Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 03.02.2014 11:32 Viestin aihe: |
|
|
petri r kirjoitti: | "Lisävalot" joutuu kyllä ottamaan pois ![Smile](images/smiles/icon_smile.gif) |
No joo, kohtuu mielenkiintoinen viritelmä.
Suomessa viimeistään katsastukssa lähtisi. ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
VKK Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Tou 2004 Viestejä: 3306 Paikkakunta: "Mauser-maa"
|
Lähetetty: 03.02.2014 11:42 Viestin aihe: |
|
|
Ok, kiitokset. Näin itsekin sitä vähän pähkäilin.
Onko tuo -08:n 5 lovinen laatikko jotenkin huonompi kuin uudempi 6-lovinen?
Ostasinhan minä vaikka uuden jos olisi rahaa, tuo 08:kin on jo liian kallis sekin, mutta voisi kuitenkin ehkä olla juuri ja juuri hankittavissa.
Haluan ostaa auton kotimaasta ja liikkeestä kuvitellun kuluttajasuojan vuoksi.. _________________ "I believe in ammunition" -Bob Leckie |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 03.02.2014 12:09 Viestin aihe: |
|
|
VKK kirjoitti: | Ok, kiitokset. Näin itsekin sitä vähän pähkäilin.
Onko tuo -08:n 5 lovinen laatikko jotenkin huonompi kuin uudempi 6-lovinen?
Ostasinhan minä vaikka uuden jos olisi rahaa, tuo 08:kin on jo liian kallis sekin, mutta voisi kuitenkin ehkä olla juuri ja juuri hankittavissa.
Haluan ostaa auton kotimaasta ja liikkeestä kuvitellun kuluttajasuojan vuoksi.. |
Ei se huono ole, ollut subarulla vuosia käytössä.
6-lovisessa on 1-vaihde lyhyempi. Korvasivat bensavehkeistä tutun alennusvaihteen tuolla 6-vaihteisella laatikolla dieseleihin ja bensaturboihin.
Suosittelen tutustumaan http://www.subaruclubfinland.net/ foorumiin. Löytyy hyvin kattavasti infoa tekniikasta. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 03.02.2014 12:23 Viestin aihe: |
|
|
Tuo uudempi olisi siis ehkä vähän parempi, jos joutuu vetämään raskaita kuormia. Tai oikeestaan raskaissa vetohommissa nää boxeri subarut ei ole olleenkaan hyviä. Silloin kannatta katsoa jotain muuta valmistajaa... _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 03.02.2014 12:25 Viestin aihe: |
|
|
petri r kirjoitti: | Tai oikeestaan raskaissa vetohommissa nää boxeri subarut ei ole olleenkaan hyviä. |
Mitä tarkoitat?
Vetää varmasti sen mitä laillisesti saa vetää.
Dieseleissa vääntöä oikein mukavasti jo pikkukierroksilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 03.02.2014 13:47 Viestin aihe: |
|
|
Ihan teknologisia juttuja, kytkin-vauhtipyörä ei kestä luistatusta/lämpöä juurikaan. Bokserimoottorin alakerta on teknisenä ratkaisuna luontaisemmin "tasapainossa" eli niissä käytetyt vauhtipyörät-kampiakselipaketit ovat keskimäärin puolta kevyempiä mitä nyt vaikka rivi nelosessa. Kytkimen luistatus tuottaa valtavasti lämpöä...puolta kevyempi rautamöykky kuumenee nopeammin ja korkeammalle....ja sitten jos/kun se luistatus jatkuu vielä kuumassa tilassa niin se on sitten moro sille kytkimelle ja monessa tapauksessa vauhtipyörälle myös.
Samoin tyhjäkäynnin tuntumassa oleva "sitkeys" on hieman riippuvainen noista liikkuvien massojen määrästä (oletuksena, että puhutaan saman moottoritilavuuden moottoreista). Hyvin matalilla kierroksilla ei vielä turbo annan voimaa. Mitä vähäisemmät ne liikkuvat massat on niin sen nopeampaa auto nyykähtää/sammahtaa. Ja sen estämiseksi pitää taas nostaa kierroksia = enemmän luistatusta kytkimelle...jne. Kovan linjan offroadmiehet laittelee jopa lisäpainoja vauhtipyöriin, että saavat sitkeyttä tyhjäkäynnin tuntumaan.
Näistä kytkimien menetyksistä on paljon tarinaa subarufoorumilla. Onhan se luistatus tietyllä tapaa "väärää käyttöä", mutta kytkinrikko on tullut yllätyksenä ko. käyttäjille kuin muilla moottorityypeillä ei ole ollut vastaavassa käytössä ongelmia. Tuskin tuo "teknologinen" ero on ollenkaan ratkaiseva ns. normaalille käyttäjälle...joka satunnaisesti vetää jotain pientä kuormaa. Varsinkin jos ymmärtää minimoida tuon luistatuksen. Mutta säännölliseen trailerin vetoon (esim. jonkun minikaivurin tms työkoneen kuskaamiseen työkäytössä) ei ainakaan kannata laittaa.
