Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Hietala Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Kes 2004 Viestejä: 2541 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 20.03.2013 22:57 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: | Nää autokeskustelut herättelee aina ihan parhaita vääntöjä! ![Wink](images/smiles/icon_wink.gif) |
ja pas-kat, parasta vääntöä tulee 308 vs ihanmikätahansa _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 21.03.2013 00:48 Viestin aihe: |
|
|
Peugeot 3006 ei tee mitään paremmin kuin Peugeot 308. Ja kumpikin kepittää minkä tahansa nelivedon, voresterin myös. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Hietala Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Kes 2004 Viestejä: 2541 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 21.03.2013 19:55 Viestin aihe: |
|
|
ioni kirjoitti: | Peugeot 3006 ei tee mitään paremmin kuin Peugeot 308. Ja kumpikin kepittää minkä tahansa nelivedon, voresterin myös. |
bensa tai diesel, ihan sama
afrikkaan tai lintumetälle _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Hemingway Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Lok 2005 Viestejä: 1044
|
Lähetetty: 17.08.2013 17:39 Viestin aihe: |
|
|
Minkäslainen tämä Foresterien neliveto tai "neliveto" käytännössä on?
Eli sutiiko tiukassa paikassa yksi pyörä edestä ja yksi takaa, vai miten? Miten käy ristiriipunnassa? Ja paljonko on maavara?
Ja rajataan tarkastelu nyt kahteen uusimpaan korimalliin, eli näihin "maasturimallisiin". |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6275 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 17.08.2013 18:23 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on -07-malli eli edellinen korimalli. Eli viskolukko keskellä ja takana. Käytännössä tarkoittaa sitä että mihinkään ei jää kiinni jos ei sitä tee ihan tahallaan. Lumessa menee niin pitkään kuin tarttuu mahasta kiinni. Ja jos ei lumessa etene, niin palaa kyllä peruuttamalla omia jälkiä takasin. Maavaraa on n. 20cm.
Etenemisen suhteen siis vetojärjestelmä riittää ja piisaa ylikin siihen mitä sitten muuten tuollaisessa autossa on rahkeita. Kovassa polannelumessa kun pienen puolen ykkösellä huudattaa, niin voi alkaa kytkin haista. Alakierrosvääntöä ei bensakoneessa ole ja kierroksia joutuu pitämään yllä.
Uusimmasta korimallista ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni viskoista on luovuttu ja tilalla on sutivan pyörän jarruttaminen. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 17.08.2013 21:49 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | Mulla on -07-malli eli edellinen korimalli. Eli viskolukko keskellä ja takana. Käytännössä tarkoittaa sitä että mihinkään ei jää kiinni jos ei sitä tee ihan tahallaan. Lumessa menee niin pitkään kuin tarttuu mahasta kiinni. Ja jos ei lumessa etene, niin palaa kyllä peruuttamalla omia jälkiä takasin. Maavaraa on n. 20cm.
Etenemisen suhteen siis vetojärjestelmä riittää ja piisaa ylikin siihen mitä sitten muuten tuollaisessa autossa on rahkeita. Kovassa polannelumessa kun pienen puolen ykkösellä huudattaa, niin voi alkaa kytkin haista. Alakierrosvääntöä ei bensakoneessa ole ja kierroksia joutuu pitämään yllä.
Uusimmasta korimallista ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni viskoista on luovuttu ja tilalla on sutivan pyörän jarruttaminen. |
Samat kokemukset molemmista mallisarjoista omassa käytössä. _________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Kari Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 650 Paikkakunta: pohjoispohjanmaa
|
Lähetetty: 18.08.2013 09:52 Viestin aihe: |
|
|
Hemingway kirjoitti: | Ja rajataan tarkastelu nyt kahteen uusimpaan korimalliin, eli näihin "maasturimallisiin". |
Sämpy, eikös 2007 malli ole ulkona rajauksesta jos kyse kahdesta uusimmasta korimallista. 2008 vaihtui malli, samoin 2013. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Hemingway Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Lok 2005 Viestejä: 1044
|
Lähetetty: 18.08.2013 10:38 Viestin aihe: |
|
|
Sämpy kirjoitti: | Mulla on -07-malli eli edellinen korimalli. Eli viskolukko keskellä ja takana. Käytännössä tarkoittaa sitä että mihinkään ei jää kiinni jos ei sitä tee ihan tahallaan. Lumessa menee niin pitkään kuin tarttuu mahasta kiinni. |
Kiitosta vaan, mutta hain kyllä jotain hieman konkreettisempaa. Miten ne lukot sitä voimaa jakaa kun alkaa pito alkaa heiketä ja lopulta häviää? Sitten jos/kun meno pysähtyy niin montako rengasta yrittää vetää?
