OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahti 2023
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 19, 20, 21  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6689

LähetäLähetetty: 12.09.2023 22:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Haavakosta ja itseruoskinnasta...

Eka tapaus, elettiin jotain kaljakoriokkeliaikaa eli 70 lukua. Hirviä ei vain ollut ja sitten ku joku sellaisen näki niin kolme kertaa sen ropan korkeuden yli ennakkoa ja sinne luoti. Kellään ei ollut kiirettä elukan a-kohtaan vaan ukot ootti vajaa vuorokauden että haavakuume hoitaa. Hoiti. Kyllä mahaosumahirvestäkin normi syötävää saa. Helpostikin jopa.

Itseruoskinnasta. Oltiin wanhusten kanssa varmassa paikassa. Koiramies lähti kiertämään ja me muut tehtiin passiketju. Isä jäi autolle kahvia keittämään, toinen wanhus, oiva, jäi yhen kiven viereen ja mulle neuvo että mene sen puun taakse. Siis tunnettu puu sen tien varressa, matkaa kivestä viitisen sataa metriä. Jonku ajan päästä pamahti. Kuulin että oivan 270 oli ja sinne suunta. Hirvi nurin niin että takajalat tiellä ja loput ojassa. Oiva kiros ku lohilappalainen. Minä että mitä se nyt möykkäät "vanha minä jo olen, nuorempana oisin ampunu niin että ois ollu etupää tiellä ja helppo nostaa peräkärriin.

Mulla oli kunnia ja oikeus olla nuitten wanhojen, kaikenkokeneitten hirvenpyytäjien kanssa samassa porukassa toistakytä vuotta. Jotaki siinä oppi, varsinkin "taluttamisesta". Eli siis elukkaa voi taluttaa mettässä haluamaansa suuntaan jonkin aikaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leafs
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2006
Viestejä: 2060

LähetäLähetetty: 13.09.2023 01:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ha, joka ei ole ohi tahi "!¤&osumaa ampunut, ei ole mitään saanut tahi harrastanut tarpeeksi vuosia. Mitä nuista *tuilemaan, ei se tilannetta kummenna. Ja sattuu jokaiselle, jolle ei nin ensimmäinen kivi jne.
_________________
HPPH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20445
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 13.09.2023 05:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



Meilläpäin on tuollainen sanonta.

Eli helposti varmaan hämärtyy se termi, että käytetäänkö hurtista huumorista termiä vttuilu.

Itse ajattelen niin, että jos pitkään yhdessä olleessa hirviporukassa ei ole hurttia huumoria ja sanansa joutuu aina tarkkaan asettelemaan, niin ei toiminta kyllä ihan terveellä pohjalla ole.

Se varmaan se ongelman juurisyy on, minkä kukin kokee huumorina ja minkä vttuiluna. Osa kokee kaiken vähänkin itseä koskevan läpänheiton vttuiluna, vaikka semmoisessa voi olla toisia kohtaan hyvinkin aktiivinen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20791
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.09.2023 06:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä. Tässä om varmasti aikamoista kulttuurieroakin olemassa eri puolilla Suomea. Tässä meilläpäin vidduilu on läheisten ihmisten hyväntahtoista huumoria. Se on tavallista myös hyvinvoivissa parisuhteissa. Pariskunnan välinen sopiva ja humoristinen piruilu esim jossain sosiaalisessa tapahtumassa kertoo pariskunnan osapuolten vahvasta luottamuksesta toisiinsa. Tätä ei kaikkialla ymmärretä. Sitä pidetään mielipuolisena. Minun elämänkatsomuksessa se olisi mielipuolista että en voisi sanoa mitään mistään pelkäämättä että toinen loukkaantuu.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26377

LähetäLähetetty: 13.09.2023 07:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lefas +1
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 13.09.2023 07:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kieltämättä jännittää aina mennä hirvijahtiin, että onko jokin passi tai työkalu nimetty allekirjoittaneen mukaan. Meninkö trakkerista huolimatta väärään passiin. Silloinhan passin nimi on "noviisin räkkeripassi".

Vielä ihan käsi sydämmellä voin vakuutta, että jos joku "uusi" pääsee hirviporukkaan, niin hän tulee sinne ehdottoman tosissaan ja on ylpeä porukastaan. Jos ja kun tämän asian suhteen ollaan välinpitämättömiä, niin silloin juuri syntyy näitä pahoinvointi tilanteita metsästysharrastuksen sisällä.

Mainittakoon kuitenkin, että "talo elää tavalllaan ja vieraat käy ajallaa"...mutta kuka on vieras...metsästäjä vai maanvuokraaja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16809
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 13.09.2023 07:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
komahuttaja kirjoitti:
Kyllä se on niin no totta että joka ei tule hirviporukan kans toimeen niin itsessään on vika

Ainakin kun noita on jotka on kiertäneet +3 porukkaa ja aina joutuu sorretuksi, niin joko on tosi huono tuuri, tai sitten oikeasti peilin tarpeessa Laughing


Tähän pitää sanoa että itse olen ollut jahdissa varmasti 10 eri seurueen kanssa ja yhdestä seurueesta lähdin kahdesti.

