OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lava-auto metälle
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7494

LähetäLähetetty: 16.12.2004 18:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lava-auton tahi pikkumaasturin hommaaminen olisi itselläkin mielessä. On vaan suolaisia hintoja wanhoilla wehkeillä. Paras esimerkki on kaverin Taro, osti sen säkärillä ennen verojen korotusta 65000 markalla ja nyt saisi vaihdossa 10000 euroa, eikä ole ajanut kuin reilut yli kymmenen vuotta sillä, aikas hyvin on pitänyt arvonsa.

Erinomaisen järkyttäviä hintapyyntöjä on nimen omaan hiluxista, mutta kai se aika nekin kaupaksi saa.

Itse olin jo lähellä ostaa 89 Kingin 4x4 bensakoneella ajettu 136000 km ja hintaa oli 4000euroa, mutta ostamata jäi, nyt harmittaa hieman.

Ei kai joku 300 000 km ole dieselille matka eikä mikään? Jotkuthan eivät ole lavalla kuljettaneet lumiharjaa suurempaa kuormaa ja edellinen sunny joka minulla oli kuljetti sentään 413 000km ennen kuin piti kytkin uusia, öljyä tosin sai lisäillä, mutta kuitenkin selvisin sillä tuon matkan ilman koneremonttia.

Semmoinen koneurakoitsian hiluxi voisi olla paras metsämiehelle, valmiiksi lommoilla, joten ei tarvitse hirmusti varoa, mutta kyllä tässä voisi jonkun suzukin laittoa harkita. Työajot kuitenkin pitää hoitaa jollain mulla vehkellä, että kilometrirahoista jää itsellekin jotain.

Bensakone olisi eduksi, sillä siitä ei tarvitse dieselveroa maksaa vaikka olisi seisontavakuutuksissa ja kilvet säilyy nokalla. Ilman kilpiä ei taida uskaltaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 1220

LähetäLähetetty: 16.12.2004 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No tosta autoverosta sen verran että kun asun maaseudulla ja meil on maatila niin sen vissiin sai verovähennyksenä kun pistää tilan käyttöön sen auton.

Esim. lava-autolla on kätevä käydä sahaamas puita, vetää hirvee ja yleensäkin lava-auto on monipuolinen vehe, auto ja kärry samassa paketissa. Että kyllä sille käyttöä löytyy. Smile

Lisää... Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Petteri_N
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 16.12.2004 20:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuohan avittaa jo paljon! Tuosta hinnastahan putoaa myös alvi helekuttiin. Samoin kaikki kulut tiataa saada maatalousyrittäjäkin vähennyksiin.
_________________
Meidän äiti tekee parempia lapsia kuin teidän äiti!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 1220

LähetäLähetetty: 16.12.2004 20:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimenomaan Pete, eiks olekin hyvä ajatus Smile
Sentään jotain etuja saa maataloudesta, kun tahtoo tuo EU viedä meiltä kaikki tuet.

No niin lisää lava-autoista, keskusteluhan käy mukavasti Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
762-39
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Huh 2004
Viestejä: 1293

LähetäLähetetty: 16.12.2004 21:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa on mainittu muutaman kerran Suzukit; sellainen vanha SJ 410 on mainio vehje metsästäjälle !

Tarkoitan sellaista metsästäjää, jolla on sitten "siviiliajoon" auto erikseen, Suitsa on ainoaksi autoksi vähän sopimaton jos kilometrejä tulee jonkin verran.

Suzuki on maastossa eri ketterä kuin avolavat ja ylläpitokulut ovat todella pienet, bensavehkeestä ei ole dieselveroa ja polttoaineenkulutus pysyy kohtuudessa.
Vakuutusmaksu on jokseenkin halvin mahdollinen, nollabonuksilla jonkinverran yli 200 € / vuosi.

Pieni bensamoottori lähtee käyntiin kelissä kuin kelissä; vanha kunnon kärjellinen sytytysjärjestelmä ja käsikäyttöinen rikastin takaavat sen, että jos ongelmia joskus tulee niin ne on äkkiä selvitetty.

Igoria tämä ei toki kiinnosta, hän teki selväksi että vain avolava kelpaa - kerroinpa kuitenkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 16.12.2004 22:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiköhän ne kovat hintapyynnöt Hiluxeista kerro jotain kyseisen merkin kysynnästä ja arvostuksesta...
Takaisin alkuun
löppöpetra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 4935

LähetäLähetetty: 17.12.2004 00:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eihän lava-auto eikä sen pito noille jyväjemmareille maksa mitään.Ensin saa autosta alvit pois.Polttoaineet ja kilometrit saa vähennyksiin.Ja uudet renkaat ja varaosat nekin kaikki on vähennys kelpoisia.Ja mitä niihin vähä rahaa voi mennä niin nekin on eu:lta tullutta tuki rahaa.Pitääköhän itekin lähteä sossun luukulle ruinaamaan et maksaisivat loput mun autosta. Wink
_________________
Koittakaa PETRATA vähän!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 308

LähetäLähetetty: 17.12.2004 01:15    Viestin aihe: Re: Ford Ranger Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Kertokaahan lisää Fordin Rangerista... Harkitsen vakavasti 4x4 Rangerin, vm. 01-02, vaihtoa ja kokemukset kiinnostaa (en kaipaa arvailuja tai kuulopuheita).