Onhan siinä kevyissä liikkuvissa myös hyvät puolet....kierrosherkempiä koneita, sisäisten massojen aiheuttamat kitkahäviöt on pienempiä (matalampi polttoaineen kulutus), bokserin saa asennettua matalammalle jolloin esim. matalampi painopiste on eduksi maasturin kallisteluongelmissa arkiajossa... _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 03.02.2014 14:33 Viestin aihe: |
|
|
Ei nyt mennä Suoli24 teknisiin juttuihin..
Ota huomioon, että nuo kytkin- ja vääntönongelmat ovat korjattu dieselsubaruista tehtaan piikkiin heti alkuvuosina, jutut vaan jäävät kummittelemaan internetin ihmeelliseen maailmaan.
Olivat surullisen kuuluisia alkupään ongelmia, konerikkojen ohella. Tehdas tuli hyvin vastaan ja laajensi takuun 200tkm asti.
Ensimmäiset mallit ovat korjattu, jos ne on huollossa käytetty. Jos jostain löytyy tallissa pidetty muutama tuhannen ajettu 08 voivat kaikki ongelmat olla siinä vielä edessä.
Moni on vetänyt kärryjä hyvinkin paljon ja muutosten jälkeen ei mitään ongelmia. Markkinoilta löytyy jo kunnon kytkin levyjä, jos alkuperäisen onnistuu polttamaan. Omalla 09 on ajettu 150tkm ja kärryä on tullut vedeltyä melkoisesti. Uudemmista (2010 alk.) mallista löytyy laatikko pienemmällä välityksellä, joka on hommaan parempi. Toki jokin tolkku pitää olla vetohommissakin. Varmaan löytyy parempiakin vaihtoehtoja vetohommiin, jos tarvii kaivureita hinailla.
Vääntöä löytyy myös alakierroksilla, käy kokeilemassa jossain vaiheessa.
Kokeile myös Suomisoftan saanutta, siinä mieli kirkastuu huomattavasti..
![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
TRYKON Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Syy 2006 Viestejä: 280
|
Lähetetty: 03.02.2014 14:48 Viestin aihe: |
|
|
Eipä tuo Outbackin ykkönen mikään erityisen lyhyt ole. Juuri viime viikolla kokeilin. Vuosimalli oli 2010.
Omassa Dusterissa ykkönen selvästi parempi hitaaseen ajoon. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 03.02.2014 15:01 Viestin aihe: |
|
|
Joo...nää tekniset jutut ei ole suoli24 osastolta vaan valitettavasti ihan todellisia faktoja ja fysiikan ilmiöitä. Voit kysyä asiaa keneltä tahansa tekniikasta riittävästi perillä olevalta. Jos löydät teknistä dokumentaatiota, jossa asiat todistetaan tai perustellaan toisin niin mielellään näkisin sen, sillä itsekkin kovasti pohdin tässä subarin hankintaa Vaan eipä sillä, mulla se auto ei tule vetokäyttöön niin tämä ei ratkaise sitä hankintaa. Ja korostan, että tämä pieni tekninen ominaisuus, ei todellakaan tee autoa käyttökelvottomaksi, 98% pärjää eikä huomaa koko asiaa.
Käsittääkseni diesel Suben kytkimissä ei ole tapahtunut juurikaan muutoksia...pikemminkin se 6v loota hieman helpottaa, samoin tehdyt ohjelmistomuutokset, joilla on pyritty lisäämään vääntöä mahdollisimman alas...ja ihan hyvin siinä on onnistuttu. Mutta ei auta ihan täysin, ennekuin turbo lähtee mukaan...ja se ei vielä ole mukana 1000-1300rpm...
Voi olla että markkinoilla on myös jo paremmin lämpöä ja luistoa kestäviä levyjä, mutta niitä ei siis ole tehtaan puolesta toimitettu ja alkuperäisiä tehtaan levyjä laitetaan tilalle "takuu" remontissakin. Parempi levy ei kuitenkaan poista sitä kevyen ja nopsaan lämpenevän vauhtipyörän ongelmaa.
