkäsivät suurta koiraa mutta lopuksi 2-3 tunnin päästä teeri istua kökötti puussa eikä lähtenyt ennenkuin suurinpiirtein potkaisin puuta.. Laughing En ole koskaan ikinä missään nähnyt sellaisia lintutyöskentelyjä mitä tuo jämttini teki.. Tilanteita oli todistamassa 6 henkilöä, yksi aikoinaan hyvin aktiivisesti lintukokeissa hypännyt entinen pystykorvamieskin. Hauskinta koko hommassa oli se että ensimmäinen tunteja kestänyt haukku pidettiin mahdollisena karhunhaukkuna, joka pyörii puronvarsipusikoissa ympäriinsä, aina välillä tryykäten muutaman sata metriä karkuun ja taas jääden aivan paikalleen haukkuun. Tuulinen keli ja gepsien takkuilu sekottivat hommaa entisestään, matkaakin haukulle oli vaihdellen 1,5-2km. Varmaa oli ettei hirvi ikinä käyttäytyisi niin, eikä porokaan tapaa haukkuun jäädä. Kenellekkään ei tullut mieleenkään että linnun haukku voisi kestää neljättä tuntia.. Laughing Kaikenlisäksi alueella oli karhun olennetta kohtuullisesti ja olimmekin "pommittaneet" rinkiä aamusta toiseen. Mutta hauska muisto siitäkin jäi.. Sillä hetkellä kun totesin kyseessä olevan teeren niin silloin ei naurattanut..


Lintujahti ei kuitenkaan oikein sytyttänyt ja lopuksi minun oli pakko aikalailla kovakouraisesti tuoda koiralle julki että emme ole lintujahdissa.. Koira uskoi eikä linnuista ollut enää sen jälkeen mainittavaa haittaa, mitä nyt pieniä haukkusarjoja mutta ylenpalttiset uusintahaukkujen hakemiset loppui.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Räsä-ukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2010
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 18.05.2011 07:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Räsä-ukko ei luule!!!! Vaan tietää, että jos oikein napsahtaa geenit kohdalleen....voit kytösavu tuoda niitä teko valioita viivalle. Ja toisekseen...sinä et pysty kieltämään minun touhuja, suurempi arvoiset herrat on oltava, ja tuskin nekään. Onhan minulla kennel neuvojan siunaus, koirat on oikein hyvin hoidettu ja tilat hyvät....pyri samaan "kytösavu"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 58, 59, 60  Seuraava
Sivu 36 Yht. 60

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com