Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Leafs Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2006 Viestejä: 2060
|
Lähetetty: 19.03.2013 12:33 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä minä tykkään että taloudenhoitajan puikoissa ollessa ESPit ja ASPit ja USBit auttaa minkä ehtii. _________________ HPPH |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 19.03.2013 15:24 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | Ei ole oikein koskaan auennut mihin tuota luistonestoa tarvitsee?
Jos sitä "tarvitsee",ajaa olosuhteisiin nähden liian lujaa...
Fysiikan lakeja sekään ei kumoa,kun pito loppuu luisto alkaa.
Maasturissa tai muussa nelivetoisessa sen tarve on vielä olemattomampi. |
Tuo subarun luistonhallinta on yllättävän tehokas. Jokusen kerran sitä olen kokeillut turvallisesti rampeissa & risteysalueilla. Oikein mallikkaasti oikaisee "kädettömän kuskin" toilailut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 19.03.2013 15:28 Viestin aihe: |
|
|
Leafs kirjoitti: | Kyllä minä tykkään että taloudenhoitajan puikoissa ollessa ESPit ja ASPit ja USBit auttaa minkä ehtii. |
Saman olen huomannut, subarukin kohtuu herkästi lähtee luisuttelemaan.
Toki rattimiehet ovat erikseen ja loput ovat niitä, jotka eivät vielä ole ajaneet mettään, vaikka kuin uhoovat!
Niihän sitä sanotaan, että etu- ja takavetojen luistot korjataan vastaohjauksella ja nelivedon peltikorjaamolla, vai miten se nyt menikään?
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35112
|
Lähetetty: 19.03.2013 16:18 Viestin aihe: |
|
|
Leafs kirjoitti: | Kyllä minä tykkään että taloudenhoitajan puikoissa ollessa ESPit ja ASPit ja USBit auttaa minkä ehtii. |
No siinä tappauksessa,minulla ei ole moista ongelmaa kun hallitus on ammattikuljettaja.
Itte olen kyllä pari kertaa elämän aikana kalauttanut lepikkoon,liikaa vauhtia _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 19.03.2013 19:30 Viestin aihe: |
|
|
Ajovakaudenhallinta ja lukkiutumattomat jarrut ovat aivan loistava apu huonoissa olosuhteissa. Niihin voi nojata tietoisesti joissakin tapauksissa ja toisinaan ne taas antavat aikaa ja tilaa. Vetoluistonesto taas on hanurista esim. mäkilähdössä erittäin jyrkissä ja liukkaissa paikoissa. Paikkansa silläkin tosin on.
Täyttä ESP:tä kritisoivat lähes yksinomaan ne jotka eivät aja kovinkaan paljoa, tai ne joilla ei siihen ole varaa (vaikka sellainen kylläkin löytyy nykyään jo muutamien tonnien käytetystä autosta). Maastohommissa sitä ei tietenkään tarvitse eikä huonoilla teillä. Ne meistä jotka ajavat kaikissa olosuhteissa pitkiäkin matkoja kenties täpötäyteen lastatulla autolla, osaavat arvostaa ESP:tä.
Kaksi kertaa on tultu pimennosta väistämisvelvollisuuden takaa eteen niin että vähintäänkin ilman ABS:ssää olisi todennäköisesti kolissut ainakin penkkaan. Kummassakin tapauksessa lisäksi ajovakauden hallinta auttoi selvästi.
Itse opettelin aikoinani ajamaan takavetoisilla aikana ennen ESP:tä - tai no, ensimmäiset sovellukset premiumautoissa taisi jo olla olemassa. Pienillä ja isoilla autoilla ja erittäinkin pahoissa keleissä. Monesti olen kiitellyt jotakin siitä että ollaan vielä hengissä. Sen verran reikäpäisiä nopeuksia tuli ajeltua pitkin Suomea silloin poikasena. Nykyään kun ajaa huomattavasti rauhallisemmin, osaa antaa arvoa ESP:n tuomalle ajamisen helppoudelle.
Se on tunnustettava, että virhe on tapahtunut jos maantieajossa ESP puuttuu hommaan yllättäen. Tämähän on selvä. Kaikki meistä eivät ole täydellisiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vanha pappa Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Jou 2007 Viestejä: 2350
|
Lähetetty: 19.03.2013 20:19 Viestin aihe: |
|
|
Veli ioni on oikiassa. Minäkin olen huomannut sen,etten ole täydellinen En todellakaan, sillä minulta puuttuvat virheet
Autonikaan ei ole täydellinen,perskuta sentään,sillä siinä ovat kaikki nuo helevatan hilvitkuttimet , epsi, apsi, jupsi , japsi,purnautti, ja preikdanssi. _________________ Vanha pappa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Leafs Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2006 Viestejä: 2060
|
Lähetetty: 19.03.2013 20:52 Viestin aihe: |
|
|
Ja vieruspenkillä: ajonvakautus, vakionopeudensäätö, radio, gps jne yhdessä paketissa _________________ HPPH |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35112
|
Lähetetty: 19.03.2013 20:55 Viestin aihe: |
|
|
Joo,meikäläisellä ei ole noita hilavitkuttimia vielä ollut autoissani,olen tosin kaupoissa rakkineesta jossa nuo ovat,saas nähdä...
Paljon tulee ajettua vuosittain,aiemmin vielä enemmän,Hiacella suorastaan älyttömästi.
