OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Uusi piippu ja lukko
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15451

LähetäLähetetty: 21.05.2014 20:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä en antaisi periksi, mutta kunkin oma valinta. Kun muutin tänne sisäsuomeen tuntui tälläkin olevan käytännöt mitä sattuu, sitten luettiin vähän (ja sitten vielä lisää) lakia ja yllättäen asiat alkoi toimia kuten pitää. Ja jos multa vietäisiin näytössä laillisia pyssynosia lampsisin tiskille ja tekisin rikosilmoituksen. Printti aselaista ja poliisin ohjeista mukaan näyttöön, ja vaatimus saada kummalliset päätökset kirjallisena.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 21.05.2014 20:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="cashman"]tai edes kotka-leijona leimaa.[quote]

Wuu-ut?
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
raiko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Elo 2008
Viestejä: 885
Paikkakunta: sumibia

LähetäLähetetty: 21.05.2014 21:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rakennusluvilla tehdään uusia aseita. Aseenosan ilmoitus menettely on sitä varten kun vanhoja parannellaan uusilla osilla. Jolloin aseiden lukumäärä ei kasva. Näin niinkun rautalangasta.
Lupaviranomaisen siinä täytyy lakia noudattaa. Eikä meidän keksiä keinoja miten tehdä viranomainen tyytyväiseksi..
_________________
B-tip's & foxes.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
cashman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2010
Viestejä: 1572
Paikkakunta: Niionniijoki

LähetäLähetetty: 21.05.2014 23:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:
cashman kirjoitti:
tai edes kotka-leijona leimaa.


Wuu-ut?


No oletkos kattonu sitä. Musta se näyttää leijonalta jolla on kotkan nokka tai jotain muuta outoa turpavärkissä.
Vähän ku Autoliiton Leives vai olikose Ilvena aikanaan.
Kaisse on katsojan silmässä vika...
_________________
Amoto quaeramus seria ludo!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9501

LähetäLähetetty: 22.05.2014 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

cashman kirjoitti:
Wikke kirjoitti:
cashman kirjoitti:
tai edes kotka-leijona leimaa.


Wuu-ut?


No oletkos kattonu sitä. Musta se näyttää leijonalta jolla on kotkan nokka tai jotain muuta outoa turpavärkissä.
Vähän ku Autoliiton Leives vai olikose Ilvena aikanaan.
Kaisse on katsojan silmässä vika...


Sillä "outoa" turpavärkissä tarkoittanet leijonan kieltä joka tulee ulos suusta kaikilla Suomi jelluilla. Olipa se sitten vakunassa tai vaikka sheriffien hihakilvessä.

Tuosta kotka-leijonasta vain tuli lähinnä mieleen griippi joka esimerkiksi Scanian ja UPM:n logossa.

On niitä joskus katseltu tullut.
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
cashman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2010
Viestejä: 1572
Paikkakunta: Niionniijoki

LähetäLähetetty: 22.05.2014 11:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:
cashman kirjoitti:
Wikke kirjoitti:
cashman kirjoitti:
tai edes kotka-leijona leimaa.


Wuu-ut?


No oletkos kattonu sitä. Musta se näyttää leijonalta jolla on kotkan nokka tai jotain muuta outoa turpavärkissä.
Vähän ku Autoliiton Leives vai olikose Ilvena aikanaan.
Kaisse on katsojan silmässä vika...


Sillä "outoa" turpavärkissä tarkoittanet leijonan kieltä joka tulee ulos suusta kaikilla Suomi jelluilla. Olipa se sitten vakunassa tai vaikka sheriffien hihakilvessä.

Tuosta kotka-leijonasta vain tuli lähinnä mieleen griippi joka esimerkiksi Scanian ja UPM:n logossa.

On niitä joskus katseltu tullut.


Niin itse miekkavaakunassa se on hieman Suomijellonan näköinen, mutta mun revolverin kyljessä etsattuna se näyttää ian kotkan nokalta.
Samapa tuo...
_________________
Amoto quaeramus seria ludo!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
noniin
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2005
Viestejä: 975

LähetäLähetetty: 22.05.2014 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tvälläri kirjoitti:
late2 kirjoitti:
noniin kirjoitti:
Tästä asiasta olin "lirissä" muutama vuosi sitten, möin kokonaisen aseen luotettavalle hlölle jolla oli vastaavaan aseeseen jo lupa. Möin osina tietyistä syistä ja kaveri luvitti aseen varaosina itselleen. Eli osa kerrallaan niiden osien osalta jotka olivat luvanvaraisia. Toimi ihan ok, ainut vaan että teetti 7kk töitä että saatiin lupa kuoletettua minun osalta. Meni sisäministeriön hoitoon se tapaus.. Smile Ilmeisesti asia ei sinällään ole muuttunut, silloin toimittiin lain mukaan.

