OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Subaru Forester
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 59, 60, 61  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 03.02.2014 11:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vaikka tästä: http://www.blocket.se/gavleborg/Subaru_Outback_2_od_50571940.htm?ca=11&w=3 Webasto ja kaikkee Smile "Lisävalot" joutuu kyllä ottamaan pois Smile
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 03.02.2014 11:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

petri r kirjoitti:
"Lisävalot" joutuu kyllä ottamaan pois Smile


No joo, kohtuu mielenkiintoinen viritelmä.
Suomessa viimeistään katsastukssa lähtisi. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VKK
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Tou 2004
Viestejä: 3306
Paikkakunta: "Mauser-maa"

LähetäLähetetty: 03.02.2014 11:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ok, kiitokset. Näin itsekin sitä vähän pähkäilin.
Onko tuo -08:n 5 lovinen laatikko jotenkin huonompi kuin uudempi 6-lovinen?
Ostasinhan minä vaikka uuden jos olisi rahaa, tuo 08:kin on jo liian kallis sekin, mutta voisi kuitenkin ehkä olla juuri ja juuri hankittavissa.
Haluan ostaa auton kotimaasta ja liikkeestä kuvitellun kuluttajasuojan vuoksi..
_________________
"I believe in ammunition" -Bob Leckie
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 03.02.2014 12:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

VKK kirjoitti:
Ok, kiitokset. Näin itsekin sitä vähän pähkäilin.
Onko tuo -08:n 5 lovinen laatikko jotenkin huonompi kuin uudempi 6-lovinen?
Ostasinhan minä vaikka uuden jos olisi rahaa, tuo 08:kin on jo liian kallis sekin, mutta voisi kuitenkin ehkä olla juuri ja juuri hankittavissa.
Haluan ostaa auton kotimaasta ja liikkeestä kuvitellun kuluttajasuojan vuoksi..


Ei se huono ole, ollut subarulla vuosia käytössä.
6-lovisessa on 1-vaihde lyhyempi. Korvasivat bensavehkeistä tutun alennusvaihteen tuolla 6-vaihteisella laatikolla dieseleihin ja bensaturboihin.
Suosittelen tutustumaan http://www.subaruclubfinland.net/ foorumiin. Löytyy hyvin kattavasti infoa tekniikasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 03.02.2014 12:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo uudempi olisi siis ehkä vähän parempi, jos joutuu vetämään raskaita kuormia. Tai oikeestaan raskaissa vetohommissa nää boxeri subarut ei ole olleenkaan hyviä. Silloin kannatta katsoa jotain muuta valmistajaa...
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 03.02.2014 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

petri r kirjoitti:
Tai oikeestaan raskaissa vetohommissa nää boxeri subarut ei ole olleenkaan hyviä.


Mitä tarkoitat?
Vetää varmasti sen mitä laillisesti saa vetää.
Dieseleissa vääntöä oikein mukavasti jo pikkukierroksilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 03.02.2014 13:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan teknologisia juttuja, kytkin-vauhtipyörä ei kestä luistatusta/lämpöä juurikaan. Bokserimoottorin alakerta on teknisenä ratkaisuna luontaisemmin "tasapainossa" eli niissä käytetyt vauhtipyörät-kampiakselipaketit ovat keskimäärin puolta kevyempiä mitä nyt vaikka rivi nelosessa. Kytkimen luistatus tuottaa valtavasti lämpöä...puolta kevyempi rautamöykky kuumenee nopeammin ja korkeammalle....ja sitten jos/kun se luistatus jatkuu vielä kuumassa tilassa niin se on sitten moro sille kytkimelle ja monessa tapauksessa vauhtipyörälle myös.

Samoin tyhjäkäynnin tuntumassa oleva "sitkeys" on hieman riippuvainen noista liikkuvien massojen määrästä (oletuksena, että puhutaan saman moottoritilavuuden moottoreista). Hyvin matalilla kierroksilla ei vielä turbo annan voimaa. Mitä vähäisemmät ne liikkuvat massat on niin sen nopeampaa auto nyykähtää/sammahtaa. Ja sen estämiseksi pitää taas nostaa kierroksia = enemmän luistatusta kytkimelle...jne. Kovan linjan offroadmiehet laittelee jopa lisäpainoja vauhtipyöriin, että saavat sitkeyttä tyhjäkäynnin tuntumaan.