No minä kerron jotakin, kun kukaan muu ei ole ilmoittautunut. Se on siis sama auto kuin Mazda B2500, mutta hieman on eroja koripelleissä ja siten ulkonäössä. Omani on 2000-mallia eli lyhythyttinen, kuten siihen aikaan oli vain saatavilla. Uutena ostin ja mittarissa on nyt n. 90 tuhatta. On käytetty hyvin sekalaisessa tavaran ajossa niin työssä kuin vapaa-ajallakin ja tietysti kaikki työmatkat tulee sillä ajettua. Dieseliä maistuu vakiorenkain vuoden keskiarvona n. 9-10 litraa sadalle ja sittemmin alle vaihdetuilla korkeammilla renkailla kulutus on hieman lisääntynyt, mutta alle litran taitaa keskimäärin lisäys olla.

Tekniikka on 4-vetoisten nykyisten lavapakujen yleisintä linjaa, eli ahdettu dieselkone, manuaalivaihteisto, jonka jatkona on jakovaihteisto takaveto/neliveto/hidas neliveto (siis kytkettävä neliveto), edessä erillisjousitus vääntösauvajousin ja hytistä kytkettävät "napalukot", takana jäykkä akseli lisättynä ns. kitkalukolla. Joissakin merkeissä taitaa olla vielä uusissakin autoissa peruuttaen avattavat napalukot, mutta Rangerissa avaaminen käy nappia painamalla ja navat (vetoakselit itseasiassa) kytkeytyvät itsekseen laittamalla jakovaihteiston 4-vetoasentoon. Vetotapaa voi vaihtaa ajon aikana 2H-4H jos "napalukot" on kytkettyinä (merkkivalo).

Erona joihinkin kilpailijoihin on sitten koneen toteutus esikammioilla, kun nykylinja on suorasuihkutus. Vanhahtavaa on myös turbon mitoitus ja ominaisuudet: kiinteägeometrisena sen kanssa havaitaan ahtopaineen nousukynnys, siis lievä turboviive ja -potku. Uudet sähköisesti ohjatut dieselkoneet uusilla hienoilla ahtimilla, joissa geometria muuttuu, on paljon kuminauhamaisempia väännön suhteen. Rangerin ruiskutuspumppu on perinteinen mekaaninen jakaja-malli. On siinä sähköhärpäkkeitä sen verran, että kaasuvivun asentoanturi ja pari solenoidia löytyy, mutta pumpun toimintaa ohjataan mekaanisesti. Ei tämäkään Mazdan WL81-kone mikään hankala tai kulmikas ole, mutta sivistyneempiäkin löytyy. Tehoa ja vääntöä on riittänyt hyvin täyteen kuormattunakin, mutta ahdin saisi nostaa painetta hieman alemmilla kierroksilla (se turboviive).

Kori ei ole ruostunut vielä mistään, mutta lavastahan nämä tämmöiset autot lahoaa yleensä ensin. Ehjänä pysymistä ei kyllä yhtään auta hirven veri, jota on syksyisin lavalla joskus litratolkulla. Veri kannattaa metsämiehen pestä autostaan aina heti ja tarkkaan pois, koska se ruostuttaa nopeasti.

Kuten jo tuli aiemmin mainittua, yksi hehkutulppa pimeni parin vuoden ikäisenä ja tulpat uusittiin takuun piirissä. Kääntörajoittimien tapit löystyivät kunnes lukittiin kierreliimalla. Muuta vikaa autossa ei ole sitten ollutkaan. Oikeastaan ainoat ns. kulutusosat, jotka on pitänyt tähän mennessä uusia ovat akut ja pakoputken takaosa. Kuskin rikkomia juttuja on toinen takalokasuojan levikemuovin etukulma (otti metsässä kantoon ja repesi irti pellistä), kasaan hieman painunut kynnys ja mutkalle vääntynyt pohja"panssari" (ohut haistapa*ka peltiläpyskä etuperän suojana). Kaksi viimeistä meni kilpailukäytössä, joten ne kestävät normaalia käyttöä varmasti riittävästi.

Rangerin renkaat voi kasvattaa pyöräkoteloiden puolesta lain sallimaan maksimiin (ilman poikkeuslupaa) ilman jousituksen ja korin korottamista. Ne siis mahtuvat sopivilla vanteilla pyörimään kaikissa asennoissa, jos riipii hieman pois lokasuojan levikemuovien kulmia edestä ja takaa. Vakiorengas oli 235/75R15 (uudemmissa ilmeisesti 265/70R15 ) ja alla on pyörinyt vakiota isommat mm. 32x12.5-15 (mahtuu ilman korotusta juuri-ja-juuri), 31x10.5-15 ja 245/75R16.

