OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

6,5x55 hirvi-ja peurajahdissa?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
bertaani
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Tam 2010
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 12.01.2010 19:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mulla kokemuksia 6puolikkaasta sen verran että hirven mullukka meni n.40metriä ennenku kaatu,osuma etu viistosta isolta luulta mut meni silti läpi luoti,tehdas mega. sit on kauris pukki omalla latauksella,nosler accubond kuula, meni n.2 metriä lapa osumasta ennenku kaatu. ja kauris vasa samalla latauksella,meni noin 15 metriä, reikä lavan takana. muutama kettu ammuttu omalla reseptillä luotina mega,eivät juokse mutta ei jää mitä nylkeä. sen verran vertailun vuoksi että koira aseena 45-70marlin,ammuttu 2 aikaista hirveä,toinen meni n.150m, reikä lavan takana,mutta puhtaat lihat,toinen juoksi ehkä himpun verran kauemmas lapa osumasta. hyviä aseita molemmat. koiran kans otan isompi reikäsen, jos passissa istun niin 6,5mm.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bertaani
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Tam 2010
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 12.01.2010 19:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ja marliinissa luotina toisessa oli speer, aika pehmeä luoti ja toisessa woodleigh, pysyy paremmin kasassa ku juotettu vaippaan kii.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
artok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2009
Viestejä: 322

LähetäLähetetty: 17.10.2010 21:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hirven verran on kokemusta 6.5:sta. Mutta jostakin se on lähdettävä liikkeelle. Ampuma matka oli noin 70 metriä. Panoksena oli lapualainen 10.1g . Laukauksen jälkeen elukka jatkoi matkaa noin 15m kunnes kellahti nurin. Hieman ihmetystä herätti ,kun sisään menoreikä oli isompi kuin ulostulo. Heiniä tai muuta roipetta ei ollut ampumalinjalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8488
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 18.10.2010 09:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oliko artok:lla luotina Mega?? Noilla pehmeillä luodeilla se jälki on sillointällöin niin et menoreikä on suurempi. Ite oon huomannu saman Noslerin Ballistic tipillä peuroja ampuessani... Rolling Eyes Mut väliäkö jos läpi menee...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
artok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2009
Viestejä: 322

LähetäLähetetty: 18.10.2010 16:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä luotina oli mega.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8488
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 18.10.2010 18:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En minä mitään tiedä mut sellanen kutina on tullu et hirvelle joku pikkusen kovempi kuula olis parempi... Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
artok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2009
Viestejä: 322

LähetäLähetetty: 18.10.2010 19:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varmaan joo. Megalla aion kyllä ampua jatkossakin. Jännä juttu muuten parista paikallisesta paukkukaupasta kun olen käynyt 6.5x55 lapualaista megaa kyselemässä niin ovat kertoneet ,että kyseistä paukkua ei ole edes olemassa ??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Tam 2005
Viestejä: 695

LähetäLähetetty: 18.10.2010 20:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Marlin miehiä mitenkään halveeraamatta mutta olen nyt muutamaan otteeseen kuullut kuinka tällä mörkö pötkylällä ammutut hirvet eivät jääkään paikolleen istumaan kuten on puhuttu! Olisiko kuitenkin niin että osumanopeutta ei ole ollut riittävästi? Ehkä nämä uudeet marlin miehet eivät ole ymmärtänyt että myös tälle kaliiperille tarvitaan vauhtia enemmän kuin maitobussilla yleensä on? Wink

Hyvä että jollain on myös positiivista sanottavaa megasta 6,5mm :stä! Yhtä majavaa ammuin kyseisellä kuulalla ja jäi sisälle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Siis vastuksena peräti 20kg elukka? Toisaalta olen kuullut myös noslerin partition:n jääneen masseen vaikka kovaksi läpäisiäksi on kehuttu? Edelleen luottopaukku missä tahansa kaliiperissa on mulla oryx. Näistäkin olen nähnyt huonoja kuvia esitettävän, mutta omalle kohdalle ei ole kyllä yhtään epäonnistunutta sattunut!
6,5mm on kuitenkin aika kevyt kaliiperi hirvelle joten tähän käyttöön itse valitsisin parempaa luotia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
artok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2009
Viestejä: 322