Sämpy kirjoitti: | Uusimmasta korimallista ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni viskoista on luovuttu ja tilalla on sutivan pyörän jarruttaminen. |
Olen tosiaan enemmän kiinnostunut 2008-2013- malleista, mutta ihan mielenkiinnosta voi kyllä kommentoida vanhempaakin. Kuten joku jossain topicissa totesi, on jarruttaminen harvoin kovin hyvä konsti jos pitäisi eteenpäin päästä... |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 18.08.2013 10:41 Viestin aihe: |
|
|
Hemingway kirjoitti: | Sämpy kirjoitti: | Mulla on -07-malli eli edellinen korimalli. Eli viskolukko keskellä ja takana. Käytännössä tarkoittaa sitä että mihinkään ei jää kiinni jos ei sitä tee ihan tahallaan. Lumessa menee niin pitkään kuin tarttuu mahasta kiinni. |
Kiitosta vaan, mutta hain kyllä jotain hieman konkreettisempaa. Miten ne lukot sitä voimaa jakaa kun alkaa pito alkaa heiketä ja lopulta häviää? Sitten jos/kun meno pysähtyy niin montako rengasta yrittää vetää?
Sämpy kirjoitti: | Uusimmasta korimallista ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni viskoista on luovuttu ja tilalla on sutivan pyörän jarruttaminen. |
Olen tosiaan enemmän kiinnostunut 2008-2013- malleista, mutta ihan mielenkiinnosta voi kyllä kommentoida vanhempaakin. Kuten joku jossain topicissa totesi, on jarruttaminen harvoin kovin hyvä konsti jos pitäisi eteenpäin päästä... |
Itsellä tosiaan kokemusta molemmista, olivat kaksi edellistä autoani.
Vanhempi vetää kolmella pyörällä huonoimmissakin tilanteissa ja uudempi yleensä vain kahdella, eli ristikkäisissä etu ja takakulmissa. _________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Hietala Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Kes 2004 Viestejä: 2541 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 18.08.2013 16:28 Viestin aihe: |
|
|
Mulla 08 diesel. Jos jää mahasta kantamaan niin että ristikkäiset pyörät roikkuvat, niin ei se osaa jakaa jarrutusta pitäville renkaille. Eli diesel-mallissa ei ole viskolukkoa taka-akselilla. Bensamallissa pitäisi olla _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6275 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 18.08.2013 19:21 Viestin aihe: |
|
|
Joo, empä muistanu että se korimalli on hiljattain vaihtunu. Eli vastaukseni meni hieman huti. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
EsaP Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2006 Viestejä: 1284 Paikkakunta: Paimio
|
Lähetetty: 19.08.2013 00:25 Viestin aihe: |
|
|
Hietala kirjoitti: | Mulla 08 diesel. Jos jää mahasta kantamaan niin että ristikkäiset pyörät roikkuvat, niin ei se osaa jakaa jarrutusta pitäville renkaille. Eli diesel-mallissa ei ole viskolukkoa taka-akselilla. Bensamallissa pitäisi olla |
Ei se visko siinä mitään auta jos pohjasta kiinni. Mulla on visko takana ja muutaman kerran olen joutunut lapiohommiin, kun olen työntänyt foren lumeen. Riittää, että kerran ruopaisee lumet kahden renkaan alta pois ja sitten ollaan siinä.Jarruilla leikkimällä tulee monesti vielä pois mut helpompi on monesti kaivaa veke ennen kuin renkaat on vannetta myöten kuopassa. Ei kyllä tartte paljoa ottaa pois etuakselin alta kun taas jo pääsee takaperin. Jos haluaa, että auto vetää kolmella pyörällä aina, niin sitten pitää asentaa ihan oikea lukko taakse. Jos joku on katsonut nimimerkki Suba400 videoita netistä, niin siinä turboforessa on lukot edessä ja takana, sekä dccd vaihdelaatikko jolla voi valita vetosuhdetta etu- ja takaakselien välillä. Se kyllä menee kelissä kun kelissä.
