OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hanhipyssyrojekti
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 37, 38, 39  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Berkele
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2006
Viestejä: 2216
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 18.03.2009 22:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ent.ap kirjoitti:

Kyllä naftisti tehty 30mm pitkä kierre/ suora ottapinta, antaa niinhyvää keskeisyyttä, että "ohjauspinnoilla" en ymmärrä tähän mitään tarkotusta?


Minä väittäisin, että hyvin pienellä välyksellä valmistettu kierre ja suorat otsapinnat ohjureina on parhaat (tai sopivat kartiot vielä paremmat). Tuollaiset lieriömäiset ohjauspinnat on ihan turhia varsinkin tuollaisilla sovitteilla mitkä br antaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Berkele
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2006
Viestejä: 2216
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 18.03.2009 22:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, hieno on tukista tulossa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 18.03.2009 23:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Berkele kirjoitti:
ent.ap kirjoitti:

Kyllä naftisti tehty 30mm pitkä kierre/ suora ottapinta, antaa niinhyvää keskeisyyttä, että "ohjauspinnoilla" en ymmärrä tähän mitään tarkotusta?


Minä väittäisin, että hyvin pienellä välyksellä valmistettu kierre ja suorat otsapinnat ohjureina on parhaat (tai sopivat kartiot vielä paremmat). Tuollaiset lieriömäiset ohjauspinnat on ihan turhia varsinkin tuollaisilla sovitteilla mitkä br antaa.


joo, kartiohan se paras olisi, ongelma tulisi irroituksessa.

muutenhan tää on tätä, kyllä tuo lieriöjuttu on paras., makuseikkoja nääs.

voishan tässä vähän perustellakkin, ettei ihan vastarannankiisken mainetta saa.
no , kierrehän on kierre ja kierteitten tehtävä on liittää kappaleita yhteen tai liikeruuvin muodossa siirtohommat. kun tuommonen mutteri kiristetään, kiristyy se jotain otsapintaa vasten ja kierteitten uros ja naarasprofiili vastaavat toiselta laidalta toisiinsa(tietenkin siis koko kierteen matkalta) ja sillonhan toiselle laidalle jää välys, kuten myös kierteitten harjalle.

juu, eli hyvä systeemi vaimentimen kiinnitykseen, ollaan siis vieläkin samaa mieltä kierteen hyvyydestä, mutta jos haluaa paremman, niin sinnehän kannattaa lisätä ohjauspinta. ohjauspinta sanana on minusta vähän harhaanjohtava, sillä mitä ihmeen ohjausta tarvitaan, jos kierre on naftisti tehty. parempi olisi vastinpinta tai joku vastaava. eli tämän pinnan tarkoitus on eliminoida edellämainitut kierteitten välykset. vaimennin tavallaan ottaa tukea tästä pinnasta, jos pyssy vaikka kaatuu ja vaimennin kolahtaa johonkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Berkele
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2006
Viestejä: 2216
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 19.03.2009 00:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

huti-kuti kirjoitti:

joo, kartiohan se paras olisi, ongelma tulisi irroituksessa.

muutenhan tää on tätä, kyllä tuo lieriöjuttu on paras., makuseikkoja nääs.

voishan tässä vähän perustellakkin, ettei ihan vastarannankiisken mainetta saa.
no , kierrehän on kierre ja kierteitten tehtävä on liittää kappaleita yhteen tai liikeruuvin muodossa siirtohommat. kun tuommonen mutteri kiristetään, kiristyy se jotain otsapintaa vasten ja kierteitten uros ja naarasprofiili vastaavat toiselta laidalta toisiinsa(tietenkin siis koko kierteen matkalta) ja sillonhan toiselle laidalle jää välys, kuten myös kierteitten harjalle.

juu, eli hyvä systeemi vaimentimen kiinnitykseen, ollaan siis vieläkin samaa mieltä kierteen hyvyydestä, mutta jos haluaa paremman, niin sinnehän kannattaa lisätä ohjauspinta. ohjauspinta sanana on minusta vähän harhaanjohtava, sillä mitä ihmeen ohjausta tarvitaan, jos kierre on naftisti tehty. parempi olisi vastinpinta tai joku vastaava. eli tämän pinnan tarkoitus on eliminoida edellämainitut kierteitten välykset. vaimennin tavallaan ottaa tukea tästä pinnasta, jos pyssy vaikka kaatuu ja vaimennin kolahtaa johonkin.


Ei minulla ole mitään ongelmia ollut kartion kanssa. Kunhan ei tee liian loivaa.