Näistä kytkimien menetyksistä on paljon tarinaa subarufoorumilla. Onhan se luistatus tietyllä tapaa "väärää käyttöä", mutta kytkinrikko on tullut yllätyksenä ko. käyttäjille kuin muilla moottorityypeillä ei ole ollut vastaavassa käytössä ongelmia. Tuskin tuo "teknologinen" ero on ollenkaan ratkaiseva ns. normaalille käyttäjälle...joka satunnaisesti vetää jotain pientä kuormaa. Varsinkin jos ymmärtää minimoida tuon luistatuksen. Mutta säännölliseen trailerin vetoon (esim. jonkun minikaivurin tms työkoneen kuskaamiseen työkäytössä) ei ainakaan kannata laittaa.

Onhan siinä kevyissä liikkuvissa myös hyvät puolet....kierrosherkempiä koneita, sisäisten massojen aiheuttamat kitkahäviöt on pienempiä (matalampi polttoaineen kulutus), bokserin saa asennettua matalammalle jolloin esim. matalampi painopiste on eduksi maasturin kallisteluongelmissa arkiajossa...
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 03.02.2014 14:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei nyt mennä Suoli24 teknisiin juttuihin.. Wink

Ota huomioon, että nuo kytkin- ja vääntönongelmat ovat korjattu dieselsubaruista tehtaan piikkiin heti alkuvuosina, jutut vaan jäävät kummittelemaan internetin ihmeelliseen maailmaan.
Olivat surullisen kuuluisia alkupään ongelmia, konerikkojen ohella. Tehdas tuli hyvin vastaan ja laajensi takuun 200tkm asti.
Ensimmäiset mallit ovat korjattu, jos ne on huollossa käytetty. Jos jostain löytyy tallissa pidetty muutama tuhannen ajettu 08 voivat kaikki ongelmat olla siinä vielä edessä.

Moni on vetänyt kärryjä hyvinkin paljon ja muutosten jälkeen ei mitään ongelmia. Markkinoilta löytyy jo kunnon kytkin levyjä, jos alkuperäisen onnistuu polttamaan. Omalla 09 on ajettu 150tkm ja kärryä on tullut vedeltyä melkoisesti. Uudemmista (2010 alk.) mallista löytyy laatikko pienemmällä välityksellä, joka on hommaan parempi. Toki jokin tolkku pitää olla vetohommissakin. Varmaan löytyy parempiakin vaihtoehtoja vetohommiin, jos tarvii kaivureita hinailla.

Vääntöä löytyy myös alakierroksilla, käy kokeilemassa jossain vaiheessa.
Kokeile myös Suomisoftan saanutta, siinä mieli kirkastuu huomattavasti..
Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TRYKON
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2006
Viestejä: 280

LähetäLähetetty: 03.02.2014 14:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä tuo Outbackin ykkönen mikään erityisen lyhyt ole. Juuri viime viikolla kokeilin. Vuosimalli oli 2010.
Omassa Dusterissa ykkönen selvästi parempi hitaaseen ajoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 03.02.2014 15:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo...nää tekniset jutut ei ole suoli24 osastolta vaan valitettavasti ihan todellisia faktoja ja fysiikan ilmiöitä. Voit kysyä asiaa keneltä tahansa tekniikasta riittävästi perillä olevalta. Jos löydät teknistä dokumentaatiota, jossa asiat todistetaan tai perustellaan toisin niin mielellään näkisin sen, sillä itsekkin kovasti pohdin tässä subarin hankintaa Smile Vaan eipä sillä, mulla se auto ei tule vetokäyttöön niin tämä ei ratkaise sitä hankintaa. Ja korostan, että tämä pieni tekninen ominaisuus, ei todellakaan tee autoa käyttökelvottomaksi, 98% pärjää eikä huomaa koko asiaa.

Käsittääkseni diesel Suben kytkimissä ei ole tapahtunut juurikaan muutoksia...pikemminkin se 6v loota hieman helpottaa, samoin tehdyt ohjelmistomuutokset, joilla on pyritty lisäämään vääntöä mahdollisimman alas...ja ihan hyvin siinä on onnistuttu. Mutta ei auta ihan täysin, ennekuin turbo lähtee mukaan...ja se ei vielä ole mukana 1000-1300rpm...

Voi olla että markkinoilla on myös jo paremmin lämpöä ja luistoa kestäviä levyjä, mutta niitä ei siis ole tehtaan puolesta toimitettu ja alkuperäisiä tehtaan levyjä laitetaan tilalle "takuu" remontissakin. Parempi levy ei kuitenkaan poista sitä kevyen ja nopsaan lämpenevän vauhtipyörän ongelmaa.