Nuo ovat vissiinkin sellaisia varusteita joita osaa arvostaa vasta kun niihin tottuu,
Se on kyllä totta että mikäli ESP puuttuu peliin on vika ratin takana. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 19.03.2013 20:56 Viestin aihe: |
|
|
Äijillähän sykkii ruonosuoli oikein tosissaan!
Sillä espittömällä forrella kyllä mennään ilmekään värähtämättä sellaisiin paikkoihin mihin ei tuollaisella isomman keskiluokan matalalla riisikulholla pääse ei sitten metriä edes. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2216 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 19.03.2013 21:36 Viestin aihe: |
|
|
vt kirjoitti: | Berkele kirjoitti: |
Kerrotko miten tuo huono eteneminen realisoitui?
|
Ensi ajelin auraamattomalla parkkiksella ja oisko siinä ollut 15 cm pakkaslunta. Ihan tavallisesti siinä meni. Sitten siitä laitettiin joku "maasto-ohjelma" päälle ja kyllä sillä jotain vaikutusta olikin, mutta eipä tuo lumimäärä haitannut menoa ihan perusohjelmallakaan.
Sitten ajoin toisen puolen pyörät penkkaan ja toiset oli auratulla alueella, lumisella/jäisellä kuitenkin. Siitä sitten eteenpäin yrittämään. Auto ei tehnyt yhtään mitään ennen kuin kierrokset oli parissa tuhannessa johtuen tuosta CVT-vaihteistosta kai. Sitten kun jotain alkoi tapahtua, niin pyörät pyörähteli vähän ja sitten auto alkoikin niitä jarruttelemaan. Eteenpäin ei auto suostunut menemään, mutta sai sen sentään peruuttamalla pois siitä. Sitäkään ei kyllä pyörät suorassa samoja jälkiä, mutta renkaat kääntämällä sai toisenkin eturenkaan pois penkasta.
Käsivaihteistolla tai perinteisellä automaatillakin olisi voinut koittaa varovasti eteenpäin, jos vaikka pito olisi riittänyt. Toisaalta taas pyöriä hiukan enemmän pyörittämällä olisi voinut päästä eteenpäin. Tuolla nyt vaan ei onnistunut kumpikaan. Voi tietty olla, että jollain asetuksilla menisi paremmin, mutta tuollaisena sitä minulle nyt esiteltiin. |
Oiskohan ollut ilmiönä alla olevan linkin tilanne?
http://www.youtube.com/watch?v=epB9BiOX5hs
Huono homma, jos cvt:n momentinmuunnin ei jaksa tollasesta nostaa. Jää ainakin kivikossa äkkiä jumiin. Lumessa pitäis tosin päästä taktiikalla luistonesto pois päältä ja hanaa.
Kävin itse koeajamassa tuon cvt foren ja olipa hyvä ajaa se vaihteisto. En mihinkään maastoon kehdannut lähtä koittamaan, joten ei voi juuta eikä jaata sanoa nykyforen etenemiskyvystä. Tiellä pelaa todella miellyttävästi. Ei minkäänlaista kuminauhatunnetta, niinkuin esim. nissanin cvt:llä on.
Oma 2005 fore kyllä menee niin pahasta paikasta, ku kehtaa vaan autoa särkemättä ajaa (vaikka on tuota tullu vähän särettyäkin). Hyvillä renkailla menee taatusti siitä, mistä esim nyky land cruiser ilman jälkiasennuslukkoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 19.03.2013 23:00 Viestin aihe: |
|
|
Berkele kirjoitti: |
Oma 2005 fore kyllä menee niin pahasta paikasta, ku kehtaa vaan autoa särkemättä ajaa (vaikka on tuota tullu vähän särettyäkin). Hyvillä renkailla menee taatusti siitä, mistä esim nyky land cruiser ilman jälkiasennuslukkoja. |
Näinkö on? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
AtteL Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Syy 2008 Viestejä: 1643 Paikkakunta: Valkeala
|
Lähetetty: 20.03.2013 10:02 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Berkele kirjoitti: |
Oma 2005 fore kyllä menee niin pahasta paikasta, ku kehtaa vaan autoa särkemättä ajaa (vaikka on tuota tullu vähän särettyäkin). Hyvillä renkailla menee taatusti siitä, mistä esim nyky land cruiser ilman jälkiasennuslukkoja. |
Näinkö on? |
Todella paljon vaikuttaa kuljettajan ajosilmä ja taito auton etenemiseen.
Kaasun käyttö, ajolinjat ym.
Urpo kuski saa kuovitettua vaikka traktorin kiinni kuivaan kangas-maastoon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 20.03.2013 10:23 Viestin aihe: |
|
|
Nää autokeskustelut herättelee aina ihan parhaita vääntöjä! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maantiekiitäjä Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Syy 2008 Viestejä: 2543 Paikkakunta: Karu-Karjala
|
Lähetetty: 20.03.2013 12:32 Viestin aihe: |
|
|
Nyt kun on tullu tolla lantaruiskulla enemmän ajettua niin suorastaan kiusallinen on tuo ajovakaudenhallitsin joka tuota vetoa rajoittaa, olisi huomattavasti helpompaa "viedä" tuollaista raskasta autoa kun tassu pikkusen lipsuu niin saisi kaasulla avittaa, mutta kun ei anneta pyörien pyöriä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mökö Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Kes 2004 Viestejä: 137
|
Lähetetty: 20.03.2013 21:38 Viestin aihe: |
|
|
kyllä ennen vanhaan oli kaikki paremmin/parempaa...nekin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|