Ei se ruuvikiinnitys (eli tässä kierrepari) toimi ihan noin. On pystytty kokeellisesti todistamaan, että mutterin muutama ensimmäinen kierre kantaa suurimman osan koko kuormasta (siksi tavalliset vakiomutterit eivät ole 6 kierrettä pidempiä). Tosin vakiokierteestä poikkeavat liitokset eivät itseasiassa toimi yleensä optimaalisesti. Ruuvi-mutteriparin kimmoiset muodonmuutokset aiheuttavat kiinnipitävän voiman ja ruuviliitos kantaa kuorman itseasiassa alustaan tulevan kitkan avulla. Jos kiinnitysmomentti on oikea, antavat nuo muodonmuutokset paljon anteeksi ulkoista kuormitusta. Tuolla välyksellä, joka jää sinne kierteiden väliin ja harjojen väliin, ei täten ole merkitystä jos liitos on kiristetty tarpeeksi suurella momentilla. Ohjauspinnalla (tarkoitan nyt otsapintaa tai kartiota) on ainoastaan tehtävänä varmistaa mutterin (tässä äänenvaimennin) keskittyminen piippureiän kanssa samalle akselille ja välittää kiinnipitävä kitkavoima.

Jotta tuollainen lieriöpinta auttaisi esim. aseen kolahdustilanteessa, täytyisi sovitus olla ahdistava. Välyssovitteessahan äänenvaimennin pääsee hölskymään välyksensä verran.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Berkele
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2006
Viestejä: 2216
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 19.03.2009 00:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sellainen lisäys vielä, että tuo kartiopinta on siksi paras koska se kantaa poikittaisia kuormia muotonsa vuoksi hyvin. Eli koko poikittainen kuorma ei tule kitkan kannettavaksi. Tällöin riittää huomattavasti pienempi kiinnitysmomentti kuin suoraan otsapintaan kiristettäessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 19.03.2009 01:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Berkele kirjoitti:

Ei se ruuvikiinnitys (eli tässä kierrepari) toimi ihan noin. On pystytty kokeellisesti todistamaan, että mutterin muutama ensimmäinen kierre kantaa suurimman osan koko kuormasta (siksi tavalliset vakiomutterit eivät ole 6 kierrettä pidempiä) . Tosin vakiokierteestä poikkeavat liitokset eivät itseasiassa toimi yleensä optimaalisesti. Ruuvi-mutteriparin kimmoiset muodonmuutokset aiheuttavat kiinnipitävän voiman ja ruuviliitos kantaa kuorman itseasiassa alustaan tulevan kitkan avulla. Jos kiinnitysmomentti on oikea, antavat nuo muodonmuutokset paljon anteeksi ulkoista kuormitusta. Tuolla välyksellä, joka jää sinne kierteiden väliin ja harjojen väliin, ei täten ole merkitystä jos liitos on kiristetty tarpeeksi suurella momentilla. Ohjauspinnalla (tarkoitan nyt otsapintaa tai kartiota) on ainoastaan tehtävänä varmistaa mutterin (tässä äänenvaimennin) keskittyminen piippureiän kanssa samalle akselille ja välittää kiinnipitävä kitkavoima.

Jotta tuollainen lieriöpinta auttaisi esim. aseen kolahdustilanteessa, täytyisi sovitus olla ahdistava. Välyssovitteessahan äänenvaimennin pääsee hölskymään välyksensä verran.


jep.jep kartio on hyvä, pitää joskus jollain muulla pyssyllä testata sellaista kahdella jyrkemmällä kartiolla olevaa sovellusta, jossa kierre jää kartioiden väliin, saattas toimia?

tuotanoin,ymmärrän mitä meinaat, mutta,mutta,mutta.
tuosta kierteen toimimisen teoriasta olet varmaankin oikeassa. mutta minusta tuntuu, ettei sitä oikein voi soveltaa normaalissa vaimentimen kiinnityksessä. vaimenninhan väännetään pyssyn päähän kiinni käsin ja myöskin käsin avataan. mainitset tällaisen:. "jos liitos on kiristetty tarpeeksi suurella momentilla" , onhan se millin nousu aika hieno ja ei vaadi älyttömiä momentteja, mutta enpä oikein tiedä toimiiko ilman avaimien käyttöä kierre noin, voishan sitä testata helposti, momenttiavaimeen kiinni vaimentimen halkaisijaa vastaava putki ja katsella paljon vääntää jotta näkee paljonko hauiksesta löytyy papua.

kyllähän tuo muuten täyttä asiaa on, mieluusti vetäisin sellaisen johtopäätöksen, että piipun päähän tarvii kierrettä kuuden kierroksen verran , sitten tarpeeksi pitkä lieriö toimivuuden varmistamiseksi ja olake lopuksi Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ent.ap
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 1666

LähetäLähetetty: 19.03.2009 09:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuo "ohjauspinnat on hanurista" sanon mie?

Jos esim. 15mm kierteellä(1mm nousulla) ja 15 mm. pitkällä ohjauspinnalla, yritetään saavuttaa 30mm kierteen ja suoralla ottapinnalla olevaa suoruutta/keskeisyyttä, niin tähän ei välttämättä päässä?