En yhtään epäile etteikö suben dieselissä ole voimaa...ja varsinkin softaamalla tapahtuvaa parannusta. Kokemusta on kyllä softalla parannetuista autoista ja hyviksi ne muuttuu. Mutta edes parhaalla softalla ei voi korjata "raudassa" olevia ominaisuuksia Very Happy...eikä sitä tyhjäkäynnin pinnassa olevaa sitkeyden/väännön puutetta. Ja moni ei viitsi ainakaan uutta takuun alaista autoa olla heti softaamassa...
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 03.02.2014 15:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Edelleen parempia kytkimiä on tullut, löytyy myös muilta kuin subarun varaosana, varmaan olet jutut lukenut jos subarufoorumilla olet pyörinyt. Jätetään ne omat käsitykset ja teoriat nyt pois.

Olkoon kukin uskossaan vahva. Jokainen tehköön miten parhaaksi näkee autojensa kanssa. Wink

Tietoa subaruista kannataa kysellä ja lueskella http://www.subaruclubfinland.net/, jos siitä on joku kiinnostunut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 03.02.2014 15:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TRYKON kirjoitti:
Eipä tuo Outbackin ykkönen mikään erityisen lyhyt ole. Juuri viime viikolla kokeilin. Vuosimalli oli 2010.
Omassa Dusterissa ykkönen selvästi parempi hitaaseen ajoon.


Ei, mutta vanhaa verrattuna muutosta on tullut.
Kai kohta joku vertaa pajeron vaihteistoon tätä.. Laughing

Tuota subarun ratkaisua on moni kritisoinut, kun ei laittanut dieseleihin alennusvaihteistoa. Pitkä ykkönen on kohtuu haastava ruuhkassa, meinaa jatkuvasti tyhjäkäynnilläkin menevän liian lujaa.

Päästönormit pakottavat autovalmistajat tekemään näita ratkaisuja, jotta päästään pienempiin kulutuksiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 03.02.2014 17:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin...voihan se olla että virallisen maahantuojan huolto-organisaation edustajat ei tiedä kaikkia uusimpia juttuja esim. parannetuista kytkimistä...kaikkihan on mahdollista Smile Mutta korostetaan nyt vielä, että kaikkien pienten muutosten jälkeen ja "äly päässä" käyttäen kytkin ei varmasti ole ongelma 98% käyttäjistä. Se alennusvaihteisto olis namia...mutta vaatii aika vankan rakenteen että kestää nykydieselin kovat väännöt. Jos se nyt vaikka puolittais välityksen niin tavallaan sen jälkeiselle voimansiirrolle kohdistuis 2 x maksimivääntö...eli 700nm pitäis kestää "jatkuvaa" käyttöä se jakoloota...siihen varmuuskerrointa vähän päälle olkoon vaikka n.1.5x....tuollainen reipas 1000nm kestävä jakis alkaa olla melkoinen möykky suunnitella ja sovittaa nykyaikaiseen ekohömpötysvolyymi autoon...ja maksaisikin varmaan jotain. Parempi "bisnes" jättää se kokonaan pois.

Edit...suben dieselissä olkin 350nm vääntöä eli se x 2 onkin 700nm eikä 600nm niikun ensin kirjoitin...
_________________
"Krol Polovania"


Viimeinen muokkaaja, petri r pvm 03.02.2014 23:03, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 03.02.2014 22:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ammatissani joudun välillä vehtaamaan vaikeissa lumikeleissä, jopa tänä talvena (!), niin aina vastaan tulee Outbackin pitkä ykkönen ja pakki. Kytkimen käyttö pitää olla hieman kulmikasta, muutoin käry nousee. Ajotapaa täytyy hiven muuttaa totutusta. Nyt on autolla 184 tkm ajettu, eikä kytkin kuitenkaan ole sanonut sopimustaan irti. Monesti se on myös ratin ja penkin välissä ongelma

Täytyy kuitenkin muistaa, että renkaissa pitoa on aivan p erkeleesti, joten eihän kaksivetoisten kytkimet joudu likikään tuollaisiin rasituksiin kuin mitä subarun nelivedossa.
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 04.02.2014 09:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä pointti tuo nelivetoisen kytkimen rasitus vs vajaavetoinen.

Tuo pitkä ykkönen on välilla harmittanut hitaissa möyrimisissä jahtimailla.
Välillä ottanut luistoneston pois ja kytkin nopeasti ylös. Suotta sitä liirailla antaa renkaiden liirailla mielummin. Tuohon "isot pojat" suosittelee, jos liikenne valokiihdytyksiä tehdään kireemmilla subaruilla. Kytkimen liirausta ei juuri suositella tekemään turbosubaruilla.

Subarun voimansiirto kestää kyllä. Bensaturboissa tehot 2 tai jopa 3 kertaa suuremmat ja käyttö monesti todella raakaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 59, 60, 61  Seuraava
Sivu 29 Yht. 61

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com