Omalla autolla olen oppinut sen, että kun lumi alkaa nostamaan keulaa ja vauhti hiipumaan, on aika painaa kytkin pohjaan ja pakittaa vähän matkaa. Sahaamalla pääsee vielä eteenpäin ja citymaasturit jää katselemaan. _________________ Tämmöst tänään ja huomenna sitte jotain ihan muuta. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Normanton Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 07 Hel 2013 Viestejä: 50
|
Lähetetty: 19.08.2013 13:28 Viestin aihe: |
|
|
Tuli pitkään katseltua Foresteria ja aika paljon opiskeltua subarun nelivetojärjestelmää. Kokemuksia on hirvimetsältä papan veljen foresterista.
Subarun neliveto ei sellaisenaan eroa ihan hirveästi Audin Torsenista. Sekä torsen että subarun AWD ovat molemmat Limited Slip Differential-järjestelmiä (LSD) joissa lukkiutuminen ja momentin siirto tapahtuu pyörimisnopeuserojen mukaan. Ei siis nappia painamalla. Tämä siis perusversiossa. Lisävarusteena tai tietyissä malleissa voi olla lisälukkoja. En muista oliko Subarulla niitä tarjota ja mihin malleihin.
Kaikille nelivetojärjestelmille on yhteistä se, että vasta kun löytyy 3kpl lukkoja (edessä, keskellä ja takana) niin kaikki neljä pyörää vetää joka tilanteessa.
Foresterissa yleisesti on viskolukko keskellä ja takana.(Uusimmassa taitaa olla vain keskellä???) Tämä tarkoittaa että etu ja taka-akseli saavat tietyn momentin. Takana se jaetaan aina renkaiden kesken, mutta edessa jos toinen sutii niin etuakselin monentti menee sutivan pyörän kautta harakoille. Tätä sutivaa pyörää voidaan sitten koittaa erikseen hallita luistonestolla, mutta ei se vastaa lukkoa.
Lukko taka-akselilla auttaa todella paljon, mutta kuten aikaisemmin todettu niin ei edes kolme mekaanista lukkoa auta siinä vaiheessa, kun auto on kunnolla mahastaan kiinni ja kaikilta renkailta loppuu pito. Hyvä kuski ajaa pelkällä keskilukolla olevan nelivedon sinne minne amatööri ei pääse edes kolmella mekaanisella lukolla. |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Kaarle Martel Sisällöntuottaja
Liittynyt: 25 Tou 2009 Viestejä: 3593
|
Lähetetty: 19.08.2013 15:45 Viestin aihe: |
|
|
Normanton kirjoitti: | Hyvä kuski ajaa pelkällä keskilukolla olevan nelivedon sinne minne amatööri ei pääse edes kolmella mekaanisella lukolla. |
Oikein hyvä kuski ajaa jopa etuvetoisen riittävällä maavarralla olevan auton paikkaan johon cittarilla ei amatööri pääse... Katselin meinaan juutuupista kun lada samaralla ajettiin maastossa. ![Cool](images/smiles/icon_cool.gif) _________________ http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
vanha pappa Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Jou 2007 Viestejä: 2350
|
Lähetetty: 19.08.2013 17:29 Viestin aihe: |
|
|
Kokemuksistani po automallilla voin sanoa sen olevan kyllä enämpi ns citymaasturi,kuin mihinkään huonompaan uraan soveltuva kulkuneuvo. Altapäin hyvinkin haavoittuva ilman erillissuojauksia. Mettäautoteillä menee talvellakin mukavasti,mutta niin menee moni muukin normaaliksi autoksi katsottava peli . Osaavista ajotaidoista on paljolti apua. Auton alennusvaihteisto on mukava venekärryn ja lastikärryn kanssa peruutellessa . ![Very Happy](images/smiles/icon_biggrin.gif) _________________ Vanha pappa |
|
Takaisin alkuun |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|