Miten asia sitten hoitui, millaisen päätöksen asia vaati, miten sitä haettiin ja kuka sen antoi ? Tavallaanhan aseluvissa on yksi puute, tavan tallaajalle ei ole "purkamislupaa", asesepät tuon pystyvät ilmeisesti tekemään, ja taisi tuohon olla jokin muukin luokitus mutten muista termiä. Joskushan olisi näppärää myydä jokin ase palasina, lukko jollekulle, piippu toisaalle, nyt homma vaatii jonkun ammattilaisen.

Tuo arskan yläkerta johon olen muutaman kerran viitannut oli kokonainen pyssy vielä viisi minuuttia ennen kuin sen ostin, joskus oli JKL:ssä joutoaikaa ja ajauduin Armoriaan. Vanhasta arskasta oli yläkerta mennyt jo aika kuluneeksi ja se oli vielä sellainen kantokahvallinen kiinteällä etutähtäimellä, alakerta oli vielä hyvässä vedossa ja ajattelin hommata tuohon vaan uuden flattop-yläkerran. Armoriassa oli V-Matcheja hyllyssä, niitä siinä katselin ja sanoin etten oikeastaan tuollaista kokonaista tarvitsisi, luvankin vaatisi, puolikkaan vaan. Myyjä veti pyssyn telineestä ja löi palasiksi, "kyllä tästä puolikaskin irtoaa", en muista mitä lappuja täyteltiin mutta onneksi oli vanhan Coltin lupa mukana, kauppa syntyi kun rahaakin löytyi. Eli hän/he pystyivät ainakin jakamaan kokonaisen aseen palasiksi. Vähän samanlainen tilanne oli kun piti lehmipyssy saada, valmista sopivaa ei löytynyt, mutta yhdessä liikkeessä oli pyssy josta yläkerralle oli kysyntää, minua kiinnosti enempi alakerta, myyjä toimitti sen toiseen liikkeeseen jossa oli pyssyjä joiden yläkerta kiinnosti minua, siellä toinen pyssy palasiksi ja a vot, mulle kasattiin sellainen jota halusin. Mulla oli vain tavallinen hankintalupa, ei rakennuslupaa, eli en voinut noita itse palasina ostella.


En yhtään ihmettele että noniin tapauksessa on ollut saikkaamista. niinkauan kuin itse muistan niin 2000-luvulla laki on ollut sellainen että jos aseen purkaa, pitää byrokratia hoitaa etukäteen. Ihme ettei oo syytettä saanu.

Oikeasti se homma menee jommalla kummalla seuraavista tavoista:

1. jos aseen purkaa on siitä hyvä tehdä etukäteen ilmoitus poliisille. ja varata osien n'äyttöön aika. Sitten mennään luvanvaraisten osien kanssa laitokselle näyttämään, että ase on palasina, jolloin se poistetaan aserekisteristä ja ko. henkilölle tehdään n. kappaletta ilmoituksia aseen osista jotka merkataan hänelle rekisteriin.

2. Vie aseen sepälle, joka tekee purkutodistuksen ja kirjoittaa lapun että osat x+y+z on luovutettu henkilölle. tämän lapun (ja mahdollisesti niiden osien) kanssa mennään sitten laitokselle rekisteröimään osat omiin nimiin.

vasta näiden jomman kumman prosessin jälkeen voi osat myydä eteenpäin. kannattaa huomioida että vaihtoehdossa 1. on riski että joutuu syytteeseen laittomasta asesepäntoimesta Rolling Eyes



Nojoo, tässäpä sitä tulkintaa olikin. Meni tosiaan silloisen lain mukaan, kahden eri poliisilaitoksen sekä sisäministeriön mukaan. Ainut ongelma oli, että minun lupaa ei saatu kuoletettua yksittäisen viranomaisen kannan mukaan. Toinen poliisilaitos ei voinut sitä tehdä ja oma laitos ei suostunut luonnollisesti kun ei tiennyt minne osat oli rekisteröity. Aihetta vatkattiin huolella muutama hetki ja sitten tuli sisäministeriön porukka mukaan ja laittoi poliisilaitokset juttelemaan keskenään. "Tuomio" oli että toimittiin lain mukaan, mutta kaveri joutui aseen piipun siirtämään eteenpäin kun tajusivat, että kokonainen ase siirtyi samaan osoitteeseen. Kyseessä aika helposti kasattava modulaarinen ase kuitenkin.. Tässä tämä lain perseily onkin kun tulkinnat ovat jokapuolella Suomea erilaiset. Meidän piirissä tämä käytäntö oli aivan uutta ja yhdessä suomen tiukimmassa piirissä tämä oli normikäytäntö. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Sivu 4 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com