Tasayspyörästöihin ei saa kytkettäviä tai automaattisia oikeita lukkoja, sillä mikään tehdas ei niitä Mazdan akseleihin tee. Vakiona oleva kitkalukko luistaa tiukan paikan tullen kuitenkin ja on siten lähinnä henkinen tuki. Kyllähän se liukkaalla hieman auttaa, mutta mieluummin saisi olla 100% lukko. Tällaista ei taida löytyä yhdestäkään nykyisin uutena myytävästä lavapakusta, vaan kitkalukkoa käytetään yleisesti.

Rangeri on palvellut hyvin, eikä hankinta ole kaduttanut ainakaan vielä kertaakaan. Ainoat huonot puolet siinä ovat jo mainitun pienen turboviiveen lisäksi hytin ahtaus, kun on vain kaksi istumapaikkaa ilman takatilaa. Sama juttu varmaan merkistä riippumatta, jos on lyhythyttinen. Jos tätä vertaa vaikka Defender HCPU:n hyttiin, niin tässä on loisteliaat tilat, eikä penkin tarvitse olla takimmassa asennossa. Uudemmissa Rangereissa on double cabia tms., siis pitkähyttisiä. Niissä lavaa on jouduttu verotussyistä hieman jatkamaan ja samalla on tehty karhunpalvelus suuremman takaylityksen muodossa, mutta onpahan jahtikamppeille hyvät tilat penkkien takana. Kun lavalle pitää saada kerättyä päivän aikana 2-3 hirveä, ajettua polttopuurankoja tai lastattua kaksi isoa kuormalavaa peräkkäin, niin silloin taas lyhythyttisen pitkä lava kyllä pesee lyhytlavaiset selvästi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Karhukoira
Vieras





LähetäLähetetty: 17.12.2004 09:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jesh....lopultakin pääsin taas vastailemaan. Pikkuvikahan siinä ja !&%¤#"! vielä, mutta korjattavissa. Auto on nyt pajalla laitettavana. Ei ole kuulunu vielä mikä sitä vaivaa, mutta ite rupesin epäilemään että syöttöpumppu vuotaa jostain tai joku letku...Vika kun korjataan niin silloinhan auto on kuin uusi.

No sanokaas sitte keskustelijat mitenkä halvalla pitäisi miun pitäis myydä tämmönen auto: Nissan King Cab 2001, 2.5 TDI 4 WD, ajettu 132000 km. Varusteita lavakate, lavakaukalo, vetokoukku, lohkolämmitin, karjapuskuri, astinlaudat, kahdet renkaat (kesät aluvanteilla), 12 CD:n boxi. Oletan että ostajalle kaikki on liikaa ja myyjälle liian vähän Wink

Igorille tiedoksi, että tässä ei sitte ole sitä ALVia, yksityiskäytössä on ollu minulla käytännössä uudesta lähtien... Itse tiedän paljon tuosta pyydän ja paljon pitää saada. Ja tiedän paljon hyvittävät liikkeessäkin. Käyttövoima vero on muuten tässä jotain 80 € luokkaa muistaakseni, eli ei kyllä taloutta kaada....menovettä imee 10-11 l /100km normaalilla ajolla. Se uudempi ja tehokkaampi taitaa mennä jo alle kympin.

Ja taitaa nuo tojo-miehet olla fanaattisempia merkkinsä perään kuin "me nissanimiehet" Razz
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 17.12.2004 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Karhukoira kirjoitti:

Ja taitaa nuo tojo-miehet olla fanaattisempia merkkinsä perään kuin "me nissanimiehet" Razz


Mistähän tuo mahtaa johtua. Laughing
Takaisin alkuun
ar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 1220

LähetäLähetetty: 17.12.2004 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joo Karhukoira, kyllä sen ku pistää tilan käyttöön auton niin verot pienenee Smile
No nyt on siis johtopäätös, joko hilux tai king cab.
Kiitos vastauksistanne. Alkaa joululoma nyt niin ei kyllä jouda aina vastailee tänne foorumiin.
Mutta palataan asiaan,

HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Karhukoira
Vieras





LähetäLähetetty: 17.12.2004 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nissaninkin hirmuvika selvisi....hehkurele tuittuilee....
Takaisin alkuun
Petteri_N
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 17.12.2004 17:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Nissaninkin hirmuvika selvisi....hehkurele tuittuilee....


Jumaleissön, se tietää tuhansien eurojen remonttia, koneen uutta rengastusta tai jopa hoonausta ja mäntien vaihtoa, vaihdelaatiokon laakerointia ja männänpalutinjousten kiristystä sekä pakoputken paukku- ja kannatinlaakereiden rasvausta. Voi itcu.
_________________
Meidän äiti tekee parempia lapsia kuin teidän äiti!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 1220

LähetäLähetetty: 17.12.2004 20:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin ja yritti vielä kaupitella sitä miulle. Hyvä yritys Laughing

No niin siis juuri sitä hintahaitaria olen täss miettinykksi jollekki hiluxelle tai cabille. Paljonko ne yleensä maksaa esim. vm 95-99 mallit Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Karhukoira
Vieras





LähetäLähetetty: 18.12.2004 00:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nii Crying or Very sad pitää työntää koko pska jokeen...
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 4 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com