-ensimmäisellä kerralla uhattiin tappaa minut(jahtipäällikkö) - päätyi käräjille se. Porukka ja metsästysseura (2 eri asiaa meillä) painoi homman villasella. Vuosi noin 2002

-toisella kertaa aiheutettiin vaaratilanne minulle kerran kännisen aseen lauetessa, kolmannen kerran haukulle salaa hiipineen passimiehen laukaus vaaransi myös sivullisen minun lisäkseni ja kaiken kukkuraksi ampui lehmän vasalta siinä tilanteessa, oli vanhan lain aikaa eli laiton homma. Tässäkin asiassa porukka yritti painaa villasella mutta kyllä pistin kovan kovaa vastaan ja poliisin asia tuli. Metsästysseura jälleen ei ottanut mitään kantaa/vastuutta. Vuosi noin 2011


Eli tässä on syyt miksi vaihdoin porukkaa, mielestäni syy on muualla kuin minussa kyllä. Raskasta olla kun koitat pitää kiinni laista, moraalista ja turvallisuudesta sekä tasa-arvosta.

Ja nyt päädyn jälleen saman remmin kanssa yhteen porukoiden fuusioituessa yhteen, toki jälleen 10v kulunut. Ukot päälle 70v valtaosin......

En tiedä onko hautajaiset sitten seuraaksi minulla jos 20v sitte uhattiin tappaa, 10v sitten ammuttiin jo kohti, 2020 jo osuttiin pahasti, ampuja vieläpä sen alueen hirvipäällikkö.... Hirtehistä huumoria monelle mutta täyttä totta minulle nämä tapahtumat.


Muut 9 porukkaa ovat olleet ihan normaaleja, kaikki hommat mahtuvat marginaaliin ja lain puitteisiin. Toki aina on parannettavaa mutta sävyeroiksi jää tuon yhden porukan toimiin.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20445
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 13.09.2023 07:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen keskustellut vuosien varrella useammankin jahtipäällikön kanssa.

Yllättävän usein keskustelu kääntyy siihen, että ”jahtipäällikön hommassa kaikkia ei voi miellyttää”.

Tuohon on varmaan juurisyynä se, että ihan normaalin seuruejahtipäivän jälkeen jonkun mielestä päivä on mennyt todella hienosti ja toisen mielestä kaikki meni päin hlvettiä. Loppu porukka jakautuu sitten mielipiteiltään tuohon väliin ja aika harvoin ”normaalijakautuneesti”.

Yleensähän ongelmia syntyy silloin, jos joku tulee hirvijahtiin ”tyhjentämään sitä omaa tunnesäiliötään”.

Tuollaiset vaaratilanteet ja laittomuudet tietysti on homma erikseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20791
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.09.2023 07:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Itse olen keskustellut vuosien varrella useammankin jahtipäällikön kanssa.

Yllättävän usein keskustelu kääntyy siihen, että ”jahtipäällikön hommassa kaikkia ei voi miellyttää”.

Eikä jahtipäällikön tarvitse miellyttää ketään. Jahtipäällikön tehtävä on johtaa jahtia niin että homma hoituu halutulla tavalla. Olla tasapuolinen ja jämäkkä. Miellyttäminen ei ole jahtipäällikön tehtävä. Toki asiansa osaava jahtipäällikö on porukalle yleensä todella mieluisa
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2248

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toisenlaista näkökulmaa vuosikymmenten kokemuksen vastapainoksi.

Itse tuoreena metsästäjänä en jahdeissa juurikaan ole ollut, aseettomana sentään jonkun verran. Monenlaista oppia on tullut, kun taustaa kotijoukkojen puolelta ei tuollaiseen hommaan ole.

Kyttäämisestä on kokemusta reilun 10 kaadon verran eli tiedän, miltä tuntuu ampua elävää maalia ja seurata tapahtumia laukauksen jälkeen. Ei ongelmaa. Sen kuitenkin tiedän, että ehkä turhankin tarkkaan (jos näin voi sanoa) tähtään laukauksen. Epäonnistumisen pelko on aina mukana. Minä en halua olla se, joka alkaa soitella seurasta apuvoimia illalla maastoa haravoimaan, kun vaihtoehtona olisi ollut jättää ampumatta tai olla vähän huolellisempi. Toki moni ampuu huonojakin laukauksia, joten ei se ainutlaatuista olisi. Mutta en vaan halua. Piste.

Jahdissa tilanteet ovat vaikeampia, kun kohde tulee ja menee. Aikaa ei samalla tavalla ole kuin kyttäämisessä. Pitää tehdä ratkaisu nopeasti, ampuuko vai jättääkö ampumatta. Huonot vaihtoehdot ovat ampumatta jättäminen ja porukan ryhmittäminen uudestaan tai vaihtoehtoisesti huono laukaus ja haavakkojahti/mahaosuma.