Jos ottapinnan sijaan on esim. 45 asteen kartio, niin suoruus liitettävään kappaleeseen on merkittävästi parenpi...kuten Berkele tuossa jo taisi mainitakkin?

Kuitenkin haluan sanoa: heittäkää nuo "ohjainpinnat" kuuseen ja pelakkaa kierteillä ja ottapinnalla/kulmalla, kun tarkaksi menee?
_________________
Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Suppana
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Huh 2007
Viestejä: 2074

LähetäLähetetty: 19.03.2009 16:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jätkät sai taas "kinan" aikaan tälläisesta jutusta, eikö se ole sama kuhan vaimennin kestää? No ratkastaan samalla kumpi on parempi 308 vai 6,5x55 ? Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ent.ap
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 1666

LähetäLähetetty: 19.03.2009 16:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kait sitä ihan kinata, mielipiteitä vaan vaihetaan Laughing Laughing

308 on tietenki parempi, ko minulla semmonen on Laughing Laughing
_________________
Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Suppana
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Huh 2007
Viestejä: 2074

LähetäLähetetty: 19.03.2009 16:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
ent.ap Lähetetty: 19.03.2009 15:49 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Ei kait sitä ihan kinata, mielipiteitä vaan vaihetaan

308 on tietenki parempi, ko minulla semmonen on




No kerrotkos kumpi kierre on parempi Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ent.ap
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 1666

LähetäLähetetty: 19.03.2009 17:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiköhän tuo tullu jo seleväksi...enpä viitti kerrata?
_________________
Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 19.03.2009 17:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suppana kirjoitti:
Jätkät sai taas "kinan" aikaan tälläisesta jutusta, eikö se ole sama kuhan vaimennin kestää? No ratkastaan samalla kumpi on parempi 308 vai 6,5x55 ? Laughing


ei kinaa ollenkaan, ollaan vaan kaikki oikeassa ja pyritään muitten virheelliset käsitykset korjaamaan. Very Happy

aika yleisesti muotoilit tämän kaliperi jutun, jos ajatellaan kivääriä käytettävän pelkästään hanhenpyyntiin, niin 6.5 parempi on suoremman lentoradan takia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyräys
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 3171
Paikkakunta: SS

LähetäLähetetty: 19.03.2009 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuon kahva osan pinnoittamiseen olisko tämä vaihtoehto siihen?
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=51354
_________________
Save a tree - eat a beaver
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 20.03.2009 21:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jyräys kirjoitti:
Tuon kahva osan pinnoittamiseen olisko tämä vaihtoehto siihen?
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=51354


kuinkahan se lämpöä eristää, poskipakan ja kahvan kohta pitäisi olla semmonen mukavantuntuinen , jos pitempään tähtäilee.

kerran tunnin piti pyssyä pitää laukaisuvalmiina, kun odottelin kahden hanhen tulevan samalle linjalle(ei onnistunut, toinen vain jäi), tuollaisessa tapauksessa voisi alumiinitukin olettaa hohkavan kylmää massan/maalin läpi. joskus olen mietiskellyt neopreenin soveltuvuutta, se olisi lämmin, mukavantuntuinen ja hyvä pitokin vielä

Berkele kirjoitti:

Vähän veikkaan, että kotitarve anodisointi ei tule onnistumaan.Tuo 6082:kaan ei ole helponta mahdollista anodisoida ja se luokitellaan (ainaki tibnor) vielä hyväksi anodisoitavaksi (7075 luokitellaan huonoksi) Anodisointi maksaa luultavasti alle 100 euroa.


olen tässä lueskellut kotianodisoinnista ja taidanpa olla samaa mieltä kanssasi. sitten kun anodisointi on ajankohtaista, on käsiteltäviä kappaleita n.20-30kpl. eikä niitten laadusta ole mitään tietoa, koska hommahan menee niin, että kun jossain jonkun sopivan jämäpalan alumiinia näkee, niin täytyyhän siitä jokin osa tehdä. tämä sekametelisoppa pitäisi sitten kotona käsitellä, juu, ei välttämättä tarvi olla meedio, jos turmion näkee. lyhyesti sanottuna liikaa testailua tulisi

aikoinaan tuli työn puolesta läheteltyä alumiinia käsittelyyn, muistaakseni aloitusmaksu oli n.400 mummonmarkkaa ja kappalehinnat
sen jälkeen 5 tai 10 mummonmarkkaa. ainoa negatiivinen juttu oli värien kanssa. mustan sai välittömästi käsittelyyn ja muissa väreissä piti odottaa jotta ne sielä sai kerättyä tarpeeksi iso sarjan kokoon.

joku 100 ekeä olisi ihan edullinen hinta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Andy Joku
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 83

LähetäLähetetty: 01.04.2009 15:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mites on työ edennyt, kun foorumille ei ole tullut vähään aikaan mitään lisäyksiä työn valmistumisesta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 37, 38, 39  Seuraava
Sivu 4 Yht. 39

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com