En yhtään epäile etteikö suben dieselissä ole voimaa...ja varsinkin softaamalla tapahtuvaa parannusta. Kokemusta on kyllä softalla parannetuista autoista ja hyviksi ne muuttuu. Mutta edes parhaalla softalla ei voi korjata "raudassa" olevia ominaisuuksia ...eikä sitä tyhjäkäynnin pinnassa olevaa sitkeyden/väännön puutetta. Ja moni ei viitsi ainakaan uutta takuun alaista autoa olla heti softaamassa... _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 03.02.2014 15:37 Viestin aihe: |
|
|
Edelleen parempia kytkimiä on tullut, löytyy myös muilta kuin subarun varaosana, varmaan olet jutut lukenut jos subarufoorumilla olet pyörinyt. Jätetään ne omat käsitykset ja teoriat nyt pois.
Olkoon kukin uskossaan vahva. Jokainen tehköön miten parhaaksi näkee autojensa kanssa.
Tietoa subaruista kannataa kysellä ja lueskella http://www.subaruclubfinland.net/, jos siitä on joku kiinnostunut. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 03.02.2014 15:43 Viestin aihe: |
|
|
TRYKON kirjoitti: | Eipä tuo Outbackin ykkönen mikään erityisen lyhyt ole. Juuri viime viikolla kokeilin. Vuosimalli oli 2010.
Omassa Dusterissa ykkönen selvästi parempi hitaaseen ajoon. |
Ei, mutta vanhaa verrattuna muutosta on tullut.
Kai kohta joku vertaa pajeron vaihteistoon tätä..
Tuota subarun ratkaisua on moni kritisoinut, kun ei laittanut dieseleihin alennusvaihteistoa. Pitkä ykkönen on kohtuu haastava ruuhkassa, meinaa jatkuvasti tyhjäkäynnilläkin menevän liian lujaa.
Päästönormit pakottavat autovalmistajat tekemään näita ratkaisuja, jotta päästään pienempiin kulutuksiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 03.02.2014 17:23 Viestin aihe: |
|
|
Niin...voihan se olla että virallisen maahantuojan huolto-organisaation edustajat ei tiedä kaikkia uusimpia juttuja esim. parannetuista kytkimistä...kaikkihan on mahdollista Mutta korostetaan nyt vielä, että kaikkien pienten muutosten jälkeen ja "äly päässä" käyttäen kytkin ei varmasti ole ongelma 98% käyttäjistä. Se alennusvaihteisto olis namia...mutta vaatii aika vankan rakenteen että kestää nykydieselin kovat väännöt. Jos se nyt vaikka puolittais välityksen niin tavallaan sen jälkeiselle voimansiirrolle kohdistuis 2 x maksimivääntö...eli 700nm pitäis kestää "jatkuvaa" käyttöä se jakoloota...siihen varmuuskerrointa vähän päälle olkoon vaikka n.1.5x....tuollainen reipas 1000nm kestävä jakis alkaa olla melkoinen möykky suunnitella ja sovittaa nykyaikaiseen ekohömpötysvolyymi autoon...ja maksaisikin varmaan jotain. Parempi "bisnes" jättää se kokonaan pois.
Edit...suben dieselissä olkin 350nm vääntöä eli se x 2 onkin 700nm eikä 600nm niikun ensin kirjoitin... _________________ "Krol Polovania"
Viimeinen muokkaaja, petri r pvm 03.02.2014 23:03, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Hietala Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Kes 2004 Viestejä: 2541 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 03.02.2014 22:53 Viestin aihe: |
|
|
Ammatissani joudun välillä vehtaamaan vaikeissa lumikeleissä, jopa tänä talvena (!), niin aina vastaan tulee Outbackin pitkä ykkönen ja pakki. Kytkimen käyttö pitää olla hieman kulmikasta, muutoin käry nousee. Ajotapaa täytyy hiven muuttaa totutusta. Nyt on autolla 184 tkm ajettu, eikä kytkin kuitenkaan ole sanonut sopimustaan irti. Monesti se on myös ratin ja penkin välissä ongelma
Täytyy kuitenkin muistaa, että renkaissa pitoa on aivan p erkeleesti, joten eihän kaksivetoisten kytkimet joudu likikään tuollaisiin rasituksiin kuin mitä subarun nelivedossa. _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 04.02.2014 09:04 Viestin aihe: |
|
|
Hyvä pointti tuo nelivetoisen kytkimen rasitus vs vajaavetoinen.
Tuo pitkä ykkönen on välilla harmittanut hitaissa möyrimisissä jahtimailla.
Välillä ottanut luistoneston pois ja kytkin nopeasti ylös. Suotta sitä liirailla antaa renkaiden liirailla mielummin. Tuohon "isot pojat" suosittelee, jos liikenne valokiihdytyksiä tehdään kireemmilla subaruilla. Kytkimen liirausta ei juuri suositella tekemään turbosubaruilla.
Subarun voimansiirto kestää kyllä. Bensaturboissa tehot 2 tai jopa 3 kertaa suuremmat ja käyttö monesti todella raakaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|