Tähän on helppo sanoa mielipiteensä, mutta oikeasti tilanteet ei ole joko/tai. Aste-eroista puhutaan.

Kettuilusta. Tässä punnitaan porukan tilannetaju ja tunneäly. Me ollaan erilaisia ja toisille voi puhua eri tavoin kuin toisille. Riippuu myös siitä kuka sanoo. Itse en ole parhaasta päästä ottamaan vastaan kuittailua omista epäonnistumisista. Huumoria saa ja pitää olla, mutta hyvän huumorin ei tarvitse perustua toisen epäonnistumiseen.

Ellei tämä kelpaa, saa jahtiporukka miettiä, mistä muualta saadaan eläköityvien tilalle uutta verta.


Viimeinen muokkaaja, Heero pvm 13.09.2023 08:13, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20445
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yllättävän harva jahtipäällikkö on silti täysin immuuni sille negatiiviselle nuputtamiselle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20445
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heero kirjoitti:


Ellei tämä kelpaa, saa jahtiporukka miettiä, mistä muualta saadaan eläköityvien tilalle uutta verta.


Olen ollut huomaavinani, ettei pitkän linjan jahtiporukoissa oikein pure se uhkailu, että ”lyön hanskat tiskiin, jos mulla ei ole kivaa” Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mailma muuttuu, muuttuuko hirviporukka(pitäisikö).

Juuri nyt tällä hetkellä olen työelämässä(töissä). Olen vahvistamassa vuoroa kahden muun nuoremman työntekijän kanssa. Mielestäni olen lähtövalmiudessa työtehtäviin paremmin kuin nämä nuoret. Pitäisikö minun valvoa ja antaa vanhempana työntekijänä vinkki työntekoon. Voisinko pyytää heiltä apua työtehtäviin.
Vastaus: En voi!!!
En ole työnjohtoasemassa. Korkeintaan voin "kavaltaa" nuoret varsinaiselle työnjohdolle, mitä en tee työpaikkakiusaamissyytteen pelossa. Kaikki tämä on hyvin epäedullista kaikille osapuolille.
Toden totta nyt täällä tarvittaisiin sitä "vanhaa voutia", joks kaivaisi lintsarit esiin ja laittaisi heidät töihin. Tosin juuri sillä hetkellä hänen oma lähtölaskentansa alkaisi.

Henk.koht. olen itse 40 työvuoden ja 30 hirviporukkavuoden jälkeen tipauttanut itseni yksilösuoritus tasolle. Kaikki onnistuu, kun "ite tekee". Mainittakoon, että oma "suojaverkosto"(vaimo, läheiset) on korvaamaton apu, joka tekee muun "känän" merkityksettömäksi.

Mailma muuttuu, mutta muuttuuko oikeaan suuntaan. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14869

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ollut voutina joskus aiemmin ja tänä vuonna olen taas metsästyksenjohtjana.

Sanoisin, että suurin syy sille, että miksi voutina olemisessa on vaikea miellyttää kaikkia, johtuu hirvenmetsästyksen eri motiiveista. Tällä hetkellä hirvikoiraharrastus on mielestäni täysin ylikuumentuneessa tilassa ja toisaalta korostuneessa roolissa on myös papparaisten viikonloppuharrastusköörit, jotka aiheuttavat ongelmia. Eli näillä molemmilla on tavoitteena vängätä hirvijahtia siten, että jahti kestäisi mahdollisimman pitkään ja olisi tuloksellisuuden osalta tehotonta. Tai koiramiehillä on tapana mitata tuloksellisuus koirien kautta, ei saaliin... Pappakööreillä hirvijahti on taas ainoa tapa päästä pois tylsistyttävistä kotioloista ja vaimon tyrannian alta, joten he haluaisivat jahdin kestävän pitkään.

Omalta kohdaltani (oman jakoporukan osalta) hirvijahti saatiin päätökseen eilen. Vanha, kohta 13-vuotias oikea hirvikoira hahi hirvet, valkkasi mukavamman haukuttavan ja hirvi käytiin ampumassa pois. Homma selvä. Nyt saavat sitten jahdin venyttelijät venytellä ja pyytää sitten joulukuussa apua ja hirvikoiramiehet saavat jauhaa jämyjensä toimintamatkoista ad nauseum minun puolestani.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2248

LähetäLähetetty: 13.09.2023 08:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Naputtamistakin on monenlaista. Päällikkö suunnittelee homman ja ottaa paljon vastuuta. Silloin ymmärrettävästi ei jaksa kuunnella naputusta, kun pitäisi tehdä. Toisaalta mikään asema ei mielestäni oikeuta naputtamaan muille. Asiasta pitää puhua ja paljon riippuu siitä, miten asiat esittää.

Elämässä usein huomaa, että kaikkein kärkkäimmät persoonat kestää kaikkein heikoimmin vastapalloja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 19, 20, 21  Seuraava
Sivu 4 Yht. 21

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com