LähetäLähetetty: 18.10.2010 21:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikäs se on paras luoti 6.5:lle Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6276
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 18.10.2010 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No jos itselataat, niin Swift-A-Frame tai Naturalis. Muista kuitenkin että kyseessä on "oravapyssy" ja ampumista viistosti vasten olevaa hirveä kannattaa välttää. Ainakin isoa hirveä. Ihan oikeasti.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
artok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2009
Viestejä: 322

LähetäLähetetty: 18.10.2010 22:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
No jos itselataat, niin Swift-A-Frame tai Naturalis. Muista kuitenkin että kyseessä on "oravapyssy" ja ampumista viistosti vasten olevaa hirveä kannattaa välttää. Ainakin isoa hirveä. Ihan oikeasti.


"oravapyssy" ?? Minä kun olen siihen käsitykseen päässyt,että 6.5 vaatii osaavan ampujan puikkoihin. Nämä "tyttöjenpyssyt" ovat sitten näille ampumataidottomille... Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tahaton
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Elo 2008
Viestejä: 1022
Paikkakunta: tunturien yöpuoli

LähetäLähetetty: 19.10.2010 01:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikki nämä vaatii osaavan ampujan, jotkut vain luulevat, että kaliiperilla voi harjoittelusta pinnata. Sama miten päin se hirvi on, osuttava siihen on isommallakin, jos tarkoitus tappaa.
Ilkeästi vois väittää, että pienemmän kaliiperin käyttäjät ovat parempia ampujia, koska harjoittelu on helpompaa, halvempaa ja pakollisempaa. Vieläpä niinkin, että sitä pienempää kaliiperia käytetään myös, mikäli innostuu pikku kilpailuista, joita vähän siellä sun täällä järjestetään. Niissä ei juuri montaa 9,3 tai 45-70 näy, jostain syystä.
_________________
loputon suo
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 19.10.2010 10:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

artok kirjoitti:
Mikäs se on paras luoti 6.5:lle Very Happy


Oryx, A-Frame, TBBC, woodyn 9,1 ja 10.4g...mikä tahansa näistä toimii. Kannattaa hyödyntää sitten se kaliberi/asekohtainen "tehopotentiaali" jos kerran meinaa itse ladata...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8488
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 19.10.2010 11:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En mä sitä etteikö megakin tapa. Mut se nopean muotoutumisen (räjähdyksen) seurauksena usein sitä vertymää on kovasti jo siellä menopuolellakin. Kovemmilla luodeilla sitä vertymää tuppaa olemaan enempi vaan siellä ulostulopuolella.

Ensi vuonna ajattelin siirtyä takas käyttämään Barnesin kupariluoteja. Pitää ottaa sit kuvia luodin tekemästä jäljestä, jos sattuu hirvi eteen. Täksi vuodeksi en vielä ehtiny noita latailla... Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
artok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2009
Viestejä: 322

LähetäLähetetty: 19.10.2010 18:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

petri r kirjoitti:
artok kirjoitti:
Mikäs se on paras luoti 6.5:lle Very Happy


Oryx, A-Frame, TBBC, woodyn 9,1 ja 10.4g...mikä tahansa näistä toimii. Kannattaa hyödyntää sitten se kaliberi/asekohtainen "tehopotentiaali" jos kerran meinaa itse ladata...


Kyllä olis tarkoitus perehtyä paukkujen lataamiseen tässä seuraavaa hirvikautta odotellessa Smile Mitäs tarkoitat tällä tehopotentiaalilla ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14  Seuraava
Sivu 4 Yht. 14

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com